- if they have fewer than 8 coloring pencils in their pencil case.
Discussion - What math skills were needed to correctly follow teacher's instructions? What mathematical relations were used?
The students review the following terms: a greater numbergreater numbergreater number, a smaller number. They solve the task to consolidate these concepts.
Task
Write the appropriate sign in the blank space: <, > or =.
Students work individually using computers. They open SLIDESHOW and watch examples of „how many moreHow many morehow many more?”, „how many fewerHow many fewerhow many fewer?”.
Their task is to match the appropriate actions to the presented situations.
After the exercise, students present their conclusions.
The average body heights of selected dog breeds are marked in the picture. The dogs presented are: Bernardine, German Shepherd, Dalmatian, Dachshund, Pug and York.
[Illustration 1]
1. How many centimeters is York is shorter than a German Shepherd?
2. How many centimeters is a Dachshund taller than a Pug?
3. How many centimeters is the Dalmatian shorter than the Bernardine?
4. How many centimeters is the German Shepherd taller than a Dachshund?
Station 5. Task 5
Solve each of the word problems. Write down all the calculations and the solution.
1. Piotrek's uncle’s car uses 10 liters of petrol per 100 km, and Piotr's father’s car uses 2 less. How many liters of fuel per 100 km does Piotr's dad’s car use?
2. Tomek is 12 years old and his mother is 23 years older than him. How old is Tomek's mom?
3. Zosia has 230 PLN savings. How much less did Krzys save if he has 150 PLN in his money box?
4. 54 bottles of juice were sold in the school shop on Monday. On Tuesday, the shop sold three bottles fewer than on Monday, and on Wednesday, five greater than on Tuesday. How many bottles of juice were sold during these three days?
The groups present their results. The teacher explains the doubts, assesses the work.
Task for volunteers
Wojtek is two years older than Maciek, and Maciek a year older than Kuba. Wiktor is two years younger than Kuba, and Antek four years younger than Kuba.
The boys are 58 years old together. How old is Kuba? Write down all the calculation and the solution.
Then, they summarize the lesson together, formulating information to remember:
- if in the problem there is a phrase „how many moreHow many morehow many more”, then to solve the problem we perform the additionadditionaddition
- if there is a „how many fewerHow many fewerhow many fewer” phrase in the problem, we perform the subtractionsubtractionsubtraction to solve the problem.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Porównywanie różnicowe. O ile więcej? O ile mniej?
m45adc6c52f076934_1528449084556_0
Drugi
m45adc6c52f076934_1528449076687_0
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
3) porównuje liczby naturalne.
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
6) porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy lub ilorazu.
m45adc6c52f076934_1528449068082_0
45 minut
m45adc6c52f076934_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m45adc6c52f076934_1528449552113_0
1. Porównywanie liczb naturalnych z wykorzystaniem ich różnicy.
2. Zastosowanie porównywania różnicowego do rozwiązywania zadań z treścią.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m45adc6c52f076934_1528450430307_0
Uczeń:
1. Porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy.
2. Stosuje porównywanie różnicowe do rozwiązywania zadań z treścią.
m45adc6c52f076934_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Stacje zadaniowe.
m45adc6c52f076934_1528449514617_0
1. Praca z całą klasą.
2. Praca w grupach.
m45adc6c52f076934_1528450135461_0
m45adc6c52f076934_1528450127855_0
Nauczyciel prosi, aby wstały osoby, które:
- mają więcej niż 15 znajomych,
- lubją mniej niż 10 programów telewizyjnych,
- mają w domu więcej niż dwa zwierzaki,
- przeczytały w tym miesiącu więcej niż 5 książek,
- mają w piórniku mniej niż 8 kredek.
Dyskusja – jakie umiejętności matematyczne były potrzebne, aby prawidłowo wykonywać polecenia nauczyciela? Jakie zależności matematyczne zostały wykorzystane?
Uczniowie przypominają pojęcia: liczba większa, liczba mniejsza. Rozwiązują zadanie utrwalające te pojęcia.
Polecenie
W miejsce kropek wpisz odpowiedni znak: <,> lub =.
a) 12 ……. 14
b) 59 …….. 57
c) 100 …….63
d) 4 ……… 45
e) 124 …….142
m45adc6c52f076934_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają SLIDESHOW i obserwują przykłady użycia zwrotów: „ o ile więcej” , „o ile mniej”. Ich zadaniem jest dopasowanie odpowiednich działań do przedstawionych sytuacji.
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają swoje wnioski.
[SLIDESHOW]
Wnioski
- Jeżeli w zadaniu występuje zwrot „o ile więcej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy dodawanie.
- Jeżeli w zadaniu występuje zwrot „o ile mniej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy odejmowanie.
STACJE ZADANIOWE
Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Rozwiązują w grupach zadania przygotowane wcześniej przez nauczyciela.
Każda grupa otrzymuje punkty za poprawność i czas rozwiązania zadań.
Członkowie najlepszej grupy otrzymują oceny celujące.
Stacja 1. Zadanie 1
Uzupełnij tabelkę.
[Tabela 1]
Stacja 2. Zadanie 2
[Tabela 2]
Stacja 3. Zadanie 3
Dokończ zdania.
a) Liczba o 5 większa od 16, to ………
b) Liczba o 32 większa od 48, to ………
c) Liczba o 16 mniejsza od 59, to ………
d) Liczba o 14 większa od 68, to ………
Stacja 4. Zadanie 4
Na rysunku zaznaczono przeciętne wysokości ciała wybranych ras psów. Przedstawiono kolejno: bernardyna, owczarka niemieckiego, dalmatyńczyka, jamnika, mopsa i yorka.
[Rysunek 1]
1. O ile centymetrów york jest niższy od owczarka niemieckiego?
2. O ile centymetrów jamnik jest wyższy od mopsa?
3. O ile centymetrów dalmatyńczyk jest niższy od bernardyna?
4. O ile centymetrów owczarek niemiecki jest wyższy od jamnika?
Stacja 5. Zadanie 5
Rozwiąż każde z poniższych zadań. Zapisz obliczenia i odpowiedź.
1. Samochód wujka Piotrka spala 10 l benzyny na 100 km, a samochód taty Piotrka spala o 2 l mniej. Ile litrów paliwa na 100 km spala samochód taty Piotrka?
2. Tomek ma 12 lat, a jego mama o 23 lata więcej. Ile lat ma mama Tomka?
3. Zosia ma 230 zł oszczędności. O ile mniej zaoszczędził Krzyś, który ma w skarbonce 150 zł?
4. W sklepiku szkolnym w poniedziałek sprzedano 54 butelki soku. We wtorek sprzedano o trzy butelki mniej niż w poniedziałek, a w środę o pięć więcej niż we wtorek. Ile butelek soków sprzedano w ciągu tych trzech dni?
Grupy prezentują wyniki swoich prac. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, ocenia pracę.
Zadanie dla chętnych
Wojtek jest o dwa lata starszy od Maćka, a Maciek o rok starszy od Kuby. Wiktor jest o dwa lata młodszy od Kuby, a Antek cztery lata młodszy od Kuby.
Chłopcy razem mają 58 lat. Ile lat ma Kuba? Zapisz obliczenia i odpowiedź.
m45adc6c52f076934_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania :
- jeżeli w zadaniu występuje zwrot „o ile więcej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy dodawanie;
- jeżeli w zadaniu występuje zwrot „o ile mniej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy odejmowanie.