Przeczytaj
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DhiABXqEg
Dołączono nagranie audio o treści: Recepcja.
Recepcja
Wpływ Kanta na późniejszą filozofię jest ogromny. Nie ma liczących się filozofów w XIX i XX w., którzy w ten czy inny sposób by się do niego nie odnosili. Oddziaływanie jego myśli sięga także poza filozofię: uwidacznia się głównie w obszarze nauk społecznych, językoznawstwa, psychologii oraz fizyki teoretycznej. Kantyzm wpłynął przede wszystkim na:
W literaturze wpływ Kanta ze względu na specjalistyczny charakter jego filozofii, podobnie jak w przypadku empirystów brytyjskich, nie był zbyt duży. Najważniejsze kantowskie motywy, które pojawiają się w literaturze, to: ograniczenia rozumu (do tego wątku nawiązują romantycy, np. Adam Asnyk, Bolesław Leśmian czy Wisława Szymborska), poszukiwanie pewności poznania (Zbigniew Herbert i Czesław Miłosz), rygoryzm moralny (bardzo często jako przedmiot krytyki), ujęcie Boga jako gwaranta moralności (Fiodor Dostojewski). Dla pisarzy inspiracją był także charakter Kanta, jego niezłomność i heroizm w realizacji wytyczonego sobie intelektualnego zadania pomimo słabego zdrowia (Bolesław Miciński, Thomas Bernhard czy Lew Szestow). Thomas Bernhard napisał sztukę pt. Immanuel Kant.
Dyskusja

Przeciw Kantowi występowali także intuicjoniści, twierdzący, że nie rozum, ale wiara stanowi drogę do prawdy − Kant nie różnił się dla nich od Kartezjusza, rozum chce tu uzasadnić sam siebie i wywieść z siebie świat, czyli znowu powtarza się historia z Baronem Münchhausenem, który sam siebie wyciąga z bagna za włosy.
Mimo wielkiego uznania Kant spotkał się również z krytyką. Zarzucano mu poważną niekonsekwencję: skoro o rzeczach samych w sobie nie można mówić, to dlaczego Kant o nich mówi − powinien nie czynić kategorii noumenunoumenu kluczowym elementem w swoim systemie. Kantowi zarzucano też, iż jego przezwyciężenie sceptycyzmu Hume’a jest pozorne − twierdzono, że umysł sam siebie nie jest w stanie poddać analizie, musiałby bowiem wyjść poza siebie, a tego zrobić nie może; Kantowskie kategorie intelektu są więc arbitralne. Empiryści dowodzili z kolei, że analiza transcendentalnatranscendentalna Kanta to tylko chytra sztuczka mająca przywrócić metafizyce status nauki.
Obiektem krytyki była także teoria moralna Kanta – uznano, iż odrzucając uczucia i skłonności jako rzeczy wrogie, sprowadza ona człowieka wyłącznie do rozumu. Teologowie zarzucali z kolei Kantowi, że o ile Kartezjusz uczynił z Boga jedynie gwaranta realności świata, o tyle Kant traktuje Boga jedynie jako gwaranta moralności.
Dramatyczny finał sporu o Kanta miał miejsce w Rostowie nad Donem. Dwóch Rosjan kłóciło się o Krytykę czystego rozumu. Stojąc w kolejce po piwo, mężczyźni pobili się, a potem jeden z nich sięgnął po broń.
Słownik
(gr. episteme — wiedza, logos — nauka) dział filozofii, zajmujący się relacjami między poznawaniem, poznaniem a rzeczywistością
(gr. ta meta ta physika — to, co po fizyce, ponad fizyką) podstawowa dyscyplina filozoficzna, badająca powszechne własności bytu
(gr. nooúmenon) rzecz sama w sobie, byt rzeczywisty, ale niepoznawalny
(łac. transcendere — przekraczać) wykraczający poza namacalną, możliwą do poznania rzeczywistość