Dla zainteresowanych

Więcej o fenomenologii znajdziesz w materiałach:

Edmund Husserl i fenomenologia

FenomenologiafenomenologiaFenomenologia to XX‑wieczny kierunek filozoficzny zapoczątkowany przez Edmunda Husserla. Głównym założeniem fenomenologii jest postulat zawieszenia przekonań (tzw. redukcja fenomenologiczna, epochéepochéepoché) dotyczących świata i poznającego podmiotu. Daje to możliwość analizy przedmiotu takim, jakim się on jawi (gr. phainómenon – zjawisko, to, co się jawi). Ważną rolę odgrywa w fenomenologii pojęcie intencjonalnościintencjonalnośćintencjonalności. Intencją nazywana jest relacja łącząca umysł poznający z przedmiotem poznawanym.

Kartezjański punkt wyjścia fenomenologii

R14fRkBD8XMsH1
Husserl wyszedł z założenia, że francuski filozof — Kartezjusz — okazał się nie dość konsekwentny w swym przedsięwzięciu odnalezienia absolutnie niepowątpiewalnego punktu wyjścia filozofii.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Najważniejszą filozoficzną inspiracją Edmunda Husserla była myśl Kartezjusza, a zwłaszcza jego projekt radykalnego wątpienia. Wysunął dwa główne zarzuty pod adresem Kartezjusza. Po pierwsze, że przyjął on jako oczywisty pewien model wiedzy, mianowicie matematyczny. Jeżeli wątpienie ma być naprawdę konsekwentne, trzeba także podać w wątpliwość samą metodę ustalania tego, co pewne, czyli w wypadku Kartezjusza matematyczną metodę wnioskowania z aksjomatówaksjomataksjomatów. Po drugie, Kartezjusz z faktu doświadczenia niepowątpiewalności procesów myślenia (cogito – ja myślę) w sposób nieuprawniony wywiódł wniosek o obiektywnym istnieniu, jako jakiegoś realnego bytu, tego ja, które myśli (ergo sum – więc jestem). Przyjął więc Kartezjusz z góry koncepcję jakiegoś realnego bytu. Tymczasem Husserl także i to podał w wątpliwość, twierdząc, że ja myślące (ego cogitans) jest bytem czysto logicznym.

Edmund Husserl Medytacje kartezjańskie

Tu właśnie pobłądził Kartezjusz i tak doszło do tego, że stojąc przed największym z odkryć, dokonując go już w pewnej mierze, nie uchwycił jednak jego właściwego sensu, a więc sensu transcendentalnej subiektywności, i nie przekroczył dlatego bramy, która prowadzi w granice autentycznej filozofii transcendentalnej.

medytacjekartezjańskie Źródło: Edmund Husserl, Medytacje kartezjańskie, tłum. A. Wajs.

Redukcja fenomenologiczna

Radykalne wątpienie Kartezjusza polegało na zakwestionowaniu, na próbę, wszystkich naszych przekonań, wszystkiego, w co wierzymy i co uznajemy za prawdę. Zabieg taki Husserl określił mianem epochéepochéepoché (gr. wstrzymanie sądu) bądź „wzięcia w nawias”. Terminu tego używali w starożytności sceptycy. Ich zdaniem, jedyne, czego możemy być pewni, to to, czego w danej chwili doświadczamy. Natomiast tego, czy to coś istnieje i jaką ma naturę, nie możemy wiedzieć. Lepiej zawiesić w tej sprawie sąd (epoché).

Zgodnie z zamiarem Husserla redukcja fenomenologicznaredukcja fenomenologicznaredukcja fenomenologiczna polega na zawieszeniu na próbę przekonania, że rzeczy są takie, jakimi je postrzegamy, na zredukowaniu świadomości do cogito. Tymczasem kiedy zastanawiam się, co w danej chwili odczuwam, czego doświadczam, mój namysł przyjmuje postać pewnej tezy czy myśli.

RI5RjpTSQou93
Przykładowo: „Teraz czytam książkę”. Do tego prostego stwierdzenia w sposób automatyczny dołącza się cały mój obraz świata, wszystkie moje nawykowe przeświadczenia: że ja to ja, że książka to coś realnego, że jestem na przykład uczniem albo nauczycielem w takiej a takiej szkole i czytam tę książkę w związku z przygotowaniem do zajęć, że akt czytania to przyswajanie pewnych treści zapisanych drukiem na papierze itd. Husserl natomiast chciał, by w akcie redukcji fenomenologicznej wyłączone zostały wszystkie dodatkowe przekonania, a pozostało czyste, „nagie” doświadczenie.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Fenomen i jego istota

RPw2IsZaSgIgn1
Żeby uchwycić istotę stołu i każdej innej rzeczy, nie możemy ograniczać się do widoku jednego zmysłowego stołu. Musimy w wyobraźni przerobić niejako różne jego wariacje.
Źródło: domena publiczna.

Według Husserla, świat składa się więc z fenomenówfenomenfenomenów (czystych wrażeń) i istoty każdego z nich. Specyfika stanowiska Husserla polega również na tym, że istotę fenomenu odkrywamy nie na podstawie samego doświadczenia zmysłowego, jak w naukach empirycznych, ale przede wszystkim na drodze wewnętrznego procesu, w którym wyobraźnia i fantazja odgrywają kluczową rolę.

