The teacher introduces the drawings of adjacent and apex anglesapex anglesapex angles to the students.
[Illustration 1]
[Illustration 2]
The students work carrying out the snowball sampling method. They are going to arrive at the definition of adjacent and apex angles. The students formulate the definitions on their own, then in pairs and in the groups of 4. Every group presents their own definitions. Finally, the students define and write down the correct definition of adjacent and apex anglesapex anglesapex angles:
Students work individually using their computers. They are going to watch how the measuremeasuremeasure of adjacent and apex anglesapex anglesapex angles change depending on the position of their arms.
Students compare the properties of adjacent and apex anglesapex anglesapex angles.
They discuss how they can calculate the measuremeasuremeasure of one angle having the value of the other angle.
Task
Calculate the measuremeasuremeasure of the angles:
- adjacent to the angle of 30°,
- apex to the angle of 120°.
An extra task
Here are adjacent anglesadjacent anglesadjacent angles. One of them is five times larger than the other one. Calculate the measuremeasuremeasure of the angles.
Then, together they sum up the classes, drawing the conclusions to memorize:
- Two angles are adjacent when they have a common armarmarm and the other arms form the straight linestraight linestraight line. The sum of the measures of the adjacent anglesadjacent anglesadjacent angles is 180°.
- Convex angles which arms form two straight lines are called apex anglesapex anglesapex angles. Apex angles are the same size.
Selected words and expressions used in the lesson plan
6) rozpoznaje kąty wierzchołkowe i przyległe oraz korzysta z ich własności.
mb2e38aa538066c6e_1528449068082_0
45 minut
mb2e38aa538066c6e_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
mb2e38aa538066c6e_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie kątów przyległych i wierzchołkowych.
2. Korzystanie z własności kątów przyległych i wierzchołkowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mb2e38aa538066c6e_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje kąty przyległe i wierzchołkowe na podstawie rysunku i opisu słownego,
- oblicza miary kątów przyległych i wierzchołkowych.
mb2e38aa538066c6e_1528449534267_0
1. Metoda kuli śniegowej.
2. Analiza sytuacyjna.
mb2e38aa538066c6e_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
mb2e38aa538066c6e_1528450135461_0
mb2e38aa538066c6e_1528450127855_0
Uczeń przynosi na lekcję kątomierz oraz rysunki:
- dwóch dowolnych kątów ostrych,
- dwóch dowolnych kątów rozwartych.
Nauczycieli przypomina określenie kąta:
Kąt to część płaszczyzny wycięta przez dwie półproste o wspólnym początku wraz z tymi półprostymi.
Następnie informuje uczniów, że przedłużając ramiona kąta do prostych, otrzymamy pary kątów posiadających interesujące własności. Celem zajęć będzie odkrycie tych własności.
mb2e38aa538066c6e_1528446435040_0
Nauczyciel pokazuje uczniom rysunki przedstawiające kąty przyległe oraz kąty wierzchołkowe.
[Ilustracja 1]
[Ilustracja 2]
Uczniowie pracują metodą śniegowej kuli. Ich zadaniem jest sformułowanie definicji kątów przyległych oraz kątów wierzchołkowych. Uczniowie formułują definicję samodzielnie, następnie w parach, następnie w zespołach czteroosobowych. Każda grupa prezentuje wypracowane definicje na forum. Na koniec uczniowie formułują i zapisują wspólną definicję kątów przyległych i wspólną definicję kątów wierzchołkowych:
Dwa kąty wypukłe, które mają jedno ramię wspólne, a pozostałe ramiona tworzą prostą, nazywamy kątami przyległymi.
Kąty wypukłe, których ramiona uzupełniają się do prostych, nazywamy kątami wierzchołkowymi.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jak zmieniają się miary kątów przyległych i wierzchołkowych w zależności od położenia ich ramion.
[Geogebra aplet]
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Suma miar kątów przyległych jest równa 180°.
- Kąty wierzchołkowe mają równe miary.
Polecenie
Uczniowie porównują własności kątów przyległych i wierzchołkowych.
Ustalają – jak znając miarę jednego z kątów przyległych, obliczyć miarę drugiego z kątów.
Polecenie
Oblicz miarę kąta:
a) przyległego do kąta 30°,
b) wiechołkowego do kąta 120°.
Polecenie dla chętnych
Dane są kąty przyległe, z których jeden jest pięć razy większy od drugiego. Oblicz miarę każdego z tych kątów.
mb2e38aa538066c6e_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Dwa kąty, które mają jedno ramię wspólne, a pozostałe ramiona tworzą prostą, nazywamy kątami przyległymi. Suma miar kątów przyległych jest równa 180°.
- Kąty, których ramiona uzupełniają się do prostych, nazywamy kątami wierzchołkowymi. Kąty wierzchołkowe mają równe miary.