Listy z podróży
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DSI3RD64a
W Obozie Podróżników jest wielu takich, którzy trafili w miejsca, gdzie nie było prądu i nie mogli naładować baterii w laptopie lub telefonie. Co wtedy robili? Pisali listy. Po to, żeby inni dowiedzieli się o tym, co przeżyli, zobaczyli i odkryli.
Wiesz już, co przydarzyło się Miziołkowi, kiedy wyjeżdżał na kolonie. Co było dalej? Przeczytaj następny list.

Opowiedz o swoich wrażeniach z lektury listu.
Czy coś cię zaciekawiło w relacji Miziołka?
Czy otrzymanie takiego listu sprawiłoby ci przyjemność? Powiedz dlaczego.
O jakich wydarzeniach pisze rodzicom Miziołek? Zapiszcie je w formie planu tutaj lub w zeszytach.
Ustalcie, kto do kogo napisał list z Pupek. Kto jest nadawcą, a kto adresatem? Zapiszcie odpowiedzi tutaj lub w zeszycie.
Uzupełnij luki w tekście. Na koniec przeczytaj regułę na głos.
Kiedy mówisz lub piszesz, tworzysz jakąś ..................... Jesteś jej ................, czyli autorem. Ten, do kogo ją kierujesz, to .............., czyli odbiorca. Na przykład, jeśli pytasz kogoś na ulicy o godzinę, jesteś ................ tego pytania, a osoba, która ma zegarek, jest jego ................... Podobnie gdy wysyłasz list lub e-mail. Ty jesteś ................, a odbiorca twoich słów jest .................. listu.
Wymieńcie różne sposoby komunikowania się, omówcie ich wady i zalety. Który z nich wybierzecie, jeśli chcielibyście...
jak najszybciej opowiedzieć babci, co przydarzyło się wam w drodze do domu;
powiadomić przyjaciół, że spotkacie się na boisku za 20 minut;
opisać, co zdarzyło się w pierwszych dniach waszego pobytu na kolonii, a zasięg w lesie jest bardzo słaby.
Oto list, który trafił do czarodziejskiego systemu fałszowania listów. Tu pomieszano zdania tak, żeby adresat nie odczytał wiadomości. Miejsce i data napisania listu zostały całkowicie wymazane. Poprzestawiaj wypowiedzenia tak, aby powstał list w pierwotnej formie.
- Kochany Ronie!
- Pozdrowienia, Charlie
- Czekam z niecierpliwością na odpowiedź.
- Problem w tym, że nikt nie może ich zobaczyć, bo transportowanie smoków jest nielegalne.
- Jak się miewasz?
- Myślę, że najlepiej byłoby go wysłać razem z moimi przyjaciółmi, którzy mają mnie odwiedzić w przyszłym tygodniu.
- Dziękuję za list – bardzo bym chciał zabrać norweskiego smoka kolczastego, ale nie będzie łatwo go przetransportować.
- Czy moglibyście czekać z nim w niedzielę o północy na najwyższej wieży?
- Moi przyjaciele zjawiliby się tam i zabrali go, kiedy będzie ciemno.
Po co wielkie litery?
Basia napisała do dziadka, ale o czymś zapomniała. Przeczytaj list dziewczynki i wpisz w puste miejsca odpowiednie wyrazy: moja, cię, ciebie, tobą, twoja, tobie, naszych. Zwróć uwagę, że niektóre wyrazy należy zapisać wielką literą, a niektóre małą. Jaka zasada tu obowiązuje?
Warszawa, 25.06.2014
Kochany Dziadku!
Nareszcie zaczęły się wakacje. Tak się cieszę! ............ radość jest tym większa, że w końcu do ............ przyjadę. Już nie mogę się doczekać. Spędzę z ............ wspaniałe dwa tygodnie. Co roku przyjeżdżałam sama, ale teraz chciałabym zabrać ze sobą Zuzię. To ............ najlepsza przyjaciółka. Tyle jej opowiadałam o ............ i o .............. wyprawach do lasu, że Zuzka bardzo chce ............ poznać. Czy nie masz nic przeciwko temu, żebyśmy przyjechały razem? Bardzo ............ proszę – zgódź się!
Ściskam mocno
Twoja Baśka
Podziel wyrażenia na takie, które mogą być nagłówkami listu, i takie, które stanowią formuły końcowe.
Czołem, Z wyrazami szacunku, Pa!, Serdecznie pozdrawiam, Droga Babciu, Cześć, Trzymaj się!, Z pozdrowieniami, Z poważaniem, Hej!, Załączam uściski, Kochany Wujku, Z uszanowaniem, Szanowna Pani
Nagłówki | |
---|---|
Formuły końcowe |
Zastanówcie się, jak rozpoczniecie i jak zakończycie list, pisząc do:
1. kolegi lub koleżanki z klasy,
2. ulubionej cioci,
3. dziadka,
4. nauczycielki.
Zapiszcie swoje propozycje tutaj lub w zeszytach.
