4. Reads from the graph of the function: the domain, the range, roots, monotonic intervals, intervals in which the function takes values not greater (not smaller) or smaller (not greater) than a given number, greatest and smallest values of the function (if they exist) in the closed interval and arguments for which the function takes greatest and smallest values;
7. Draws the plot of the quadratic functionquadratic functionquadratic function given by a formula;
8. Interprets coefficients occurring in the quadratic function is standard, vertex and factored form (if it exists).
1. Drawing the plot of the quadratic function based on its formula and reading roots from the plot of the function.
2. Identifying the number of roots based on the discriminant of the quadratic polynomialdiscriminant of the quadratic polynomialdiscriminant of the quadratic polynomial.
3. Communicating in English, developing basic mathematical, computer and scientific competences, developing learning skills.
The teacher divides students into 3 persons groups. Each member of the group gets different task from the tasks below. After solving the tasks, students gather in groups that were doing the same task. They discuss the solutions and clarify any doubts. Then, they return to the initial groups and present the solutions to other members. They discuss the relation between the value of the discriminant of the quadratic polynomialdiscriminant of the quadratic polynomialdiscriminant of the quadratic polynomial and the number of roots.
3. Calculate the discriminant of the quadratic polynomial.
Task 3
1. Draw plots of functions:
a)
b)
(Hint: write the formula in the vertex form.)
2. Give the number of its roots.
3. Calculate the discriminant of the quadratic polynomial.
The teacher evaluates students’ work and clarifies doubts.
After having completed the exercise, students write proper conclusions.
Conclusions:
The quadratic function defined by the formula : - has two real roots xIndeks dolny 11 and xIndeks dolny 22 if and only if the discriminant ∆ is positive. Then we can write the formula of the function in the factored form:
where: , , - has exactly one root x if and only if the discriminant ∆ is equal to zero. Then we can write the formula of the function in the factored form:
where: , - has no roots only and only if the discriminant ∆ is negative. Then we cannot write the formula of the function f in the factored form.
Students work individually, using computers. Their task is to apply learnt information while identifying the number of roots of the quadratic function.
[Geogebra applet]
An extra task:
There is the quadratic functionquadratic functionquadratic function Give the vertex form of this function.
The quadratic function defined by the formula : - has two real roots xIndeks dolny 11 and xIndeks dolny 22 if and only if the discriminant ∆ is positive. Then we can write the formula of the function in the factored form:
where: , ,
- has exactly one root x if and only if the discriminant ∆ is equal to zero. Then we can write the formula of the function in the factored form:
where: ,
- has no roots only and only if the discriminant ∆ is negative. Then we cannot write the formula of the function f in the factored form.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- ma dwa różne miejsca zerowe rzeczywiste xIndeks dolny 11 i xIndeks dolny 22 wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest dodatni. Wtedy wzór funkcji możemy zapisać w postaci iloczynowej:
gdzie: , ,
- ma dokładnie jedno miejsce zerowe x wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest równy zero. Wtedy wzór funkcji możemy zapisać w postaci iloczynowej:
gdzie: ,
- nie ma pierwiastków rzeczywistych wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest ujemny. Wtedy wzoru funkcji f nie można zapisać w postaci iloczynowej.
- miejsce zerowe funkcji to taki jej argument, dla którego funkcja przyjmuje wartość 0. Graficznie jest to punkt przecięcia się wykresu z osią OX, - funkcja kwadratowa, to funkcja określona wzorem , gdzie a, b, c to liczby rzeczywiste i a jest liczbą różna od zera. Wykresem tej funkcji jest parabola, - wyróżnikiem trójmianu kwadratowego nazywamy liczbę oznaczoną symbolem , taką że ,
m81161e1b19e9adb2_1528449000663_0
Miejsca zerowe funkcji kwadratowej. Postać iloczynowa funkcji kwadratowej
m81161e1b19e9adb2_1528449084556_0
Trzeci
m81161e1b19e9adb2_1528449076687_0
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4. Odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
7. Szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem;
8. Interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje).
m81161e1b19e9adb2_1528449068082_0
45 minut
m81161e1b19e9adb2_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
m81161e1b19e9adb2_1528449552113_0
1. Szkicowanie wykresu funkcji kwadratowej na podstawie danego jej wzoru oraz odczytywanie miejsc zerowych z wykresu funkcji.
2. Określanie liczby miejsc zerowych funkcji na podstawie wyróżnika trójmianu kwadratowego, obliczanie miejsc zerowych (o ile istnieją).
