Zabezpieczenia i ochrona przeciwporażeniowa w instalacjach elektrycznych
ELE.05 Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych – Technik elektryk 311303
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik elektrykWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik elektryk
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik elektryk 311303. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: eksploatowania instalacji elektrycznych, eksploatowania maszyn i urządzeń elektrycznych.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
ELE.05.3. Eksploatacja instalacji elektrycznych
Uczeń:
ELE.05.3.2. dobiera elementy składowe instalacji elektrycznych
ELE.05.3.3. charakteryzuje wymagania eksploatacyjne instalacji elektrycznych
ELE.05.3.5. wykonuje pomiary instalacji elektrycznych
ELE.05.3.8. dobiera zabezpieczenia instalacji elektrycznych
ELE.05.3.9. charakteryzuje środki ochrony przeciwporażeniowej
ELE.05.4. Eksploatacja maszyn i urządzeń elektrycznych
Uczeń:
ELE.05.4.5. charakteryzuje metody pomiaru parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
ELE.05.4.6. dokonuje oceny wyników pomiarów parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
ELE.05.4.8. charakteryzuje zabezpieczenia maszyn i urządzeń elektrycznych
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Ochrona przeciwporażeniowa w instalacjach elektrycznych”„Ochrona przeciwporażeniowa w instalacjach elektrycznych” to film edukacyjny, który prezentuje m.in. pomiar rezystancji uziemienia metodą techniczną, metodą techniczną z wykorzystaniem cęgów dla uziemień wielokrotnych, metodą dwucęgową dla pomiarów bez elektrod pomocniczych, metodą udarową badanie ochrony przeciwporażeniowej z wyłącznikami różnicowoprądowymi. Zasób „Dobór zabezpieczeń instalacji elektrycznych”„Dobór zabezpieczeń instalacji elektrycznych” to film edukacyjny obejmujący m.in.: rodzaje zabezpieczeń przetężeniowych i przeciwprzepięciowych w instalacjach elektrycznych, sposób dobierania zabezpieczeń przetężeniowych i przeciwprzepięciowych w instalacjach elektrycznych, prezentację odbiorników stosowanych jako zabezpieczenie przetężeniowe.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik elektryk
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z dziedziny elektroniki.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Film edukacyjny „Ochrona przeciwporażeniowa w instalacjach elektrycznych”
Praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup i informuje, że zadaniem uczniów będzie usystematyzowanie wiedzy na temat elementów ochrony przeciwporażeniowej. Przydziela każdej grupie jedno urządzenie (np. ogrniczik przepięć różnego rodzaju, wyłącznik rożnicowoprądowy, wyłącznik różnicowoprądowy z członem nadprądowym). Wyjaśnia, że uczniowie będą pracowali metodą Philips 66.
Po obejrzeniu filmu edukacyjnego każdy zespół ma 6 minut, aby przygotować krótką prezentację zawierającą najważniejsze informacje na temat danego elementu ochrony przeciwporażeniowej. Każda grupa wyłania też spośród siebie lidera, który będzie przedstawiał rezultaty pracy grupy.
Po upływie pierwszych 6 minut liderzy prezentują rezultaty pracy grupy na forum klasy. Wszyscy uczniowie komentują propozycje grup, zwracając uwagę na to, co jest nieprecyzyjne lub niezrozumiałe w wypracowanych przez inne grupy wyjaśnieniach.
Po tej konfrontacji rozwiązań na forum klasy każdy z zespołów ponownie podejmuje pracę w celu udoskonalenia własnych koncepcji.
Po upływie kolejnych 6 minut następuje ponowna konfrontacja pomysłów na forum klasy – porównanie dojrzałości rozwiązań i ich ulepszeń oraz zapisanie wniosków końcowych.
Film edukacyjny „Dobór zabezpieczeń instalacji elektrycznych”
Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z materiałem filmowym i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają swoje pytanie i odpowiadają na pytania kolegów sformułowane podczas pracy z filmem.
Następnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami wskazująć, które pytania były dla nich trudne, na które nie udało im się odpowiedzieć. Zespół klasowy wspólnie formułuje na nie odpowiedzi.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
Nauczyciel może również zastosować metodę klasy odwróconej i zalecić uczniom zapoznanie się z symulacją w domu, aby podczas zajęć uczniom szybciej przyszło ułożenie pytań quizowych w celu poświęcenie większej ilości czasu na ułożenie pytań, a także zadanie ich dla utrwalenia przyswojonej wiedzy.
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do materiałów filmowych;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
podczas rozmowy należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

