II. Programming and solving problems by using the computer and other digital devices. Using computer applications the student:
3) creates documents and presentations, including those in a cloud in order to solve problems and create papers from various fields (subjects), adjusts the format and the appearance of the research papers to their content/purpose and demonstrates the following skills:
c) performing calculations specified in the curriculum of various subjects within the scope of primary school and useful in everyday life and implementing selected algorithms in a spreadsheet: entering data in a worksheet table, using basic functions, using relative, absolute and mixed references, presenting data in the form of various charts, ordering and filteringfilteringfiltering data.
People have been always collecting data. Its ways and methods change with the technological development. Nowadays data are collected in databases. The students give examples of databases they come across every day.
The students formulate the definition of a databasedatabasedatabase.
A database is a set of organized data associated with a specific issue.
What operations can be performed in a database?
Basically a database can be treated as a tool for:
The simplest way of visualising the stored data is to organize them into tables. Begin creating a databasedatabasedatabase with designing it. It is important what data you want to store. It is crucial that particular columns (fields) contain data of the same type. Particular rows (records) store data referring to the values of the columns.
Creating a table in Excel facilitates managing and analysing data, and enables accessing the built‑in features of filteringfilteringfiltering, sorting and shading rows. It also enables using various formulas in the so called Total Row at the bottom of the table. You can create a table by using one of the two methods:
In a spreadsheet, insert the table shown in the illustration by using one of the presented methods. Sort the students alphabetically in an ascending order, and then again by the recordrecordrecord numbers.
[Illustration 1]
The feature of creating data forms:
The Form buttonbuttonbutton is not included on the ribbon in Excel and if you want to use it, you must add it to the Quick Access Toolbar.
[Illustration 2]
After placing the cursor in any part of your table, select the Form buttonbuttonbutton. Excel will automatically create a data formdata formdata form for the selected table.
The data form contains buttons that enable:
- insertinginsertinginserting a new row, - deletingdeletingdeleting an existing row, - moving to the previous or next row, - finding only rows that meet specified criteria.
Task 2
In a spreadsheet, create a data formdata formdata form for the table you used in the previous task. Practice the effect of the available buttons.
[Illustration 3]
Filtered data include only rows that meet the specified criteria, other rows are hidden. You can copy, find, edit, format and print the filtered data and create charts based on them.
Task 3
Find the filter commands in your programme for designing spreadsheets. Use the table from the previous task. Display all the persons:
- whose first name begins with A, - who got the highest mark (A) in computer science, - whose first name contains the letter J or M.
Tabela, w której poszczególne kolumny (pola) zawierają dane tego samego typu, zaś w wierszach (rekordach) znajdują się informacje dotyczące wartości tych kolumn, może być traktowana jako tabelaryczna baza danych. Można na danych takiej tabeli wykonywać typowe operacje bazodanowe, takie jak sortowanie (układanie rekordów w określonym porządku) i filtrowanie (wyświetlanie rekordów spełniających określone warunki).
W obu przypadkach Excel wyświetli okno dialogowe Tworzenie tabeli, pozwalające na określenie zakresu komórek tabeli. Po utworzeniu tabeli zostanie udostępniony obszar Narzędzia tabel z wyświetloną kartą Projektowanie. Za pomocą narzędzi na karcie Projektowanie można dostosować lub edytować tabelę. Wprowadzanie danych do tabeli może odbywać się bezpośrednio w komórkach arkusza lub za pomocą specjalnie zaprojektowanego formularza.
mea9b402ed87d3eaf_1528449000663_0
Arkusz kalkulacyjny jako baza danych
mea9b402ed87d3eaf_1528449084556_0
Drugi
mea9b402ed87d3eaf_1528449076687_0
Klasa VII i VIII.
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:
c) rozwiązywania zadań rachunkowych z programu nauczania z różnych przedmiotów w zakresie szkoły podstawowej, z codziennego życia oraz implementacji wybranych algorytmów w arkuszu kalkulacyjnym: umieszcza dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego, posługuje się podstawowymi funkcjami, stosuje adresowanie względne, bezwzględne i mieszane, przedstawia dane w postaci różnego typu wykresów, porządkuje i filtruje dane.
mea9b402ed87d3eaf_1528449068082_0
45 minut
mea9b402ed87d3eaf_1528449523725_0
Tworzenie baz danych.
mea9b402ed87d3eaf_1528449552113_0
1. Tworzenie bazy danych w arkuszu kalkulacyjnym.
2. Porządkowanie i filtrowanie danych.
mea9b402ed87d3eaf_1528450430307_0
Uczeń:
- tworzy bazę danych w arkuszu kalkulacyjnym,
- przeprowadza operacje na danych w tabeli.
mea9b402ed87d3eaf_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Uczenie się przez obserwację.
mea9b402ed87d3eaf_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
mea9b402ed87d3eaf_1528450135461_0
mea9b402ed87d3eaf_1528450127855_0
Nauczyciel przeprowadza krótką dyskusję.
Ludzie gromadzą dane od zawsze. Sposób i metody zmieniają się wraz z rozwojem technologii. Dzisiaj dane gromadzone są w bazach danych. Uczniowie podają przykłady, gdzie na co dzień możemy spotkać się z bazami danych.
Uczniowie formułują definicję bazy danych.
Baza danych to zbiór zorganizowanych danych związanych z określonym zagadnieniem.
Jakie operacje możemy wykonywać w bazie danych?
Bazę danych traktujemy w uproszczeniu jako narzędzie służące do:
Najprościej przechowywane dane możemy zwizualizować w tabeli. Stworzenie bazy danych rozpoczynamy od projektowania. Ważne jest, jakie dane chcemy przechowywać. Istotne jest, aby dane w poszczególnych kolumnach (polach) były tego samego typu. W poszczególnych wierszach (rekordach) przechowywane są dane dotyczące wartości tych kolumn.
Stworzenie tabeli w Excelu ułatwia zarządzanie danymi i ich analizę oraz daje dostęp do wbudowanych funkcji filtrowania, sortowania i cieniowania wierszy. Umożliwia również stosowanie różnych formuł w wierszu tzw. sumy na dole tabeli. Tworzenie tabel jest możliwe za pomocą jednego z dwóch sposobów:
[Grafika interaktywna]
W obu przypadkach Excel wyświetli okno dialogowe Tworzenie tabeli, pozwalające na określenie zakresu komórek tabeli. Po utworzeniu tabeli zostanie udostępniony obszar Narzędzia tabel z wyświetloną kartą Projektowanie. Za pomocą narzędzi na karcie Projektowanie można dostosować lub edytować tabelę. Wprowadzanie danych do tabeli może odbywać się bezpośrednio w komórkach arkusza lub za pomocą specjalnie zaprojektowanego formularza.
Polecenie 1
Wstaw tabelę pokazaną na ilustracji za pomocą jednego z podanych sposobów. Posortuj uczniów alfabetycznie rosnąco, a następnie z powrotem według numerów porządkowych.
[Ilustracja 1]
Funkcja tworzenia formularzy:
Przycisk Formularz nie jest dostępny na wstążce Excela i przed jego użyciem należy dodać go do paska szybkiego dostępu.
[Ilustracja 2]
Po ustawieniu kursora w dowolnej części tabeli wybierz przycisk Formularz. Excel automatycznie utworzy formularz dla wybranej tabeli.
Formularz zawiera przyciski umożliwiające:
- wstawienie nowego wiersza, - usunięcie istniejącego wiersza, - przejście do poprzedniego i następnego wiersza, - wyszukiwanie tylko tych wierszy, które spełniają określone kryteria.
Polecenie 2
Dla utworzonej w poprzednim zadaniu tabeli utwórz formularz w arkuszu kalkulacyjnym. Wypróbuj działanie dostępnych przycisków.
[Ilustracja 3]
Filtrowane dane zawierają tylko wiersze spełniające wprowadzone kryteria, zaś pozostałe wiersze są ukrywane. Przefiltrowane dane można kopiować, przeszukiwać, edytować, formatować, drukować i tworzyć na nich wykresy.
Polecenie 3
Odszukaj polecenia filtrowania w swoim programie do projektowania arkuszy kalkulacyjnych. Wykorzystaj tabelę z poprzedniego zadania, wyświetl:
- wszystkie osoby, których imię zaczyna się literą A, - wszystkie osoby, które z informatyki otrzymały najwyższą ocenę A, - wszystkie osoby, w których imieniu znajduję się litera J lub M.
mea9b402ed87d3eaf_1528450119332_0
Tabela, w której poszczególne kolumny (pola) zawierają dane tego samego typu, zaś w wierszach (rekordach) znajdują się informacje dotyczące wartości tych kolumn, może być traktowana jako tabelaryczna baza danych. Można na danych takiej tabeli wykonywać typowe operacje bazodanowe, takie jak sortowanie (układanie rekordów w określonym porządku) i filtrowanie (wyświetlanie rekordów spełniających określone warunki).