1. Formulating the converse of Pythagorean theoremconverse of Pythagorean theoremconverse of Pythagorean theorem. Checking if a triangletriangletriangle with given sides is right‑angled.
2. Communicating in English, developing basic mathematical, computer and scientific competences, developing learning skills.
The teachers asks the students to revise the following material at home deriving a theorem, the types of theorems, the Pythagorean theoremPythagorean theoremPythagorean theorem and Pythagorean triples.
Task Students revise the Pythagorean theorem and its main applications.
Students discuss how to derive a converse theorem and what the difference is between a converse and an inverse theorem as well as whether the converse theorem is always true. The students provide examples. The conclusion of the discussion should be the formulation of the converse of the Pythagorean theoremPythagorean theoremPythagorean theorem.
Task Students check, if the triangle whose sides are:
a) ,
b) ,
is right‑angled.
Task Students work individually using computers. Their task is to check for which m number the given sides are the sides of a right‑angled triangletriangletriangle.
[Geogebra applet]
Task Students check, if a triangletriangletriangle whose sides are 2x, 3x, 5x is a right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle.
Task There are line segments whose lengths are and . Students calculate the length of the third line segment so that they can build a right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle out of these line segments.
Task The sides of a Pythagorean triangletriangletriangle have the following lengths , , , where n is a natural, odd number greater than 1. Students find the perimeter of the triangle for .
VIII. Własności figur geometrycznych na płaszczyźnie.
Uczeń zna i stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa w sytuacjach praktycznych.
m93145c2f9fcb19c1_1528449068082_0
45 minut
m93145c2f9fcb19c1_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m93145c2f9fcb19c1_1528449552113_0
1. Sformułowanie twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Pitagorasa Sprawdzanie, czy trójkąt o danych bokach jest prostokątny.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m93145c2f9fcb19c1_1528450430307_0
Uczeń:
- formułuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa,
- sprawdza, czy trójkąt o danych bokach jest prostokątny.
m93145c2f9fcb19c1_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Odwrócona klasa.
m93145c2f9fcb19c1_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m93145c2f9fcb19c1_1528450135461_0
m93145c2f9fcb19c1_1528450127855_0
Nauczyciel prosi uczniów, aby w domu przypomnieli sobie budowę twierdzenia, rodzaje twierdzeń, twierdzenie Pitagorasa i poznane trójki pitagorejskie.
Polecenie Uczniowie przypominają treść twierdzenia Pitagorasa i jego najważniejsze zastosowania.
m93145c2f9fcb19c1_1528446435040_0
Uczniowie rozmawiają o tym, w jaki sposób zbudowane jest twierdzenie odwrotne do danego, czym różni się od twierdzenia przeciwnego. Czy zawsze twierdzenie odwrotne do danego jest prawdziwe. Podają przykłady.
Podsumowaniem rozmowy powinno być sformułowanie twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Pitagorasa.
Twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa: Jeżeli liczby a, b, c będące długościami boków trójkąta (gdzie c – długość najdłuższego z boków) spełniają warunek:
to trójkąt ten jest prostokątny.
Polecenie Uczniowie sprawdzają, czy trójkąt o bokach:
a)
b)
jest prostokątny.
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest sprawdzenie, dla jakiej liczby m, podane odcinki są bokami trójkąta prostokątnego.
[Geogebra aplet]
Polecenie Uczniowie sprawdzają, czy trójkąt o bokach 2x, 3x, 5x jest trójkątem prostokątnym.
Polecenie Dane są odcinki o długościach i . Uczniowie obliczają długość trzeciego odcinka tak, aby z tych odcinków można było zbudować trójkąt prostokątny.
Polecenie Boki trójkąta pitagorejskiego mają długości , , , gdzie n jest liczbą naturalną nieparzystą, większą od 1. Uczniowie znajdują obwód trójkąta, gdy n = 3.
Polecenie dla chętnych Uczniowie sprawdzają, czy równoległobok o bokach długości 3 i 5 cm i przekątnej długości 8 cm jest prostokątem.
m93145c2f9fcb19c1_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
converse of Pythagorean theorem1
converse of Pythagorean theorem
twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa
R8ayZ2d8v2ncJ1
wymowa w języku angielskim: converse of Pythagorean theorem
wymowa w języku angielskim: converse of Pythagorean theorem