E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykonywanie manualnego drenażu limfatycznego

MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu - Technik masażysta 325402

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Aleksandra Bartkowiak, Anna Wachowiak, Ewa Bręborowicz, Marta Jokiel

Konsultant przewodnika: Aleksander Krawczyński

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Wykonywanie manualnego drenażu limfatycznego

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik masażysta 325402

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

MED.10.4.7. Wykonywanie manualnego drenażu limfatycznego w oparciu o stymulację ruchu perystaltycznego w naczyniach chłonnych:
MED.10.4.7.1) przy wykonywaniu drenażu limfatycznego stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii,
MED.10.4.7.2) określa obszar drenowania głównych pni chłonnych,
MED.10.4.7.3) określa kierunek wykonania manualnego drenażu limfatycznego,
MED.10.4.7.4) dobiera pozycję pacjenta w celu ułatwienia odpływu chłonki,
MED.10.4.7.5) dobiera sposób wykonania zabiegu manualnego drenażu limfatycznego w przypadku usunięcia węzłów chłonnych,
MED.10.4.7.6) wykonuje zabieg manualnego drenażu limfatycznego w przypadku zachowanych węzłów chłonnych oraz w przypadku usuniętych węzłów chłonnych.

Cele ogólne e‑materiału

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu:

  • wykonywanie masażu w celach terapeutycznych u osoby chorej.

Celem e‑materiału jest przygotowanie osoby uczącej się do wykonywania manualnego drenażu limfatycznego, a także rozwój jej wiedzy i umiejętności w zakresie:

  • podstaw anatomii układu limfatycznego człowieka,

  • wskazań i przeciwwskazań do wykonywania manualnego drenażu limfatycznego,

  • wypełniania dokumentacji choroby pacjenta,

  • wykonywania manualnego drenażu limfatycznego,

  • doboru odpowiednich technik manualnego drenażu limfatycznego w zależności od stopnia zaawansowania obrzęku.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne uzupełniają się, co pozwala uczącym się zdobyć wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą manualnego drenażu limfatycznego.

E‑book zawiera podstawy wiedzy teoretycznej, a jego uzupełnieniem są sekwencje filmowe, dzięki którym osoba ucząca się ma możliwość zapoznania się z metodyką wykonywania poszczególnych technik drenażu.

Film edukacyjny stanowi uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych dzięki szczegółowemu przedstawieniu procesu powstawania chłonki i jej przepływu przez naczynia limfatyczne.

Galeria zdjęć uzupełnia treści e‑booka, co umożliwia zapoznanie się z rodzajami obrzęków przez uczących się.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning oraz materiały sprawdzające służą sprawdzeniu oraz ugruntowaniu zdobytej wiedzy. Słownik stanowi cenne uzupełnienie materiałów i pozwala uczącym się utrwalić najważniejsze pojęcia dotyczące drenażu limfatycznego.

W procesie edukacyjnym materiały uzupełniają się wzajemnie, zgodnie z poniższym schematem: e‑book, galeria zdjęć, film edukacyjny, sekwencje filmowe, interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Manualny drenaż limfatyczny

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

E‑book zawiera informacje dotyczące:

  • anatomii oraz podstaw funkcjonowania układu limfatycznego człowieka wraz z podziałem na narządy wyższego i niższego rzędu,

  • rodzajów obrzęków limfatycznych,

  • wskazań i przeciwwskazań do wykonywania manualnego drenażu limfatycznego,

  • podstawowej dokumentacji i diagnostyki prowadzonej przez masażystę,

  • uzasadnienia doboru i wykonania pozycji ułożeniowych (drenażowych) stosowanych w manualnym drenażu limfatycznym,

  • metodyki zabiegów manualnego drenażu limfatycznego głównych części ciała: grzbietu, kończyny dolnej, kończyny górnej oraz przedniej części tułowia i szyi, wraz z ich kolejnością.

Dodatkowo w e‑booku można znaleźć opis kilku koncepcji terapeutycznych przydatnych w przypadku wystąpienia różnego rodzaju obrzęków, w zależności od stanu klinicznego pacjenta, np. po mastektomii. Zawiera on również podstawowe informacje dotyczące podstaw kompresoterapii oraz doboru odpowiedniego zaopatrzenia.

