E-materiały do kształcenia zawodowego

Nanoszenie powłok lakierniczych na elementy nadwozi pojazdów samochodowych

MOT.03. Diagnozowanie i naprawa powłok lakierniczych - Lakiernik samochodowy 713203

bg‑orange

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie lakiernik samochodowy. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MOT.03. Diagnozowanie i naprawa powłok lakierniczych - Lakiernik samochodowy 713203.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOT.03. Diagnozowanie i naprawa powłok lakierniczych:

  • przygotowanie powierzchni do naniesienia powłok lakierniczych;

  • nanoszenia powłok lakierniczych;

  • renowacji powłok lakierniczych;

  • kontroli jakości wykonywanych powłok lakierniczych;

Efekty kształcenia

MOT.03.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

6) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,

7) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,

8) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych.

MOT.03.2 Podstawy lakiernictwa samochodowego

Uczeń:

5) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,

7) rozróżnia maszyny i urządzenia,

8) omawia rodzaje połączeń,

10) rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne,

11) dobiera sposoby transportu wewnętrznego i składowania materiałów,

12) stosuje metody ochrony przed korozją,

14) rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej,

15) rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas diagnostyki, obsługi i naprawy,

16) wykonuje pomiary warsztatowe.

MOT.03.3 Przygotowanie pojazdu samochodowego do naprawy

Uczeń:

2) rozróżnia techniki wykonywania elementów nadwozi pojazdów samochodowych,

3) wykonuje demontaż przed naprawą i montaż po naprawie elementów i układów.

MOT.03.4. Przygotowanie powierzchni do naniesienia powłok lakierniczych

1) rozpoznaje uszkodzenia i wady powłok lakierniczych,

2) przygotowuje powierzchnię do nakładania powłok lakierniczych,

3) zabezpiecza powierzchnię przygotowaną do nałożenia powłok lakierniczych przed korozją lub zanieczyszczeniami,

MOT.03.5. Przygotowanie materiałów lakierniczych

Uczeń:

1) dobiera kolor powłoki lakierniczej,

2) przygotowuje lakier do naniesienia powłoki lakierniczej.

MOT.03.6. Nanoszenie powłok lakierniczych

Uczeń:

1) dobiera materiały pomocnicze do wykonywania prac lakierniczych,

2) obsługuje maszyny, urządzenia i przyrządy lakiernicze,

3) użytkuje kabiny lakiernicze i urządzenia pomocnicze,

4) określa techniki nakładania powłok lakierniczych,

5) wykonuje renowację powłok lakierniczych,

7) wykonuje konserwację powłok lakierniczych,

8) sporządza dokumentację wykonanej naprawy.

MOT.03.7. Ocenianie jakości wykonanej naprawy lakierniczej

Uczeń:

1) ocenia stan techniczny powierzchni przeznaczonej do prac lakierniczych,

2) ocenia jakość wykonanej powłoki lakierniczej,

3) ocenia jakość wykonanego zabezpieczenia antykorozyjnego.

MOT.03.8 Język obcy zawodowy

Uczeń:

1) rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych,

  • Rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka,

  • Rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową).

MOT.03.9 Kompetencje personalne i społeczne

Uczeń:

2) planuje wykonanie zadania,

3) wykazuje gotowość do ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane działania,

4) wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany,

8) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieDuNU3htkmWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD2ggKY6e9Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDFKcy1BvoSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDjZK88PkfPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDvDasuF99Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD18AKgpIENetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDXoEprk4cInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Lakiernik samochodowy

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z nanoszeniem powłok lakierniczych na elementy nadwozi pojazdów samochodowych.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym

Film instruktażowy - tutorial Metody wykorzystywane w technikach lakierowania samochodowego, obsługa urządzeń i narzędzi lakierniczychDC9123AnKFilm instruktażowy - tutorial Metody wykorzystywane w technikach lakierowania samochodowego, obsługa urządzeń i narzędzi lakierniczych

  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy – tutorial i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące technik lakierowania.

  • Klasa zostaje podzielona na kilka 4 – osobowych grup.

  • Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką charakterystykę najważniejszych metod lakierowania.

  • Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne cechy. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna charakterystyka.

  • W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.

  • Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie grupy, jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.

  • Po omówieniu tekstów nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia charakterystyki wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru.

  • Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.

Wirtualna wycieczka Lakiernia samochodowaDHiPa8S3IWirtualna wycieczka Lakiernia samochodowa

  • Uczniowie dzieleni są na grupy. Każda grupa otrzymuje pulę grafik przedstawiających wyposażenie lakierni samochodowej.

  • Zadaniem uczniów jest uporządkowanie grafik do ich opisów.

  • Po tym działaniu uczniowie dopisują na kartkach i umieszczają poniżej poprawne nazwy do grafik.

  • Teraz nauczyciel, używając wycieczki wirtualnej, sprawdza poprawność przydzielonych grafik do ich opisów.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.

  • Uczniowie tworzą notatki z zajęć.

Animacja 3D Czynności pomocnicze podczas lakierowania, techniki wykańczające oraz artystyczne (np. areografia, technika klejowa, foliowa, kalkomania, rozlewania, pinstriping, gliding)DoHXag6I1Animacja 3D Czynności pomocnicze podczas lakierowania, techniki wykańczające oraz artystyczne (np. areografia, technika klejowa, foliowa, kalkomania, rozlewania, pinstriping, gliding)

  • Wykorzystanie animacji jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji odwróconej (flipped classroom).

