Kim był pułkownik?
Co wiesz o powstaniu listopadowym? Przedstaw kilka faktów w formie interaktywnej osi czasu.
Wymień kilka postaci historycznych związanych z powstaniem listopadowym.
Wysłuchaj recytacji, a następnie przeczytaj utwór Adama Mickiewicza pt. „Śmierć Pułkownika”.
Śmierć PułkownikaW głuchej puszczy, przed chatką leśnika,
RotaRota strzelców stanęła zielona;
A u wrót stoi straż Pułkownika,
Tam w izdebce Pułkownik ich kona.
Z wiosek zbiegły się tłumy wieśniacze,
Wódz to był wielkiej mocy i sławy,
Kiedy po nim lud prosty tak płacze
I o zdrowie tak pyta ciekawy.
Kazał konia Pułkownik kulbaczyćkulbaczyć,
Konia w każdej sławnego potrzebie;
Chce go jeszcze przed śmiercią obaczyć,
Kazał przywieść do izby – do siebie.
Kazał przynieść swój mundur strzelecki,
Swój kordelaskordelas i pas, i ładunki;
Stary żołnierz – on chce jak CzarnieckiCzarniecki,
Umierając, swe żegnać rynsztunkirynsztunki.
A gdy konia już z izby wywiedli,
Potem do niej wszedł ksiądz z Panem Bogiem;
I żołnierze od żalu pobledli.
A lud modlił się, klęcząc przed progiem.
Nawet starzy Kościuszki żołnierze,
Tyle krwi swej i cudzej wylali,
Łzy ni jednej – a teraz płakali
I mówili z księżami pacierze.
Z rannym świtem dzwoniono w kaplicy;
Już przed chatą nie było żołnierza,
Bo już MoskalMoskal był w tej okolicy.
Przyszedł lud widzieć zwłoki rycerza,
Na pastuszym tapczanie on leży –
W ręku krzyż, w głowach siodło i burkaburka,
A u boku kordelas, dwururkadwururka.
Lecz ten wódz, choć w żołnierskiej odzieży,
Jakie piękne dziewicze ma lica?
Jaką pierś? – Ach, to była dziewica,
To Litwinka, dziewica‑bohater,
Wódz Powstańców – Emilija Plater!
Korzystając z encyklopedii, zredaguj kilkuzdaniową notatkę o głównej bohaterce wiersza Adama Mickiewicza.
Kiedy pojawia się imię i nazwisko tytułowej bohaterki? Czemu służy taki zabieg poety?
Wskaż nieregularność w budowie stroficznej wiersza. Z czego ona wynika?
Opowiedz własnymi słowami historię, która stała się tematem wiersza pt. „Śmierć Pułkownika”.
Wymień i zapisz elementy wojskowego rynsztunku, z którym chciała się pożegnać bohaterka.
Kto i w jaki sposób reagował na zbliżająca się śmierć pani pułkownik? Uzupełnij tabelę.
Wypisz wszystkie określenia, którymi nazwano tytułową bohaterkę.
Wyjaśnij, na czym polega wyjątkowość opisywanego wodza.
Które cechy utworu Mickiewicza pomagają w nauce wiersza na pamięć?
Naucz się na pamięć wiersza „Śmierć Pułkownika” i przygotuj jego recytację. Możesz poszukać odpowiedniego podkładu muzycznego, aby wzbogacić swój występ.