E-materiały do kształcenia zawodowego

Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych

MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych - Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Urządzenia i narzędzia do badania układu hamulcowego - schematy/grafiki

PLANSZA INTERAKTYWNA

Nagrania dźwiękowe znajdujące się w materiale są tożsame z umieszczoną tam treścią. Dodatkowo w każdym materiale są krótkie filmik bez dźwięku ukazujące pracę maszyny lub urządzenia, którego dotyczy dany punkt.

1
RrfMyzzGNDJ4M1
1. Czujnik pomiaru siły nacisku na pedał hamulca to urządzenie pomiarowe o dużej dokładności. Umożliwia on pomiar i zapis siły nacisku na pedał hamulca, aby można było określić, czy nie następuje przekroczenie norm dotyczących siły, jakiej wymaga uruchomienie układu hamulcowego hamulca roboczego.

Procedura mierzenia siły hamowania
§ 4.3. Jeżeli zmierzona siła hamowania hamulca roboczego lub obliczony na tej podstawie wskaźnik skuteczności hamowania nie osiąga wymaganej wartości, należy ustalić obliczeniową maksymalną wartość siły hamowania (lub obliczeniowy wskaźnik skuteczności hamowania), mnożąc zmierzone siły hamowania poszczególnych kół przez stosunek maksymalnego dopuszczalnego nacisku na pedał (dźwignię) hamulca do nacisku wywieranego w czasie pomiaru lub przez stosunek ciśnienia obliczeniowego w układzie hamulcowym do ciśnienia w siłownikach hamulcowych, zmierzonego w czasie pomiaru, na tej osi.

Co wynika z powyższej procedury?
Na specjalnym stanowisku rolkowym dokonujemy pomiaru sił hamowania na poszczególnych kołach pojazdu dla określonego rodzaju hamulca: roboczego lub postojowego. Zapisy procedury wymagają wykorzystania podczas pomiaru czujnika siły nacisku na pedał hamulca, aby można było określić, czy podczas badania nie nastąpiło przekroczenie jej wartości maksymalnej. Ze względu na utrudniony montaż stosowanych na SKP czujników oraz jego czasochłonność jest on stosowany bardzo rzadko.
Urządzenia i narzędzia do badania układu hamulcowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia urządzenia  i narzędzia do badania układu hamulcowego. Na ilustracji znajduje się pięć punktów klikalnych. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z podpisem w formie tekstowej oraz dźwiękowej.

  1. Czujnik pomiaru siły nacisku hamulca. Na ilustracji jest urządzenie z okrągłym cylindrem umieszczonym na płaskiej powierzchni. Od cylindra prowadzi krótki kabel do panelu z przyciskami. 
    Tekst: siły nacisku na pedał hamulca to urządzenie pomiarowe o dużej dokładności. Umożliwia on pomiar i zapis siły nacisku na pedał hamulca, aby można było określić, czy nie następuje przekroczenie norm dotyczących siły, jakiej wymaga uruchomienie układu hamulcowego hamulca roboczego.

    Procedura mierzenia siły hamowania
    § 4.3. Jeżeli zmierzona siła hamowania hamulca roboczego lub obliczony na tej podstawie wskaźnik skuteczności hamowania nie osiąga wymaganej wartości, należy ustalić obliczeniową maksymalną wartość siły hamowania (lub obliczeniowy wskaźnik skuteczności hamowania), mnożąc zmierzone siły hamowania poszczególnych kół przez stosunek maksymalnego dopuszczalnego nacisku na pedał (dźwignię) hamulca do nacisku wywieranego w czasie pomiaru lub przez stosunek ciśnienia obliczeniowego w układzie hamulcowym do ciśnienia w siłownikach hamulcowych, zmierzonego w czasie pomiaru, na tej osi.

    Co wynika z powyższej procedury?
    Na specjalnym stanowisku rolkowym dokonujemy pomiaru sił hamowania na poszczególnych kołach pojazdu dla określonego rodzaju hamulca: roboczego lub postojowego. Zapisy procedury wymagają wykorzystania podczas pomiaru czujnika siły nacisku na pedał hamulca, aby można było określić, czy podczas badania nie nastąpiło przekroczenie jej wartości maksymalnej. Ze względu na utrudniony montaż stosowanych na SKP czujników oraz jego czasochłonność jest on stosowany bardzo rzadko.

    Przedstawiony film ukazuje montowanie  czujnika pomiaru siły na hamulcu samochodowym, następnie ukazany jest panel sterowania czujnika pomiaru siły hamulca, na którym znajdują się sześć przycisków. Technik wciska czerwony przycisk start, który odpowiada za wystartowanie próby pomiaru siły hamulca.

  2. Lampa warsztatowa. Ilustracja przedstawia podłużny klosz z żarówką, klosz obudowany jest metalową osłoną jak z cienkich drutów.  W dolnej części lampy jest uchwyt. 
    Tekst: stanowi dodatkowe źródło światła. Dzięki niemu możemy w szybki i prosty sposób doświetlić miejsce w warsztacie. Lampy warsztatowe posiadają dodatkowe uchwyty, aby móc je bezproblemowo zamontować praktycznie w każdym miejscu (uchwyt, hak, magnes, stojak).

    Lampa warsztatowa stanowi również niezbędne narzędzie każdego diagnosty przy ocenie podwozia samochodu z poziomu kanału warsztatowego. Bezprzewodowe akumulatorowe lub na długim kablu mogą bez problemu oświetlić miejsce pracy.

    Przedstawiony film ukazuje mężczyznę, znajdującego się w kanale samochodowym, nad kanałem znajduję się samochód. Mężczyzna za pomocą lampy warsztatowej oświetla podwozie auta.

  3. Opóźnieniomierz. Ilustracja przedstawia prostokątne urządzenie z przyciskami i wyświetlaczem. Urządzenie można podpiąć do kabla. 
    Tekst: obowiązkowe wyposażenie każdej stacji diagnostycznej. To urządzenie mikroprocesorowe przeznaczone do badania skuteczności hamulców w pojazdach. Sprawdza opóźnienia w warunkach stacjonarnych. W oparciu o czujnik przyspieszenia pozwala na pomiar przyspieszeń dynamicznych oraz statycznych. Oprócz standardowych pomiarów podaje również odchylenie od kierunku jazdy. Można dzięki niemu rejestrować dynamiczne zjawiska procesu hamowania, poprzez zapisanie w pamięci takich parametrów jak:

    • opóźnienie maksymalne,

    • opóźnienie średnie,

    • prędkość początkowa hamowania,

    • długość drogi hamowania,

    • długość przebytej drogi od startu pojazdu do jego zatrzymania.

  4. Jednostka sterująco‑wskaźnikowa urządzenia rolkowego. Ilustracja przedstawia urządzenie w postaci pionowej kolumny. W górnej części na blacie stoi klawiatura, powyżej jest monitor.  
    Tekst: stanowiska rolkowego to szafa przyłączeniowa z komputerem i monitorem.

    Powinna ona głównie:

    • zapewniać niezależny rozruch i jednoczesne zatrzymanie rolek napędowych obu zestawów,

    • zapewniać możliwość ręcznego uruchamiania napędu każdego zestawu rolek napędowych niezależnie,

    • wskazywać siły hamowania dla każdego koła tej samej osi osobno,

    • zatrzymywać wskazania zmierzonych wielkości do momentu rozpoczęcia nowego pomiaru,

    • posiadać wskaźnik włączenia trybu sterowania automatycznego, jeżeli urządzenie ma możliwość pracy w tym trybie,

    • zapewniać kontrolę działania hamulców zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach,

    • zapewniać rejestrację wyników pomiaru i drukowanie protokołu pomiarowego.

      Przedstawiony film ukazuje samochód stojący przed urządzeniem rolkowym, następnie zbliżenie na tablice która wyświetla następujące komunikaty, proszę czekać, zerowanie. Następna sekwencja przedstawia auto znajdujące się na urządzeniu rolkowym, jego przednie koła obracają się, kolejno zbliżenie na tablicę ukazuje następujące komunikaty.  jeden er czternaście setnych kilo niutona myślnik te myślnik czternaście setnych kilo niutona. Wartości na tablicy kolejno rosną a wartość te zmienia się na procenty. Ostateczny widok tablicy wyświetla komunikaty jeden er jedna i trzydzieści trzy setne kilo niutona dziesięć procent jeden i dwadzieścia osiem kilo niutona.

  5. Stanowisko rolkowe do badania hamulców. Na ilustracji są dwie rolki blisko siebie zamontowane w górnej części kanału samochodowego. 
    Tekst: zbudowane są z dwóch zespołów napędowych. Składają się one z motoreduktora oraz dwóch rolek połączonych łańcuchem.

    Wahliwie podparty motoreduktor posiada ramię reakcyjne, działające na układ pomiarowy hydrauliczny lub elektryczny. Rolki, napędzając koło jezdne, pokonują opory toczenia oraz moment hamujący koło.

    Na wahliwie podparty motoreduktor działa moment reakcyjny i powoduje jego obrót. Wywołuje to oddziaływanie (przez ramię reakcyjne) na element przekaźnikowy układu pomiarowego. Pomiędzy momentem hamowanego koła a mierzonym momentem reakcyjnym istnieje proporcjonalność, co umożliwia (przy znanych parametrach konstrukcyjnych urządzenia) określenie wartości momentu hamującego oraz siły hamowania badanego koła pojazdu. Podczas badań zmieniają się wartości poślizgów w styku rolek z badanym kołem. Graniczny dopuszczalny poślizg między kołem a rolką jest sygnalizowany za pomocą tzw. trzeciej rolki, napędzanej przez koło jezdne pojazdu. Z reguły wynosi on około 15‑20%. Przekroczenie tej wartości poślizgu jest sygnalizowane lampką na kolumnie pomiarowej.

    Zmienną niezależną są siła nacisku na pedał hamulca lub ciśnienie w siłownikach hamulcowych. Mierzy się ją odpowiednimi przyrządami.

    W skład układu pomiarowego stanowiska płytowego wchodzą:

    • czujniki siły (hydrauliczne lub elektryczne), na które naciskają płyty podczas pomiaru,

    • zespół rejestrujący i zespół wskaźników sił hamowania umieszczone w kolumnie pomiarowej.

    Każda płyta posiada własny układ pomiarowy. Podczas badań pojazd wjeżdża na urządzenie płytowe z prędkością 10‑20 km/h. Diagnosta hamuje w momencie, gdy każde koło pojazdu lub koła badanej osi wjadą na oddzielne płyty najazdowe. Siły hamowania poszczególnych kół (dzięki sile przyczepności) działają na płyty, powodując ich przemieszczenie i nacisk na czujniki siły układu pomiarowego. Siła nacisku na czujnik jest proporcjonalna do siły hamowania danego koła.

    Przedstawiony film ukazuje samochód na stanowisku rolkowym, przednie koła samochodu obracają się.

Powiązane ćwiczenia