Temat: Ekologia – lekcja powtórzeniowa

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstwa programowa

Nowa podstawa programowa

Wymagania ogólne

I. Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych. Uczeń:

2. wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku.

Wymagania szczegółowe

VII. Ekologia i ochrona środowiska. Uczeń:

1. wskazuje żywe i nieożywione elementy ekosystemu oraz wykazuje, że są one powiązane różnorodnymi zależnościami.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Ekologia

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • zadawać pytania i odpowiadać na pytania przyjaciół dotyczące ekologii;

  • utralać materiał z lekcji: „Czynniki ekologiczne”, „Woda a termoregulacja, woda jako środowisko życia, „Tlen”, „Światło”, „Temperatura”;

  • utrwalać słownictwo związanego z tematyką ekologiczną.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • eksponujące

    • pokaz.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z lekcji: Woda a termoregulacja, woda jako środowisko życia, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

  • Wybrani przez nauczyciela uczniowie referują treść lekcji, z którą zapoznali się w domu przed zajęciami.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.

  • Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przez przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.

  • Parafrazowanie. W zależności od poziomu językowego uczniów nauczyciel wykorzystuje nagranie „Oxygen” do ćwiczenia językowego. Wybrany uczeń opowiada treść nagrania lub jego fragmentu, zmieniając czas opowieści (np. z przeszłego na teraźniejszy lub przyszły) lub dokonując zmiany trybu (np. z oznajmującego na rozkazujący).

  • Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  • Na planszy interaktywnej uczniowie samodzielnie tworzą notatkę na temat czynników ekologicznych, które wpływają na ludzi.

  • Uczniowie, pracując samodzielnie lub w parach, wykonują wskazane przez nauczyciela polecenia z abstraktu.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia słowniczkowego, które pomoże im utrwalić poznane podczas lekcji słownictwo.

Praca domowa

  • Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

heat of evaporation
heat of evaporation
R1SiJSreKFIGb
Nagranie dźwiękowe słówka heat of evaporation

ciepło parowania – ilość energii potrzebnej do odparowania jednostki masy danej substancji

abiotic factors
abiotic factors
RloHe5AdMBGwM
Nagranie dźwiękowe słówka abiotic factors

czynniki abiotyczne – czynniki ekologiczne związane z fizycznymi i chemicznymi warunkami środowiska, np. temperatura, wilgotność gleby

biotic factors
biotic factors
Ry18km1IeuFtp
Nagranie dźwiękowe słówka biotic factors

czynniki biotyczne – czynniki ekologiczne związane z oddziaływaniem innych organizmów, np. oddziaływanie pasożytów, obfitość lub brak pokarmu

ecological factors
ecological factors
R1D0caRZRh31P
Nagranie dźwiękowe słówka ecological factors

czynniki ekologiczne – warunki środowiska mające wpływ na rozwój i rozmieszczenie organizmów

thermal capacity
thermal capacity
R1Xf8Msw0NM00
Nagranie dźwiękowe słówka thermal capacity

pojemność cieplna – ilość ciepła niezbędnego do podwyższenia temperatury substancji o jednostkę temperatury (np. o 1°C)

nocturnality
nocturnality
R1kcTYdbKq6dJ
Nagranie dźwiękowe słówka nocturnality

nocny tryb życia – prowadzą zwierzęta, które śpią w ciągu dnia, zaś największą aktywność osiagają w nocy. Powodem tego trybu życia może być przystosowanie do omijania zagrożenia ze strony drapieżników lub unikania zbyt wysokich temperatur.

aestivation
aestivation
RGatFNfHI16oS
Nagranie dźwiękowe słówka aestivation

sen letni – inaczej estywacja; spowolnienie procesów życiowych w okresie letnim, mające na celu ograniczenie zapotrzebowania na wodę i pokarm, których brakuje z powodu wysokich temperatur

hibernation
hibernation
RFMdHwx92GNYU
Nagranie dźwiękowe słówka hibernation

sen zimowy – inaczej hibernacja; spowolnienie procesów życiowych w okresie zimowym, mające na celu ograniczenie zapotrzebowania na wodę i pokarm, których brakuje z powodu niskich temperatur

animal migration
animal migration
R1SWYoUysr63h
Nagranie dźwiękowe słówka animal migration

wędrówki migracyjne – wędrówki powtarzane w stałym cyklu rocznym podejmowane przez niektóre zwierzęta w poszukiwaniu pokarmu

Teksty i nagrania

R1eYPGxnW6NwA
Nagranie dźwiękowe dotyczące tlenu

Ecology – a repetition lesson

Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5

Links to abstracts: 1, 2 , 3, 4, 5

Before you begin solving the exercises, review abstracts „Ecological factors”, „Water and thermoregulation, water as a living environment”, „Oxygen”, „Light”, „Temperature” to recall the most important information and vocabulary. Then you will be able to check your knowledge. Good luck!