E-materiały do kształcenia zawodowego

Instalacje alarmowe i kontroli dostępu

ELM.02. Montaż oraz instalowanie układów i urządzeń elektronicznych – Elektronik 742117, Technik elektronik 311408

bg‑pink

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

  1. Cele uczącego sięCele uczącego się

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Jak korzystać z e‑materiałuJak korzystać z e‑materiału

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie elektronik (kod cyfrowy zawodu – 742117) oraz technik elektronik (kod cyfrowy zawodu – 311408), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przyswoisz najważniejsze informacje na temat Systemów Sygnalizacji Włamania i Napadu i ich integracji z innymi systemami.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Instalacja SSWiN i kontroli dostępu”DZkwAzonV„Instalacja SSWiN i kontroli dostępu” to grafika interaktywna, która przedstawia informacje na temat urządzeń składowych instalacji alarmowej i kontroli dostępu w przykładowym budynku, w tym okablowania strukturalnego i sposobu podłączania różnego rodzaju czujek alarmowych. Zasób „Mechanizmy działania różnych typów czujek”DdMQIt4G9„Mechanizmy działania różnych typów czujek” to sekwencje filmowe, omawiające działanie takich czujek, jak czujka PIR, aktywna bariera na podczerwień, czujka mikrofalowa, czujka zbicia szyby, czujka wykrywająca dym, czujka wstrząsowa/wibracyjna czy czujka zalania. Zasób „Instalacje kontroli dostępu z wykorzystaniem urządzeń biometrycznych”D15UeV3a6„Instalacje kontroli dostępu z wykorzystaniem urządzeń biometrycznych” to infografika przedstawiająca zasadę działania urządzeń biometrycznych takich jak manipulator z czytnikiem kart, czytnik linii papilarnych, skaner tęczówki oka, czy skanera układu naczyń krwionośnych w dłoni. Omawia także zasadę działania zwory, elektrozamka czy rygla automatycznego. Zasób „Montaż instalancji SSWiN”DHcXpFCtH„Montaż instalancji SSWiN” to sekwencje filmowe, które prezentują montaż instalacji SSWiN. Zasób „Integracja instalacji SSWiN z innymi systemami”D18vN6Faz„Integracja instalacji SSWiN z innymi systemami” to film edukacyjny, który prezentuje integrację instalacji SSWiN z telewizją dozorową, instalacją przeciwpożarową czy z instalacją inteligentnego budynku.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1GdEQiUMInteraktywne materiały sprawdzające zawierają co najmniej 10 form, takich jak: testy wyboru (min. 20 pytań), krzyżówki, quizy, zadania z możliwością użycia materiałów audio‑video, wyszukiwanie błędów oraz zadania typu prawda/fałsz. Można je wykorzystać w procesie dydaktycznym i do samokontroli poprzez wielokrotne powtarzanie ćwiczeń aż do momentu wykonania ich w pełni poprawnie.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1C0v752ySłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDeX4lkc7wPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑zasobu w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDj6YdrJZwPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDLJiVbX9qNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaDXh6dJT0LInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

3. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie elektronik, technik elektronik.

W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, sekwencje filmowe, infografika oraz grafika interaktywna. Przybliżą ci najważniejsze informacje na temat SSWiN.

  • Film edukacyjny „Integracja instalacji SSWiN z innymi systemami”
    Przygotuj: kartki z bloku technicznego, papier kolorowy, farby lub flamastry, kredki, nożyczki, ołówki. Zapoznaj się z materiałem filmowym Integracja instalacji SSWiN z innymi systemami, a następnie przygotuj lapbook na temat możliwości sygnalizacji alarmu dla systemu SWiN przez system CCTV, zmiany parametrów pracy systemu CCTV poprzez zgłoszenie alarmu przez system SWiN oraz opis sterowania np. roletami czy oświetlaniem w instalacji.
    Staraj się, aby twoja praca była merytorycznie poprawna i estetyczna.

  • Grafika interaktywna „Instalacja SSWiN i kontroli dostępu”
    Wykonaj zestawienie urządzeń do stworzenia SSWiN w wybranym przez Ciebie obiekcie (szkoła, dom itp.). Zachowaj je, aby móc do niego wrócić, kiedy będziesz chciał(a) lub potrzebował(a) powtórzyć wiadomości z zakresu instalacji SSWiN i kontroli dostępu.

  • Sekwencje filmowe „Mechanizmy działania różnych typów czujek”
    Sporządź notatki, które posłużą ci do utrwalenia informacji zawartych w multimedium. Jeśli lubisz rysować, możesz zastosować sketchnoting, czyli robienie notatek, ale też zapamiętywanie i prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów.

  • Infografika „Instalacje kontroli dostępu z wykorzystaniem urządzeń biometrycznych”
    Przetestuj swoją wiedzę wykonując ćwiczewnia powiązane z multimedium.

  • Sekwencje filmowe „Montaż instalancji SSWiN”
    Zapoznaj się z infografiką i na jej podstawie stwórz instrukcję, przedstawiającą etapy instalacji SSWiN. Ważne jest, aby twoja instrukcja zawierała wszystkie konieczne czynności i była napisana zrozumiałym językiem. Jeśli uznasz, że potrzebne są rysunki lub ilustracje – dodaj je.
    Możesz przesłać swoją instrukcję innym osobom, aby oceniły jej zrozumiałość i wskazały, co można jeszcze poprawić. Jeśli otrzymasz uwagi, zastosuj się do nich i udoskonal swoją instrukcję

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią zweryfikowanie i uzyskanie szybkiej, precyzyjnej informacji zwrotnej na temat przyswojenia wiadomości.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat SSWiN.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RcOBUGcze0iz0