Temat: Monarchia parlamentarna

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XII. Europa w XVII i XVIII wieku. Uczeń:

  1. charakteryzuje, na przykładzie Francji Ludwika XIV, ustrój monarchii absolutnej oraz wymienia główne cechy monarchii parlamentarnej, wykorzystując informacje o ustroju Anglii;

Ogólny cel kształcenia

Uczeń dowie się o przyczynach, przebiegu oraz skutkach wojny domowej w Anglii w latach 1642‑1707.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • dlaczego doszło do konfliktu króla z parlamentem;

  • jakie poglądy miały stronnictwa, które ukształtowały się po ponownym objęciu władzy przez Stuartów;

  • kim był Oliver Cromwell;

  • kto zasiadł na tronie po obaleniu rządów Stuartów.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

Faza realizacyjna

  1. Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.

  2. Omówienie informacji przedstawionych na osi czasu. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy - tyle, ile jest wydarzeń na osi. Każdy zespół opracowuje jedno przydzielone zagadnienie, pogłębiając informacje zawarte w abstrakcie. Następnie uczniowie prezentują swoje omówienia.

  3. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.

  4. Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Polecenie 2 i Polecenie 3. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  5. Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

  2. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Bloodless Revolution (Glorious Revolution)
Bloodless Revolution (Glorious Revolution)
RnnirjBAusHxA
Nagranie słówka: Bloodless Revolution (Glorious Revolution)

Bezkrwawa rewolucja (sławetna rewolucja) – bezkrwawy przewrót, w wyniku którego obalono w 1688 r. rządy Stuartów i przekazano tron angielski namiestnikowi Niderlandów Wilhelmowi Orańskiemu.

English Bill of Rights
English Bill of Rights
R23MSLrtOlpX8
Nagranie słówka: English Bill of Rights

Deklaracja Praw – wydany w Anglii w 1689 r. akt prawny ograniczający władzę monarchy, zakazujący dziedziczenia tronu przez katolików, rozszerzający prawa Parlamentu.

Parliamentary monarchy
Parliamentary monarchy
R4vUhIpvCxpGQ
Nagranie słówka: Parliamentary monarchy

Monarchia parlamentarna – forma rządów, w której głową państwa jest król, ale swoją władzę dzieli z parlamentem, zgodnie z zasadą: „król panuje, lecz nie rządzi”.

Puritans
Puritans
RDuVdMsW24wgO
Nagranie słówka: Puritans

Purytanie – grupa dążąca do odrodzenia Kościoła anglikańskiego w celu zachowania czystości doktrynalnej w duchu kalwinizmu.

Tories and Whigs
Tories and Whigs
RLrv399NrEevf
Nagranie słówka: Tories and Whigs

Torysi i wigowie – dwie partie w parlamencie angielskim. Pierwsza popierała silne rządy króla (torysi), druga – parlamentu (wigowie).

Personal union
Personal union
RCGBB9hvxs2ac
Nagranie słówka: Personal union

Unia personalna – związek dwóch lub więcej państw posiadających wspólnego monarchę.

Real union
Real union
R14RiF3QXHWB6
Nagranie słówka: Real union

Unia realna - związek dwóch lub większej liczby państw, oparty na wspólnych instytucjach państwowych.

Teksty i nagrania

R17uHetUVnsnC
Nagranie abstraktu

Parliamentary monarchy

When English King, Charles I, tried to implement absolute monarchy in the country, he caused the outbreak of civil war between the parliament and the king in 1642. In the consequence, the king was executed and England was proclaimed a republic. Soon after that, Olivier Cromwell, the commander of the parliament’s army, became a dictator. In 1660, living in exile Charles II Stuart, the son of beheaded ruler, was called to come back to the country. The monarchy was restored. Unfortunately, the Stuarts have not learnt anything from the tragic lesson and kept seeking to strengthen their power at the expense of the parliament. The next conflict resulted in the final removal of the representatives of this dynasty from the English throne. In these circumstances, William of Orange has proclaimed the King of England. In 1689, the English parliament passed the “English Bill of Rights”, where the competence of the monarch and the rights of the parliament were finally determined. Thus England became a parliamentary monarchy.