Przeczytaj
Więcej o fenomenologii znajdziesz w materiałach:
Czym jest fenomenologia?Czym jest fenomenologia?
Redukcja fenomenologicznaRedukcja fenomenologiczna
FenomenFenomen
Kryzys kultury europejskiej i perspektywy jego przezwyciężaniaKryzys kultury europejskiej i perspektywy jego przezwyciężania
Edmund Husserl i fenomenologia
FenomenologiaFenomenologia to XX‑wieczny kierunek filozoficzny zapoczątkowany przez Edmunda Husserla. Głównym założeniem fenomenologii jest postulat zawieszenia przekonań (tzw. redukcja fenomenologiczna, epochéepoché) dotyczących świata i poznającego podmiotu. Daje to możliwość analizy przedmiotu takim, jakim się on jawi (gr. phainómenon – zjawisko, to, co się jawi). Ważną rolę odgrywa w fenomenologii pojęcie intencjonalnościintencjonalności. Intencją nazywana jest relacja łącząca umysł poznający z przedmiotem poznawanym.
Kartezjański punkt wyjścia fenomenologii
Najważniejszą filozoficzną inspiracją Edmunda Husserla była myśl Kartezjusza, a zwłaszcza jego projekt radykalnego wątpienia. Wysunął dwa główne zarzuty pod adresem Kartezjusza. Po pierwsze, że przyjął on jako oczywisty pewien model wiedzy, mianowicie matematyczny. Jeżeli wątpienie ma być naprawdę konsekwentne, trzeba także podać w wątpliwość samą metodę ustalania tego, co pewne, czyli w wypadku Kartezjusza matematyczną metodę wnioskowania z aksjomatówaksjomatów. Po drugie, Kartezjusz z faktu doświadczenia niepowątpiewalności procesów myślenia (cogito – ja myślę) w sposób nieuprawniony wywiódł wniosek o obiektywnym istnieniu, jako jakiegoś realnego bytu, tego ja, które myśli (ergo sum – więc jestem). Przyjął więc Kartezjusz z góry koncepcję jakiegoś realnego bytu. Tymczasem Husserl także i to podał w wątpliwość, twierdząc, że ja myślące
(ego cogitans) jest bytem czysto logicznym.
Medytacje kartezjańskieTu właśnie pobłądził Kartezjusz i tak doszło do tego, że stojąc przed największym z odkryć, dokonując go już w pewnej mierze, nie uchwycił jednak jego właściwego sensu, a więc sensu transcendentalnej subiektywności, i nie przekroczył dlatego bramy, która prowadzi w granice autentycznej filozofii transcendentalnej.
Redukcja fenomenologiczna
Radykalne wątpienie Kartezjusza polegało na zakwestionowaniu, na próbę, wszystkich naszych przekonań, wszystkiego, w co wierzymy i co uznajemy za prawdę. Zabieg taki Husserl określił mianem epochéepoché (gr. wstrzymanie sądu) bądź „wzięcia w nawias”. Terminu tego używali w starożytności sceptycy. Ich zdaniem, jedyne, czego możemy być pewni, to to, czego w danej chwili doświadczamy. Natomiast tego, czy to coś istnieje i jaką ma naturę, nie możemy wiedzieć. Lepiej zawiesić w tej sprawie sąd (epoché).
Zgodnie z zamiarem Husserla redukcja fenomenologicznaredukcja fenomenologiczna polega na zawieszeniu na próbę przekonania, że rzeczy są takie, jakimi je postrzegamy, na zredukowaniu świadomości do cogito. Tymczasem kiedy zastanawiam się, co w danej chwili odczuwam, czego doświadczam, mój namysł przyjmuje postać pewnej tezy czy myśli.
Fenomen i jego istota
Według Husserla, świat składa się więc z fenomenówfenomenów (czystych wrażeń) i istoty każdego z nich. Specyfika stanowiska Husserla polega również na tym, że istotę fenomenu odkrywamy nie na podstawie samego doświadczenia zmysłowego, jak w naukach empirycznych, ale przede wszystkim na drodze wewnętrznego procesu, w którym wyobraźnia i fantazja odgrywają kluczową rolę.
Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofiiEidos, czysta istota, może się w sposób intuitywny ukazać na przykładzie w danych doświadczenia, w danych spostrzeżenia, przypomnienia itd., tak samo dobrze jednak w danych czystej fantazji. Zgodnie z tym, by uchwycić pewną istotę samą i [uchwycić ją] źródłowo, możemy wyjść od odpowiednich doświadczeniowych ujęć naocznych, tak samo jednak możemy również wyjść od niedoświadczeniowych, nieuchwytujących istnienia, a raczej od ‘czysto wyobrażeniowych’ ujęć naocznych.
Ja transcendentalne
W odróżnieniu od atomistycznego ujęcia świata we współczesnych naukach pozytywnych Husserl przedstawiał świat jako całość splecioną nierozerwalnymi strukturalnymi więzami. Właśnie ta całość ujawnia nam się w oglądzie fenomenologicznymfenomenologicznym. Nie widzimy już osobnych rzeczy – każda rzecz jawi nam się w trwałym połączeniu z innymi rzeczami, jako część całości. W samym centrum zaś zawsze znajduje się transcendentalne ja – Husserl określał je również jako ja fenomenologiczne. Współczesnej nauce zarzucał m.in., że nie potrafi ona wyjaśnić fenomenu subiektywności, problemu ja, jego stanów poznawczych, procesów wartościowania, oceniania, rozumienia. Nauka o transcendentalnym ja miała wypełnić tę lukę.
Ja trenscendentalne to nie jest ja autora tego materiału ani Jana Kowalskiego, ani konkretnej osoby aktualnie czytającej te słowa. We wszystkich tych osobach jest ono bowiem w swej strukturze takie samo – to czysty ogląd tego, co się zdarza. Husserl, analizując ja transcendentalne, ujawnia następujące jego fundamentalne cechy:
intencjonalność – jest zawsze świadomością czegoś;
ciągłość – percepcja jest ciągłym, nieustającym strumieniem napływających danych;
konstytucja realności – konstytuuje realność świata, a nie na odwrót – wszystko, co jest realne, jest realne dla ja transcendentalnego;
syntetyczność – tworzy całości, syntezy z napływających danych;
czasowość – każde doświadczenie ja jest zanurzone w czasie.
Słownik
(gr. aksioma, aksiomatos — pewnik, zasada, postulat) w logice: założenie, które przyjmuje się bez dowodu w systemie dedukcyjnym; pogląd, twierdzenie, które przyjmuje się za oczywiste
źródło oznacza, że należy poszukiwać takich doswiadczeń, z których wywodzą się wszystkie inne; badamy to, co dane naocznie, co można uchwycić bezpośrednio i co jest przed wszelkim stanowiskiem; jeżeli do jakiegoś przedmiotu mamy dostęp poprzez pamięć lub poprzez spostrzeżenie, wybieramy drugą metodę, bo jest ona bardziej źródłowa, pozwala uchwycić przedmiot bardziej bezpośrednio
(gr. zatrzymanie, zawieszenie) redukcja, „wzięcie w nawias” naszego nastawienia do świata
(gr. phainómenon — to, co się zjawia, pokazuje) można mówić o trzech wymiarach fenomentu: 1. wymiar przedmiotowy – fenomen czegoś; 2. wymiar podmiotowy – fenomen dla kogoś i 3. fenomen horyzontalny, czy fenomen z horyzontu świata – czyli fenomen, który pozostaje w relacji z innymi fenomenami; „fenomen to przede wszystkim istota”
(gr. phainómenon — to, co się zjawia, pokazuje + logos — słowo, nauka) jest to nauka o fenomenach, czyli o tym, co nam się ukazuje jako takie, usiłuje „opisać i zrozumieć, co się nam jawi w taki dokładnie sposób, w jaki ono samo nam się prezentuje”; nie jest gotowym systemem filozoficznym, ale przede wszystkim metodą opisu zjawisk
(łac. intentionalis – zamierzony) w fenomenologii: czynność umysłu poznającego, który w akcie poznawczym nadaje sens przedmiotowi poznania; intencja jest relacją łączącą podmiot poznający z przedmiotem
(łac. reductio — odprowadzenie z powrotem; gr. eidetikos — znający) operacja, której celem jest ujęcie istoty fenomenu
(łac. reductio — odprowadzenie z powrotem; gr. phainómenon — to, co się zjawia, pokazuje + logos — słowo, nauka) zwana także transcendentalną; operacja, dzięki, której dochodzi się do transcendentalnej świadomości