E-materiały do kształcenia zawodowego

Prowadzenie księgowości

EKA.07. Prowadzenie rachunkowości – technik rachunkowości 431103

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik rachunkowościWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik rachunkowości

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑azure

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał „Prowadzenie księgowości” powinien stanowić wsparcie edukacyjne dla osób, które pragną pozyskać wiedzę z zakresu:

  • rachunkowości, jej elementów i funkcji oraz źródeł prawa bilansowego krajowego i międzynarodowego,

  • zasad rachunkowości,

  • okresów przechowywania dokumentacji księgowej wg prawa bilansowego, podatkowego i ubezpieczeń społecznych.

E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

EKA.07.3. Prowadzenie ksiąg rachunkowych:

  • przestrzeganie zasad i stosowanie przepisów prawa dotyczących prowadzenia rachunkowości.

2

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

bg‑azure

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑zasobie, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

1.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimediów, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Prowadzenie księgowości” składa się z trzech materiałów multimedialnych.

1.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDcpvzKSqxInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy/umiejętności z zakresu informacji zawartych w niniejszym e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDiW2tru7qSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDPyeQq9IGPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD7FDe9XqePrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDr6WnqJqBNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDPrrEihuyInstrukcja użytkowania – objaśniającą działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik rachunkowości

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie pojęć dotyczących elementów i funkcji rachunkowości, funkcji rachunkowości oraz przechowywania dokumentacji księgowej.

Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

,,Rachunkowość, jej elementy i źródła prawa” – infografika

Na początku lekcji wybrani uczniowie prezentują notatki przygotowane w ramach pracy z infografiką „Rachunkowość, jej elementy i źródła prawa”. Na podstawie notatek powstaje na tablicy drzewo, na którym zaznaczone są elementy składające się na pojęcie rachunkowości, jej funkcje oraz źródła prawa (każda gałąź to opis innego elementu, funkcji lub źródła prawa). Drzewo następnie zostaje sfotografowane i wysłane do uczniów, stanie się formą notatki, która powinna być przez nich wzbogacona o nowe elementy. Uczniowie w czasie lekcji dopisują nowe informacje, proponują słowa klucze, zagadnienia istotne dla prezentowanych treści. Można również zaproponować opracowanie haseł do krzyżówki, które będą dotyczyły analizowanego materiału multimedialnego.

Nauczyciel pyta uczniów, jakie cechy i kompetencje powinna mieć osoba, która wykonuje lub planuje wykonywać zawód technika rachunkowości. Na podstawie propozycji uczniów tworzona jest hierarchiczna lista, która jest opatrzona komentarzem przez uczniów. Jednocześnie wybrani z nich zastanawiają się, czy reprezentują wymagane cechy i kompetencje, ewentualnie odpowiadają na pytanie, co zamierzają zrobić, jakie działania podjąć, by zdobyć pożądane w tym zawodzie kompetencje.

Uczniowie, podzieleni na pięć grup, opracowują materiał multimedialny pod kątem elementów rachunkowości, funkcji rachunkowości i źródeł prawa zawierających regulacje dotyczące rachunkowości. Nauczyciel dzieli powyższy materiał na pięć grup, proponując pracę metodą grup eksperckich. Uczniowie pracujący w wolniejszym tempie pracują w dwóch grupach nad elementami rachunkowości. Grupa trzecia opracowuje zagadnienia dotyczące funkcji rachunkowości, natomiast grupa czwarta i piątka treści dotyczące źródeł prawa. To zagadnienie również może być podzielone na dwie grupy. W pierwszym etapie pracy uczniowie w grupach pracują nad jednym z pięciu zagadnień każda. Następnie, w drugim etapie, są podzieleniu w taki sposób, że w każdej grupie jest przedstawiciel od jednego zagadnienia, który, jako ekspert, przedstawia zagadnienie pozostałym członkom grupy. W ten sposób każda grupa jest zapoznana z treścią całego materiału multimedialnego. Jako podsumowanie nauczyciel może przeprowadzić tekst dla wszystkich uczniów, na tym etapie może to  być praca indywidualna lub w grupowa.

Uczniowie wypełniają interaktywne materiały sprawdzające (praca całego zespołu klasowego). Część z nich, w ramach utrwalenia informacji, może być zadana jako praca domowa. Na końcu zajęć następuje podsumowanie informacji przez nauczyciela. Wspomóc mogą go w tym chętni uczniowie, którzy mogą korzystać z przygotowanych wcześniej notatek oraz narysowanym drzewem (lub jego zdjęciem).

