Lesson plan (Polish)
Temat: Ekologia – lekcja powtórzeniowa
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstwa programowa
Nowa podstawa programowa
Wymagania ogólne
I. Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych. Uczeń:
2. wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku.
Wymagania szczegółowe
VII. Ekologia i ochrona środowiska. Uczeń:
1. wskazuje żywe i nieożywione elementy ekosystemu oraz wykazuje, że są one powiązane różnorodnymi zależnościami.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Ekologia
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
zadawać pytania i odpowiadać na pytania przyjaciół dotyczące ekologii;
utralać materiał z lekcji: „Czynniki ekologiczne”, „Woda a termoregulacja, woda jako środowisko życia, „Tlen”, „Światło”, „Temperatura”;
utrwalać słownictwo związanego z tematyką ekologiczną.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
eksponujące
pokaz.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z lekcji: Woda a termoregulacja, woda jako środowisko życia, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.
Wybrani przez nauczyciela uczniowie referują treść lekcji, z którą zapoznali się w domu przed zajęciami.
Faza realizacyjna
Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przez przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Parafrazowanie. W zależności od poziomu językowego uczniów nauczyciel wykorzystuje nagranie „Oxygen” do ćwiczenia językowego. Wybrany uczeń opowiada treść nagrania lub jego fragmentu, zmieniając czas opowieści (np. z przeszłego na teraźniejszy lub przyszły) lub dokonując zmiany trybu (np. z oznajmującego na rozkazujący).
Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Na planszy interaktywnej uczniowie samodzielnie tworzą notatkę na temat czynników ekologicznych, które wpływają na ludzi.
Uczniowie, pracując samodzielnie lub w parach, wykonują wskazane przez nauczyciela polecenia z abstraktu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia słowniczkowego, które pomoże im utrwalić poznane podczas lekcji słownictwo.
Praca domowa
Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
ciepło parowania – ilość energii potrzebnej do odparowania jednostki masy danej substancji
czynniki abiotyczne – czynniki ekologiczne związane z fizycznymi i chemicznymi warunkami środowiska, np. temperatura, wilgotność gleby
czynniki biotyczne – czynniki ekologiczne związane z oddziaływaniem innych organizmów, np. oddziaływanie pasożytów, obfitość lub brak pokarmu
czynniki ekologiczne – warunki środowiska mające wpływ na rozwój i rozmieszczenie organizmów
pojemność cieplna – ilość ciepła niezbędnego do podwyższenia temperatury substancji o jednostkę temperatury (np. o 1°C)
nocny tryb życia – prowadzą zwierzęta, które śpią w ciągu dnia, zaś największą aktywność osiagają w nocy. Powodem tego trybu życia może być przystosowanie do omijania zagrożenia ze strony drapieżników lub unikania zbyt wysokich temperatur.
sen letni – inaczej estywacja; spowolnienie procesów życiowych w okresie letnim, mające na celu ograniczenie zapotrzebowania na wodę i pokarm, których brakuje z powodu wysokich temperatur
sen zimowy – inaczej hibernacja; spowolnienie procesów życiowych w okresie zimowym, mające na celu ograniczenie zapotrzebowania na wodę i pokarm, których brakuje z powodu niskich temperatur
wędrówki migracyjne – wędrówki powtarzane w stałym cyklu rocznym podejmowane przez niektóre zwierzęta w poszukiwaniu pokarmu
Teksty i nagrania
Ecology – a repetition lesson
Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5
Links to abstracts: 1, 2 , 3, 4, 5
Before you begin solving the exercises, review abstracts „Ecological factors”, „Water and thermoregulation, water as a living environment”, „Oxygen”, „Light”, „Temperature” to recall the most important information and vocabulary. Then you will be able to check your knowledge. Good luck!