E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizacja procesów produkcji wyrobów ceramicznych

CES.03. Organizacja i kontrolowanie procesów w przemyśle ceramicznym - Technik ceramik 311944

Przewodnik dla nauczyciela

Wprowadzenie

Drodzy Nauczyciele!

„Nowoczesne kształcenie stawia nauczyciela w roli mentora. Odejście nauczyciela od roli „dostarczyciela” wiedzy, który przy tablicy prowadzi wykład (a głównym zadaniem uczniów jest słuchanie i notowanie najważniejszych informacji) pozwala na rozbudzenie kreatywności uczących się i postawienie ich w roli poszukiwaczy wiedzy” („Koncepcja e‑materiałów do kształcenia zawodowego”).

Celem Przewodnika dla nauczyciela jest przedstawienie e‑materiału Organizacja procesów produkcji wyrobów ceramicznych dla kształcenia zawodowego zawartego na Zintegrowanej platformie edukacyjnej. Nauczyciel i uczeń mogą korzystać podczas zajęć zawodowych oraz także podczas pracy poza szkołą (uczniowie mają możliwość sięgać do e‑materiałów w ramach przygotowania zadań domowych lub z własnej inicjatywy, np. przygotowując się do lekcji, do egzaminów).
Nauczycielu, mamy nadzieję, że e‑materiały pozwolą Ci zwiększyć efektywność nauczania.
Przewodnik zbudowany jest z następujących elementów:

8

Spis treści

1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1 Materiały multimedialne3.1 Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej
5.1. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć5.1. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć
5.2. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej i w grupach poza zajęciami5.2. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej i w grupach poza zajęciami
5.3. Indywidualizowania pracy z uczniem/uczniami podczas zajęć i poza nimi5.3. Indywidualizowania pracy z uczniem/uczniami podczas zajęć i poza nimi
5.4. Organizowania pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych5.4. Organizowania pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

1

1. Ogólna koncepcja e‑materiału

E‑materiał „Organizacja procesów produkcji wyrobów ceramicznych” wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
CES.03. Organizacja i kontrolowanie procesów w przemyśle ceramicznym,
CES.03.3. Planowanie procesów produkcji wyrobów ceramicznych, wyodrębnionej w zawodzie szkolnictwa branżowego technik ceramik 311944.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CES.03. Organizacja i kontrolowanie procesów w przemyśle ceramicznym:
- planowania procesów produkcji wyrobów ceramicznych,
- monitorowania procesów technologicznych w przemyśle ceramicznym,
- wykonywania badań laboratoryjnych surowców, półproduktów i wyrobów ceramicznych zgodnie z normami, w zawodzie technik ceramik 311944.

Celem e‑materiału jest przedstawienie w sposób obrazowy i zrozumiały, poszczególnych etapów organizowania procesów produkcji wyrobów ceramicznych na wybranej technologii zdobienia płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego oraz metod zdobienia wyrobów ceramicznych.
E‑materiał ma stanowić pomoc w procesie nauczania/uczenia się w ww. zawodzie oraz wspierać osiąganie wybranych efektów kształcenia poprzez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego, rozwój kompetencji komunikacyjno–cyfrowych, lepsze dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się, a tym samym przyczynić się do poprawy efektywności pracy dydaktyczno–wychowawczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Struktura e‑materiału

3.1
3.1 Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje e‑materiały, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych. E‑materiał Organizacja procesów produkcji wyrobów ceramicznych składa się z dwóch elementów multimedialnych:

Film instruktażowyD1700JtUKFilm instruktażowy (Tutorial): Zdobienie płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego,
Plansza interaktywnaDrInAdmQgPlansza interaktywna: Metody zdobienia wyrobów ceramicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3.2
3.2. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD1DF661gOInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy/umiejętności z zakresu zdobienia płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego oraz zdobienia wyrobów ceramicznych wybranymi metodami: sitodrukiem płaskim, drukiem rotacyjnym, drukiem cyfrowym – stosownie do tematyki organizacji procesów produkcji w przemyśle ceramicznym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuDZvnlCm7zSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaDf4zSTFqjPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału dla kształcenia zawodowego zawartego na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Przewodnik zawiera opis materiałów multimedialnych, które mają pomóc nauczycielowi w procesie kształcenia – czyli organizowania procesu nabywania przez uczniów wiedzy i umiejętności, ich sprawdzania jako elementu końcowego tego procesu lub diagnozującego – jaką wiedzę i umiejętności uczniowie już posiadają, aby potem indywidualizować proces kształcenia.
Przewodnik dla uczącego sięDfFe0id6BPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaD6sMeBxvGNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Opis zawartości merytorycznej e- materiału i powiązania między jego elementami

W e‑materiale nauczyciel ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:

Film instruktażowyD1700JtUKFilm instruktażowy (Tutorial): Zdobienie płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego – prezentuje informacje dotyczące wybranej technologii zdobienia płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego. W trakcie prezentacji opisuje działanie drukarki cyfrowej, warunki dopuszczenia pracownika do pracy, czynności w trakcie pracy, po zakończeniu pracy oraz czynności zabronione na stanowisku pracy.
Nauczyciel korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór zdjęć, plansz oraz animacji do wykorzystania w swojej pracy dydaktycznej.

Efekty kształcenia oraz kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego:
CES.03.3. Planowanie procesów produkcji wyrobów ceramicznych
CES.03.3.3. opracowuje receptury mas, szkliw i zdobień ceramicznych
CES.03.3.3.3) sporządza receptury zdobień ceramicznych
CES.03.3.3.5) wykonuje testy do oceny jakości opracowanych receptur
CES.03.3.7. planuje zapotrzebowanie na surowce i materiały ceramiczne stosowane w produkcji wyrobów ceramicznych
CES.03.3.7.1) dobiera materiały i surowce stosowane w produkcji wyrobów ceramicznych
CES.03.3.8. planuje proces produkcji wyrobów ceramicznych
CES.03.3.8.2) dobiera rodzaje maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów ceramicznych
CES.03.3.9. przestrzega norm i instrukcji technologicznych podczas planowania procesu produkcji
CES.03.3.9.2) wskazuje zakres stosowania norm i instrukcji technologicznych podczas planowania procesu produkcji wyrobów ceramicznych
CES.03.3.9.3) posługuje się normami i instrukcjami technologicznymi podczas planowania procesu produkcji wyrobów ceramicznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- wyjaśnienie zastosowania drukarki do zdobienia płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego,
- przeznaczenie i rozpoznawanie podstawowych elementów drukarki cyfrowej,
- omówienie podstawowych funkcji konsoli sterowania,
- przedstawienie stosowanego oprogramowania do zarządzania drukiem cyfrowym,
- przedstawienie formatów i trybów obrazów stosowanych w druku cyfrowym,
- przeznaczenie modułów kolorów,
- rozpoznawanie elementów głównych zbiorników tuszów,
- rozpoznawanie urządzeń i systemów dodatkowych współpracujących z drukarką cyfrową,
- przeznaczenie i rozpoznawania elementów systemu bezpieczeństwa chroniących przed wypadkami i awariami,
- opisywanie zadań zawodowych technika ceramika,
- przedstawienie wyposażenia pracownika w środki ochrony bhp,
- przedstawienie czynności w trakcie wykonywania pracy,
- przedstawienie czynności po zakończeniu pracy,
- przedstawienie czynności zabronione na stanowisku pracy.

