Opracowywanie akt – dokumentacja aktowa, techniczna i geodezyjno‑kartograficzna
EKA.03. Opracowywanie materiałów archiwalnych – technik archiwista 441403
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik archiwistaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik archiwista
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik archiwista 441403. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:
EKA.03.3. Opracowanie dokumentacji aktowej, technicznej i geodezyjno – kartograficznej:
3. segreguje, klasyfikuje i inwentaryzuje dokumentację aktową, techniczną i geodezyjno – kartograficzną;
5. sporządza pomoce archiwalne dla dokumentacji aktowej, technicznej i geodezyjno - kartograficznej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
E‑materiał składa się z jednego materiału multimedialnego.
Atlas interaktywny „Pojęcia i zagadnienia związane z opracowywaniem akt”Atlas interaktywny „Pojęcia i zagadnienia związane z opracowywaniem akt” umożliwia zapoznanie się i wykorzystanie słownictwa zawodowego w procesie opracowywania akt przy wykorzystaniu informacji zawartych w bazach danych i bibliotekach.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśniająca działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Spis treści e‑materiału
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik archiwista
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie pojęć związanych z opracowywaniem akt.
Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Atlas interaktywny
Praca uczniów podczas zajęć
Uczniowie zostają podzieleni na kilka grup. Każda z grup ma za zadanie przedstawić definicje wybranych pojęć pozostałym grupom tak, aby były one w stanie wskazać, o jakie pojęcie chodzi.
Uczniowie mogą w grupach opracować plakaty przedstawiające poszczególne podziały dokumentacji (każda grupa opracowuje podział z uwagi na inne kryterium).
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Ze względu na konieczność przyswojenia teoretycznych zagadnień w tym materiale, m.in. pojęć związanych z klasyfikowaniem, kwalifikowaniem dokumentów, podziałami dokumentacji oraz archiwizowaniem dokumentacji aktowej i nieaktowej ważne jest, by uczniowie mieli możliwość wcześniejszego zapoznania się z tym obszernym materiałem. Uczniowie, analizując treści dostępne w materiałach multimedialnych wypisują pojęcia, zagadnienia i terminy, które wymagają objaśnienia i wytłumaczenia w czasie lekcji lub na podstawie innych dostępnych źródeł.
Nauczyciel przygotowuje na kartkach definicje haseł i przypisane im hasła. Zadaniem uczniów jest połączenie, przyporządkowanie poszczególnych definicji do haseł w domu, po lekcjach. Uczniowie pracujący wolniej otrzymują do połączenia zestawy łatwiejsze, dotyczące prostych zagadnień. Uczniowie o większym potencjale otrzymują zestawy wymagające wykonania bardziej skomplikowanych operacji myślowych.
Praca indywidualna
Uczniowie mogą samodzielnie zapoznać się z pojęciami i zagadnieniami przedstawionymi w atlasie interaktywnym. Mogą zapisać, które kwestie są dla nich trudne lub niezrozumiałe i wymagają dodatkowych wyjaśnień nauczyciela.
Indywidualizacja pracy z uczniami
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego, m.in. przez zróżnicowanie zadań. Ćwiczenia interaktywne dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ćwiczenia są zróżnicowane, można wybrać inne dla uczniów, którzy szybko przyswajają materiał, inne dla uczniów, dla których to trudniejsze wyzwanie. Każdy uczeń na podstawie materiałów może przygotować samodzielnie notatki. Uczniowie pracujący w wolniejszym tempie mogą przygotować listę terminów, zagadnień i pojęć, które są dla nich niezrozumiałe lub wymagają dodatkowego wyjaśnienia. Zadaniem uczniów jest wskazanie, jakie treści czy elementy zagadnień są dla nich niezrozumiałe. Nauczyciel może przekazać tę listę do opracowania i zaprezentowania uczniom pracującym w szybszym tempie, ewentualnie, jeśli uzna, że są one za trudne czy zbyt skomplikowane, objaśnić je całej klasie samodzielnie.
E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co szczególnie jest istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne lub komunikacyjne.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści





