The students are going to work in pairs. The teacher prepares the set of cards for each pair of students. There is one of the following amounts on the cards:
Every student prepares “the banknotes “ and “the coins” for the lesson:
- 10 smaller and 10 largerlargerlarger cards (as „banknotes”) cut out of the paper. He writes “10 PLN” on the smallersmallersmaller cards and “100 PLN”on the larger ones;
- 10 circles cut out of the paper as the coins. They write “1 PLN” on each of them.
Every student also prepares the sheet of paper with the list of numbers:
1. 2. 3. 4. 5.
The students revise how the symbols used to write down the numbers are called and how many Arabic numerals are used in our numeral system.
Teacher introduces the topic of the lesson: discovering the method of writing down the natural numbers in a form of the sum and identifying the position of the digit in the number.
Task 1
The students work in pairs. They use the sets the teacher has prepared. The first student (the client of a bank) draws the card with the amountamountamount written on it, the other student (the cashier) reads it aloud and pays the sum by giving the appropriate number of coins and banknotes. The client writes the amount of money in the form of the sum.
After five turns they swap their roles.
The students work individually. They are going to write down the sum of the given amountamountamount of money in the form of the sum.
Task 2
Write down the following amounts depending on the formula below:
a) b) c) d) e) f)
The students still work individually. They are going to write down the amount of money depending on the coins and the banknotes it consists of.
On the basis of completed tasks and their knowledge the students revise which digit in the number 682 is called the hundreds digithundreds digithundreds digit, the tens digittens digittens digit and the units digitunit digitunits digit.
The students work individually using their computers. They are going to write down the number depending on the information how many hundreds, tens and units it consists of.
[Geogebra applet]
The students write the numbers from 1 to 5 selected by the teacher on the cards.
After completing the task they swap their cards and check the answers they have given.
Task 5
Use the digits to write:
1. the largest three‑digit number with three different digits,
2. the smallest three‑digit number with the hundreds digithundreds digithundreds digit of 4 and the tens digittens digittens digit of 2,
3. the number five hundreds larger than 321,
4. the number 7 unit smaller than 700,
5. the number which will be made after changing the places of the digits of units and hundreds in the number 563.
An extra task
Find out on the Internet the information about the binary numeral system. Using this system write the number 255.
Then they sum up the class drawing the conclusions to memorise:
- The decimal numeral system is most commonly used system.
- In the decimal systemdecimal systemdecimal system ten units make one ten, 10 tens make one hundred , 10 hundreds make one thousand etc.
- In the positional systempositional systempositional system the meaning of the digit in the number depends on the place, so on the position which it has in the number e.g. the numbers 54 and 45 are not equal.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Jaka to kwota? Odpowiedź zapisz cyframi. a) dziewięć banknotów stuzłotowych, pięć banknotów dziesięciozłotowych i sześć monet jednozłotowych b) sześć banknotów dziesięciozłotowych i dwie monety jednozłotowe c) trzy banknoty stuzłotowe i dwie monety jednozłotowe d) cztery banknoty stuzłotowe i osiem banknotów dziesięciozłotowych e) pięć banknotów stuzłotowych
mc8204678bf965ad0_1527752256679_0
Rcg1kAivL06OA1
Dlaczego system liczbowy, którego używamy nazywamy dziesiątkowym?
Dlaczego system liczbowy, którego używamy nazywamy pozycyjnym?
Wynikiem dyskusji mogą być wnioski:
- System liczbowy, którego używamy nazywamy dziesiątkowym, bo 10 jedności to jedna dziesiątka, 10 dziesiątek to jedna setka, itd.
- System liczbowy, którego używamy nazywamy pozycyjnym, bo znaczenie cyfry w liczbie zależy od miejsca, czyli pozycji, jaką zajmuje ona w zapisie liczby, np. liczby 54 i 45 nie są równe.
mc8204678bf965ad0_1528449000663_0
Liczby w dziesiątkowym systemie pozycyjnym
mc8204678bf965ad0_1528449084556_0
Drugi
mc8204678bf965ad0_1528449076687_0
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
1) zapisuje i odczytuje liczby naturalne wielocyfrowe;
mc8204678bf965ad0_1528449068082_0
45 minut
mc8204678bf965ad0_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
mc8204678bf965ad0_1528449552113_0
1. Zapisywanie liczb naturalnych w postaci sumy.
2. Określanie pozycji cyfry w liczbie.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mc8204678bf965ad0_1528450430307_0
Uczeń:
- zapisuje liczby naturalne w postaci sumy,
- wskazuje w liczbie cyfrę jedności, cyfrę dziesiątek, cyfrę setek.
mc8204678bf965ad0_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
mc8204678bf965ad0_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca indywidualna.
mc8204678bf965ad0_1528450135461_0
mc8204678bf965ad0_1528450127855_0
Na lekcji uczniowie będą pracować parami. Nauczyciel dla każdej pary uczniów przygotowuje zestaw karteczek. Na każdej karteczce zapisana jest jedna z kwot:
97 zł, 79 zł, 425 zł, 245 zł, 452 zł, 703 zł, 730 zł, 307zł, 370 zł lub 288 zł.
Każdy uczeń przygotowuje na lekcję „banknoty” i „monety”:
- 10 mniejszych i 10 większych kartoników (będą to „banknoty”) wyciętych ze sztywnego papieru . Na każdym mniejszym kartoniku zapisuje „10 zł”, a na większym zapisuje „100 zł”;
- 10 kółek wyciętych ze sztywnego papieru. Zapisuje na każdym „1 zł” (będą to „monety”).
Każdy uczeń przygotowuje również kartkę z listą numerów:
1. 2. 3. 4. 5.
Uczniowie przypominają jak nazywają się symbole za pomocą których zapisywane są liczby, iloma różnymi cyframi arabskimi posługujemy się w naszym systemie liczenia.
mc8204678bf965ad0_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie sposobu zapisywania liczb naturalnych w postaci sumy oraz określanie pozycji cyfry w liczbie.
Polecenie 1
Uczniowie pracują w parach wykorzystując zestawy przygotowane przez nauczyciela. Pierwszy uczeń (klient w banku) losuje karteczkę z zapisaną kwotą, drugi (kasjer) odczytuje ją na głos i „wypłaca” wybierając odpowiednią ilość monet i banknotów. „Klient” zapisuje w postaci sumy, ile pieniędzy otrzymał.
Po pięciu próbach, uczniowie zamieniają się rolami.
Uczniowie pracują samodzielnie. Ich zadaniem jest zapisanie w postaci sumy podanych kwot pieniędzy.
Polecenie 2
Zapisz kwotę według wzoru:
a) b) c) d) e) f)
Uczniowie nadal pracują samodzielnie. Ich zadaniem jest zapisanie pewnej kwoty pieniędzy na podstawie informacji o banknotach i monetach, które się na nią składają.
Polecenie 3
Jaka to kwota? Odpowiedź zapisz cyframi. a) dziewięć banknotów stuzłotowych, pięć banknotów dziesięciozłotowych i sześć monet jednozłotowych b) sześć banknotów dziesięciozłotowych i dwie monety jednozłotowe c) trzy banknoty stuzłotowe i dwie monety jednozłotowe d) cztery banknoty stuzłotowe i osiem banknotów dziesięciozłotowych e) pięć banknotów stuzłotowych
Na podstawie wykonanych ćwiczeń oraz posiadanej wiedzy, uczniowie przypominają, którą cyfrę w liczbie 682 nazywamy cyfrą setek, którą cyfrą dziesiątek, a którą cyfrą jedności.
Dyskusja
Dlaczego system liczbowy, którego używamy nazywamy dziesiątkowym? Dlaczego system liczbowy, którego używamy nazywamy pozycyjnym? Wynikiem dyskusji mogą być wnioski: - system liczbowy, którego używamy nazywamy dziesiątkowym, bo 10 jedności to jedna dziesiątka, 10 dziesiątek to jedna setka, itd. - system liczbowy, którego używamy nazywamy pozycyjnym, bo znaczenie cyfry w liczbie zależy od miejsca, czyli pozycji, jaką zajmuje ona w zapisie liczby, np. liczby 54 i 45 nie są równe.
Polecenie 4
Uczniowie pracują samodzielnie korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapisanie liczby na podstawie informacji o tym, z ilu setek, dziesiątek i jedności się składa.
[Geogebra aplet]
Uczniowie na karteczkach ponumerowanych od 1 do 5 zapisują liczby, które określa nauczyciel.
Po wykonaniu ćwiczenia, uczniowie zamieniają się w parach kartkami i sprawdzają wzajemnie udzielone przez siebie odpowiedzi.
Polecenie 5
Zapisz za pomocą cyfr:
1. największą liczbę trzycyfrową o różnych cyfrach,
2. najmniejszą liczbę trzycyfrową, której cyfrą setek jest 4, a cyfrą dziesiątek 2,
3. liczbę o 5 setek większą od liczby 321,
4. liczbę o 7 jedności mniejszą od liczby 700,
5. liczbę, która powstanie po zamienieniu miejscami cyfry jedności i cyfry setek w liczbie 563.
Polecenie dla chętnych
Znajdź w Internecie informacje na temat dwójkowego systemu liczbowego. Zapisz w tym systemie liczbę 255.
mc8204678bf965ad0_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Najczęściej posługujemy się dziesiątkowym systemem pozycyjnym.
- W systemie dziesiątkowym 10 jedności to jedna dziesiątka, 10 dziesiątek to jedna setka, 10 setek to jeden tysiąc itd.
- W systemie pozycyjnym znaczenie cyfry w liczbie zależy od miejsca, czyli pozycji, jaką zajmuje ona w zapisie liczby, np. liczby 54 i 45 nie są równe.