Using and interpreting the representation. Using mathematical objects and manipulating them, interpreting mathematical concepts. Selecting and creating mathematical models to solve practical and theoretical problems.
The aim of the introductory part is to remind the students of mathematical concepts that will be used in the lesson: the Pythagorean theorem, the theorem about the tangents to a circle, the construction of a circle inscribed in a triangle.
The teacher divides the students into small groups. The task of each group will be to collect and systematize information related to one of the above concepts. The groups present and systematize the collected information.
Students work individually or in pairs, using computers. They observe how the length of the radiusradiusradius of an inscribed circle changes.
Task Open the Geogebra applet: „Circle inscribed in a right triangle”. Change the position of point A. Observe how, depending on the length of the radius, the lengths of the other color‑marked segments change. Answer the following questions:
1. Is the triangle PAR right? Why?. 2. Is the quadrilateral SEAF square? Why? 3. Is it possible to determine the length of the hypotenusehypotenusehypotenuse depending on the length of the other sides of triangle and the radius of the circle? How?
Conclusion:
- There is a relationship between the radiusradiusradius of a circle inscribed in a right triangle and the length of its sides.
The students, under the teacher’s supervision, derive teh formula for the radius of a circle inscribed in the right trianglecircle inscribed in the right trianglecircle inscribed in the right triangle.
[Illustration 1]
This phase of lesson should be summarised with the formulation of the following theorem.
Theorem – the radius of a circle inscribed in the right triangle.
- The radius r of a circle inscribed in the right trianglecircle inscribed in the right trianglecircle inscribed in the right triangle with the hypotenusehypotenusehypotenuse c and the other sides a and b equals:
Students work individually and then discuss the results.
Task The square ABCD with side a is divided diagonally to two triangles ABC and CDA. A circle is inscribed in the triangle ABC. Find the radiusradiusradius of this circle.
An extra task: The area of the triangles with sides a, b, c is equal to:
where:
– the radius of a circle inscribed in this triangle. Use this relationship and find the formula for the radius of a circle inscribed in the right triangle.
Then, together they summarise the class, by formulating the following theorem.
- The radius r of a circle inscribed in the right trianglecircle inscribed in the right trianglecircle inscribed in the right triangle with the hypotenusehypotenusehypotenuse c and the other sides a and b equals:
Selected words and expressions used in the lesson plan
Promień okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny wynosi 2 cm. Punkt styczności okręgu dzieli przeciwprostokątną w stosunku 2:3. Oblicz obwód tego trójkąta.
Oblicz promień okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości 9 cm i 12 cm.
m2c454dbee7f1ddba_1528449000663_0
Okrąg wpisany w trójkąt prostokątny
m2c454dbee7f1ddba_1528449084556_0
Trzeci
m2c454dbee7f1ddba_1528449076687_0
VIII. Planimetria. Uczeń:
1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.
m2c454dbee7f1ddba_1528449068082_0
45 minut
m2c454dbee7f1ddba_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych. Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.
m2c454dbee7f1ddba_1528449552113_0
1. Sformułowanie twierdzenia o promieniu okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny.
2. Wykorzystanie własności okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny do rozwiązywania zadań.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m2c454dbee7f1ddba_1528450430307_0
Uczeń:
- formułuje twierdzenie o promieniu okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny,
- wykorzystuje własności okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny do rozwiązywania zadań.
m2c454dbee7f1ddba_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Dyskusja.
m2c454dbee7f1ddba_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m2c454dbee7f1ddba_1528450127855_0
Celem części wprowadzającej jest przypomnienie pojęć matematycznych, które będą wykorzystywane w toku lekcji: twierdzenia Pitagorasa, twierdzenia o stycznych do okręgu, konstrukcji okręgu wpisanego w trójkąt.
Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy. Zadaniem każdej grupy będzie zebranie i uporządkowanie informacji związanych z jednym z powyższych pojęć.
Grupy prezentują i porządkują zebrane informacje.
m2c454dbee7f1ddba_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualne lub w parach, korzystając z komputerów. Obserwują, jak zmienia się długość promienia okręgu wpisanego w trójkąt.
Polecenie Otwórz Aplet geogebry: „Okrąg wpisany w trójkąt prostokątny”. Obserwuj jak w zależności od długości promienia zmieniają się długości innych zaznaczonych kolorami odcinków. Odpowiedz na następujące pytania:
1. Czy trójkąt PAR jest prostokątny? Dlaczego?. 2. Czy czworokąt SEAF jest kwadratem? Dlaczego? 3. Czy można wyznaczyć długość przeciwprostokątnej w zależności od długości przyprostokątnych i promienia okręgu? Jak?
[Geogebra aplet]
Wniosek:
- Istnieje zależność między długością promienia okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny a długością jego boków.
Uczniowie wspólnie, pod kierunkiem nauczyciela odkrywają wzór na promień okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny.
[Ilustracja 1]
Po skończonej pracy, uczniowie formułują odpowiednie twierdzenie.
Twierdzenie Promień okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny.
- Promień r okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości a i b oraz przeciwprostokątnej długości c jest równy:
Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania, które następnie wspólnie omawiają.
Polecenie Oblicz promień okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości 9 cm i 12 cm.
Polecenie Promień okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny jest równy 2 cm. Punkt styczności okręgu dzieli przeciwprostokątną w stosunku 2:3. Oblicz obwód tego trójkąta.
Polecenie Kwadrat ABCD o boku a podzielono przekątną na dwa trójkąty ABC i CDA. W trójkąt ABC wpisano okrąg. Wyznacz promień tego okręgu.
Polecenie dla chętnych: Pole trójkąta o bokach długości a, b, c jest równe:
gdzie:
– promień okręgu wpisanego w ten trójkąt. Korzystając z tej zależności, znajdź wzór na promień okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny.
m2c454dbee7f1ddba_1528450119332_0
Uczniowie wykonują zadania utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia zapisując sformułowane w czasie zajęć twierdzenie.
- Promień r okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości a i b oraz przeciwprostokątnej długości c jest równy: