Opowiedzcie, co się wydarzyło. Użyjcie następujących słów:
maszynista
nauczycielka
hamulec
chłopiec
Posłuchajcie nagrania. Porównajcie waszą historyjkę obrazkową z opowiedzianą przez lektora.
To był fragment książki Joanny Olech pt. „Dynastia Miziołków”. Czy opisana historia była podobna do wymyślonej przez was na podstawie obrazków? Jakie były różnice? Opowiedz własnymi słowami, co się wydarzyło podczas podróży na kolonie.
Kierownik kolonii powiedział: „Kości zostały rzucone”. Miziołek nie zrozumiał, co kierownik miał na myśli. A może ty wiesz? Jak sądzisz, co znaczy ten zwrot?
Ułóż dwa zdania z powiedzeniem „kości zostały rzucone”. Opisz w nich codzienne sytuacje. Zdania zapisz tutaj lub w zeszycie.
Kości zostały rzucone (po łacinie alea iacta est) – słowa te powiedział Juliusz Cezar w 49 r. p.n.e., kiedy przekroczył rzekę Rubikon. Był to znak rozpoczynający wojnę domową. Cezarowi chodziło o kostki do gry, bo kiedy się je rzuci, to nie ma już odwrotu, decyzji nie da się zmienić. Słowa Cezara tak spodobały się ludziom, że nawet dziś często powtarzamy je w różnych sytuacjach.
Wytłumaczcie, dlaczego jedna z wychowawczyń postanowiła wrócić do Warszawy. Dlaczego kierownik kolonii się nie zgodził? Czy wam zdarzyły się podobne sytuacje w czasie wakacji?
Miziołek to przezwisko pewnego chłopca – bohatera książki Joanny Olech pt. „Dynastia Miziołków”. Miziołek wyjechał na wakacje i napisał list (nie było wtedy telefonów komórkowych!). Przeczytaj list Miziołka. Znasz już ten tekst z nagrania.
Kości zostały rzuconeR1BDOTjKedtSV11
Porozmawiajcie.
Czy Miziołek mógłby zostać waszym kolegą, gdybyście spotkali go na kolonii? Dlaczego?
Na podstawie listu przedstawcie, jakie plany ma Miziołek na najbliższy czas. Spróbujcie to pokazać bez wypowiadania słów.
Jak myślicie, czego brakuje w liście Miziołka? Jakie fragmenty zostały w nim opuszczone? O czym mógł jeszcze napisać? Porozmawiajcie o tym.
W liście Miziołka pojawiło się określenie „ekstra”. Jak uważacie, czy w każdej sytuacji można używać tego słowa? Zastanówcie się wspólnie, jakimi wyrazami można zastąpić nadużywane obecnie „ekstra”, „super”, „cool”. Wymieńcie co najmniej osiem takich określeń. Wybierzcie z nich cztery i ułóżcie z nimi zdania. Zapiszcie je w zeszytach.