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli animację.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, każda z nich otrzymuje od prowadzącego 3 pytania, na które w animacji szuka odpowiedzi (pytania w grupach mogą się powtarzać).

  • W tym czasie nauczyciel chodzi po klasie i wyjaśnia wątpliwości uczniom, którzy takiej pomocy wymagają.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

Interaktywne materiały sprawdzająceD2ggKY6e9Interaktywne materiały sprawdzające

  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDFKcy1BvoSłownik pojęć dla e‑materiału

  • Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartych w słowniku pojęć dla e‑materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.

  • Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 8 grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.

  • Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.

  • Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć

Film instruktażowy - tutorial Metody wykorzystywane w technikach lakierowania samochodowego, obsługa urządzeń i narzędzi lakierniczychDC9123AnKFilm instruktażowy - tutorial Metody wykorzystywane w technikach lakierowania samochodowego, obsługa urządzeń i narzędzi lakierniczych

  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy - tutorial, który przedstawia, jakie metody wykorzystywane są podczas lakierowania samochodowego.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Po zakończeniu oglądania nauczyciel rozmawia z uczniami na temat metod i urządzeń, które wykorzystuje się podczas lakierowania.

  • Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jak działa pistolet lakierniczy? Co zaliczamy do kombinezonów?

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek przedstawiających poszczególne urządzenia w zakładzie lakierniczym.

  • Przykładowy zestaw napisów umieszczonych na karteczkach będzie dotyczyć informacji poszczególnych urządzeń.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Wirtualna wycieczka Lakiernia samochodowaDHiPa8S3IWirtualna wycieczka Lakiernia samochodowa

  • Uczniowie otrzymują pulę grafik narzędzi lakierniczych. Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie poprawnych nazw do grafik bez podglądania ich opisów.

  • Kolejny krok to sprawdzenie poprawnie przyporządkowanych nazw.

  • Jeśli nazwa została przyporządkowana niepoprawnie, uczeń ma za zadanie ułożyć na oddzielnej kartce (karta z pytaniami) 3 pytania testowe (pytanie i cztery odpowiedzi, z czego jedna jest poprawna) dotyczące danego narzędzia. Uczeń zna poprawną odpowiedź, ale nie zaznacza jej na kartce z pytaniami.

  • Uczniowie wymieniają się kartką z pytaniami. Teraz mają odpowiedzieć na otrzymane od kolegi pytania i oddać do sprawdzenia autorowi pytań.

  • Autor pytań sprawdza odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza w sytuacjach nierozstrzygniętych, kiedy istnieje różnica zdań pomiędzy autorem pytania a uczniem na nie odpowiadającym co do poprawności odpowiedzi. Sytuację omawia na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie wszystkich pytań i poprawnych odpowiedzi na nie, powstałych z analizy galerii zdjęć.

Animacja 3D Czynności pomocnicze podczas lakierowania, techniki wykańczające oraz artystyczne (np. areografia, technika klejowa, foliowa, kalkomania, rozlewania, pinstriping, gliding)DoHXag6I1Animacja 3D Czynności pomocnicze podczas lakierowania, techniki wykańczające oraz artystyczne (np. areografia, technika klejowa, foliowa, kalkomania, rozlewania, pinstriping, gliding)

Podczas zajęć nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli animację 3D

  • Uczniowie mają możliwość zapoznania się ze sposobami przygotowania lakieru.

  • Każdy uczeń na podstawie e‑materiału ,uwzględniając treści zawarte w animacji, dostaje kilka pytań i stara się poprawnie na nie odpowiedzieć.

  • Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) może uzupełnić informacje. Ewentualne błędy koryguje nauczyciel.

  • Na zakończenie lekcji uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

Interaktywne materiały sprawdzająceD2ggKY6e9Interaktywne materiały sprawdzające

  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań — nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Przed lekcją

  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: filmem instruktażowym - tutorialemDC9123AnKfilmem instruktażowym - tutorialem Metody wykorzystywane w technikach lakierowania samochodowego, obsługa urządzeń i narzędzi lakierniczych, wycieczką wirtualnąDHiPa8S3Iwycieczką wirtualną — Lakiernia samochodowa oraz animacją 3DDoHXag6I1animacją 3D — Czynności pomocnicze podczas lakierowania, techniki wykańczające oraz artystyczne. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

  • Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do zaznajomienia się z nanoszeniem powłok lakierniczych na elementy nadwozi pojazdów samochodowych.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji

  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zaczyna realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: Opisz metody wybranej techniki lakierowania.

  • Uczeń planuje wypowiedź i zapisuje swoje wnioski.

  • Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Praca w grupach

Przed lekcją

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: szlifierka oscylacyjna pneumatyczna, szlifierka oscylacyjna elektryczna.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie jej nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji

  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?, Co grupy wykonały bez problemu? Na co grupa zwróciłaby uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać film instruktażowy - tutorialDC9123AnKfilm instruktażowy - tutorial Metody wykorzystywane w technikach lakierowania samochodowego, obsługa urządzeń i narzędzi lakierniczych, wycieczkę wirtualnąDHiPa8S3Iwycieczkę wirtualną — Lakiernia samochodowa oraz animację 3DDoHXag6I1animację 3D — Czynności pomocnicze podczas lakierowania, techniki wykańczające oraz artystyczne. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat nanoszenia powłok lakierniczych na elementy nadwozi pojazdów samochodowych. Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.

Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).