Edmund Husserl Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii

Eidos, czysta istota, może się w sposób intuitywny ukazać na przykładzie w danych doświadczenia, w danych spostrzeżenia, przypomnienia itd., tak samo dobrze jednak w danych czystej fantazji. Zgodnie z tym, by uchwycić pewną istotę samą i [uchwycić ją] źródłowo, możemy wyjść od odpowiednich doświadczeniowych ujęć naocznych, tak samo jednak możemy również wyjść od niedoświadczeniowych, nieuchwytujących istnienia, a raczej od ‘czysto wyobrażeniowych’ ujęć naocznych.

ideeczystejfenomenologii Źródło: Edmund Husserl, Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, tłum. D. Gierulanka.

Ja transcendentalne

W odróżnieniu od atomistycznego ujęcia świata we współczesnych naukach pozytywnych Husserl przedstawiał świat jako całość splecioną nierozerwalnymi strukturalnymi więzami. Właśnie ta całość ujawnia nam się w oglądzie fenomenologicznymfenomenologiafenomenologicznym. Nie widzimy już osobnych rzeczy – każda rzecz jawi nam się w trwałym połączeniu z innymi rzeczami, jako część całości. W samym centrum zaś zawsze znajduje się transcendentalne jaHusserl określał je również jako ja fenomenologiczne. Współczesnej nauce zarzucał m.in., że nie potrafi ona wyjaśnić fenomenu subiektywności, problemu ja, jego stanów poznawczych, procesów wartościowania, oceniania, rozumienia. Nauka o transcendentalnym ja miała wypełnić tę lukę.

Rl9xy0SUMTh8V
Nagranie filmowe lekcji przedstawiające twarz mężczyzny.

Ja trenscendentalne to nie jest ja autora tego materiału ani Jana Kowalskiego, ani konkretnej osoby aktualnie czytającej te słowa. We wszystkich tych osobach jest ono bowiem w swej strukturze takie samo – to czysty ogląd tego, co się zdarza. Husserl, analizując ja transcendentalne, ujawnia następujące jego fundamentalne cechy:

  • intencjonalność – jest zawsze świadomością czegoś;

  • ciągłość – percepcja jest ciągłym, nieustającym strumieniem napływających danych;

  • konstytucja realności – konstytuuje realność świata, a nie na odwrót – wszystko, co jest realne, jest realne dla ja transcendentalnego;

  • syntetyczność – tworzy całości, syntezy z napływających danych;

  • czasowość – każde doświadczenie ja jest zanurzone w czasie.

Słownik

aksjomat
aksjomat

(gr. aksioma, aksiomatos — pewnik, zasada, postulat) w logice: założenie, które przyjmuje się bez dowodu w systemie dedukcyjnym; pogląd, twierdzenie, które przyjmuje się za oczywiste

doświadczenia źródłowe
doświadczenia źródłowe

źródło oznacza, że należy poszukiwać takich doswiadczeń, z których wywodzą się wszystkie inne; badamy to, co dane naocznie, co można uchwycić bezpośrednio i co jest przed wszelkim stanowiskiem; jeżeli do jakiegoś przedmiotu mamy dostęp poprzez pamięć lub poprzez spostrzeżenie, wybieramy drugą metodę, bo jest ona bardziej źródłowa, pozwala uchwycić przedmiot bardziej bezpośrednio

epoché
epoché

(gr. zatrzymanie, zawieszenie) redukcja, „wzięcie w nawias” naszego nastawienia do świata

fenomen
fenomen

(gr. phainómenon — to, co się zjawia, pokazuje) można mówić o trzech wymiarach fenomentu: 1. wymiar przedmiotowy – fenomen czegoś; 2. wymiar podmiotowy – fenomen dla kogoś i 3. fenomen horyzontalny, czy fenomen z horyzontu świata – czyli fenomen, który pozostaje w relacji z innymi fenomenami; „fenomen to przede wszystkim istota”

fenomenologia
fenomenologia

(gr. phainómenon — to, co się zjawia, pokazuje + logos — słowo, nauka) jest to nauka o fenomenach, czyli o tym, co nam się ukazuje jako takie, usiłuje „opisać i zrozumieć, co się nam jawi w taki dokładnie sposób, w jaki ono samo nam się prezentuje”; nie jest gotowym systemem filozoficznym, ale przede wszystkim metodą opisu zjawisk

intencjonalność
intencjonalność

(łac. intentionalis – zamierzony) w fenomenologii: czynność umysłu poznającego, który w akcie poznawczym nadaje sens przedmiotowi poznania; intencja jest relacją łączącą podmiot poznający z przedmiotem

redukcja ejdetyczna
redukcja ejdetyczna

(łac. reductio — odprowadzenie z powrotem; gr. eidetikos — znający) operacja, której celem jest ujęcie istoty fenomenu

redukcja fenomenologiczna
redukcja fenomenologiczna

(łac. reductio — odprowadzenie z powrotem; gr. phainómenon — to, co się zjawia, pokazuje + logos — słowo, nauka) zwana także transcendentalną; operacja, dzięki, której dochodzi się do transcendentalnej świadomości