Z uwagi na zawarte w e‑booku treści powinien on być wykorzystany w pierwszym etapie procesu uczenia się, a potem może stanowić element uzupełniający w procesie zapoznawania się z pozostałymi materiałami multimedialnymi.

Z e‑bookiem powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • Zadanie na dobieranie w pary „Rodzaje stadiów obrzęku limfatycznego”,

  • Uzupełnianie podpisów obrazka „Rodzaje chwytów wykonywanych podczas manualnego drenażu limfatycznego”,

  • Dopasowanie elementów do schematu „Układ limfatyczny człowieka”,

  • Zadanie z lukami „Anatomia układu limfatycznego”,

  • Zadanie z możliwością doboru wymiarów „Dopasowywanie rozmiaru materiałów kompresyjnych”.

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • MED.10.4.7.1) przy wykonywaniu drenażu limfatycznego stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii,

  • MED.10.4.7.2) określa obszar drenowania głównych pni chłonnych,

  • MED.10.4.7.3) określa kierunek wykonania manualnego drenażu limfatycznego,

  • MED.10.4.7.4) dobiera pozycję pacjenta w celu ułatwienia odpływu chłonki,

  • MED.10.4.7.5) dobiera sposób wykonania zabiegu manualnego drenażu limfatycznego w przypadku usunięcia węzłów chłonnych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie anatomii układu limfatycznego oraz analizowanie rodzajów obrzęków i ich wpływu na tkanki pacjenta,

  • rozróżnianie wskazań i przeciwwskazań do wykonywania manualnego drenażu limfatycznego,

  • opisywanie podstawowej dokumentacji i diagnostyki prowadzonej przez masażystę,

  • analizowanie rodzajów obrzęków limfatycznych,

  • opisywanie doboru i wykonania pozycji ułożeniowych (drenażowych) stosowanych w drenażu limfatycznym,

  • rozróżnianie poszczególnych chwytów manualnego drenażu limfatycznego i ich wpływu na opracowywaną tkankę – naczynie,

  • opisywanie metodyki zabiegu manualnego drenażu limfatycznego głównych części ciała: grzbietu, kończyny dolnej, kończyny górnej, przedniej części tułowia i szyi,

  • opisywanie koncepcji terapeutycznych wykorzystywanych w przypadku wystąpienia różnego rodzaju obrzęków, poznanie podstaw kompresoterapii.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Podstawą pracy jest to, że osoba ucząca się bierze udział w procesie samokształcenia z własnej woli. Ma wypracowane metody nauki, np. uczenie się na pamięć, robienie notatek i rysunków, oglądanie zdjęć, słuchanie informacji.
Efekty nauki zależą m.in. od jej osobistego zaangażowania, aktywności, motywacji, systematyczności, zdolności organizacyjnych, spostrzegawczości, wyobraźni czy myślenia praktycznego.

Z e‑bookiem można zapoznawać się w całości lub w częściach, zgodnie z kolejnością rozdziałów.

Jeżeli na początku materiał wyda się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować notatki lub fiszki, które posłużą później do lepszego opanowania treści zawartych w materiale. Warto również zanotować słownictwo fachowe i dodatkowo wyraźnie je podkreślić lub zaznaczyć innym kolorem. Wyjaśnienie znaczeń wyrazów znajduje się w słowniku pojęć dla e‑materiału. Osoba ucząca się może dodatkowo stworzyć swój własny słownik.

Zapoznanie się z materiałem pozwoli na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego zawodu.

Osoba ucząca się może przygotować plakat zawierający najważniejsze informacje dotyczące np. wskazań i przeciwwskazań do drenażu lub poszczególnych technik jego wykonywania. Pozwoli to jej lepiej opanować metodykę wykonywania drenażu i zapamiętać kolejność technik.

Osoby uczące się mogą samodzielnie podzielić się na grupy, w ramach których będą wspólnie zapoznawać się z e‑bookiem. Grupa może przygotować materiał (broszurę, plakat, prezentację) na wybrany temat powiązany z zagadnieniami poruszanymi w e‑booku, według własnego pomysłu. Materiał ten zostanie zaprezentowany pozostałym grupom np. na portalach społecznościowych.

