E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych

MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych - Elektromechanik pojazdów samochodowych 741203, Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Budowa napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych” składa się z dwóch materiałów multimedialnych.

  • Sekwencje filmowe Zasady działania oraz budowa napędów hybrydowych w pojazdach samochodowychD2cAnScVmSekwencje filmowe Zasady działania oraz budowa napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych zawiera 12 sekwencji filmowych na temat:

    • zasad działania napędu hybrydowego o napędzie szeregowym,

    • zasad działania napędu hybrydowego o napędzie równoległym

    • zasad działania napędu hybrydowego o napędzie mieszanym,

    • zasad działania oraz budowy inwentera/falownika,

    • zasad działania oraz budowy akumulatora HV,

    • zasad działania oraz budowy akumulatora 12V,

    • zasad działania oraz budowy przewodów wysokiego napięcia,

    • zasad działania oraz budowy silnika elektrycznego,

    • zasad działania oraz budowy generatora wysokiego napięcia,

    • zasad działania oraz budowy modułu sterującego mocą,

    • napędu hybrydowego Toyoty,

    • napędu hybrydowego Lexusa.

  • Wizualizacja w 3D Rodzaje napędów hybrydowych i zasady działania ich poszczególnych elementówDdq1eQW3mWizualizacja w 3D Rodzaje napędów hybrydowych i zasady działania ich poszczególnych elementów przedstawi Ci budowę napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych z wykorzystaniem modeli 3D - napęd hybrydowy równoległy, szeregowy, szeregowo‑równoległy, mild hybrid, full hybrid i microhybrid

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDlKq1GOgCInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDb7BCSc9FSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDFa1wV5MCPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDfyClEJadPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDeO5L0zdENetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDIzfsKfrEInstrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie elektromechanik pojazdów samochodowych lub technik pojazdów samochodowych.

W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe oraz wizualizacja modelu w grafice 3D. Przybliżają one wiadomości z budowy napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych.

Co może być ważne?

Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspominają materiały filmowe. Zauważ, jak wiele zależy od właściwe miejsca ich występowania i współpracy między układami.

Daj sobie czas na poznawanie tych informacji. Czasem lepiej będzie, gdy coś zrobisz stopniowo, w dłuższym czasie, mniejszymi partiami, ale systematycznie i często.

Analizując elementy układów napędowych, postaraj się wyobrazić je sobie (pomoże Ci w tym wizualizacja). Pomyśl o innych podobnych układach (np.: w samochodzie benzynowym) i znajdź różnice.

Przykładowe ścieżki

Stopniowe zdobywanie wiedzy z zakresu budowy napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych mógłbyś rozpocząć:

  1. od przejrzenia sekwencji filmowych, miałbyś ogólny ogląd na budowę tych skomplikowanych napędów. Ale tylko przejrzeć, bez wchodzenia w szczegóły.

  2. krok numer dwa - wizualizacja: zabierając się teraz za wizualizację wspierasz swoja wyobraźnię. Obejrzyj dokładnie różne rodzaje napędów szeregowych i równoległych i ich elementy, baw się możliwością spojrzenia z każdej strony i przybliżania obiektów. To prawie jakbyś tam był.

  3. teraz pora na ćwiczenia sprawdzające (które możesz stosować również w innych momentach nauk:

    • Ćwiczenie 1 - Test to krótki test, który można potraktować jako przerywnik w lekcji lub drobne podsumowanie.

    • Ćwiczenie 2 - Napęd silnika hybrydowego daje możliwość dopasowania opisu do nazwy napędu - zapoznania się z angielskimi nazwami układów.

    • Ćwiczenie 3 - Rodzaje układu napędu hybrydowego to ćwiczenie, w którym dopasujesz nazwy układu hybrydowego do schematu blokowego.

    • Ćwiczenie 4 - Elementy napędu hybrydowego. W tym ćwiczeniu nazwiesz elementy układu hybrydowego poprzez przeciągnięcie właściwej nazwy na schemacie układu.

    • Ćwiczenie 5 - Napędy hybrydowe w pojazdach samochodowych - to krzyżówka zawierająca osiem haseł.

    • Ćwiczenie 6 - Samochody hybrydowe to ćwiczenie typu prawda/fałsz. Zdecydujesz czy prezentowane zdania są prawdziwe czy też nie.

    • Ćwiczenie 7 - Rodzaje akumulatorów stosowane w pojazdach hybrydowych to ćwiczenie, w którym dopasujesz cechy charakterystyczne do rodzaju akumulatora (12V i HV)

    • Ćwiczenie 8 - Elementy układu napędowego pojazdu hybrydowego na podstawie fragmentu filmu będziesz musiał wskazać elementy układu we właściwej, występującej w filmie, kolejności.

    • Ćwiczenie 9 - Cykl pracy silnika - masz rozpoznać i odpowiedzieć na pytanie „ W jakim cyklu pracuje prezentowany silnik?

  4. Teraz wiesz już czego nie wiesz - wróć do przejrzenia sekwencji filmowych. Znajdź odpowiedzi na trudne pytania, których doświadczyłeś rozwiązując ćwiczenia - ucz się i ...

  5. na zakończenie wróć jeszcze raz do ćwiczeń.

Jeśli jednak chciałbyś inaczej - warto zapoznać się z materiałami i pomyśleć jak dla Ciebie byłoby najlepiej.

I jeszcze kwestia wyobrażania sobie przy uczeniu: „Co by było, gdyby...”.

Wymyślaj historie. Twój mózg kocha działanie, wyobrażone historie i kreatywność! Np.: wyobraź sobie, że masz tak zmodyfikować napęd, aby nie zawierał elementów ciernych (chyba już są takie rozwiązania)

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie siebie. Nie musisz ich stosować na koniec nauki.

  • jeśli to zrobisz na początku, będziesz wiedział, czego nie wiesz – zwiększy się (przynajmniej powinna) Twoja motywacja,

  • jeśli użyjesz ich w trakcie analizy e‑materiału, sprawdzisz dany wycinek wiedzy lub będzie to miły przerywnik w studiowaniu treści lub zadania,

  • jeśli na końcu, będziesz wiedział, co powtórzyć.

Poleca się mimo wszystko powtarzać nawet przy 100% poprawności wykonanych zadań. Z czasem „trochę się zapomina”, więc:

  • zadania mogą służyć do przypominania sobie tego, co już umiałeś.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są pojęcia, które warto znać, abyś wyrażał się profesjonalnie. Jako specjalista powinieneś znać materiał i odpowiednio wyrażać się za pomocą specjalistycznego słownictwa.

Na koniec: warto, zanim rozpoczniesz naukę, przejrzeć dokładnie e‑materiały.

Dzięki temu będziesz się orientował, gdzie i co w nich znajdziesz. Przez to nie stracisz dużo czasu na poszukiwanie właściwych informacji.

Może w takim razie warto wrócić do początku tego tekstu i jeszcze raz zapoznać się ze strukturą materiału? Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).