Czy podoba ci się wiadomość, którą napisał do ciebie Rym?
Czym różni się ona od innych? Wymień jej cechy szczególne.
Jaki efekt – twoim zdaniem – chciał osiągnąć nadawca tego tekstu?
Przyjrzyjcie się obrazkom i krótko skomentujcie przedstawione scenki. A następnie:
Wyjaśnijcie, na czym polegają różnice pomiędzy sytuacjami przedstawionymi na obrazkach.
Co ucieszyło, a co zasmuciło księżniczkę? Dlaczego?
Co zaskoczyło dyrektora? Dlaczego?
Niech każdy z was wyobrazi sobie, że jest dyrektorem, który otrzymał nietypową wiadomość od Ewy Mejlowskiej. Jak zareagujecie?
Posłuchaj pełnej wersji wiersza Tadeusza Śliwiaka pt. „List z wakacji” lub ją przeczytaj. Zwróć uwagę, jakie cechy prawdziwego listu występują w tym tekście.
List z wakacjiKochani Rodzice
w mieście K.!
Wasz syn się całkiem
dobrze ma.
Oddycha świeżym powietrzem,
a kiedy chłodno, śpi w swetrze.
Nie ma chrypki, kataru
ni słonecznego udaru.
Śpi co dzień po obiedzie
od drugiej piętnaście do trzeciej.
Myje szyję i nogi.
Nie wchodzi do wody głębokiej.
I wstydu Wam nie przyniesie,
choć wychowuje się w lesie.
Jedyne, co trzeba mu więcej,
to, proszę Mamy, pieniędzy.
Na lody śmietankowe.
Na kino objazdowe.
Na oranżadę w proszku.
Na czekoladę gorzką.
Na chałwę, na dropsy miętowe.
Na kwaśne mleko – bo zdrowe.
I, proszę Mamy i Tatki,
na różne inne wydatki.
Na koniec serdecznie pozdrawiam
Babcię i Dziadka z Wrocławia,
i Ciocię Helę z córkami,
i kłaniam się Tacie i Mamie.
Wasz ukochany syn Jacek,
co nie ma pieniędzy na znaczek.
Wskaż cechy prawdziwego listu, które można odnaleźć w wierszu Tadeusza Śliwiaka pt. „List z wakacji”. Powiedz, kto jest nadawcą, a kto adresatem tego tekstu.
Jak pisane są słowa, którymi nadawca zwraca się do odbiorcy (zwroty do adresata)? Sformułuj odpowiednią zasadę ortograficzną i zapisz ją tutaj lub w zeszycie.
Napisz w punktach:
o co rodzice najprawdopodobniej prosili Jacka przed wyjazdem;
o co prosi ukochany syn.
Odpowiedź zapisz tutaj lub w zeszycie.
Przyjrzyj się uważnie zapisowi wiersza Tadeusza Śliwiaka pt. „List z wakacji” i odpowiedz na pytania:
Rym: znasz go coraz lepiej
Przyjrzyj się zakończeniu każdego wersu w tekście wiersza. Czy zauważasz jakąś regułę?
a) Znajdź ostatnie słowa w kolejnych wersach. Dobierz do nich słowa o podobnym brzmieniu, np. kataru – udaru. Zapisz pary w zeszycie.
Tatki – ...
miętowe – ...
Jacek – ...
b) W parach wyrazów zaznacz kolorowym pisakiem jednakowo brzmiące zakończenia. To jest właśnie rym! Tak, tak, ten Rym Rymowski! O takich słowach mówimy, że się rymują.
Przyjrzyj się parom rymów:
śmietankowe – objazdowe
proszku – gorzką
Przeczytaj powyższe przykłady na głos i zastanów się, na czym polega różnica w brzmieniu obu rymów. Czy słyszysz różnicę w sposobie rymowania?
Stwórzcie w parach rymy (dokładne i niedokładne) do podanych wyrazów.
wakacje – …
przygoda – …
słońce – …
radosny – …
beztrosko – …
odpoczywamy – …
góry – …
las – …
Znajdźcie w wierszu Tadeusza Śliwiaka pt. „List z wakacji” wszystkie pary rymów dokładnych i niedokładnych. Zapiszcie je w zeszytach.
Przyjrzyj się poniższym strofom i wskaż, jakie układy rymów w nich występują.
rymy okalające, rymy parzyste, rymy nieparzyste
Na lody śmietankowe. Na kino objazdowe. Na oranżadę w proszku. Na czekoladę gorzką. |
|
Na lody śmietankowe. Na oranżadę w proszku. Na kino objazdowe. Na czekoladę gorzką. |
|
Na lody śmietankowe. Na oranżadę w proszku. Na czekoladę gorzką. Na kino objazdowe. |
Ułóżcie jak najwięcej rymów do podanych niżej słów. Grupa, która stworzy najdłuższego „węża” z rymów – wygrywa.
sowa
ptak
śpiewać
Przypomnij sobie list, który napisał do ciebie Rym. Teraz możesz spełnić jego prośbę. Powodzenia!