Grupy wymienią się swoimi opracowaniami; w ten sposób wszystkie zespoły będą miały komplet informacji.

Przykładowe tematy:

  • schematyczne przedstawienie krążenia limfy w organizmie człowieka,

  • przygotowanie dokumentacji medycznej na potrzeby wykonywania manualnego drenażu limfatycznego,

  • przedstawienie procedury przygotowania stanowiska pracy,

  • przygotowanie schematu postępowania w przypadku obrzęku limfatycznego kończyn górnych,

  • przygotowanie schematu postępowania w przypadku obrzęku limfatycznego kończyn dolnych,

  • przygotowanie schematu postępowania w przypadku obrzęku limfatycznego w obrębie głowy i szyi,

  • przygotowanie schematu postępowania w przypadku obrzęku limfatycznego w obrębie jamy brzusznej,

  • przygotowanie schematu postępowania w przypadku obrzęku limfatycznego w obrębie grzbietu,

  • przedstawienie koncepcji kompresoterapii dostosowanej do stanu pacjenta i wymiarów obrzęku.

Dodatkowo, wychodząc poza ramy e‑booka, przy wykorzystaniu literatury czy internetu grupy mogą przygotować np. teleturniej lub grę zawierającą pytania i zadania powiązane z tematyką e‑booka.

W celu zapamiętania słownictwa związanego z tematem przydatne jest wzajemne przepytywanie się w grupie. Grupy mogą nawzajem sprawdzać i oceniać zrealizowane zadania.

Osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na kolejność zapoznawania się z e‑materiałem z uwagi na stopniowe poszerzanie zakresu wiedzy dotyczącej wykonywania drenażu. Wskazane jest, aby realizować kolejno poszczególne rozdziały e‑booka.


Tytuł materiału multimedialnego

Obrzęki limfatyczne

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał zawiera zdjęcia przedstawiające:

  • różne rodzaje obrzęków limfatycznych w obrębie kończyny dolnej,

  • różne rodzaje obrzęków limfatycznych w obrębie kończyny górnej,

  • różne rodzaje obrzęków limfatycznych po mastektomii,

  • różne rodzaje obrzęków limfatycznych w obrębie twarzy (pourazowe/ nowotworowe),

  • obrzęki limfatyczne na wybranej części ciała, ale w różnym stopniu zaawansowania procesu tworzenia się obrzęku (np. stopień IV),

  • obrzęki chłonne po operacji usunięcia obrzęku.

Pod zdjęciem pojawia się opis obrzęku i jego skutków.

Z uwagi na powiązanie poszczególnych materiałów ze sobą wskazane jest, aby uczący się zapoznali się najpierw z e‑bookiem, a następnie z galerią zdjęć, filmem edukacyjnym i sekwencjami filmowymi.

Z galerią zdjęć powiązany jest materiał sprawdzający Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑wideo: „Cechy charakterystyczne obrzęku limfatycznego”.

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • MED.10.4.7.1) przy wykonywaniu drenażu limfatycznego stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii,

  • MED.10.4.7.2) określa obszar drenowania głównych pni chłonnych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie różnego rodzaju obrzęków limfatycznych o zróżnicowanej etiologii,

  • opisywanie skutków różnego rodzaju obrzęków limfatycznych o zróżnicowanej etiologii.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Jeżeli na początku materiał wyda się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować streszczenie, które posłuży później do lepszego opanowania treści zawartych w materiale.
Zapoznanie się z galerią zdjęć pozwoli na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego.

Korzystając z galerii zdjęć, osoba ucząca się może przygotować prezentację na wybrany temat, np. „Cechy charakterystyczne obrzęków twarzy”, lub ulotkę informacyjną dla pacjentów zawierającą najważniejsze informacje dotyczące np. tego, jak wygląda obrzęk i jakie są jego stadia. Pozwoli to osobie uczącej się lepiej opanować wiedzę dotyczącą rodzajów obrzęków i ich cech charakterystycznych.

Grupy mogą przygotować prezentację na wybrany temat powiązany z tematyką galerii, która zostanie zaprezentowana np. na portalach społecznościowych.
Wychodząc poza ramy galerii, przy wykorzystaniu literatury czy internetu grupy mogą opracować plakaty informacyjne dotyczące np. cech charakterystycznych obrzęków lub przygotować prostą grę memory, w której należy dopasować rodzaj obrzęku do jego nazwy lub opisu.
Grupy mogą wzajemnie sprawdzać i oceniać zrealizowane zadania.

Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na cechy charakterystyczne obrzęków (np. obrzęku palców) i ich powiązanie z treściami e‑booka.


Tytuł materiału multimedialnego

Technika wykonywania manualnego drenażu limfatycznego

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W sekwencjach przedstawiono następujące zagadnienia:

  • cechy masażysty oraz uzupełnianie dokumentacji,

  • przygotowanie pozycji ułożeniowej (drenażowej) – leżenie przodem,

  • przygotowanie pozycji ułożeniowej (drenażowej) – leżenie tyłem,

  • przygotowanie pozycji ułożeniowej (drenażowej) – leżenie na boku,

  • poszczególne chwyty manualnego drenażu limfatycznego wykonywane na tylnej części tułowia (grzbiecie),

  • poszczególne chwyty manualnego drenażu limfatycznego wykonywane na przedniej części tułowia (klatka piersiowa/powłoki brzuszne),

  • poszczególne chwyty manualnego drenażu limfatycznego wykonywane  w obrębie kończyny dolnej (udo),

  • poszczególne chwyty manualnego drenażu limfatycznego wykonywane  w obrębie kończyny górnej (ramię),

  • poszczególne chwyty manualnego drenażu limfatycznego wykonywane w obrębie szyi,

  • metodyka manualnego drenażu limfatycznego wykonywana w obrębie kończyny dolnej.

Materiał filmowy został zrealizowany w pomieszczeniach autentycznego gabinetu masażu z pełnym wyposażeniem.

Sekwencje filmowe prezentują pełen proces przeprowadzania elementów manualnego drenażu limfatycznego, począwszy od przygotowania stanowiska pracy i doboru odpowiedniej pozycji ułożeniowej, po zastosowanie odpowiednich technik na poszczególnych częściach ciała pacjenta.

Dzięki takiej prezentacji osoba ucząca się może zapoznać się z dokładnym przebiegiem manualnego drenażu limfatycznego oraz poznać zależności między poszczególnymi etapami tego procesu, które wymagają określonej kolejności. Późniejszy etap nie następuje bez realizacji wcześniejszego.
Materiał zawiera rysunki ilustrujące schemat przepływu chłonki do węzłów chłonnych wraz z jego odpowiednim kierunkiem. W przypadku osób z niepełnosprawnością wzrokową konieczne jest w tym momencie wykorzystanie modeli trójwymiarowych, tyflografiki lub przynajmniej rysunku wypukłego.

Każda sekwencja kończy się zadaniem sprawdzającym poziom zrozumienia prezentowanych treści. Po rozwiązaniu zadania osoba ucząca się otrzymuje informację zwrotną na temat tego, jakie zagadnienia opanowała.

W przypadku niektórych zadań sprawdzających należy upewnić się, czy osoby uczące się, a szczególnie osoby niewidome, oprócz podania właściwej odpowiedzi, potrafią np. ułożyć pacjenta w odpowiedniej pozycji, prawidłowo zastosować wybraną technikę itp.

Dzięki informacjom zawartym w sekwencjach filmowych osoba ucząca się ma możliwość zapoznania się z podstawowymi czynnościami, jakie powinien wykonać masażysta podczas manualnego drenażu limfatycznego. Każda z sekwencji filmowych może być odtwarzana osobno. Ważne jest jednak dla uczącego się, aby na początku zapoznał się on z czterema pierwszymi sekwencjami w celu przygotowania się do wykonywania manualnego drenażu limfatycznego, a następnie odtworzył materiały zawierające informacje praktyczne umożliwiające zapoznanie się z procesem wykonywania drenażu poszczególnych części ciała.

Sekwencje filmowe powiązane są z treściami zawartymi w e‑booku, co pozwala uczącym się opanować praktyczny sposób wykonywania manualnego drenażu limfatycznego.

Sekwencje powiązane są z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • Dopasowanie elementów do schematu „Kolejność opracowywania okolic kończyny górnej podczas manualnego drenażu limfatycznego”,

  • Uzupełnianie podpisów obrazka „Rodzaje chwytów wykonywanych podczas manualnego drenażu limfatycznego”.

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • MED.10.4.7.2) określa obszar drenowania głównych pni chłonnych,

  • MED.10.4.7.3) określa kierunek wykonania manualnego drenażu limfatycznego,

  • MED.10.4.7.4) dobiera pozycję pacjenta w celu ułatwienia odpływu chłonki,

  • MED.10.4.7.6) wykonuje zabieg manualnego drenażu limfatycznego w przypadku zachowanych węzłów chłonnych oraz w przypadku usuniętych węzłów chłonnych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • wymienianie cech osobowościowych masażysty,

  • uzupełnianie dokumentacji niezbędnej do wykonania manualnego drenażu limfatycznego,

  • przygotowanie stanowiska pracy,

  • układanie pacjenta w pozycji leżenia tyłem, przodem lub na boku,

  • znajomość chwytów manualnego drenażu limfatycznego w obrębie klatki piersiowej,

  • znajomość chwytów manualnego drenażu limfatycznego w obrębie jamy brzusznej,,

  • wykonywanie manualnego drenażu limfatycznego kończyny dolnej,

  • znajomość chwytów manualnego drenażu limfatycznego w obrębie kończyny górnej,

  • znajomość chwytów manualnego drenażu limfatycznego okolicy głowy i szyi.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Jeżeli na początku materiał wyda się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować streszczenie, które posłuży później do lepszego opanowania treści zawartych w materiale. Warto również zanotować słownictwo fachowe.
Wyjaśnienie znaczeń wyrazów znajduje się w słowniku pojęć dla e‑materiału. Osoba ucząca się może dodatkowo stworzyć swój własny słownik.

Obejrzane uważnie sekwencje filmowe pozwolą na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego.

Korzystając z sekwencji filmowych, osoba ucząca się może przygotować prezentację na wybrany temat, np. „Pacjent z pourazowym obrzękiem śródręcza”, „Metodyka postępowania w przypadku obrzęku stawu skokowego po urazie skrętnym”.

Na podstawie sekwencji filmowych osoba ucząca się może przygotować ulotkę informacyjną dla pacjentów zawierającą najważniejsze informacje dotyczące np. tego, co pacjent powinien wiedzieć o drenażu limfatycznym lub jak wygląda zabieg drenażu. Pozwoli to osobie uczącej się lepiej opanować metodykę wykonywania drenażu i zapamiętać kolejność technik.

Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na kolejność wykonywania poszczególnych technik drenażu oraz na jego metodykę.
Osoby uczące się mogą samodzielnie podzielić się na grupy, które oglądają wspólnie sekwencje filmowe. Grupa może przygotować prezentację powiązaną z tematyką sekwencji, np. opracowanie szczegółowych wytycznych do wywiadu z pacjentem. Zostanie ona zaprezentowana pozostałym grupom np. na portalach społecznościowych.

Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internetu grupy mogą przygotować dokumentację dotycząca manualnego drenażu limfatycznego lub opracować metodykę postępowania w przypadku obrzęku danej części ciała (np. śródręcza).

W celu zapamiętania słownictwa związanego z tematem przydatne jest wzajemne przepytywanie się w grupie. Grupy mogą nawzajem sprawdzać i oceniać zrealizowane zadania.


Tytuł materiału multimedialnego

Zmiany w naczyniu chłonnym pod wpływem wykonania chwytu stojące koła w miejscu

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W pierwszej części filmu za pomocą rysunku i animacji przedstawiono transport chłonki w organizmie człowieka. Druga część prezentuje wykonanie manualnego drenażu limfatycznego uda przez masażystę przy pomocy techniki stojące koła w miejscu. Na zakończenie pokazano na rysunkach wpływ manualnego drenażu limfatycznego na transport limfy.

Film edukacyjny stanowi uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych dzięki szczegółowemu przedstawieniu procesu powstawania chłonki i jej przepływu przez naczynia limfatyczne.

Film powiązany jest z materiałem sprawdzającym Zadanie z lukami „Budowa naczynia limfatycznego i jego funkcje”.

Materiał powiązany jest z kryterium weryfikacji MED.10.4.7.1) przy wykonywaniu drenażu limfatycznego stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii.

W przypadku pracy z osobami uczącymi się niewidomymi warto uzupełnić film edukacyjny o pracę z modelem. Model można przygotować, wykorzystując materiały plastyczne, baloniki lub folie (np. z kisielem), które, umieszczone na ciele uczącego się, będą imitować przesuwanie się obrzęku wewnątrz naczynia chłonnego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie procesu powstawania limfy,

  • opisywanie wpływu techniki drenażu stojące koła w miejscu na naczynia limfatyczne,

  • analizowanie reakcji naczyń limfatycznych na ucisk i przesunięcie chłonki wewnątrz naczynia,

  • opisywanie reakcji zastawek w dużych naczyniach limfatycznych, których zadaniem jest zapobieganie cofaniu się limfy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Osoba ucząca się może przygotować streszczenie, które posłuży później do lepszego opanowania treści zawartych w filmie. Warto również zanotować słownictwo fachowe. Wyjaśnienie znaczeń wyrazów znajduje się w słowniku pojęć dla e‑materiału. Osoba ucząca się może dodatkowo stworzyć swój własny słownik.

Obejrzany uważnie film edukacyjny pozwoli na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego.

Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na budowę poszczególnych elementów naczyń limfatycznych.

Osoba ucząca się, korzystając z treści zawartych w filmie edukacyjnym, może przygotować prezentację na wybrany temat, np. „Jak powstaje limfa i jak wygląda jej obieg w organizmie człowieka?”.

Grupa może przygotować prezentację na wybrany temat powiązany z tematyką filmu, która zostanie przedstawiona pozostałym grupom m.in. na portalach społecznościowych. Może ona dotyczyć np. procesu powstawania limfy w obszarze kończyny górnej lub kończyny dolnej czy przekazywania pacjentowi informacji o tym, w jaki sposób limfa powstaje w organizmie człowieka.

Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internetu grupy mogą przygotować opracowanie dotyczące obiegu limfy podczas wykonywania manualnego drenażu limfatycznego.


Tytuł materiału multimedialnego

Manualny drenaż limfatyczny kończyny górnej

Typ materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W trakcie gry decyzyjnej osoba wcielająca się w rolę masażysty zostanie postawiona przed koniecznością podjęcia szeregu decyzji dotyczących wywiadu z pacjentem przed przystąpieniem do wykonania drenażu oraz doboru odpowiednich metod postępowania podczas wykonywania manualnego drenażu limfatycznego kończyny górnej. Decyzje te będą wpływać na jej dalsze działania.
Za każdym razem uczący się otrzyma informację zwrotną dotyczącą poprawności decyzji i źródła, do jakiego może się odwołać, poszukując prawidłowej odpowiedzi. Zadania wykonywane podczas gry obejmują nie tylko część praktyczną, ale również podstawy teoretyczne, takie jak: elementy wywiadu, zebranie dokumentacji, przygotowanie stanowiska pracy, reakcja na działania niepożądane.

Materiał powiązany jest z treściami e‑booka, sekwencjami filmowymi, galerią zdjęć oraz słownikiem pojęć.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning podsumowuje proces zdobywania wiedzy i powinno być realizowane jako ostatni element tego procesu, co pozwoli osobom uczącym się na sprawdzenie nabytych umiejętności.

Gra powiązana jest z Zadaniem ukierunkowanym na grupowanie „Podział przeciwwskazań do wykonania manualnego drenażu limfatycznego”.