Plansza interaktywnaDrInAdmQgPlansza interaktywna: Metody zdobienia wyrobów ceramicznych przedstawia materiały obejmujące obserwację wybranych trzech metod zdobienia wyrobów ceramicznych: sitodrukiem płaskim, drukiem rotacyjnym i drukiem cyfrowym.
Nauczyciel może zaproponować uczniom pracę indywidualną lub w grupach ćwiczeniowych, praca uczniów powinna otrzymać informację zwrotną celem sprawdzenia wykonanych ćwiczeń.

Efekty kształcenia oraz kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego:
CES.03.3. Planowanie procesów produkcji wyrobów ceramicznych
CES.03.3.3. opracowuje receptury mas, szkliw i zdobień ceramicznych
CES.03.3.3.3) sporządza receptury zdobień ceramicznych
CES.03.3.5. charakteryzuje parametry technologiczne procesu przygotowania mas, szkliw i zdobień ceramicznych
CES.03.3.5.1) wskazuje parametry technologiczne przygotowania mas, szkliw i zdobień ceramicznych
CES.03.3.5.2) opracowuje parametry technologiczne procesu przygotowania mas, szkliw i zdobień ceramicznych
CES.03.3.5.3) określa zakres kontroli parametrów przygotowania mas, szkliw i zdobień ceramicznych
CES.03.3.7. planuje zapotrzebowanie na surowce i materiały ceramiczne stosowane w produkcji wyrobów ceramicznych
CES.03.3.7.1) dobiera materiały i surowce stosowane w produkcji wyrobów ceramicznych
CES.03.3.8. planuje proces produkcji wyrobów ceramicznych
CES.03.3.8.2) dobiera rodzaje maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów ceramicznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- wyjaśnienie procesu zdobienia sitodrukiem płaskim,
- wyjaśnienie procesu zdobienia drukiem rotacyjnym,
- wyjaśnienie procesu zdobienia drukiem cyfrowym,
- nazywanie i opisywanie materiałów do zdobień stosowanych wyrobów ceramicznych.

Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są ze sobą powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału.
Jest to nowoczesna pomoc dydaktyczna wspomagająca proces uczenia się/nauczania. Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość obrazującą metody zdobienia wyrobów ceramicznych.

Wszystkie materiały multimedialne w ramach e‑materiału są ze sobą powiązane, tzn. w Filmie instruktażowym (Tutorial), uzyskane informacje podczas oglądania drukarki do zdobienia płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego, będą pomocne uczącemu się przy poznawaniu metod zdobienia wyrobów ceramicznych w Planszy interaktywnej.
Wiedza i umiejętności nabyte podczas oglądania Filmu instruktażowego (Tutorial) będą bardzo przydatne w poznawaniu materiałów do zdobień wyrobów ceramicznych w Planszy interaktywnej. Wszystkie materiały sprawdzające odnoszą się do Filmu instruktażowego (Tutorial) i Planszy interaktywnej.
Kontrolują one wiedzę i umiejętności nabyte podczas wyżej wymienionej aktywności.

Uczący się po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi ma możliwość wykonania ćwiczeń w formie Interaktywnych materiałów sprawdzających w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy. W Interaktywnych materiałach sprawdzających znajduje się test ćwiczeniowy stanowiący podsumowującą całość pracy z e‑materiałem oraz ćwiczenia powiązane z danymi materiałami. Obudowa dydaktyczna w formie Słownika pojęć, Netografii i bibliografii warunkuje proces samokształcenia uczącego się.
E‑materiał pełni rolę pomocy dydaktycznej dla uczących się zawodu: technik ceramik. Służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczącym się treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, nauczyciela oraz pracodawców zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, oraz pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej

5.1
5.1. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć.

praca indywidualna uczniów – przykładem pracy indywidualnej uczniów może stać się, mapa myśli wyznaczonego przez nauczyciela tematu: Warunki i czynności wykonywanej pracy wybranej technologii zdobienia płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego z wykorzystaniem Filmu instruktażowego. Uczniowie samodzielnie mogą zapoznać się ze sposobem działania drukarki cyfrowej, z  warunkami wykonywanej pracy, a potem przygotują opis wyznaczony przez nauczyciela: warunki dopuszczenia pracownika do pracy, czynności w trakcie wykonywania pracy, czynności po zakończeniu pracy, czynności zabronione na stanowisku pracy. Mapa myśli powinna dawać użytkownikowi możliwość tworzenia własnych notatek w formie graficznej – diagramu do ilustrowania relacji pomiędzy składowymi; samodzielnego tworzenia mapy myśli poprzez budowanie wielopoziomowych relacji i wzajemnych zależności między myślami – wnioskami – podsumowaniami itd., zgodnie z zasadami tworzenia mapy pojęć.
Swoją pracę uczniowie mogą zapisać, wydrukować oraz oddać do sprawdzenia nauczycielowi.

praca uczniów w grupach – nauczyciel na zajęciach dzieli uczniów na grupy. Podstawą pracy grupowej uczniów może stać się Plansza interaktywna. Poszczególne grupy zapoznają się z określonym zagadnieniem (partią materiału). Pracują we własnym tempie, przeglądają materiał, a następnie wykonują ćwiczenie w przydzielonej grupie.
Uczniowie w grupach dyskutują między sobą, wymieniają poglądy, rozmawiają, jak ma wyglądać ich zdaniem wykonanie ćwiczenia zadanego przez nauczyciela.
Każda grupa wykonuje schemat/mapę myśli dotyczącą innego zagadnienia, np.
Ćwiczenie: Zapoznajcie się z Planszą interaktywną: Metody zdobienia wyrobów ceramicznych – przygotujcie schemat/mapę myśli:

Wróć do Planszy interaktywnej „Metody zdobienia wyrobów ceramicznych”, aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania
Grupa 1
- Zdobienie wyrobów ceramicznych metodą sitodruku płaskiego.

Wróć do Planszy interaktywnej „Metody zdobienia wyrobów ceramicznych”, aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania
Grupa 2
- Zdobienie wyrobów ceramicznych metodą druku rotacyjnego.

Wróć do Planszy interaktywnej „Metody zdobienia wyrobów ceramicznych”, aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania
Grupa 3
- Zdobienie wyrobów ceramicznych metodą druku cyfrowego.

Każda z grup pracuje z zasadami pracy grupowej, a na koniec przedstawią na forum klasy efekty wykonanego ćwiczenia oraz zostaje oceniona. Nauczyciel może zaproponować, aby poszczególne grupy samodzielnie wybierały sposób prezentacji ćwiczenia, co będzie stanowić ciekawą alternatywę.
Po wystąpieniu grup powinno nastąpić podsumowanie pracy grupowej dotyczące zdobytych wiadomości i umiejętności oraz prezentacji efektów pracy grupowej. Warto z uczniami omówić, jakie nowe doświadczenia zdobyli oraz jakie wyniki pracy otrzymali. Nauczyciel może zastosować również arkusz ewaluacji zajęć w formie krótkiej ankiety.

praca z całym zespołem klasowym – nauczyciel na zajęciach z całym zespołem klasowym po obejrzeniu Filmu instruktażowego (Tutorial) określa tematykę zajęć – dzisiaj opanujesz wiedzę dotyczącą zdobienia płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego. Formułuje cele lekcji, które chce osiągnąć: opanowanie istotnych informacji na temat wybranej technologii zdobienia płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego, aktywne przyswajanie wiedzy podczas lekcji, praktyczne zastosowanie zdobytych wiadomości. Ustala pytania prowadzące ucznia po danym obszarze wiedzy. Na wstępie przedstawia pytania do materiału multimedialnego, a każdy z uczniów dokonuje zapisu odpowiedzi na pytania w zeszycie przedmiotowym.

Etapy pracy:
Informacje – grupa lub uczeń powinien mieć jasno określoną drogę postępowania (właściwego zaplanowania wykonania zadania).
Pytania prowadzące z Filmu instruktażowego (Tutorial): Zdobienie płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego np.:
- Jak nazywa się urządzenie służące do cyfrowego zdobienia płytek ceramicznych?
- Jaka metoda druku obecnie jest trendem zdobienia płytek ceramicznych?
- Jakiego formatu pliki dotyczące grafiki zaprojektowanego wzoru płytek ceramicznych mogą być wgrywane do programu drukarki cyfrowej?
- Jakie materiały i surowce są stosowane w druku cyfrowym?
- Jakiego rodzaju tusze znajdują zastosowanie w zdobieniu płytek ceramicznych metodą druku cyfrowego?
Pytania skupiają uwagę uczniów na prezentowanych treściach i uczeń dodatkowo rozwija umiejętność wyszukiwania potrzebnych informacji. Wtedy bardziej skupiamy się na uczeniu niż na sprawdzaniu wiedzy. Nauczyciel w drugim etapie sprawdza wraz z zespołem klasowym poprawność udzielonych odpowiedzi, jednocześnie dokonując już planowania i wykonania przydzielonych zadań grupowych.

Planowanie – pytania prowadzące powinny kierować ucznia do właściwego zaplanowania działania praktycznego.
W tym celu nauczyciel dzieli klasę na zespoły, które wykonują przydzielone zadanie praktyczne, np.:
Zadanie: Narysujcie schemat/mapę myśli – podstawowych urządzeń służących do cyfrowego zdobienia płytek ceramicznych. Czas pracy ok. 30 min.

Wróć do fragmentu filmu: „Zdobienie płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego” (od 0:05’ do 2:10’), aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania
Grupa 1.
- Według jakiej normy produkowane są płytki ceramiczne?
- Co określa norma do produkcji płytek ceramicznych?
- Na co pozwala metoda druku cyfrowego?
- Jakie czynności wykonuje przemysłowa drukarka cyfrowa dzięki specjalistycznym programom?
- Jakie materiały i surowce stosowane są w druku cyfrowym?

Wróć do fragmentu filmu: „Zdobienie płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego” (od 2:11’ do 6:59’), aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania
Grupa 2.
- Z czym można zintegrować drukarkę cyfrową?
- Jakie są podstawowe elementy drukarki cyfrowej?
- Co umożliwia konsola sterowania?
- Jakie są dostępne tryby obrazu?
- Jaką rolę pełni moduł koloru?

Wróć do fragmentu filmu: „Zdobienie płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego” (od 7:00’ do 11:26’), aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania
Grupa 3.
- Gdzie znajdują się główne zbiorniki tuszu?
- Jaką rolę odgrywa elektroniczny system sterujący?
- Jakie urządzenia i systemy współpracują z drukarką cyfrową?
- Na co pozwala kadź termostatyczna?
- Jak działa system bezpieczeństwa chroniący przed wypadkami i awariami?
Na tym etapie uczeń ma już niezbędne wiadomości na temat procedury zdobienia płytek ceramicznych, może przystąpić do kolejnego kroku.

Ustalenia – w tym etapie uczeń/zespół powinien porozmawiać z nauczycielem i przedstawić mu swoje dotychczasowe działania. Nauczyciel zweryfikuje pracę ucznia i ewentualnie skoryguje błędy. Następnie przydziela zadania, np. uzasadnijcie opisowo swój wybór podstawowych elementów, z jakich zbudowana jest drukarka cyfrowa.
Opiszcie, co umożliwia konsola sterowania, na czym polega oprogramowanie sterujące?
Tak przygotowane schematy pozostawcie do oceny.

Realizacja – etap, w którym uczeń/zespół w sposób przemyślany i zaplanowany zgodnie ze swoim wyborem, opracowuje schemat zdobienia płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego. W tej fazie nauczyciel również powinien zwracać uwagę na prawidłowość pracy ucznia/zespołu.

Sprawdzanie – uczeń/zespół powinien samodzielnie sprawdzić poprawność wykonanego zadania. Można to ułatwić poprzez odpowiednio sformułowane pytania np.:
- Czy płytki ceramiczne produkowane są zgodnie z normą PN‑EN 14 411 „Definicje, klasyfikacja, właściwości, ocena zgodności i znakowanie”?
- Czy wyżej wymieniona norma określa właściwości dotyczące płytek ceramicznych wytwarzanych metodą ciągnienia i prasowania na sucho, układanych na podłogach wewnętrznych i zewnętrznych, na schodach oraz ścianach?
- Czy metoda druku cyfrowego pozwala na drukowanie obrazów, tekstów lub innych dowolnie wybranych wzorów na różnych powierzchniach i wykończeniach?
- Czy dzięki specjalistycznym programom przemysłowa drukarka cyfrowa, zdobi płytki na podstawie zaprojektowanego wcześniej wzoru?
- Czy materiały i surowce stosowane w druku cyfrowym to między innymi przeznaczone do zdobienia tusze, szkliwa i granilie, (czyli zgranulowane szkło)?
- Czy drukarkę cyfrową można łatwo zintegrować z linią produkcyjną?

Analiza – to ostatni etap pracy grupy lub ucznia. Teraz warto się zastanowić czy zadanie zostało dobrze wykonane.
Należy zasugerować, aby odpowiedzieć sobie na pytania:
-Czy po raz drugi rozwiązałby zadanie tak samo?
-Czy wprowadziłby jakieś zmiany?
-Czy miał wystarczające wiadomości i umiejętności?
-Z jakiej literatury korzystał?
-Kto udzielał dodatkowych wskazówek?

Sposoby oceny pracy ucznia – można to zrobić w następujący sposób:
-ocenić jakość efektu wykonania zadania – wytworu pracy ucznia (rozwiązanie problemu, czy właściwie zostało zaplanowane zadanie),
-ocenić poszczególne etapy działalności ucznia (zbieranie informacji, zaplanowanie pracy, ustalenia końcowe, sprawdzenie poprawności zadania, analiza pracy).

Nauczyciel wraz z zespołem klasowym dokonuje analizy końcowej. Uczniowie wskazują, które etapy rozwiązania zadania sprawiły im trudności, np. co było dla mnie najtrudniejsze?
Nauczyciel powinien podsumować całe zadanie, wskazać, jakie umiejętności były ćwiczone: opanowanie istotnych informacji na temat zdobienia płytek ceramicznych, aktywne przyswajanie wiedzy podczas lekcji, praktyczne zastosowanie zdobytych wiadomości. Zwrócić uwagę, jakie wystąpiły nieprawidłowości i jak ich unikać na przyszłość. Na koniec uczniowie mogą zapisać swoje prace np. na dysku w chmurze. Wskazana praca z całym zespołem klasowym może stanowić podsumowanie obejrzanego Filmu instruktażowego (Tutorial).
W fazie rekapitulacji proponuje się zadawanie uczącym się pytań w formie zdań niedokończonych: Przypomniałem sobie, że…; Łatwe było dla mnie…; Nauczyłam/łem się dzisiaj…; Trudność sprawiało mi…
(na podstawie https://www.profesor.pl/publikacja,7814,Artykuly,Metoda-tekstu-przewodniego)

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.2
5.2. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej i w grupach poza zajęciami (np. z wykorzystaniem metody lekcji odwróconej).

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom).
Przykładem takiej pracy może być wykorzystanie Planszy interaktywnej.
Istota lekcji odwróconej polega na zapoznaniu się przez uczniów z omawianym multimedium, np. przygotowanymi przez nauczyciela słowami kluczowymi i nagranymi materiałami, dodatkowo materiałami z Internetu – przed zajęciami.
Natomiast podczas lekcji wiedzę tę powinni porządkować, poszerzać, wykorzystywać w praktyce, do rozwiązywania problemów np. w pracy grupowej.
Nauczyciel w sposób zaplanowany inicjuje proces nauki, wprowadzając temat i formułując cele. Następnie udostępnia uczącym się materiały i zadania do samodzielnego wykonania.
Nauczyciel zmienia swój sposób działania przenosząc nacisk na procesy poznawcze zachodzące u uczących się.
Metodę odwróconej lekcji można stosować do pojedynczych zajęć dydaktycznych, jak i do większych partii materiału.
Przygotowanie indywidualne w domu do lekcji odwróconej na podstawie Planszy interaktywnej może polegać na następujących działaniach. Po wprowadzeniu na lekcji tematu swój wykład „Metody zdobienia wyrobów ceramicznych” nauczyciel może nagrać na video i dołączyć uczniom do materiałów. W lekcji odwróconej chodzi o to, by uczeń sam decydował, kiedy zapozna się z materiałami.
Ważną praktyką jest tu zainteresowanie uczniów tematem, zainspirowanie ich tak, by po materiały w domu sięgali z chęcią i zaciekawieniem.
Można to zrobić np. poprzez zadanie ciekawego pytania kluczowego albo atrakcyjne przedstawienie celu zajęć (zwłaszcza w odniesieniu do ich doświadczeń, kontekstu). Zdobienie znalazło szerokie zastosowanie nie tylko w branży płytek ceramicznych, ale także w przemyśle ceramiki stołowej, porcelany, ceramiki sanitarnej, materiałów ogniotrwałych, ceramiki artystycznej oraz pokrewnych. Naszym celem będzie poznanie wybranych procesów zdobienia wyrobów ceramicznych. Uczniowie otrzymują pracę domową: „Zapoznajcie się z metodami zdobienia wyrobów ceramicznych” (wykorzystają praktyczną wiedzę, której teoretyczne założenia usłyszeli na nagraniu wykładu).
W wybrany przez siebie ciekawy sposób przygotujcie charakterystyki metod zdobienia wyrobów ceramicznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów (co umożliwi wam przygotowanie się do grupowego opracowania charakterystyki podczas zajęć).
Przed przekazaniem materiału można zaproponować uczniom, by z nich przygotowali dowolnie opracowane notatki (np. tworzenie fiszek). Z materiałem teoretycznym uczniowie zapoznają się w domu (wiedza i rozumienie). Na lekcję przychodzą przygotowani, a w szkole wykonają zadania i ćwiczenia utrwalające i sprawdzające (zastosowanie, analiza i synteza).
Co, gdy uczeń nie zapozna się z materiałami? W takim przypadku zaleca się przesunąć odpowiedzialność na stronę ucznia, np. może usiąść z boku podczas zajęć i nadrobić zaległość – niestety, najprawdopodobniej w ten sposób straci element ćwiczenia. Proponuje się dać też czas, by za pomocą tutoringu rówieśniczego – uczniowie, którzy zapoznali się z materiałami, przedstawili je (streścili) tym, którzy tego nie zrobili.
Na początku lekcji dobrze jest wyjaśnić wszelkie wątpliwości, odpowiedzieć na pytania uczniów np. jakie spotkały ich trudności? – to także jest istotą flipped classroom. Podczas lekcji w klasie nauczyciel inicjuje pracę w parach, grupach. Uczący się tworzą daną charakterystykę w ciekawej formie interaktywnej zaproponowanej przez siebie lub uzgodnionej z nauczycielem z wykorzystaniem np. tablicy multimedialnej. Trzeba pamiętać, że uczniowie muszą mieć cały czas możliwość korzystania z materiałów, z których się przygotowywali (a więc ważny jest stały dostęp do Internetu).

Wróć do Planszy interaktywnej „Metody zdobienia wyrobów ceramicznych”, aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania
Grupa 1 ćwiczenie:
- Poznaliście już, jak wygląda zdobienie sitodrukiem płaskim wyrobów ceramicznych.
- Opracujcie charakterystykę tej metody.
- Czas na wykonanie zadania w grupie 15 minut.
- Przedstawcie swoją pracę na forum klasy.

Wróć do Planszy interaktywnej „Metody zdobienia wyrobów ceramicznych”, aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania
Grupa 2 ćwiczenie:
- Poznaliście już, jak wygląda zdobienie drukiem rotacyjnym wyrobów ceramicznych.
- Opracujcie charakterystykę tej metody.
- Czas na wykonanie zadania w grupie 15 minut.
- Przedstawcie swoją pracę na forum klasy.

Wróć do Planszy interaktywnej „Metody zdobienia wyrobów ceramicznych”, aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania
Grupa 3 ćwiczenie:
- Poznaliście już, jak wygląda zdobienie drukiem cyfrowym wyrobów ceramicznych.
- Opracujcie charakterystykę tej metody.
- Czas na wykonanie zadania w grupie 15 minut.
- Przedstawcie swoją pracę na forum klasy.

Praca uczniów w zespole powinna zostać podsumowana oraz oceniona.
Uczniowie mają możliwość korzystania z tablicy interaktywnej do przeanalizowania rozwiązania. Po opracowaniu ćwiczeń nauczyciel zaprasza do dyskusji na temat charakterystyki wybranych metod zdobienia wyrobów ceramicznych nad przygotowanym materiałem. Uczniowie zadają sobie pytania nawzajem dotyczące przygotowanych ćwiczeń. Nauczyciel weryfikuje wiedzę uczących się, np. zapraszając, aby chętne osoby nazwały i opisały wybrane metody zdobienia wyrobów ceramicznych.
Posługując się zdjęciami z Planszy interaktywnej, można także poprosić, aby uczący się wzajemnie się uzupełniali i poprawiali – w razie potrzeby nauczyciel podaje dodatkowe wiadomości i uzupełnia wiedzę uczących się.
Na zakończenie nauczyciel z zespołem klasowym dokonuje podsumowania.
Dobrą praktyką jest przygotowanie uczniom „wyciągu” z zajęć albo zestawu słów kluczowych, (z którymi mogą zapoznać się w domu lub na początku zajęć w zależności od decyzji nauczyciela), by na koniec mieli poczucie spójności i porządku. Można też zaproponować opracowanie listy słów kluczowych całym zespołem klasowym jako podsumowanie zajęć, np. słowa kluczowe: druk sitowy (sitodruk, serigrafia), sitodruk płaski, rakiel, sitodruk bezpośredni, forma sitodrukowa, farby do druku, stanowiska do druku i drukowanie, wypalanie, sitodruk rotacyjny, druk cyfrowy, rodzaje druku cyfrowego: druk lateksowy, druk UV.
Uczniowie mieli możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Problem nierozumienia materiału lekcyjnego spada do minimum, a uczący się przygotowani do zajęć zyskują pewność siebie niezbędną do aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach.
Wykonana praca uczących się umożliwi im ugruntowanie umiejętności do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym. Warto skupić się zarówno na tym, co uczniowie oceniają pozytywnie, jak i tym, co w ich odczuciu było negatywne. Na takie podsumowanie nigdy nie powinno zabraknąć czasu.

Zadajemy uczniom pytania poprzez prezentację multimedialną:
- Co było dla mnie najtrudniejsze?
- Co pomagało w pracy?
- Co przeszkadzało w pracy?
- Czego się nauczyłam(łem) podczas tej metody?
- Czy prezentowanie przed grupą mojej koncepcji dało mi satysfakcję?

Można uczniom przydzielić punkty za pracę i zaangażowanie w lekcję.
(na podstawie https://www.wszpwn.com.pl/wydarzenie/metoda-odwroconej-klasy-nowy-sposob-na-lekcje,417.html).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.3

5.3. Indywidualizowania pracy z uczniem/uczniami podczas zajęć i poza nimi

Praca uczniów na lekcji, w trakcie zajęć, powinna być tak zorganizowana przez nauczyciela, aby zapewnić każdemu uczniowi warunki sprzyjające maksymalnemu rozwojowi osobowości.
Dlatego należy uwzględnić prowadzenie lekcji na tzw. kilku poziomach nauczania, m.in.:
- stosowanie metod polisensorycznego, czyli wielozmysłowego uczenia się z wykorzystaniem materiałów multimedialnych,
- pracę uczniów w grupach warunkowaną np. poprzez podział uczniów z różnymi uzdolnieniami, umiejętnościach i wiadomościami – tak, aby mogli oni wymienić się swoimi spostrzeżeniami, pomagać sobie, uczyć się od siebie, wymienić opinie czy uwagi na temat realizowanego ćwiczenia. Walorem takiej pracy jest wykorzystanie możliwości uczniów zdolniejszych do wyjaśniania niezrozumiałych zagadnień kolegom, którzy wymagają dodatkowych wyjaśnień. Na początku tak prowadzonych zajęć uczniowie słabi są bierni, często tylko przysłuchują się wypowiedziom swoich kolegów w zespole, stopniowo rozpoczynają własną aktywność i wykorzystują swój potencjał. Wszyscy uczniowie nabierają wiary we własne możliwości, często w ten sposób mogą uzupełnić brakujące wiadomości,
- pracę uczniów w swoim własnym rytmie i na odpowiednim dla siebie poziomie z określaniem limitu czasu na daną pracę, z zastosowaniem kart pracy (o różnym stopniu trudności, sposobach czy formach wykonania) do danej lekcji, które umożliwią każdemu uczniowi przerabianie kolejnych partii materiału,
- stosowanie wszelkich możliwych form kontroli wiedzy i umiejętności – ocenianie postępów ucznia z uwzględnieniem możliwości, wysiłku i wkładu pracy na zajęciach.

Indywidualizacja procesu dydaktycznego polega na przydzielaniu zróżnicowanych zadań/prac:
- innych zadań uczniom, którzy mają trudności z opanowaniem materiału,
- innych zadań uczniom, którzy szybko przyswoili materiał i mogą go poszerzać, wykorzystywać w praktyce, do rozwiązywania problemów.
Można też wykorzystać metodę tutoringu rówieśniczego, który pozwala na naukę we własnym tempie, w komfortowych warunkach i bezpiecznych relacjach. Uczniowie mają możliwość dostosowania wielu elementów sytuacji edukacyjnej do siebie.

Proponuje się następujące zasady:
Określenie celów nauczania. Należy określić zamierzone cele nauczania, zarówno w odniesieniu do tutorów (uczniów), jak i tutee (podopiecznych uczniów). Nauczyciel wprowadza uczniów w omawianą tematykę materiału multimedialnego np. Planszy interaktywnej: Metody zdobienia wyrobów ceramicznych skupiając się na materiałach do zdobień. Zapoznaje uczniów z efektami kształcenia – charakterystyką parametrów technologicznych zdobień ceramicznych.
Celami lekcji będzie: zapoznanie się z  farbami ceramicznymi, farbami metalicznymi, recepturą zdobień ceramicznych, zachęcanie do aktywnej współpracy i jej doskonalenie w grupie według określonych zasad. Uczniowie spróbują wyznaczać sobie sami „mikro cele”.

Podział ról. Na podstawie informacji o uczniach oraz ich indywidualnych potrzeb należy ustalić dokładne zasady współpracy w grupie. Na potrzeby tego zadania uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy 4 – osobowe grupy, w których będą wykonywać swoje ćwiczenia. Dobór uczniów pracujących w jednym zespole jest niezwykle ważny. W każdej z grup powinni znaleźć się uczniowie wykazujący zdolności do sprawnego przygotowania ćwiczenia/zadania, którzy mają większe doświadczenie, wiedzę i poziom kompetencji oraz tacy, którzy mogą doświadczać trudności w omawianym zakresie. Taka propozycja zapewni uczącym się zadowalające efekty i da możliwość wszystkim grupom równą i sprawiedliwą rywalizację. Tutorzy będą pomagać tutee w przygotowaniu zadania oraz w utrwalaniu nabytej wiedzy i umiejętności. Uczniowie razem będą pochylać się nad celem swoich działań, nad materiałami, nad zadaniami – ci, którzy są bieglejsi, mogą tłumaczyć wykonanie zadania uczniom mniej biegłym. Ale wszyscy pracują razem nad zagadnieniem np. materiały do zdobień wyrobów ceramicznych. Ta metoda zakłada równość, jedyna różnica dotyczy stopnia opanowania materiału.
Warto zwracać również uwagę na interakcje pomiędzy uczniami – wzajemną akceptację szacunek, rozumienie siebie wzajemnie. Aby ta strategia działała – powinna towarzyszyć jej atmosfera bezpieczeństwa, współpracy, relacyjności. Każdy z członków danego zespołu powinien mieć przypisaną rolę uwzględniającą jego umiejętności. Tutor otrzymuje od nauczyciela odpowiedzi do zadań/pytań prowadzących.
Kiedy zespół ukończy ich rozwiązywanie, tutor sprawdza efekty pracy. Taki podział ról z jednej strony umożliwia utrwalenie i doskonalenie materiału przez tutorów, z drugiej natomiast zachęca do zaangażowania i kreatywności w nauce tutee.
Metoda tutoringu rówieśniczego sama z siebie nie kształtuje umiejętności współpracy – ona jedynie otwiera przestrzeń do kształtowania takich umiejętności, to znaczy, że np. podczas wspólnej pracy może dojść do konfliktów i zadrażnień – stąd niezwykle wiodąca rola uważnego nauczyciela, który takie konflikty powinien moderować.

Przejrzysta metoda. Grupy, wykonują przydzielone zadanie, np. przygotujcie prezentację multimedialną dotyczącą materiałów do zdobień wyrobów ceramicznych korzystając, z Planszy interaktywnej. Należy upewnić się, że ustalone zasady i procedury są przejrzyste i zrozumiałe zarówno dla tutora, jak i tutee. Wszystkie grupy oglądają Planszę interaktywną i rozpoczynają zajęcia, opracowując plan pracy i przygotowując swoje zadania (prezentacja multimedialna) z pomocą pytań prowadzących. Tutorzy czuwają nad poprawnością wykonywanych zadań/pytań, które można tak zróżnicować, aby każdy z uczniów miał możliwość zmierzenia się z problemem bez niepotrzebnego stresu czy zniechęcenia.

Wróć do Planszy interaktywnej „Metody zdobienia wyrobów ceramicznych”, aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania
Grupa 1.
- Do dekorowania jakich wyrobów ceramicznych są przeznaczone ceramiczne farby naszkliwne?
- W jakich technikach zdobniczych stosuje się ceramiczne farby naszkliwne?

Wróć do Planszy interaktywnej „Metody zdobienia wyrobów ceramicznych”, aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania
Grupa 2.
- Do dekorowania czego są przeznaczone farby metaliczne?
- W jakich technikach zdobniczych stosuje się farby metaliczne?

Wróć do Planszy interaktywnej „Metody zdobienia wyrobów ceramicznych”, aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania
Grupa 3.
- Jaki jest skład receptury zdobień ceramicznych?
- Jaka jest przykładowa receptura farby ceramicznej o gęstości roboczej 2,68 kg/dmIndeks górny 3

Wróć do Planszy interaktywnej „Metody zdobienia wyrobów ceramicznych”, aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania
Grupa 4.
- Na czym polega charakterystyka parametrów technologicznych zdobień ceramicznych?
- Kiedy stosuje się zaprawiacze do farb ceramicznych o długim czasie schnięcia?
- Kiedy stosuje się zaprawiacze do farb ceramicznych o krótkim czasie schnięcia?

Nauczyciel nie ingeruje w wybory uczniów, przyjmuje rolę obserwatora wspierającego przebieg zajęć.

Wsparcie tutorów (uczniów). Może polegać na swoistej superwizji z nauczycielem przed zajęciami i po zajęciach – omówienie pracy, a potem podsumowanie działań lub podzielenie się z całym zespołem klasowym, omawiając wspólnie napotykane trudności oraz poszukując najbardziej efektywnych form oddziaływań. Uczniowscy tutorzy mogą mieć nieco więcej wiedzy przedmiotowej albo większą biegłość w wykonywaniu zadań z danego zagadnienia
(na podstawie http://poradniapp-slupca.pl/tutoring-rowiesniczy/).

Podsumowanie lekcji. Po ukończonej lekcji przeprowadzone zostaje podsumowanie wyznaczonych celów i efektów pracy np. (zapoznanie się z  farbami ceramicznymi, farbami metalicznymi, recepturami zdobień ceramicznych, zachęcanie do aktywnej współpracy i jej doskonalenie w grupie według określonych zasad). Nauczyciel może wyświetlić na tablicy interaktywnej pytania podane na początku lekcji. Uczniowie udzielają odpowiedzi poprzez przygotowane prezentacje multimedialne. Nauczyciel wspólnie z grupami analizuje ich refleksje na temat przeprowadzonych zajęć. Warto skupić się zarówno na tym, co uczniowie oceniają pozytywnie, jak i tym, co w ich odczuciu było negatywne.
Na takie podsumowanie nigdy nie powinno zabraknąć czasu.
Można uczniom przydzielić punkty za pracę i zaangażowanie w lekcję.

Wskazówki dla nauczycieli dotyczące pracy z uczniami zaangażowanymi w proces tutoringu rówieśniczego:
- pozwól uczniom samodzielnie opracować plan pracy – umożliwi to wykształcenie poczucia sprawstwa i kompetencji wśród zaangażowanych w pracę uczniów,
- naucz swoich uczniów sygnalizowania trudności, zwracania się o pomoc, pracuj nad tym, by nie obawiali się zadawania pytania Tobie i kolegom,
- pamiętaj, by chwalić efekty pracy i w akceptowalny sposób informować o porażkach, np. „Doceniam to, jak bardzo się starasz, jednak to zadanie rozwiązałabym inaczej”,
- umożliwiaj uczniom w trakcie zajęć wymianę wiedzy i doświadczeń – dzięki temu wzbudzisz w nich ciekawość świata (uczniowie wiedzą bardzo dużo, często więcej, niż nam się wydaje),
- dyskretnie nadzoruj tutoring rówieśniczy, aby uczniowie w obu rolach (tutora i tutee) czuli się bezpiecznie, mieli poczucie autonomii i kompetencji,
- nie ingeruj przedwcześnie w kontakt tutorski między uczniami, aby tutor mógł sam znaleźć sposób na wsparcie rówieśnika,
- umożliwiaj wszystkim uczniom podejmowanie roli tutora, jak i tutee, aby mogli się przekonać, że w jakichś obszarach są fachowcami, czy nawet ekspertami,
- zachęcaj uczniów (zarówno tutora, jak i tutee) do gromadzenia swoich prac, co umożliwi późniejsze analizy i ocenę efektywności,
- staraj się motywować uczniów do korzystania z niekonwencjonalnych metod nauczania – sugeruj tworzenie fiszek, rysunków, korzystanie z aplikacji,
- zachęcaj uczniów do samodzielnej ewaluacji (np. poprzez stworzenie do tego specjalnych kart ewaluacyjnych) – tak, by w parze lub grupie podzielili się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami.
(na podstawie http://poradniapp-slupca.pl/tutoring-rowiesniczy/).

Wskazówki dla uczących się na temat tutoringu rówieśniczego. Uczniów należy wprowadzić do tej metody, poświęcić czas na to, by omówić z nimi proponowaną tabelę, by mogli zrozumieć sens takiej formy pracy. I przede wszystkim – że jest to forma pracy na lekcji, a nie towarzyskiego przerywnika podczas zajęć.

RJusTXXakPGKD

(na podstawie: https://szkoladobrejrelacji.pl/tutoring-to-za-malo-czyli-do-czego-zainspirowala-nas-tutoringowa-rewolucja/)

Praca uczących się poza zajęciami, z wykorzystaniem materiałów multimedialnych daje możliwość utrwalania i poszerzania wiadomości poprzez przydzielenie zróżnicowanych ćwiczeń: obowiązkowych, dodatkowych dla chętnych oraz ćwiczeń zaproponowanych przez samych uczących się.
Ćwiczenia proponowane przez nauczyciela z wykorzystaniem materiałów multimedialnych powinny mieć zróżnicowaną formę pod względem stopnia trudności, sposobu i formy wykonania np. podaniem przez nauczyciela dodatkowej instrukcji (wskazówek merytorycznych, technicznych) do wykonania proponowanego ćwiczenia.
Przykładem pracy indywidualnej dla uczniów poza zajęciami, może być np.:
- Ćwiczenie obowiązkowe: Po przeanalizowaniu Planszy nr 5 interaktywnej masz możliwość poszerzenia informacji. Przedstaw warunki stosowania farb ceramicznych naszkliwnych do zdobienia wyrobów ceramicznych. Możesz wykonać zdjęcia, opracować prezentację multimedialną lub stworzyć swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo).
- Ćwiczenie dodatkowe dla chętnych: Opracuj warunki stosowania farb ceramicznych metalicznych bezołowiowych i bezkadmowych (Plansza interaktywna nr 5). Możesz wykonać zdjęcia lub stworzyć swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo).
- Ćwiczenie zaproponowane przez samych uczących się: Uczniowie sami wybierają sposób prezentacji wyznaczonego przez siebie tematu na podstawie Planszy interaktywnej. Swoje opracowania z ćwiczeń oddają do sprawdzenia nauczycielowi.

Wprowadzone formy pracy uczących się poza zajęciami powinny być sprawdzone, poprawione i ocenione przez nauczyciela, mogą też być sprawdzane przez uczniów sobie nawzajem.
Zaleca się zasugerować uczniom kilka propozycji metod skutecznej nauki: przygotowanie własnych notatek, zrobienia zdjęć (np. tablic, fragmentu normy i zapisków w trakcie sesji burzy mózgów), opracowanie rysunków w formie mapy myśli, stworzenie swoich własnych fiszek (ręcznie lub komputerowo).
Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.
Film instruktażowy (Tutorial) i Plansza interaktywna pozwalają na poznawanie materiału, a także powtarzanie w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawierają wiadomości z zakresu: wybranej technologii zdobienia płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego, warunki dopuszczenia pracownika do pracy, czynności w trakcie pracy, po zakończeniu pracy oraz czynności zabronione na stanowisku pracy, metody zdobienia wyrobów ceramicznych: sitodrukiem, drukiem rotacyjnym i drukiem cyfrowym, materiały do zdobień wyrobów ceramicznych – na poziomie podstawowym.
Multimedia mogą być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.
Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się poszukał w innych źródłach informacji na temat, który w  omawianych e‑materiałach jest podany ogólnie.
Ponadto warto zauważyć, że w wyżej wymienionych materiałach multimedialnych nie ma kompletnej wiedzy na temat: norm i instrukcji technologicznych podczas planowania procesu produkcji wyrobów ceramicznych (Film instruktażowy), kontroli parametrów przygotowania mas, szkliw i zdobień ceramicznych (Plansza interaktywna).
Tę wiedzę, uczącym się bądź potrzebującym pomocy nauczyciel prezentuje sam, natomiast poszukujących, zainteresowanych zachęca do indywidualnej samodzielnej pracy, aby potem zweryfikować efekty kształcenia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.4

5.4. Organizowania pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Dbając o indywidualizację procesu nauczania, należy pamiętać o konieczności dostosowania wymagań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wszystkich uczniów obowiązują treści podstawy programowej, dlatego też proces indywidualizacji może odbywać się tylko na dwóch poziomach: dobór metod nauczania i oceniania.
Nauczyciel, pracując z uczniami o SPE może opracować wskazówki do pracy wynikające z trudności w uczeniu się, które będą odnosiły się do:
- pracy na zajęciach, np. dostosowanie wymagania do możliwości ucznia, stosowanie wyjaśnień do ćwiczeń i zadań, prowadzenie zajęć z wykorzystaniem różnych technik i metod pracy.
Dostosowanie tempa pracy ucznia, stosowanie częstych pochwał i zachęt. Stwarzanie warunków do wielokrotnego powtarzania i utrwalania materiału oraz oceniania, np. nie omawiać na forum klasy błędów popełnionych przez ucznia. Przy ustalaniu oceny należy brać pod uwagę różne czynniki, stosować korzystną dla uczącego się ocenę opisową, pokazującą mocne i słabe strony jego pracy.
Indywidualizacja pracy z uczniem o SPE wymaga od nauczyciela dostosowania: warunków, środków, metod i form kształcenia do potrzeb i możliwości ucznia.
Przykładem pracy dla uczniów o SPE mogą być ćwiczenia, które różnicują poziomy trudności, a uczniowie zdolniejsi powinni pomagać uczniom słabszym lub tworzyć jeden obszar zdobywanych wiadomości i umiejętności.

Ćwiczenie 1.
Na podstawie Planszy interaktywnej nr 2: Metody zdobienia wyrobów ceramicznych – w grupie podpiszcie (pod schematem zdobienia techniką sitodruku płaskiego) nazwy – co oznaczają cyferki od 1 do 5.

Ćwiczenie 2.
Na podstawie Planszy interaktywnej nr 3: Metody zdobienia wyrobów ceramicznych – w grupie opracujcie charakterystykę pracy wybranego przez was urządzenia stosowanego do zdobienia drukiem rotacyjnym. Wyjaśnijcie pracę tego urządzenia na forum.

Nauczyciel będzie miał przygotowane wydruki schematu i urządzeń. Będzie wspierał zespół uczniów o SPE podczas wykonywania ćwiczeń lub wyznaczy innego odpowiedzialnego ucznia, tzw. lidera grupy.
Grupy są odpowiedzialne za swoją pracę, a wszystkie wykonane ćwiczenia będą tworzyć jedną całość pracy uczniowskiej, całego zespołu klasowego.

Mając na uwadze redukcję rywalizacji o stopień i indywidualizację (szczególnie w przypadku uczącego się o SPE), dobrym rozwiązaniem są techniki oceniania kształtującego np. poprzez przekazywanie informacji zwrotnej dotyczącej oceny realizacji zadania np. wyjaśnienia pracy urządzenia stosowanego do zdobienia drukiem rotacyjnym:
- „jeśli rozwiązałeś to zadanie, to znaczy, że możesz być bardzo zadowolony z siebie – opanowałeś wiedzę z zakresu pracy urządzenia stosowanego do zdobienia drukiem rotacyjnym”,
- „jeśli miałeś trudności z wykonaniem tego zadania wróć do słownika i spróbuj jeszcze raz wykonać to zadanie” – wyjaśnienie pracy urządzenia stosowanego do zdobienia drukiem rotacyjnym.

Nauczyciel może zapisywać swoje własne propozycje ćwiczeń po realizacji określonych materiałów multimedialnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Opis materiałów sprawdzających

W e‑materiale nauczyciel ma możliwość skorzystania z ćwiczeń powiązanych z danym materiałem, stanowiących rodzaj materiałów sprawdzających dla uczącego się:
Film instruktażowyD1700JtUKFilm instruktażowy (Tutorial): Zdobienie płytek ceramicznych techniką druku cyfrowego – zawiera przykładowe cztery ćwiczenia, których celem jest utrwalenie wiadomości z budowy drukarki, z zadań zawodowych technika ceramika.
Plansza interaktywnaDrInAdmQgPlansza interaktywna: Metody zdobienia wyrobów ceramicznych – zawiera przykładowe jedno ćwiczenie, którego celem jest utrwalenie wiadomości z zakresu metody zdobienia drukiem cyfrowym.
Interaktywne materiały sprawdzająceD1DF661gOInteraktywne materiały sprawdzające – stanowią test ćwiczeniowy składający się z 20 zadań zamkniętych. Test utrwalający wiedzę uczniów w zakresie zagadnień e‑materiału przygotowuje do rozwiązywania zadań na pisemnym/teoretycznym egzaminie zawodowym.
Dodatkowo w interaktywnych materiałach sprawdzających zostały zawarte ćwiczenia systematyzujące oraz weryfikujące poznaną wiedzę dla uczącego się.
Zagadnienia sprawdzające z e‑materiału wspierają osiąganie wybranych efektów kształcenia oraz spełniają kryteria weryfikacji właściwe dla omawianych multimediów:
CES.03.3. Planowanie procesów produkcji wyrobów ceramicznych
CES.03.3.3. opracowuje receptury mas, szkliw i zdobień ceramicznych
CES.03.3.3.3) sporządza receptury zdobień ceramicznych
CES.03.3.5. charakteryzuje parametry technologiczne procesu przygotowania mas, szkliw i zdobień ceramicznych
CES.03.3.3.5) wykonuje testy do oceny jakości opracowanych receptur
CES.03.3.5.1) wskazuje parametry technologiczne przygotowania mas, szkliw i zdobień ceramicznych
CES.03.3.5.2) opracowuje parametry technologiczne procesu przygotowania mas, szkliw i zdobień ceramicznych
CES.03.3.5.3) określa zakres kontroli parametrów przygotowania mas, szkliw i zdobień ceramicznych
CES.03.3.7. planuje zapotrzebowanie na surowce i materiały ceramiczne stosowane w produkcji wyrobów ceramicznych
CES.03.3.7.1) dobiera materiały i surowce stosowane w produkcji wyrobów ceramicznych
CES.03.3.8. planuje proces produkcji wyrobów ceramicznych
CES.03.3.8.2) dobiera rodzaje maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów ceramicznych
CES.03.3.9. przestrzega norm i instrukcji technologicznych podczas planowania procesu produkcji
CES.03.3.9.2) wskazuje zakres stosowania norm i instrukcji technologicznych podczas planowania procesu produkcji wyrobów ceramicznych
CES.03.3.9.3) posługuje się normami i instrukcjami technologicznymi podczas planowania procesu produkcji wyrobów ceramicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z przewodnika

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści