E-materiały do kształcenia zawodowego

Prowadzenie księgowości

EKA.07. Prowadzenie rachunkowości – technik rachunkowości 431103

bg‑azure

Słownik pojęć dla e‑materiału

1

Prowadzenie księgowości

dokumenty inwentaryzacyjne
dokumenty inwentaryzacyjne

dokumenty zawierające informacje o stanie aktywów i źródeł ich pochodzenia w przedsiębiorstwie,

dowód księgowy
dowód księgowy

dokument, na podstawie którego ewidencjonowane są operacje gospodarcze (np. faktura VAT),

dziennik księgowań
dziennik księgowań

narzędzie służące do chronologicznego ewidencjonowania operacji gospodarczych,

funkcja stymulacyjna rachunkowości
funkcja stymulacyjna rachunkowości

zachęcanie jednostek gospodarczych do bardziej efektywnego działania,

funkcja kontrolna rachunkowości
funkcja kontrolna rachunkowości

kontrolowanie dokumentów, sprawozdań finansowych i ksiąg rachunkowych,

funkcja analityczna rachunkowości
funkcja analityczna rachunkowości

interpretacja procesów i wyników działalności jednostki gospodarczej,

funkcja informacyjna rachunkowości
funkcja informacyjna rachunkowości

dostarczanie odbiorcom zewnętrznym i wewnętrznym informacji o sytuacji finansowej, majątkowej, zmianach w strukturze kosztów i przychodów, wysokości zysku/straty przedsiębiorstwa.

karta ewidencji czasu pracy
karta ewidencji czasu pracy

dokument potwierdzający wykonanie pracy, podstawowa forma ewidencjonowania czasu pracy,

księgi rachunkowe
księgi rachunkowe

zbiór zapisów na kontach, tworzący obroty i salda kont księgowych,

księgowość
księgowość

podstawowy element rachunkowości, polega na ewidencjonowaniu zdarzeń gospodarczych na podstawie dowodów księgowych,

lista płac
lista płac

dokument potwierdzający naliczenie wynagrodzenia,

okres sprawozdawczy
okres sprawozdawczy

okres, za który sporządza się sprawozdania finansowe,

polityka rachunkowości
polityka rachunkowości

zbiór zasad prowadzenia rachunkowości w przedsiębiorstwie,

plan kont
plan kont

numeryczny wykaz kont księgowych,

rachunek kosztów
rachunek kosztów

narzędzie badające informacje na temat kosztów w przedsiębiorstwie,

rachunkowość
rachunkowość

jest to system informacyjny, polegający na pobieraniu danych o jednostce gospodarczej z dowodów księgowych, ich przetwarzaniu – ewidencjonowaniu dowodów księgowych, a następnie prezentowaniu w formie sprawozdań finansowych.

rok obrotowy
rok obrotowy

okres trwający przez dwanaście kolejno następujących po sobie miesięcy stosowany do celów podatkowych,

sprawozdawczość
sprawozdawczość

zbiór informacji na temat sytuacji finansowej, majątkowej oraz wysokości kosztów, przychodów i wyniku finansowego w przedsiębiorstwie,

zasada ciągłości
zasada ciągłości

zasada rachunkowości, zgodnie z którą przyjętą politykę rachunkowości należy stosować w sposób ciągły.

zasada rzetelnego obrazu
zasada rzetelnego obrazu

zasada rachunkowości, według której rachunkowość rzetelnie i jasno przedstawia sytuację finansową, majątkową i wynikową jednostki,

zasada indywidualnej wyceny
zasada indywidualnej wyceny

zasada rachunkowości, zgodnie z którą wartość aktywów, pasywów, kosztów i przychodów jest ustalana oddzielnie.

zasada istotności
zasada istotności

zasada rachunkowości, według której jednostka gospodarcza może stosować uproszczenia w polityce rachunkowości tylko wtedy, gdy nie koliduje to z zasadą rzetelności.

zasada kontynuacji
zasada kontynuacji

zasada rachunkowości, zgodnie z którą przyjmuje się, że jednostka będzie kontynuować swoją działalność w dającej się przewidzieć przyszłości i w niezmienionym istotnie zakresie.

zasada memoriału
zasada memoriału

zasada rachunkowości, zgodnie z którą w księgach należy ująć wszystkie (przypadające na dany okres) przychody i związane z nimi koszty, niezależnie od terminu zapłaty.

zasada ostrożności
zasada ostrożności

zasada rachunkowości, zgodnie z którą składniki aktywów i pasywów są wyceniane w cenach rzeczywiście poniesionych na ich nabycie.

zasada przewagi treści nad formą
zasada przewagi treści nad formą

zasada rachunkowości, według której rachunkowość ujmuje operacje gospodarcze w księgach i prezentuje je w sprawozdaniach finansowych zgodnie z ich treścią ekonomiczną.

zasada wprowadzania zmian w rachunkowości
zasada wprowadzania zmian w rachunkowości

zasada rachunkowości, zgodnie z którą jednostka może zmienić stosowane zasady na inne, ale tylko w sytuacji, kiedy przyczyni się to do rzetelnego i jasnego przedstawienia jej sytuacji finansowej i majątkowej.

zasada współmierności przychodów i kosztów
zasada współmierności przychodów i kosztów

zasada rachunkowości, zgodnie z którą do aktywów bądź pasywów określonego okresu sprawozdawczego zaliczane są kategorie wynikowe dotyczące przyszłych okresów.