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • MED.10.4.7.1) przy wykonywaniu drenażu limfatycznego stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii,

  • MED.10.4.7.2) określa obszar drenowania głównych pni chłonnych,

  • MED.10.4.7.3) określa kierunek wykonania manualnego drenażu limfatycznego,

  • MED.10.4.7.4) dobiera pozycję pacjenta w celu ułatwienia odpływu chłonki,

  • MED.10.4.7.5) dobiera sposób wykonania zabiegu manualnego drenażu limfatycznego w przypadku usunięcia węzłów chłonnych,

  • MED.10.4.7.6) wykonuje zabieg manualnego drenażu limfatycznego w przypadku zachowanych węzłów chłonnych oraz w przypadku usuniętych węzłów chłonnych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • przeprowadzenie wywiadu z pacjentem z obrzękiem kończyny górnej,

  • stosowanie odpowiednich działań w trakcie wykonywania manualnego drenażu limfatycznego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Jeżeli na początku materiał wyda się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować notatki z kolejnymi tematami (przedstawionymi w grze w formie krótkich filmów), które pomogą jej opanować zagadnienia zawarte w grze. Warto również zanotować słownictwo fachowe.

Wykorzystanie interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning pozwoli na ugruntowanie wiedzy oraz ułatwi rozwiązywanie zadań sprawdzających i przygotowanie się do egzaminu zawodowego.

Osoby uczące się mogą podzielić się na grupy, które wspólnie biorą udział w grze decyzyjnej, podejmując decyzje zgodne z wolą większości. Po uzyskaniu informacji zwrotnej dotyczącej danego pytania grupa może wspólnie przeanalizować popełnione błędy oraz wskazać zagadnienia wymagające lepszego opanowania.

Po zakończeniu gry decyzyjnej grupa może przygotować listę decyzji, które musi podejmować masażysta wykonujący manualny drenaż limfatyczny, począwszy od pierwszego spotkania z pacjentem i przeprowadzenia wywiadu, aż po zakończenie terapii.

Pracując w grupie, uczący się mogą przygotować dodatkowe informacje dla masażystów wykonujących manualny drenaż limfatyczny pacjentowi niewidomemu lub z niepełnosprawnością słuchu. Czytelne sygnały masażysty uprzedzające pacjenta są szczególnie ważne dla osób z niepełnosprawnościami. Należy pamiętać, że niewidomy pacjent nie widzi ręki masażysty kierowanej np. w okolice jego twarzy. Pacjenci z niepełnosprawnością słuchową zazwyczaj dostrzegają ruchy i gesty masażysty, mogą natomiast nie zwrócić uwagi na dźwięki generowane np. przez urządzenia elektryczne.

Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na kolejność wykonywania poszczególnych etapów manualnego drenażu limfatycznego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Podział przeciwwskazań do wykonania manualnego drenażu limfatycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na pogrupowaniu przeciwwskazań względnych i bezwzględnych do wykonania manualnego drenażu limfatycznego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Osoby uczące się mogą wykorzystać zadanie w celu samosprawdzenia wiedzy.

Zadanie powiązane jest z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Manualny drenaż limfatyczny kończyny górnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryterium weryfikacji MED. 10.4.7.1) przy wykonywaniu drenażu limfatycznego stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie na dobieranie w pary „Rodzaje stadiów obrzęku limfatycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na połączeniu w pary postaci obrzęku limfatycznego z ich opisami.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Osoby uczące się mogą wykorzystać zadanie w celu samosprawdzenia wiedzy.

Zadanie powiązane jest z e‑bookiem „Manualny drenaż limfatyczny”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryterium weryfikacji MED. 10.4.7.1) przy wykonywaniu drenażu limfatycznego stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Kolejność opracowywania okolic kończyny górnej podczas manualnego drenażu limfatycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na wskazaniu prawidłowej kolejności wykonywania poszczególnych technik manualnego drenażu na zaprezentowanym schemacie.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Osoby uczące się mogą wykorzystać zadanie w celu samosprawdzenia wiedzy.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Technika wykonywania manualnego drenażu limfatycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • MED.10.4.7.2) określa obszar drenowania głównych pni chłonnych,

  • MED.10.4.7.3) określa kierunek wykonania manualnego drenażu limfatycznego,

  • MED.10.4.7.5) dobiera sposób wykonania zabiegu manualnego drenażu limfatycznego w przypadku usunięcia węzłów chłonnych,

  • MED.10.4.7.6) wykonuje zabieg manualnego drenażu limfatycznego w przypadku zachowanych węzłów chłonnych oraz w przypadku usuniętych węzłów chłonnych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Rodzaje chwytów wykonywanych podczas manualnego drenażu limfatycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na uzupełnieniu podpisów pod zdjęciami prezentującymi różne rodzaje chwytów wykorzystywanych w drenażu limfatycznym.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Osoby uczące się mogą wykorzystać zadanie w celu samosprawdzenia wiedzy.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Technika wykonywania manualnego drenażu limfatycznego” oraz e‑bookiem „Manualny drenaż limfatyczny”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • MED.10.4.7.3) określa kierunek wykonania manualnego drenażu limfatycznego,

  • MED.10.4.7.5) dobiera sposób wykonania zabiegu manualnego drenażu limfatycznego w przypadku usunięcia węzłów chłonnych,

  • MED.10.4.7.6) wykonuje zabieg manualnego drenażu limfatycznego w przypadku zachowanych węzłów chłonnych oraz w przypadku usuniętych węzłów chłonnych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Układ limfatyczny człowieka”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na nazwaniu części ciała wchodzących w skład układu limfatycznego.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Osoby uczące się mogą wykorzystać zadanie w celu samosprawdzenia wiedzy.

Zadanie powiązane jest z e‑bookiem „Manualny drenaż limfatyczny”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • MED.10.4.7.1) przy wykonywaniu drenażu limfatycznego stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii,

  • MED.10.4.7.2) określa obszar drenowania głównych pni chłonnych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Anatomia układu limfatycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na uzupełnieniu luk w zdaniach dotyczących techniki wykonywania manualnego drenażu limfatycznego.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Osoby uczące się mogą wykorzystać zadanie w celu samosprawdzenia wiedzy.

Zadanie powiązane jest z e‑bookiem „Manualny drenaż limfatyczny”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • MED.10.4.7.1) przy wykonywaniu drenażu limfatycznego stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii,

  • MED.10.4.7.2) określa obszar drenowania głównych pni chłonnych,

  • MED.10.4.7.3) określa kierunek wykonania manualnego drenażu limfatycznego,

  • MED.10.4.7.4) dobiera pozycję pacjenta w celu ułatwienia odpływu chłonki,

  • MED.10.4.7.5) dobiera sposób wykonania zabiegu manualnego drenażu limfatycznego w przypadku usunięcia węzłów chłonnych,

  • MED.10.4.7.6) wykonuje zabieg manualnego drenażu limfatycznego w przypadku zachowanych węzłów chłonnych oraz w przypadku usuniętych węzłów chłonnych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru wymiarów „Dopasowywanie rozmiaru materiałów kompresyjnych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dobraniu odpowiedniego rodzaju odzieży kompresyjnej na podstawie wymiarów obrzęku pacjenta.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Osoby uczące się mogą wykorzystać zadanie w celu samosprawdzenia wiedzy.

Zadanie powiązane jest z e‑bookiem „Manualny drenaż limfatyczny”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryterium weryfikacji MED. 10.4.7.1) przy wykonywaniu drenażu limfatycznego stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑wideo „Cechy charakterystyczne obrzęku limfatycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na wskazaniu, pokazanych na zdjęciu, cech obrzęku limfatycznego pacjenta.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Osoby uczące się mogą wykorzystać zadanie w celu samosprawdzenia wiedzy.

Dla uczących się z niepełnosprawnością wzrokową przygotowana jest alternatywna wersja zadania.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Obrzęki limfatyczne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryterium weryfikacji MED.10.4.7.1) przy wykonywaniu drenażu limfatycznego stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Budowa naczynia limfatycznego i jego funkcje”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na uzupełnieniu luk w zdaniach dotyczących budowy naczynia limfatycznego i jego funkcji.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Osoby uczące się mogą wykorzystać zadanie w celu samosprawdzenia wiedzy.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Zmiany w naczyniu chłonnym pod wpływem wykonania chwytu stojące koła w miejscu”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryterium weryfikacji MED.10.4.7.1) przy wykonywaniu drenażu limfatycznego stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału