1 17 4 32 26 17 23
Oto zaszyfrowana wiadomość. Uważnie czytaj i rozwiązuj ćwiczenia, a poznasz odpowiedź.
Porozmawiajcie:
W jaki sposób przekazujemy sobie informacje, jeśli nie możemy się spotkać?
Co zrobić, jeśli chcemy, żeby nasza wiadomość była tajna?
Czy spotkaliście się już z zaszyfrowanymi informacjami?
Początkowo, w dawnych czasach, informacje przedstawiano za pomocą obrazków.
Był to bardzo skomplikowany system. Dowiesz się o nim więcej na lekcjach historii opowiadających o piśmie. Dlatego wymyślono inny sposób, by ludzie mogli przekazywać sobie wiadomości. Znasz go?
Już się możesz domyślać, że do rozszyfrowania informacji potrzebny będzie alfabet. Jak dobrze go znasz?
Posłuchaj i spróbuj zapisać w zeszycie wiadomość.
Jeśli nie udało ci się zapisać całej wiadomości, odtwórz pojedyncze słowa. Słuchaj i notuj.
Za wami ćwiczenie zapisywania wiadomości odczytywanej litera po literze. Teraz poćwiczcie wspólnie literowanie.
Na rozgrzewkę przeliterujcie swoje imiona, nazwy ulubionych zwierząt lub potraw.
Wybierzcie jedno ze słów poniżej i przeliterujcie je wspólnie. Możecie każdej grupie mierzyć czas i sprawdzić, kto jest najszybszy.
włóczykij
podróżnik
wędrowiec
koczownik
Zastanówcie się, co łączy, a co różni osoby, które nazywamy włóczykijem, podróżnikiem, wędrowcem i koczownikiem.
Sprawdźcie w słowniku języka polskiego, co oznaczają te słowa. Ułóżcie po jednym zdaniu z każdym z nich.
To zadanie można przerwać w każdej chwili, naciskając STOP, ale lepiej trochę poćwiczyć.
Już w starożytności przesyłano sobie zaszyfrowane informacje. Taką korespondencję prowadził wódz rzymski Juliusz Cezar. Obejrzyj film i samodzielnie zrób maszynę kodującą szyfrem Cezara.
Czy wiesz, jak nazywa się spis przedmiotów należących do jakiegoś zbioru ułożony w określonym porządku? Rozwiąż zadanie, a poznasz odpowiedź. Przyjrzyj się hasłom. W jakim porządku są ułożone?
- Wyjazd pod namiot.
- Przyrząd z igłą, która wskazuje biegun północny.
- Urządzenie na baterie dające światło.
- Bez niej trudno znaleźć drogę.
- Zmieści się w nim ekwipunek podróżnika.
- Środek lokomocji z dwoma kołami i pedałami.
- Odmierza czas.
1 | |||||||||
2 | |||||||||
3 | |||||||||
4 | |||||||||
5 | |||||||||
6 | |||||||||
7 |
Kiedyś w każdej bibliotece były takie katalogi, jak te przedstawione poniżej. Przyjrzyj się, jak zostały ułożone karty katalogowe literatury dziecięcej. Czy dostrzegasz jakąś zasadę?
Rozwiąż test i sprawdź, czy zaznaczona jest dobra odpowiedź. Jeśli tak, przejdziesz do następnego pytania. Zawsze możesz się cofnąć.
Złam szyfr
Jesteś coraz bliżej odczytania tajnej wiadomości zaszyfrowanej za pomocą liczb. Przed tobą jeszcze kilka kroków.
Pchnąć w tę łódź jeża lub ośm skrzyń fig.
Dziwne zdanie, prawda? Żeby poznać kolejne wskazówki, rozwiąż test. Sprawdź, czy zaznaczona jest dobra odpowiedź. Jeśli tak, przejdziesz do następnego pytania.
1 17 4 32 26 17 23
Pamiętacie tajemniczą wiadomość?
Przepiszcie zdanie „Pchnąć w tę łódź jeża lub ośm skrzyń fig” do zeszytu i ponumerujcie wszystkie litery według wzoru.
P | C | H | N | Ą | Ć | W | T | Ę | Ł | Ó | D | Ź | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
Właśnie odkryliście kod, którym zapisana jest tajna wiadomość!
Czy wiesz, co oznacza słowo, które jest rozwiązaniem poprzedniego ćwiczenia? Tak możemy nazwać zdanie o jeżu i skrzyniach.
Pangram to doskonała baza do stworzenia tajnego szyfru. Poszukaj w internecie innych pangramów i wybierz ten, który łatwo zapamiętasz. Sprawdź, czy wybrane zdanie na pewno jest pangramem (zawiera wszystkie litery alfabetu). Ponumeruj litery w zdaniu i już możesz przesyłać przyjaciołom sekretne wiadomości. Oczywiście oni też muszą wiedzieć, który pangram jest szyfrem!