2. Identifies lines and line segments, perpendicular and parallel, like in the example below:
The line segments AB and CD are perpendicular, the line segments CD and EF are parallel. Determine the mutual position of the line segments DF and AB. Make a proper drawing.
3. Draws pairs of parallel and perpendicular line segmentsperpendicular line segmentsperpendicular line segments.
Students think together what the mutual position of two lines on a plane is. They make relevant drawings. They operate with the models of lines, e.g. sticks.
Students work individually using the computers. Their task is to place lines in such a way that they are perpendicular.
[Geogebra applet 1]
Task 2
Students work individually, using the computers. Their task is to draw a linelineline perpendicular to the given line, using the setsquare presented on the screen.
[Geogebra applet 2]
Task 3
Students draw perpendicular linesperpendicular linesperpendicular lines using: a) a setsquaresetsquaresetsquare, b) a folded piece of paper.
Task 4
Students draw two lines that are perpendicular. They mark three points on each of them. They point out the perpendicular line segmentsperpendicular line segmentsperpendicular line segments they have drawn.
Conclusion:
The line segments AB and CD are perpendicular, if they are located on perpendicular linesperpendicular linesperpendicular lines. We write it down as: AB ꓕ CD.
Task 5
Students draw the line segmentline segmentline segment AB. Their task is to draw any three line segments perpendicular to the line segment AB.
An extra task:
Draw the line segmentline segmentline segment AB. Mark point C which is not located on the AB line segment. Then draw the line segment CD that is perpendicular to the line segment AB, in such a way that point C is one of its ends and: a) that the line segments AB and CD intersect, b) that the line segments AB and CD have no common points.
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- perpendicular linesperpendicular linesperpendicular lines are a special case of intersecting linesintersecting linesintersecting lines. Whether or not they are perpendicular can be checked using a setsquaresetsquaresetsquare, - if lines m and n are perpendicular then we write it in the following way: m ꓕ n, - line segments are perpendicular, if they are located on perpendicular lines, - if line segments are perpendicular then we write it in the following way AB ꓕ CD.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Dwie proste: - nie mają punktów wspólnych, - mają jeden punkt wspólny - proste się przecinają, - mają nieskończenie wiele punktów wspólnych – proste się pokrywają.
- proste prostopadłe są szczególnym przypadkiem prostych przecinających się, - czy proste są prostopadłe, można sprawdzić za pomocą ekierki, - to, że prosta m jest prostopadła do prostej n możemy zapisać symbolicznie: m ꓕ n.
m346a03b4670151ec_1528449000663_0
Proste i odcinki prostopadłe
m346a03b4670151ec_1528449084556_0
Drugi
m346a03b4670151ec_1528449076687_0
VII. Proste i odcinki.
Uczeń:
2. Rozpoznaje proste i odcinki prostopadłe i równoległe, na przykład jak w sytuacji określonej w zadaniu:
Odcinki AB i CD są prostopadłe, odcinki CD i EF są równoległe oraz odcinki EF i DF są prostopadłe. Określ wzajemne położenie odcinków DF oraz AB. Wykonaj odpowiedni rysunek;
3. Rysuje pary odcinków prostopadłych i równoległych.
m346a03b4670151ec_1528449068082_0
45 minut
m346a03b4670151ec_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m346a03b4670151ec_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie prostych i odcinków prostopadłych.
2. Rysowanie prostych prostopadłych.
3. Rysowanie odcinków prostopadłych.
m346a03b4670151ec_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje proste i odcinki prostopadłe,
- rysuje proste i odcinki prostopadłe.
m346a03b4670151ec_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Dyskusja.
m346a03b4670151ec_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m346a03b4670151ec_1528450135461_0
m346a03b4670151ec_1528450127855_0
Uczniowie wspólnie zastanawiają się jakie może być wzajemne położenie dwóch prostych na płaszczyźnie. Wykonują rysunki. Operują modelami prostych (np. patyczkami).
Wnioski jakie powinni wyciągnąć uczniowie:
Dwie proste: - nie mają punktów wspólnych, - mają jeden punkt wspólny - proste się przecinają, - mają nieskończenie wiele punktów wspólnych – proste się pokrywają.
m346a03b4670151ec_1528446435040_0
Uczniowie rysują proste przecinające się, przykładając największy kąt ekierki do linijki.
Nauczyciel informuje, że tak narysowane proste nazywamy prostymi prostopadłymi.
Wnioski:
- proste prostopadłe są szczególnym przypadkiem prostych przecinających się, - czy proste są prostopadłe, można sprawdzić za pomocą ekierki, - to, że prosta m jest prostopadła do prostej n możemy zapisać symbolicznie: m ꓕ n.
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest ułożenie prostych tak, aby były prostopadłe.
[Geogebra aplet 1]
Polecenie 2
Uczniowie nadal pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest narysowanie prostej prostopadłej do danej prostej za pomocą ekierki, która pojawia się na ekranie.
[Geogebra aplet 2]
Polecenie 3
Uczniowie rysują proste prostopadłe korzystając: a) z ekierki, b) z odpowiednio złożonej kartki papieru.
Polecenie 4
Uczniowie rysują dwie proste prostopadłe. Na każdej z nich zaznaczają po trzy punkty. Wskazują tak utworzone odcinki prostopadłe.
Wniosek:
Odcinki AB i CD są prostopadłe, jeśli leżą na prostych prostopadłych. Symbolicznie zapisujemy: AB ꓕ CD.
Polecenie 5
Uczniowie rysują odcinek AB. Ich zadaniem jest narysowanie trzech dowolnych odcinków prostopadłych do odcinka AB.
Polecenie dla chętnych:
Narysuj odcinek AB . Zaznacz punktu C nie leżący na odcinku AB. Następnie narysuj odcinek CD prostopadły do odcinka AB, w taki sposób, aby punkt C był jednym z jego końców oraz: a) aby odcinki AB i CD przecinały się, b) aby odcinki AB i CD nie miały punktów wspólnych.
m346a03b4670151ec_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- proste prostopadłe są szczególnym przypadkiem prostych przecinających się. Czy proste są prostopadłe można sprawdzić za pomocą ekierki, - jeśli proste m i n są prostopadłe, zapisujemy: m ꓕ n, - odcinki są prostopadłe, jeśli leżą na prostych prostopadłych, - jeśli odcinki m i n są prostopadłe, zapisujemy: AB ꓕ CD.
perpendicular line segments1
perpendicular line segments
odcinki prostopadłe
RQRfbQ2GjEg7b1
wymowa w języku angielskim: perpendicular line segments
wymowa w języku angielskim: perpendicular line segments