Working in pairs, the students revise methods of doing operations on integers. In order to do it, they solve the mathematical domino puzzle, which the teacher gave them.
Mathematical domino:
The students check the correctness of their answers with calculators. They correct any mistakes themselves or as the teacher for an explanation.
The teacher informs the students that the aim of the class will be using the ability to do operations on integers to solve word problems.
The students continue working in pairs. They solve the task using the applet.
Task Solve the task below which describes the changes of the sir temperature in a town. Check the correctness of your results using the applet. In each case, decide if the temperature is positive or negative.
1. In the morning the temperature was -4°C. In the afternoon it rose by 4°C. What was the temperature at midday?
2. In the evening the temperature was 0°C. At midnight it dropped by 10°C. What was the temperature at midnight?
3. At dawn the temperature was -3°C. During the day it dropped by 6°C. What was the temperature during the day?
[Geogebra applet]
The students share their thoughts after solving the task. They define the mathematical sense of expressions: above zerozerozero, below zerozerozero, zerozerozero or below, zerozerozero or above.
They write down their conclusion:
- a number greater than zerogreater than zerogreater than zero or equal to zerozerozero is non‑negative,
- a number less than zeroless than zeroless than zero or equal to zerozerozero is non‑positive.
The students work individually. Their task is to find a hidden word made of letters corresponding to the worked out numbers.
Task Solve the exercises. Write the letters corresponding to the worked out numbers into the table and read the hidden word.
Exercise 2 Marek and Darek throw a dice in turns. For throwing the even number you get 2 points. For throwing the odd number 4 points are subtracted. Marek threw the dice three times. The first and second time he threw 5 pips and the third time he threw 4 pips. How many points has he scored if in the beginning he had 2 points?
The students do the consolidation tasks. They cooperate to summarize the class and formulate the conclusion to memorize: - a number greater than zerogreater than zerogreater than zero or equal to zerozerozero is non‑negative, - a number less than zeroless than zeroless than zero or equal to zerozerozero is non‑positive.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Zadanie 1 Irek miał 10 zł. Kupił lody za 6 zł, za 7 zł kupił ciastka i za 2 zł kupił zeszyt. Ile pieniędzy musiał pożyczyć od kolegi, żeby zapłacić za zakupy?
Zadanie 3 O godzinie 13:00 temperatura powietrza w naszym mieście była równa 30°C co godzinę spadała o 20°C. Ile była równa temperatura powietrza o godz. 17:00?
Zadanie 5 Ryba pływa w morzu na głębokości 10 metrów. Nad rybą, na wysokości 6 m nad powierzchnią morza, lata mewa. W jakiej odległości od siebie znajdują się ryba i mewa?
m966b2ca00f38c130_1528449000663_0
Rozwiązywanie zadań tekstowych – liczby ujemne
m966b2ca00f38c130_1528449084556_0
Drugi
m966b2ca00f38c130_1528449076687_0
III. Liczby całkowite. Uczeń:
5) wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych.
m966b2ca00f38c130_1528449068082_0
45 minut
m966b2ca00f38c130_1528449523725_0
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
m966b2ca00f38c130_1528449552113_0
1) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2) Wykonywanie prostych obliczeń na liczbach całkowitych.
3) Rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem liczb ujemnych.
m966b2ca00f38c130_1528450430307_0
Uczeń:
- wykonuje obliczenia na liczbach całkowitych,
- rozwiązuje zadania tekstowe z wykorzystaniem liczb ujemnych.
m966b2ca00f38c130_1528449534267_0
1) Gra dydaktyczna - domino matematyczne.
m966b2ca00f38c130_1528449514617_0
1) Praca indywidualna.
2) Praca w parach.
m966b2ca00f38c130_1528450127855_0
Uczniowie w parach przypominają sobie sposoby wykonywania działań na liczbach całkowitych. W tym celu układają kostki domina matematycznego, otrzymanego od nauczyciela.
Domino matematyczne:
Poprawność ułożenia swojego domina, uczniowie sprawdzają za pomocą kalkulatora. Korygują ewentualne błędy lub proszą nauczyciela o wyjaśnienie.
Nauczyciel informuje, że celem zajęć będzie wykorzystanie umiejętności wykonywania działań na liczbach całkowitych w rozwiązywaniu zadań tekstowych.
m966b2ca00f38c130_1528446435040_0
Uczniowie nadal pracują w parach, rozwiązują zadanie, korzystając z apletu.
Polecenie Rozwiąż poniższe zadania, opisujące zmiany temperatury powietrza w pewnej miejscowości. Sprawdź poprawność uzyskanych wyników, korzystając z apletu. Określ w każdym przypadku, czy temperatura była dodatnia czy ujemna.
1. Rano temperatura powietrza była równa -4°C. W południe wzrosła o 4°C. Jaka była temperatura powietrza w południe?
2. Wieczorem temperatura powietrza była równa 0°C. O północy spadła aż o 10°C. Jaka była temperatura powietrza o północy?
3. O świcie temperatura powietrza była równa -3°C. W dzień spadła o 6°C. Jaka temperatura powietrza była w dzień?
[Geogebra aplet]
Po zakończonym ćwiczeniu, uczniowie dzielą się refleksjami na temat swojej pracy. Ustalają sens matematyczny określeń: powyżej zera, poniżej zera, zero lub poniżej zera, zero lub powyżej zera.
Zapisują wniosek: - liczba większa od zera lub równa zero to liczba nieujemna, - liczba mniejsza od zera lub równa zero to liczba niedodatnia.
Uczniowie pracują indywidualnie. Ich zadaniem jest znalezienie hasła, które zostanie utworzone z liter, odpowiadających znalezionym liczbom.
Polecenie Rozwiąż zadania. Litery odpowiadające znalezionym liczbom wpisz do tabelki i odczytaj hasło.
Zadanie 1 Irek miał 10 zł. Kupił lody za 6 zł, za 7 zł kupił ciastka i za 2 zł kupił zeszyt. Ile pieniędzy musiał pożyczyć od kolegi, żeby zapłacić za zakupy?
[Tabela 1]
Zadanie 2 Marek i Darek rzucają na przemian kostką do gry. Za wyrzucenie parzystej liczby oczek, otrzymuje się 2 pkt. Za wyrzucenie nieparzystej – odejmuje się 4 pkt. Marek rzucił kostką 3 razy. Za pierwszym i drugim razem wyrzucił pięć oczek, za trzecim razem wyrzucił 4 oczka. Ile ma teraz punktów, jeżeli początkowo miał 2 pkt.?
[Tabela 2]
Zadanie 3 O godzinie 13:00 temperatura powietrza w naszym mieście była równa 30°C. Co godzinę spadała o 20°C. Ile była równa temperatura powietrza o godz. 17:00?
[Tabela 3]
Zadanie 4 Jaką liczbę otrzymam, jeżeli -20 podzielę przez -5?
[Tabela 4]
Zadanie 5 Ryba pływa w morzu na głębokości 10 metrów. Nad rybą, na wysokości 6 m nad powierzchnią morza, lata mewa. W jakiej odległości od siebie znajdują się ryba i mewa?
[Tabela 5]
Hasło:
[Tabela 6]
Uczniowie, którzy najszybciej uzyskają odpowiednie hasło, otrzymują „plusy”.
Zadanie dla chętnych Sprawdź w dostępnych źródłach informacji, co to jest zero bezwzględne.
m966b2ca00f38c130_1528450119332_0
Uczniowie wykonują zadania utrwalające. Podsumowują wspólnie zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania: - liczba większa od zera lub równa zero to liczba nieujemna, - liczba mniejsza od zera lub równa zero to liczba niedodatnia.