1
Exercise 1

Match the words with their translations.

Połącz wyrazy z ich tłumaczeniami.

R1THqAvRIHvMp
interesting Możliwe odpowiedzi: 1. przyjazny, 2. interesujący, 3. ekscytujący, 4. poważny, 5. nudny friendly Możliwe odpowiedzi: 1. przyjazny, 2. interesujący, 3. ekscytujący, 4. poważny, 5. nudny exciting Możliwe odpowiedzi: 1. przyjazny, 2. interesujący, 3. ekscytujący, 4. poważny, 5. nudny serious Możliwe odpowiedzi: 1. przyjazny, 2. interesujący, 3. ekscytujący, 4. poważny, 5. nudny boring Możliwe odpowiedzi: 1. przyjazny, 2. interesujący, 3. ekscytujący, 4. poważny, 5. nudny
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 1

Find the words listed below. Search up, down, forward, backward and on the diagonal to find the hidden words.

Znajdź poniższe wyrazy. Możesz ich szukać pionowo, poziomo, od góry do dołu, od dołu do góry oraz na ukos.

RultcZDz2pulq
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

Analyse the sentences below and choose the correct form of the modal verb.

Przeanalizuj poniższe zdania i wybierz poprawną formę czasownika modalnego w każdym z nich.

R1HEQez0OZRgR
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

Listen and choose what you hear.

Wybierz to zdanie, które slyszysz.

R10RySo2ARK6O
Nagranie dźwiękowe.
R1Fj7n18rvLUj
1. You should be friendly You shouldn’t be friendly. She should be friendly.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RVNgDu6bJVsV9
Nagranie dźwiękowe.
R1Uk2ya3BJ8y5
2. He should be quiet. He shouldn’t be quiet. She should be quiet.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RxU4eZXhvJ8jt
Nagranie dźwiękowe.
REE6zWcHXyLYT
3. I should shout. She shouldn’t shout. I shouldn’t shout.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IkUl17ko6H0
Nagranie dźwiękowe.
R7IniSMhQ0YIA
4. They should be boring. They shouldn’t be boring. She should be boring.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1KDCfLFSumVq
Nagranie dźwiękowe.
R1K9XbSXLvJ0M
5. I should be kind. We should be kind. We shouldn’t be kind.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 3

Match the beginnings with the endings to make correct sentences. 

Dopasuj początki do zakończeń, tak aby utworzyć poprawne zdania.

RZF43amw8V6XS
Teachers should help us Możliwe odpowiedzi: 1. shout., 2. and motivate their students., 3. a second chance., 4. serious all the time., 5. understand the world. Teachers should always give Możliwe odpowiedzi: 1. shout., 2. and motivate their students., 3. a second chance., 4. serious all the time., 5. understand the world. Teachers shouldn’t be Możliwe odpowiedzi: 1. shout., 2. and motivate their students., 3. a second chance., 4. serious all the time., 5. understand the world. Good teachers inspire Możliwe odpowiedzi: 1. shout., 2. and motivate their students., 3. a second chance., 4. serious all the time., 5. understand the world. Bad teachers Możliwe odpowiedzi: 1. shout., 2. and motivate their students., 3. a second chance., 4. serious all the time., 5. understand the world.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Analyse the text and drag and drop the three features of good teachers and three features of bad teachers in the correct boxes below.

Przeanalizuj tekst i przeciągnij trzy cechy dobrego nauczyciela i trzy cechy złego nauczyciela do odpowiednich ramek.

RqaDAfK6PSOLS
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Explore the text and highlight the three features of good teachers in purple and three features of bad teachers in green.

Przeczytaj tekst i zakreśl kolorem fioletowym trzy cechy dobrych nauczycieli, a kolorem zielonym trzy cechy złych nauczycieli.

R3obCHgb0WnYF
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Drag the words to fill in the gaps.

Przeciągnij wyrazy w odpowiednie luki.

RRh1y8KHYPFiS

  1. What makes good and 1. interesting, 2. shout, 3. chance, 4. inspire, 5. shy, 6. bad teachers?
  2. Teachers should motivate and 1. interesting, 2. shout, 3. chance, 4. inspire, 5. shy, 6. bad their students.
  3. Good teachers don’t 1. interesting, 2. shout, 3. chance, 4. inspire, 5. shy, 6. bad at their students.
  4. Lessons should be 1. interesting, 2. shout, 3. chance, 4. inspire, 5. shy, 6. bad.
  5. Students should always get a second 1. interesting, 2. shout, 3. chance, 4. inspire, 5. shy, 6. bad.
  6. Teachers should always notice 1. interesting, 2. shout, 3. chance, 4. inspire, 5. shy, 6. bad and calm students.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 6

Translate the missing words to complete the gaps in the text below.

Przetłumacz wyrażenia podane w nawiasach i uzupełnij luki w poniższym tekście.

RnYtdoxvvF2rv
My ideal teachers should be kind and Tu uzupełnij (cierpliwi) because I’m often stuck and I don't know what to do. They should have Tu uzupełnij (interesujące) lessons and give us Tu uzupełnij (ekscytujące) homework. Ideal teachers shouldn’t be strict and Tu uzupełnij (poważni) all the time.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Think about your favourite teacher. Why is he/she a good teacher? Write 2–4 sentences.

Pomyśl o swoim ulubionym nauczycielu lub swojej ulubionej nauczycielce. Dlaczego jest on/ona dobrym nauczycielem/nauczycielką? Napisz 2–4 zdania.

R1ewt5QYxARKo
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

Your friend asks you about your ideal teacher. Write an email in which you:

  • describe ideal teachers;

  • explain what good teachers should and shouldn’t do;

  • inform them about one inspiring teacher you know.

Sign as XYZ.

Your reply should be between 50–120 words.

Odpowiedz na e‑mail przyjaciela/przyjaciółki, w którym pyta cię on/ona o twojego idealnego nauczyciela. W swoim e‑mailu:

  • opisz idealnych nauczycieli;

  • wyjaśnij, co dobrzy nauczyciele powinni robić, a czego nie powinni;

  • poinformuj o jednym inspirującym nauczycielu lub jednej inspirującej nauczycielce, którego/którą znasz.

Twoja wypowiedź powinna składać się z 50–120 wyrazów.

Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów. Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi).

R1DNItV9XK1Wv
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.