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m81161e1b19e9adb2_1528450430307_0
Uczeń: - szkicuje wykresy funkcji kwadratowej na podstawie danego jej wzoru oraz odczytuje miejsca zerowe z wykresu funkcji, - określa liczbę miejsc zerowych funkcji na podstawie wyróżnika trójmianu kwadratowego, oblicza miejsca zerowe (o ile istnieją).
m81161e1b19e9adb2_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. JIGSAW.
m81161e1b19e9adb2_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m81161e1b19e9adb2_1528450135461_0
m81161e1b19e9adb2_1528450127855_0
Uczniowie przypominają pojęcia: miejsca zerowego funkcji, funkcji kwadratowej oraz wyróżnika trójmianu kwadratowego. - miejsce zerowe funkcji to taki jej argument, dla którego funkcja przyjmuje wartość 0. Graficznie jest to punkt przecięcia się wykresu z osią OX, - funkcja kwadratowa, to funkcja określona wzorem , gdzie a, b, c to liczby rzeczywiste i a jest liczbą różna od zera. Wykresem tej funkcji jest parabola, - wyróżnikiem trójmianu kwadratowego nazywamy liczbęoznaczoną symbolem , taką że.
m81161e1b19e9adb2_1528446435040_0
Uczniowie pracują metodą układanki JIGSAW.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania, uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy. Dyskutują nad zależnością pomiędzy wartością wyróżnika trójmianu kwadratowego a liczbą miejsc zerowych.
Polecenie 1
1. Naszkicuj wykresy funkcji:
a)
b)
(Wskazówka: zapisz wzór w postaci kanonicznej)
2. Podaj liczbę ich miejsc zerowych.
3. Oblicz wyróżnik trójmianu kwadratowego.
Polecenie 2
1. Naszkicuj wykresy funkcji:
a)
b)
(Wskazówka: zapisz wzór w postaci kanonicznej)
2. Podaj liczbę ich miejsc zerowych.
3. Oblicz wyróżnik trójmianu kwadratowego.
Polecenie 3
1. Naszkicuj wykresy funkcji:
a)
b)
(Wskazówka: zapisz wzór w postaci kanonicznej)
2. Podaj liczbę ich miejsc zerowych.
3. Oblicz wyróżnik trójmianu kwadratowego.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Po wykonanym ćwiczeniu uczniowie zapisują odpowiedni wniosek.
Wnioski:
Funkcja kwadratowa określona wzorem :
- ma dwa różne miejsca zerowe rzeczywiste xIndeks dolny 11 i xIndeks dolny 22 wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest dodatni. Wtedy wzór funkcji możemy zapisać w postaci iloczynowej:
gdzie: > , .
- ma dokładnie jedno miejsce zerowe x wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest równy zero. Wtedy wzór funkcji możemy zapisać w postaci iloczynowej:
gdzie: .
- nie ma pierwiastków rzeczywistych wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest ujemny. Wtedy wzoru funkcji f nie można zapisać w postaci iloczynowej.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zastosowanie nabytych wiadomości przy określaniu liczby miejsc zerowych funkcji kwadratowej.
[Geogebra aplet]
Polecenie dla chętnych:
Dana jest funkcja kwadratowa Podaj postać kanoniczną tej funkcji.
m81161e1b19e9adb2_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- miejsce zerowe funkcji to taki jej argument, dla którego funkcja przyjmuje wartość 0. Graficznie jest to punkt przecięcia wykresu z osią OX, - funkcja kwadratowa, to funkcja określona wzorem , gdzie a, b, c to liczby rzeczywiste i a jest liczbą różna od zera. Wykresem tej funkcji jest parabola, - wyróżnikiem trójmianu kwadratowego nazywamy liczbę oznaczoną symbolem , taką że ,
Funkcja kwadratowa określona wzorem : - ma dwa różne miejsca zerowe rzeczywiste xIndeks dolny 11i xIndeks dolny 22 wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest dodatni. Wtedy wzór funkcji możemy zapisać w postaci iloczynowej:
gdzie: , ,
- ma dokładnie jedno miejsce zerowe x wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest równy zero. Wtedy wzór funkcji możemy zapisać w postaci iloczynowej:
gdzie: ,
- nie ma pierwiastków rzeczywistych wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest ujemny. Wtedy wzoru funkcji f nie można zapisać w postaci iloczynowej.