E-materiały do kształcenia zawodowego

Instalacje alarmowe i kontroli dostępu

ELM.02. Montaż oraz instalowanie układów i urządzeń elektronicznych – elektronik 742117, technik elektronik 311408

bg‑pink

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnejWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie elektronik 742117, technik elektronik 311408. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: wykonywania instalacji elektronicznych i instalowania urządzeń elektronicznych; uruchamiania układów i instalacji elektronicznych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

ELM.02.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

ELM.02.1.1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną antystatyczną, ochroną środowiska i ergonomią;
ELM.02.1.2. stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony antystatycznej i ochrony środowiska;
ELM.02.1.3. organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony antystatycznej i ochrony środowiska;
ELM.02.1.4. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych.

ELM.02.4. Wykonywanie instalacji wraz z montażem urządzeń elektronicznych

Uczeń:

ELM.02.4.1. charakteryzuje elementy i urządzenia instalacji elektronicznych;
ELM.02.4.2. wyznacza trasy przewodów dla instalowanych urządzeń elektronicznych;
ELM.02.4.3. wykonuje instalację natynkową i podtynkową;
ELM.02.4.4. wykonuje połączenia mechaniczne i elektryczne instalowanych urządzeń elektronicznych;
ELM.02.4.5. wykonuje podłączenie urządzeń elektronicznych do instalacji zasilającej;
ELM.02.4.6. uruchamia wykonane instalacje urządzeń elektronicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Instalacja SSWiN i kontroli dostępu”DZkwAzonV„Instalacja SSWiN i kontroli dostępu” to grafika interaktywna, która przedstawia informacje na temat urządzeń składowych instalacji alarmowej i kontroli dostępu w przykładowym budynku, w tym okablowania strukturalnego i sposobu podłączania różnego rodzaju czujek alarmowych. Zasób „Mechanizmy działania różnych typów czujek”DdMQIt4G9„Mechanizmy działania różnych typów czujek” to sekwencje filmowe, omawiające działanie takich czujek, jak czujka PIR, aktywna bariera na podczerwień, czujka mikrofalowa, czujka zbicia szyby, czujka wykrywająca dym, czujka wstrząsowa/wibracyjna czy czujka zalania. Zasób „Instalacje kontroli dostępu z wykorzystaniem urządzeń biometrycznych”D15UeV3a6„Instalacje kontroli dostępu z wykorzystaniem urządzeń biometrycznych” to infografika przedstawiająca zasadę działania urządzeń biometrycznych takich jak manipulator z czytnikiem kart, czytnik linii papilarnych, skaner tęczówki oka, czy skanera układu naczyń krwionośnych w dłoni. Omawia także zasadę działania zwory, elektrozamka czy rygla automatycznego. Zasób „Montaż instalancji SSWiN”DHcXpFCtH„Montaż instalancji SSWiN” to sekwencje filmowe, które prezentują montaż instalacji SSWiN. Zasób „Integracja instalacji SSWiN z innymi systemami”D18vN6Faz„Integracja instalacji SSWiN z innymi systemami” to film edukacyjny, który prezentuje integrację instalacji SSWiN z telewizją dozorową, instalacją przeciwpożarową czy z instalacją inteligentnego budynku.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1GdEQiUMInteraktywne materiały sprawdzające zawierają co najmniej 10 form, takich jak: testy wyboru (min. 20 pytań), krzyżówki, quizy, zadania z możliwością użycia materiałów audio‑video, wyszukiwanie błędów oraz zadania typu prawda/fałsz. Można je wykorzystać w procesie dydaktycznym i do samokontroli poprzez wielokrotne powtarzanie ćwiczeń aż do momentu wykonania ich w pełni poprawnie.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1C0v752ySłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDeX4lkc7wPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDj6YdrJZwPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDLJiVbX9qNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaDXh6dJT0LInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu elektronik, technik elektronik

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji na temat Systemów Sygnalizacji Włamania i Napadu.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Grafika interaktywna „Instalacja SSWiN i kontroli dostępu”

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Przed planowanymi zajęciami uczniowie zapoznają się z treścią grafiki interaktywnej. Ich zadaniem jest opracowanie listy poszczególnych urządzeń niezbędnych w instalacji SSWiN. Lista może mieć formę tabeli. Uczniowie przynoszą opracowane przez siebie tabele na zajęcia.

Zajęcia rozpoczynają się od rozmowy kierowanej, której celem jest weryfikacja, czy uczniowie zapoznali się z e‑materiałem, oraz usystematyzowanie zdobytej wiedzy. Nauczyciel podczas rozmowy może zadawać uczniom pytania pomocnicze, np.:

Jakie urządzenia odpowiadają za ochronę obwodową?

Jakie są zasady rozmieszczenia i montażu poszczegolnych elementów systemu?

Następnie uczniowie prezentują przygotowane przez siebie tabele zawierające listę urzadzeń niezbędnych do stworzenia SSWiN i omawiają je na forum klasy. Po prezentacji klasa może opracować wspólnie jedną najbardziej przydatną listę i schemat ideowy SSWiN.

Sekwencje filmowe „Mechanizmy działania różnych typów czujek” i „Montaż instalancji SSWiN”

Praca indywidualna, praca w grupach, praca zespołu klasowego

Uczniowie pracują indywidualnie. Każdy uczeń przygotowuje sześć pytań quizowych na podstawie treści zawartych we dwóch, wymienionych wyżej, sekwencjach filmowych. Następnie uczniowie łączą się w pary i wybierają spośród swoich 12 propozycji sześć najlepszych pytań. W dalszej kolejności łączą się w czwórki, ósemki itd., aż cała klasa wybierze sześć najlepszych pytań metodą kuli śniegowej. Uczniowie, których pytania zostały wybrane, otrzymują pozytywne oceny za aktywność.

Infografika „Montaż instalacji kontroli dostępu z wykorzystaniem urządzeń biometrycznych”

Praca w parach

Uczniowie zapoznają się z treścią materiału, a następnie pracując w parach otrzymują za zadanie odnalezienie informacji o dowolnym urządzeniu biometrycznym, które nie zostało zaprezentowane w infografice.

Film edukacyjny „Integracja instalacji SSWiN z innymi systemami”

Praca w parach

Uczniowie pracują w parach, przygotowując quiz podsumowujący wiedzę z filmu edukacyjnego. Zadaniem par jest przygotowanie 10 pytań testowych. Po wykonanym zadaniu pary łączą się z innymi parami w czwórki i zadają sobie nawzajem pytania z quizu.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może je wykorzystać także w pracy w parach lub wprowadzić elementy oceny koleżeńskiej (np. po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki). Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodami aktywizującymi. Prezentowane materiały multimedialne pozwalają uczniom pracować we własnym tempie, przewijać, przeglądać kilkakrotnie materiał i omijać fragmenty oczywiste, a więc skupiać się na tym, czego nie rozumieją, Oznacza to, że uczniowie przychodzą na lekcje przygotowani do twórczej współpracy z nauczycielem i innymi uczniami. Nauczyciel może prowadzić na zajęciach dyskusję lub nadzorować pracę w grupach tak, aby uczniowie wykorzystali to, czego nauczyli się np. podczas oglądania filmu.

Praca indywidualna
  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale.

  • Po zapoznaniu się z poszczególnymi multimediami z tego e‑materiału, wykonują zadania z interaktywnych materiałów sprawdzających, aby sprawdzić poziom zdobytej wiedzy. W ramach powtórzenia tworzą notatki tradycyjne lub graficzne.

  • Uczniowie dzieleni są na pięć grup.

  • Każdej z grup zostaje przydzielone jedno multimedium znajdujące się w e‑materiale, czyli sekwencje filmowe, film edukacyjny oraz grafika interaktywna. Każda z grup zapoznaje się z przydzielonym jej multimedium.

  • Następnie grupy wykonują prezentacje, aby przedstawić reszcie klasy zagadnienie przedstawione w przydzielonym im multimedium. Zagadnienia przedstawiane są w oryginalny sposób, najpierw grupa opowiada o danym pojęciu, a reszta klasy musi odgadnąć, o czym była mowa. Klasa pracowała metodą lekcji odwróconej, więc ma orientację we wszystkich multimediach.

  • Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada lub koryguje przedstawione informacje.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Sekwencje filmowe, grafika interaktywna, infografika, film edukacyjny:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu bądź sekwencji;

  • podczas pracy uczniów w grupach należy wziąć pod uwagę fakt, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem, sekwencjami czy grafiką interaktywną stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się należy zapewnić więcej czasu na wykonanie zadań, należy również pamiętać o udzielaniu im wsparcia i pozytywnej motywacji;

  • uczniowie z dysleksją nie powinni być obarczani zadaniami polegającymi na zapisywaniu długich fragmentów tekstu, należy im raczej wyznaczyć zadania polegające na rysowaniu (np. sketchnoting), riserczu lub porządkowaniu dokumentacji;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania i zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zebrać przygotowane do quizu pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu; poza tym mogą wejść w skład komisji liczącej punkty: będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia;

  • podczas pracy w grupach uczniowie ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania, tak aby nie doprowadzić do elementów chaosu (zwłaszcza przy metodzie śnieżnej kuli).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R11UNr0kZa0K1