Students bring 8 balls of modelling clay and 12 sticks of three various length (4 sticks for each lengt) to class. They will be used to construct the solids.
The teacher introduces the topic of the lesson: identifying cuboids and discovering their features. The teacher presents the models and the drawings of the solids.
[Illustration 1]
Students identify the common features of the presented solids.
All the solids presented in the drawing have the basebasebase of the square. All the faces are rectangles.
- Każdy prostopadłościan ma sześć ścian, które są prostokątami. Dwie z nich nazywamy podstawami, pozostałe to ściany boczne. - Boki prostokątów, będących ścianami prostopadłościanu nazywamy krawędziami. Wśród nich są krawędzie podstawy i krawędzie boczne. - Punkty, w których spotykają się krawędzie to wierzchołki prostopadłościanu. - Z każdego wierzchołka prostopadłościanu wychodzą trzy krawędzie. - Prostopadłościan, którego wszystkie krawędzie mają równe długości to sześcian.
a) sześcianu o krawędzi 1 dm, b) prostopadłościanu o krawędziach 12 cm, 22 mm i 1 dm?
meb443ce4796897e4_1528449000663_0
Sześciany i prostopadłościany
meb443ce4796897e4_1528449084556_0
Drugi
meb443ce4796897e4_1528449076687_0
X. Bryły. Uczeń:
2) wskazuje wśród graniastosłupów prostopadłościany i sześciany i uzasadnia swój wybór.
meb443ce4796897e4_1528449068082_0
45 minut
meb443ce4796897e4_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
meb443ce4796897e4_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie prostopadłościanów i sześcianów.
2. Opisywanie budowy i elementów prostopadłościanu oraz sześcianu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
meb443ce4796897e4_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje i wskazuje prostopadłościany i sześciany,
- określa podstawowe elementy prostopadłościanu i sześcianu również w języku angielskim.
meb443ce4796897e4_1528449534267_0
1. Ćwiczenia praktyczne.
2. Analiza sytuacyjna.
meb443ce4796897e4_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
meb443ce4796897e4_1528450127855_0
Uczniowie przynoszą na lekcję 8 kulek z plasteliny i 12 patyczków o trzech różnych długościach (po 4 z każdego rodzaju długości) do budowania brył.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach poznają prostopadłościany i dowiedzą się jakie mają cechy. Nauczyciel pokazuje modele lub rysunki brył.
[Ilustracja 1]
Uczniowie określają cechy wspólne prezentowanych brył.
Wszystkie bryły na powyższym rysunku mają w podstawie kwadrat. Wszystkie ściany są prostokątami.
meb443ce4796897e4_1528446435040_0
Z przyniesionych materiałów każdy uczeń wykonuje szkielet bryły zgodnie z instrukcjami podawanymi przez nauczyciela.
Uczniowie odpowiadają na pytania:
Ile kulek plasteliny było potrzebnych?
Jak są położone patyczki równej długości?
Ile patyczków łączy jedna kulka plasteliny?
Uczniowie oglądają animację, zwracając uwagę na budowę prezentowanej bryły.
Polecenie 1
[Slideshow 1]
Obejrzyj pokaz slajdów i zwróć uwagę jakie figury przestrzenne nazywamy prostopadłościanami.
Uczniowie wspólnie ustalają jakie własności ma prostopadłościan.
Wniosek:
Wszystkie ściany w prostopadłościanie mają kształt prostokąta.
Uczniowie wskazują:
- prostopadłościany spośród modeli brył znajdujących się w klasie, - przedmioty w kształcie prostopadłościanu, które znajdują się w klasie, - przykłady innych przedmiotów w kształcie prostopadłościanu spotykanych w życiu codziennym.
Korzystając z rysunku nauczyciel wprowadza pojęcia związane z prostopadłościanem – wierzchołek, krawędź, ściana.
[Ilustracja 2]
Uczniowie oglądają modle prostopadłościanu, zwracając uwagę na elementy prezentowanej bryły.
Polecenie 2
Na podstawie rysunku uzupełnij zdania.
[Ilustracja 3]
Prostopadłościan ma … ścian, w tym … podstawy i … ściany boczne.
Wszystkie ściany prostopadłościanu są … .
Prostopadłościan ma … wierzchołków.
Prostopadłościan ma … krawędzi, w tym … krawędzi bocznych i … krawędzi podstaw.
Uczniowie oglądają animację, zwracając uwagę na prostopadłościany, które są sześcianami.
Polecenie 3
[Slideshow 2]
Obejrzyj pokaz slajdów i zwróć uwagę jakie prostopadłościany nazywamy sześcianami.
Wniosek:
Wszystkie ściany sześcianu są kwadratami. Wszystkie krawędzie sześcianu są równej długości. Uczniowie oglądają model sześcianu, zwracając uwagę na elementy prezentowanej bryły.
Na podstawie modelu odpowiedz na pytania.
[Ilustracja 4]
Co to jest sześcian?
Przykładowa odpowiedź:
Sześcian, to prostopadłościan, który ma wszystkie krawędzie równe. Jaką figurą jest każda ściana sześcianu? Ile wierzchołków, krawędzi i ścian ma sześcian?
Polecenie dla chętnych:
Czy z drutu o długości 1 m można wykonać szkielet:
a) sześcianu o krawędzi 1 dm, b) prostopadłościanu o krawędziach 12 cm, 22 mm i 1 dm?
meb443ce4796897e4_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Każdy prostopadłościan ma sześć ścian, które są prostokątami. Dwie z nich nazywamy podstawami, pozostałe to ściany boczne. - Boki prostokątów, będących ścianami prostopadłościanu nazywamy krawędziami. Wśród nich są krawędzie podstawy i krawędzie boczne. - Punkty, w których spotykają się krawędzie to wierzchołki prostopadłościanu. - Z każdego wierzchołka prostopadłościanu wychodzą trzy krawędzie. - Prostopadłościan, którego wszystkie krawędzie mają równe długości to sześcian.