,,Zasady rachunkowości” – plansza interaktywna

Podczas wykonywania w grupach interaktywnych materiałów sprawdzających uczniowie na podstawie ćwiczeń oraz materiałów multimedialnych opracowują definicje poszczególnych zasad rachunkowości. Pozostali uczniowie odnoszą się do przedstawionych wyjaśnień, ewentualnie uzupełniają wypowiedzi kolegów. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wypowiedzi uczniów. Po prezentacji kolejnej grupy tworzona jest jedna wspólna notatka zapisana do zeszytu przez wszystkich uczniów. W ten sposób następuje podsumowanie informacji na temat zasad rachunkowości. Uczniowie mogą również przygotować w grupach pytania i odpowiedzi dotyczące analizowanego materiału multimedialnego.

,,Przechowywanie dokumentacji księgowej” – plansza interaktywna

  • Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się ze wskazaną przez nauczyciela częścią planszy interaktywnej dotyczącej przechowywania dokumentacji księgowej (według prawa podatkowego, według ustawy o rachunkowości oraz według prawa ubezpieczeń społecznych) – podają okresy przechowywania oraz przykłady dokumentów. Zebrane informacje i przykłady mogą przedstawić w formie graficznej.

  • Każda grupa krótko prezentuje, jak poszczególne gałęzie prawa określają zasady przechowywania dokumentacji księgowej. Nauczyciel w razie potrzeby komentuje i podkreśla istotne informacje.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje z plansz interaktywnych i infografiki. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym oraz analizować poszczególne kwestie dotyczące pojęcia rachunkowości, jej elementów, funkcji, źródeł prawa czy zasad. Ta wiedza przyda się, kiedy nauczyciel rozda, w ramach lekcji odwróconej, notatkę szkieletową – trzeba na niej zaznaczyć, które informacje uczniowie powinni wynotować i zabrać ze sobą na lekcję w postaci gotowej notatki. Mapka szkieletowa może mieć też postać mapy myśli.

Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.

  • zapewnianie dostępności repozytorium interaktywnych testów dających uczniowi lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiących równocześnie doskonałą formę nauki;

  • umożliwianie ćwiczenia umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.

Nauczyciel na wcześniejszych zajęciach przekazuje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej dwóch grupach.

Praca indywidualna
  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treścią zawartą w Infografice „Rachunkowość, jej elementy, funkcje i źródła prawa”, aby przygotować się do lekcji odwróconej.

  • Zadaniem każdego ucznia jest wskazanie, jakie dokumenty – według różnych dziedzin prawa – przechowuje się przez określony czas (praca zostanie oceniona i skomentowana przez nauczyciela).

  • Zadaniem uczniów jest wypisanie pojęć, zagadnień, które wymagają ich zdaniem dokładniejszego wyjaśnienia. Niejasne zagadnienia wypisują na karteczkach i przekazują nauczycielowi, który po zebraniu wszystkich czyta je głośno i prosi chętnych uczniów o wyjaśnienie. Jeśli nie ma chętnych do wyjaśnienia lub problem jest niezrozumiały dla większości uczniów, wyjaśnia trudne kwestie  osobiście.

Indywidualizacja pracy z uczniami

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego, m.in. przez zróżnicowanie zadań. Infografika oraz plansze interaktywne przybliżają pojęcie rachunkowości. Nauczyciel może wykorzystać te elementy e‑materiału w indywidualnej pracy z uczniem. Ćwiczenia interaktywne dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ćwiczenia są zróżnicowane, można wybrać inne dla uczniów, którzy szybko przyswajają materiał, inne dla uczniów, dla których to trudniejsze wyzwanie. Każdy uczeń na podstawie materiałów może przygotować samodzielnie notatki w postaci drzewek, mapy myśli oraz w postaci wizualnej (wyżej podane są przykłady). Poza tym warto przygotować schemat notatki szkieletowej, która rozdana zostanie uczniom.

Nauczyciel może zaproponować przygotowanie haseł do krzyżówki, które dotyczą tematu lekcji. Uczniowie pracujący wolniej mają przygotować proste, łatwiejsze definicje haseł, zaś pracujący w szybszym tempie otrzymują od nauczyciela hasła trudniejsze, wymagające większych umiejętności.

Nauczyciel przygotowuje na kartkach definicje haseł i przypisane im hasła. Zadaniem uczniów jest połączenie, przyporządkowanie poszczególnych definicji do haseł. Uczniowie pracujący wolniej otrzymują do połączenia zestawy łatwiejsze, dotyczące prostych zagadnień. Uczniowie o większym potencjale otrzymują zestawy wymagające wykonania bardziej skomplikowanych operacji myślowych.

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co szczególnie jest istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. E‑materiał może ułatwić dostęp do informacji oraz zlikwidować niektóre bariery społeczne lub komunikacyjne. W e‑materiale znajdują się opisy alternatywne do wszystkich zdjęć, grafik, plansz interaktywnych, dzięki czemu uczniowie ze specjalnymi potrzebami mogą zapoznać się z ich treścią.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

bg‑azure

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RM4tf2pzacEUe
(Uzupełnij).