\uk
\ukryjopis
RtFRIP0nWjv68
Wstęp Fotografia przedstawia widok na klawisze pianina. Na klawiszach leży czerwona róża. Widoczne są także nuty. Na środku napis: Romantycznie o muzyce

“Romantycznie” o muzyce

Źródło: online skills, cc0.

Przejdźmy do tematu

Początki romantyzmu

Próżno szukać konkretnej daty rozpoczynającej romantyzm w muzyce. Pierwiastki romantyczne widoczne były bowiem w utworach tworzonych przez klasyków wiedeńskich.

Spoglądając z kolei na kompozycje powstałe już w pierwszych dekadach XIX wieku, spośród najważniejszych wymienia się najczęściej:

  • opublikowanie pieśni Król olch Franciszka Schuberta [czytaj: szuberta] (1815),

  • berlińską premierę opery Wolny strzelec Karola Marii von Webera [czytaj: fon webera] (1821),

  • cykl pieśni Piękna młynarka Franciszka Schuberta (1823),

  • śmierć Beethovena (1827),

  • śmierć Schuberta (1828),

  • wykonanie pierwszej symfoniiSymfoniasymfonii programowejProgramowośćprogramowejSymfonii fantastycznej Hektora Berlioza (1830).

Równie trudnym zadaniem, jak wskazanie momentu granicznego między klasycyzmem, a romantyzmem jest próba zamknięcia tej epoki. Jednocześnie z największymi twórcami II połowy XIX wieku, działają bowiem kompozytorzy, którzy zmienili oblicze muzyki inicjując style i kierunki charakterystyczne dla kultury muzycznej XX wieku. Równolegle tworzą bowiem: Gustaw Mahler [czytaj: maler],  Anton Bruckner [czytaj: brukner],  Ryszard Strauss [czytaj: sztrałs],  Giacomo Puccini [czytaj: dżiakomo puczcini] i Claude Debussy [czytaj: klod debisi],  Bela Bartók, Arnold Schoenberg [czytaj: szynberg], Igor Strawiński…

Polecenie 1

Obejrzyj film o muzyce romantyzmu.

RaZjCGGYb39cg
Film pt. Z muzyką przez wieki - romantyzm.
R1GcZEDSfpCoF
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst.

Cechy muzyki romantyzmu

Obserwując proces przemian estetycznych i stylistycznych jakie miały miejsce w XIX stuleciu, wyróżnia się niekiedy romantyzm i neoromantyzm, romantyzm i postromantyzm, czy też wskazuje się kilka generacji kompozytorów kreujących różne odcienie romantyzmu. Bez względu na te podziały muzyce romantycznej przypisuje się wspólne cechy:

  • indywidualizm postaw artystycznych zakorzenionych w warsztacie klasycznym

  • eksponowanie nastroju, przeżycia osobistego,

  • dążenie do intymności wypowiedzi (pieśni, miniatury instrumentalne, muzykowanie kameralne),

  • zainteresowanie folklorem i charakterem narodowym (pojawienie się szkół i ośrodków narodowych),

  • tematem romantycznego dzieła mogą być: osobliwe stany duszy, twórczy indywidualizm, marzenia, noc, samotność i zagubienie, natura, świat przyrody jako element nieprzyjazny człowiekowi,

Generacje romantyków

RH5y35DvbG9D91
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Balestrieri pt. Fryderyk Chopin przy fortepianie. Mężczyzna gra na fortepianie, jest bardzo skupiony. Ubrany jest we frak. O fortepian opiera się kobieta, która wpatrzona jest w kompozytora. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Choć całe XIX stulecie w kulturze muzycznej umownie nazywane jest romantyzmem, kolejni twórcy proponowali indywidualne odczytanie pierwiastków uznanych za romantyczne. Jedną z możliwości uporządkowania przemian zachodzących w tej epoce jest wyróżnienie czterech grup kompozytorów – generacji, które kolejno urozmaicały kalejdoskop zjawisk tworząc obraz epoki nazywanej niekiedy epoką kontrastów w muzyce. W romantyzmie współistniały bowiem obok siebie: pieśń i opera, miniatura instrumentalna i potężna symfonia, to co własne, immanentne, narodowe i to co obce, egzotyczne, muzyka absolutna i muzyka programowa, wirtuozeria i intymna wypowiedź, muzyka instrumentalna i twórczość wokalno-instrumentalna.
Źródło: licencja: CC BY 3.0.

I. Kształtuje się krąg zainteresowań romantycznych
1801‑1830

R3yR4p4yxRv4d
Ilustracja interaktywna przedstawia: Ludwig van Beethoven, Franciszek Schubert, Karol Maria von Weber. Pierwszy z nich ubrany jest w czerwony szal, białą koszulę i czarny frak. Wyraz twarzy ma zaskoczony, włosy dłuższe, kręcone. W dłoni trzyma kartkę i pióro. Drugi z mężczyzn to Franciszek Schubert. Mężczyzna w średnim wieku, w okularach i dłuższych, lekko kręconych włosach. Pozuje siedząc na krześle, prawą rękę opartą ma o siedzenie krzesła. Trzecia postać to Karol Maria von Weber. Mężczyzna w średnim wieku. Twarz poważna, z lekkim grymasem. Ubrany jest w białą koszulę i ciemny frak. Włosy lekko dłuższe, w ciemnym kolorze. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Ludwig van Beethoven, 1. Franciszek Schubert, 3. Karol Maria von Weber.
Ludwig van Beethoven, Franciszek Schubert, Karol Maria von Weber, Wikipedia
Źródło: domena publiczna.

II. Właściwi romantycy
1830‑1850

R16vxOhDbggAN
Ilustracja interaktywna przedstawia: Hektor Berlioz, Fryderyk Chopin, Robert Schumann. Pierwszy mężczyzna to Berlioz. Mężczyzna ma długie, lekko falowane włosy. Ustawiony jest profilem do zdjęcia. Twarz ma poważną, lekko pomarszczoną w okolicach ust. Ubrany jest w białą koszulę i ciemny frak. Drugi mężczyzna to Chopin. Mężczyzna w średnim wieku, ma dłuższe włosy i zdziwioną minę. Ubrany jest w białą koszulę, czarną kamizelkę i szary płaszcz. Trzecim mężczyzną jest Schumann. Mężczyzna w średnim w wieku, z przyjaznymi rysami twarzy. Ubrany jest w czarną koszulę i ciemny frak. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Hektor Berlioz, 2. Fryderyk Chopin, 3. Robert Schumann.
Hektor Berlioz, Fryderyk Chopin, Robert Schumann, Wikipedia
Źródło: domena publiczna.

III. Generacja wielkich indywidualności
1850‑1880

RFMFYGZB3dWcL1
Ilustracja interaktywna przedstawia: Franciszek Liszt i Ryszard Wagner. Pierwszy mężczyzna ma dłuższe, proste włosy, w kolorze czarnym. Twarz poważna, lekko zaróżowiona. Odwrócony lewym bokiem do fotografa. Ubrany jest w ciemny frak. Drugi mężczyzna to Wagner. Jest w średnim wieku o poważnej mimice twarzy. Nie patrzy na malarza, tylko w swoją lewą stronę. Mężczyzna ubrany jest w białą koszulę, fioletową apaszkę oraz ciemną marynarkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Franciszek Liszt, 2. Ryszard Wagner.
Franciszek Liszt, Ryszard Wagner, Wikipedia, domena publiczna

IV. Generacja Tristana
1880‑1910

R16ulComIcC3v
Ilustracja interaktywna przedstawia czterech mężczyzn w średnim wieku, są to Gustaw Mahler, Ryszard Strauss, Arnold Schoenberg i Aleksander Skriabin. Pierwszy z nim ma dłuższe włosy i okulary na nosie. Ubrany jest w garnitur. Drugi mężczyzna ma poważna minę, jest lekko łysiejącym, siwym starcem. Ubrany jest w ciemny garnitur. Trzeci mężczyzna został ujęty przez fotografa z lewego profilu. Mężczyzna jest lekko łysiejący, ma duże ucho. Ubrany jest w białą koszulę, krawat w kratkę i szarą marynarkę. Czwarty mężczyzna, ma bujną fryzurę i gęstego wąsa. Twarz mężczyzny jest lekko uśmiechnięta. Trzyma się prawą ręką za prawe ucho. Ubrany jest w elegancki garnitur. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Gustaw Mahler, Ryszard Strauss, Arnold Schoenberg i Aleksander Skriabin. stego wąsa. Twarz mężczyzny jest lekko uśmiechnięta. Trzyma się prawą ręką za prawe ucho. Ubrany jest w elegancki garnitur. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Gustaw Mahler, Ryszard Strauss, Arnold Schoenberg i Aleksander Skriabin.
Gustaw Mahler, Ryszard Strauss, Arnold Schoenberg, Aleksander Skriabin, Wikipedia
Źródło: domena publiczna.

Wybrani kompozytorzy romantyczni

Hector Berlioz

R1FqiSDiyiXtx
Zdjęcie Hectora Berlioza. Dojrzały mężczyzna z surowym wyrazem twarzy. Ma bardzo bujne, dłuższe włosy, sięgające do ucha, niewielkie ciemne oczy, spory noc, zaciśnięte usta. Ubrany jest w białą koszulę z kołnierzykiem, zawiązaną pod szyją ciemną apaszką i ciemny garnitur. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Hector Berlioz, Symfonia fantastyczna (fragment). Wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Na nagraniu fragment utworu, który w oryginale wykonywany jest przez orkiestrę symfoniczną, wykonuje kwartet smyczkowy. Muzyka ma rytm i charakter walca. Pierwszy fragment jest pogodny, potem muzyka staje się trochę bardziej dramatyczna, później znów powraca pogodny nastrój. Muzyka jest zmienna, często, właściwie co kilka taktów, zmienia się jej nastrój.
Hector Berlioz, Symfonia fantastyczna, Źródło: zpe.gov.pl

Symfonia fantastyczna Berlioza jest uważana za jedną z najbardziej reprezentatywnych dzieł wczesnego romantyzmu. To symfonia programowa, Zawiera motyw przewodni, zwany idée fixe [czytaj: ide fiks]. Powtarza się on we wszystkich częściach symfonii. Symfonia programowa zawiera treści pozamuzyczne.

Idée fixe” to termin używany przez Hectora Berlioza [czytaj: berlioza], aby opisać motyw muzyczny, który symbolizuje obsesję miłosną głównego bohatera. Jest to powtarzający się motyw muzyczny, który pojawia się w różnych częściach symfonii, reprezentując niezmienną obecność myśli ukochanej osoby w umyśle bohatera.

Berlioz używa „ idée fixe” jako narzędzia narracyjnego, aby przedstawić rozwój i przemianę emocjonalną bohatera przez różne części symfonii. Motyw ten jest modyfikowany i przekształcany w zależności od kontekstu muzycznego, odzwierciedlając zmieniające się emocje i doznania bohatera.

W ten sposób „idee fixe” staje się centralnym tematem muzycznym symfonii, której obecność towarzyszy bohaterowi w jego podróży przez różne etapy miłości i obsesji. Jest to jedno z najbardziej charakterystycznych i innowacyjnych elementów „Symfonii fantastycznej” Berlioza, której struktura i narracja muzyczna zapoczątkowały nowe podejście do formy symfonicznej.

Johannes Brahms

Rb9LZE65vkB5H
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Johannesa Brahmsa. Na zdjęciu starszy mężczyzna, z siwymi, dłuższymi, sięgającymi za ucho włosami, długim, siwym wąsem i dość długą, siwą brodą. Brwi ma krzaczaste, oczy niewielkie, nos mały. Wzrok ma skupiony, zamyślony, patrzy w dal. Ubrany jest w białą koszulę, ma zawiązaną apaszkę i ciemny garnitur. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Johannes Brahms, Taniec węgierski nr 5, Wykonawca: Camerata. Pojawia się też możliwość uruchomienia muzyki. Utwór na tym nagraniu wykonany jest przez niewielki zespół instrumentalny. Muzyka jest bardzo żywiołowa, rytmiczna. Rytm podkreślają instrumenty perkusyjne, m.in tamburyn.
Johannes Brahms, Taniec węgierski nr 5, Źródło: zpe.gov.pl

Taniec węgierski nr 5 to jeden z cyklu 21 utworów opartych na węgierskich motywach ludowych. Są to jedne z najbardziej znanych utworów Johannesa Brahmsa [czytaj: johanesa bramsa]. Taniec węgierski nr 5 jest pełen energii i temperamentu, nawiązując do tradycyjnych melodii węgierskich.

Tańce węgierskie Johannesa Brahmsa są obecnie najbardziej znane w wykonaniu orkiestrowym. W oryginale zaś zostały napisane na duet fortepianowy.

Te taneczne miniatury są pełne energii, temperamentu i melodyjności, co sprawia, że stanowią popularny repertuar zarówno dla solistów, jak i zespołów kameralnych lub orkiestr. Mimo że czerpią inspirację z folkloru węgierskiego, są to jednak dzieła stworzone przez niemieckiego kompozytora, więc niektóre elementy muzyczne są zainspirowane tradycją muzyczną Europy Środkowej.

Charakter każdego tańca może być różny - od żywiołowego i ekspresyjnego po melancholijny i refleksyjny. Brahms wykorzystuje bogate harmonie, dynamiczne kontrasty i wirtuozowskie figury pianistyczne, aby oddać różnorodność emocji i atmosfery związane z tańcami ludowymi.

Tance węgierskie Brahmsa są często wykonywane zarówno jako pojedyncze utwory, jak i jako pełny cykl. Ich popularność wynika z połączenia porywającej melodyki, wirtuozowskiej techniki pianistycznej i bogatej palety emocjonalnej, co sprawia, że są one atrakcyjne zarówno dla wykonawców, jak i słuchaczy.

Piotr Czajkowski

RcCMvgcTl5ZZG
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Portret Piotra Czajkowskiego”, autorstwa Nikolaia Dmitriyevicha Kuznetsova. Na obrazie starszy mężczyzna, z siwymi, krótko ostrzyżonymi włosami, dość dużym wąsem i króciutką siwą brodą. Oczy kompozytora są jasne, skupione, mężczyzna patrzy w dal. Twarz mężczyzny jest jasna i ciepła, cała reszta obrazu jest ciemna - ciemny garnitur, ciemne tło. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Piotr Czajkowski, Dziadek do orzechów, Walc kwiatów. Wykonawca: Royal Philharmonic Orchestra, Vladimir Ashkenazy. Pojawia się też możliwość uruchomienia muzyki. Utwór wykonywany jest przez orkiestrę symfoniczną. Rozpoczyna się pogodnym, łagodnym wstępem z piękną solówką harfy. Po wstępie rozpoczyna się uroczysty walc, instrumenty smyczkowe wykonują typowy dla walca akompaniament na trzy, a melodię grają instrumenty dęte drewniane. Później melodię przejmują instrumenty smyczkowe.
Piotr Czajkowski, Walc kwiatów, Źródło: zpe.gov.pl

Walc kwiatów to jeden z tańców, który Piotr Czajkowski zawarł w balecie Dziadek do orzechów, jest ich cała seria.

Wśród tych tańców znajdują się taniec hiszpański, arabski, chiński oraz tańce rosyjskie. Każdy z tych tańców jest wyjątkowy pod względem charakteru, kostiumów i choreografii, co pozwala na kolorowe i różnorodne przedstawienie. Tańce te, często wykonywane z rozmachem i z użyciem charakterystycznych elementów folklorystycznych.

Ferenc Liszt

RsNfcQXdl6AU6
Ilustracja interaktywna przedstawia sepiową fotografię Franza Liszta. Na zdjęciu ukazany jest starszy mężczyzna w ciemnym garniturze z kamizelką oraz białym kołnierzykiem ze stójką. Kompozytor ma długie, siwe włosy, zaczesane do tyłu. Po bokach twarzy widnieją bokobrody. Spoglądająca ze zdjęcia postać ukazana jest z półprofilu. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Ferenc Liszt, Liebestraum. Wykonawca: Jorge Bolet. Pojawia się też możliwość uruchomienia muzyki. Utwór zagrany jest na fortepianie. Nastrój muzyki jest marzycielski, łagodny, pogodny. Akompaniament składa się z rozłożonych akordów, które trochę przypominają płynącą wodę. Na tle tego akompaniamentu pianista wykonuje piękną, łagodną, melodię, która w swoim momencie kulminacyjnym staje się dramatyczna. Pod koniec utworu pogodny nastrój powraca.
Ferenc Liszt, Liebestraum, Źródło: zpe.gov.pl
Polecenie 2
RtpMNuNltYOqy
Ferenc Liszt był wielkim pianistą i wirtuozem. Był twórcą poematu symfonicznego. Wg Słownika Języka Polskiego poemat symfoniczny to jednoczęściowy utwór na orkiestrę symfoniczną przedstawiający treści wskazane w tytule. Opisz swoimi słowami czym jest poemat symfoniczny.

Franz Schubert

Schubert to wszechstronny twórca, który pisał m.in. muzykę kameralną, utwory solowe oraz orkiestrowe.

RyrJxyW3jIEJn
Ilustracja interaktywna przedstawia wizerunek Franza Schuberta. Kompozytor jest przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku. Siedzi na fotelu, prawe ramię opiera o oparcie fotela. Ma kilkucentymetrowej długości, kręcone włosy i bokobrody. Nosi okrągłe, druciane okulary. Twarz ma raczej mocno zbudowaną. Ma dołeczek w brodzie. Ubrany jest w białą koszulę i ciemniejszy surdut. Pod szyją ma zawiązaną, czarną apaszkę. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Franz Schubert, 6 Moments musicaux, op. 94 D.780. Wykonawca: Wilhelm Kempff. Pojawia się też możliwość uruchomienia muzyki. Utwór to miniatura fortepianowa. Nastrój muzyki jest pogodny, tempo dość szybkie, rytmika skoczna.
Franz Schubert
Źródło: zpe.gov.pl.
Polecenie 3
R1RXu8NdcZKNN
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy na pięciolinii, który przedstawia rękopis „Króla elfów” F. Schuberta. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Franz Schubert, „Król elfów”, wyk. głos – Dietrich Fischer-Dieskau,a fortepian – Gerald Moore, (1815). Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym charakterem.
Rękopis „Króla elfów” Schuberta, wikipedia.org, Domena publiczna (ilustracja)| Franz Schubert, „Król elfów”, wyk. głos – Dietrich Fischer‑Dieskau, fortepian – Gerald Moore , (1815), online‑skills, CC BY 3.0 (utwór)
R19wxRtAd6UEA
Schubert jest autorem ponad 600 pieśni. Jedną z nich jest napisana do słów Goethego ballada Król elfów. Opowiada ona o pędzącym nocą konno Ojcu z Synem. Temu ostatniemu wydaje się, że widzi Króla elfów, który chce porwać młodzieńca, co Ojciec bierze za majaczenie w chorobie. Okazuje się to jednak prawdą, gdy dojeżdżają bowiem w bezpieczne miejsce, Syn już nie żyje. Wyszukaj polskie tłumaczenie tekstu i napisz o swoich odczuciach.
Polecenie 3
R12dC0b4jwDV2
Schubert jest autorem ponad 600 pieśni. Jedną z nich jest napisana do słów Goethego ballada Król elfów. Opowiada ona o pędzącym nocą konno Ojcu z Synem. Temu ostatniemu wydaje się, że widzi Króla elfów, który chce porwać młodzieńca, co Ojciec bierze za majaczenie w chorobie. Okazuje się to jednak prawdą, gdy dojeżdżają bowiem w bezpieczne miejsce, Syn już nie żyje. Wyszukaj polskie tłumaczenie tekstu i napisz o swoich odczuciach.
RCUWuRiRy0bIZ
Ćwiczenie 2
Zaznacz właściwe ramy czasowe romantyzmu. Możliwe odpowiedzi: 1. ok. 1827-1910, 2. ok. 1750-1827, 3. XX w.
R1cGXsD6chREb
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj kompozytorów do kraju ich pochodzenia. Fryderyk Chopin Możliwe odpowiedzi: 1. Rosja, 2. Polska, 3. Węgry, 4. Austria Piotr Czajkowski Możliwe odpowiedzi: 1. Rosja, 2. Polska, 3. Węgry, 4. Austria Ferenz Liszt Możliwe odpowiedzi: 1. Rosja, 2. Polska, 3. Węgry, 4. Austria Franz Schubert Możliwe odpowiedzi: 1. Rosja, 2. Polska, 3. Węgry, 4. Austria
ROGFhpFUkBzf9
Ćwiczenie 4
Wskaż zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Jednym z przedstawicieli romantyzmu był Jan Sebastian Bach, 2. W romantyzmie komponowano tylko dzieła instrumentalne, 3. Epoką poprzedzającą romantyzm był barok, 4. Romantyzm cechuje wyższość treści nad formą.
RKmQWi6PFep3o
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z opisem i wybierz utwór, o którym może być mowa. Opis: Utwór wykonywany jest przez orkiestrę symfoniczną. Rozpoczyna się pogodnym, łagodnym wstępem z piękną solówką harfy. Po wstępie rozpoczyna się uroczysty walc instrumenty smyczkowe wykonują typowy dla walca akompaniament na trzy, a melodię grają instrumenty dęte drewniane. Później melodię przejmują instrumenty smyczkowe Utwory do wyboru: A. Etiuda rewolucyjna B. Preludium Des-dur C. Walc kwiatów z baletu Dziadek do orzechów.
R16vjcMRhTEV0
Na nagraniu: Taniec węgierski nr 5. Utwór wykonany jest przez niewielki zespół instrumentalny. Muzyka jest bardzo żywiołowa, rytmiczna. Rytm podkreślają instrumenty perkusyjne, m.in tamburyn.
R1byXmsRs3Oqo
Ćwiczenie 5
Wskaż narodowość kompozytora "Tańców węgierskich" napisanych pierwotnie na duet fortepianowy a obecnie wykonywanych na różne aparaty wykonawcze w tym orkiestrę symfoniczną.
R1Qs0NIRAXGB1
Ćwiczenie 6
Który utwór zawiera motyw przewodni, zwany idée fixe ?

Słownik pojęć

Forma muzyczna
Forma muzyczna

jeden z głównych terminów w teorii muzyki i w praktyce muzycznej. Formy muzyczne dzielą się na gatunki wokalne (śpiewy solowe, śpiewy chorału gregoriańskiego), instrumentalne (sonata, symfonia), wokalno‑instrumentalne (kantata, opera); ze względu na rodzaj faktury — na polifoniczne (kanon, fuga), homofoniczne (sonata); występuje też często zjawisko krzyżowania się form (np. fuga w sonacie); w zależności od liczby ustępów — na jednoustępowe i cykliczne (suita i msza); w ramach form jednoustępowych rozróżnia się formy 2‑częściowe (typu AB), 3‑częściowe (typu ABA, zwane repryzowymi lub da capo), wieloczęściowe (np. w rondzie ABACADA); każda z tych cząstek może wykazywać budowę okresową, tzn. składać się z okresów muzycznych, zdań, fraz, motywów, albo być kształtowana ewolucyjnie przez swobodne rozwijanie materiału motywicznego

Motyw muzyczny
Motyw muzyczny

najmniejszy składnik formy utworu

Taniec
Taniec

sztuka wywodząca się z języka ruchu, drugiego oprócz języka mowy podstawowego środka porozumiewania się ludzi

Taniec stylizowany
Taniec stylizowany

forma muzyki, której podstawą jest muzyka instrumentalna wzorowana na określonym tańcu, z założenia nietaneczna