The students revise the methods of comparing fractionscomparing fractionscomparing fractions with the same denominators or numerators and mixed numerals. They also revise the methods of expanding and reducing fractionsreducing fractionsreducing fractions (includingirreducible fractions).
- If two fractions have the same numerator, then the fraction with the smaller denominator is the greater number.
- If two fractions have the same denominator, then the fraction with the greater denominator is the greater number.
- To decide which of the mixed numerals is greater, we should compare the integers first. If the integers are equal, we compare the fractions.
- To expand a fraction, we multiply the numerator and the denominator by the same (non‑zero) number.
- To reduce a fraction, we divide the numerator and the denominator by the same number which is not 0 or 1.
- A fraction which cannot be reduced is called an irreducible fraction.
The teacher informs the students that they are going to learn how to compare fractionsto compare fractionsto compare fractions with different denominators and numerators.
The students compare the fractions and , using the numeric axles.
They mark one fraction on each axis.
[Illustration1]
On the basis of the position of the fractions in the number line the students notice that .
The teacher asks the following question:
Should we always use the number line to compare fractionsto compare fractionsto compare fractions with different denominators and numerators?
After discussion the students come up with the conclusion:
3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mc52196a9448ed95c_1528450430307_0
Uczeń:
- porównuje ułamki zwykłe o różnych mianownikach,
- porządkuje ułamki zwykłe o różnych mianownikach i różnych licznikach, rosnąco lub malejąco.
mc52196a9448ed95c_1528449534267_0
1) Pogadanka.
2) Analiza sytuacyjna.
mc52196a9448ed95c_1528449514617_0
1) Praca indywidualna.
2) Praca z całą klasą.
mc52196a9448ed95c_1528450135461_0
mc52196a9448ed95c_1528450127855_0
Uczniowie przypominają sposoby porównywania ułamków o jednakowych mianownikach lub licznikach oraz liczb mieszanych. Przypominają też sposoby rozszerzania oraz skracania ułamków zwykłych, a także jaki ułamek nazywamy nieskracalnym.
- Jeśli dwa ułamki mają jednakowe liczniki, to ten ułamek jest większy, który ma mniejszy mianownik.
- Jeśli dwa ułamki mają jednakowe mianowniki, to ten ułamek jest większy, który ma większy licznik.
- Aby określić, która z dwóch liczb mieszanych jest większa, najpierw porównujemy ich części całkowite. Jeśli części całkowite są równe, to porównujemy części ułamkowe.
- Rozszerzanie ułamka polega na mnożeniu licznika i mianownika przez tę samą liczbę różną od zera.
- Skracanie ułamka polega na dzieleniu licznika i mianownika przez tę samą liczbę różną od zera.
- Ułamek, którego nie można skrócić nazywamy ułamkiem nieskracalnym.
mc52196a9448ed95c_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach dowiedzą się jak porównywać ułamki o różnych mianownikach i różnych licznikach.
Uczniowie porównują ułamki i , korzystając z osi liczbowych.
Na każdej osi zaznaczają jeden z ułamków.
[Grafika1]
Na podstawie położenia ułamków na osi liczbowej, stwierdzają, że .
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
Czy aby porównać ułamki o różnych mianownikach i o różnych licznikach trzeba zawsze korzystać z osi liczbowej?
W wyniku dyskusji, uczniowie formułują wniosek:
Gdy dwa ułamki mają różne liczniki i różne mianowniki, to łatwo je porównamy, gdy sprowadzimy te ułamki do wspólnego mianownika.
Polecenie Uczniowie sprowadzają ułamki do wspólnego mianownika i porównują je. Porównaj ułamki:
a) i
b) i
c) i
d) i
e) i
Polecenie Uczniowie rozwiązują proste zadanie tekstowe wykorzystując rozszerzanie i porównywanie ułamków zwykłych.
W ostatnich wyborach do samorządu szkolnego Ola uzyskała wszystkich głosów, a Tomek wszystkich głosów. Kto zdobył więcej głosów – Ola czy Tomek?
Polecenie dla chętnych Uczniowie zapisują ułamek właściwy większy od , używając wszystkich dziesięciu cyfr.
mc52196a9448ed95c_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
- Gdy dwa ułamki mają różne liczniki i różne mianowniki, to łatwo je porównamy, gdy sprowadzimy te ułamki do wspólnego mianownika.