The teacher informs students that during this class they will learn to apply the Pythagorean theoremPythagorean theoremPythagorean theorem in geometric exercises.
Task Students revise the Pythagorean theoremPythagorean theoremPythagorean theorem.
The teacher divides the class into groups 4‑5 people. Each group does the same exercise set previously prepared by the teacher. Then, the students discuss the solutions to the exercises.
Task Students work individually using computers. Their task is to compare the sums of the areas of squares built on the opposite sidesopposite sidesopposite sides of a tetragon. The result of the observations should be the formulation of the properties of the sides of the deltoiddeltoiddeltoid.
VIII. Własności figur geometrycznych na płaszczyźnie. Uczeń:
8) zna i stosuje w sytuacjach praktycznych twierdzenie Pitagorasa (bez twierdzenia odwrotnego).
m881c0e34b455bfb7_1528449068082_0
45 minut
m881c0e34b455bfb7_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m881c0e34b455bfb7_1528449552113_0
1. Zastosowanie twierdzenia Pitagorasa w zadaniach geometrycznych.
2. Obliczanie długości odcinków w wielokątach z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m881c0e34b455bfb7_1528450430307_0
Uczeń:
- stosuje twierdzenie Pitagorasa w zadaniach geometrycznych,
- oblicza długości odcinków w wielokątach z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.
m881c0e34b455bfb7_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
m881c0e34b455bfb7_1528449514617_0
1. Praca w grupach.
2. Praca zbiorowa.
m881c0e34b455bfb7_1528450135461_0
m881c0e34b455bfb7_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą wykorzystywać twierdzenie Pitagorasa w zadaniach geometrycznych.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4 – 5 osobowe. Każda grupa rozwiązuje zestaw zadań przygotowanych przez nauczyciela. Po wyznaczonym czasie uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają rozwiązania zadań, wyjaśniają wątpliwości.
m881c0e34b455bfb7_1528446435040_0
Polecenie a) Oblicz długość przekątnej kwadratu o boku 5 cm.
b) Oblicz długość boku kwadratu o przekątnej długości cm.
Polecenie Oblicz długość przekątnej prostokąta o bokach długości 6 cm i 8 cm.
Polecenie Oblicz obwód rombu, którego przekątne mają długości 10 cm i 14 cm.
Polecenie W trójkącie prostokątnym jedna przyprostokątna jest dwa razy dłuższa od drugiej, a przeciwprostokątna ma długość 16 cm. Oblicz obwód trójkąta.
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest porównywanie sum pól kwadratów zbudowanych na przeciwległych bokach czworokąta. Wynikiem obserwacji powinno być sformułowanie przez uczniów własności boków deltoidu:
[Geogebra aplet]
W deltoidzie sumy kwadratów długości przeciwległych boków są równe.
Uczniowie bardziej zainteresowani matematyką, mogą udowodnić w domu to twierdzenie.
Polecenie dla chętnych Uczniowie obliczają obwód ośmiokąta foremnego, który powstał przez ścięcie naroży w kwadracie o boku 8 cm.
m881c0e34b455bfb7_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Twierdzenie Pitagorasa.
Jeżeli a i b są długościami przyprostokątnych, zaś c długością przeciwprostokątnej w trójkącie prostokątnym, to zachodzi związek: