The teacher prepares a set of 34 cards for each group. There are one of the following numbers on each of them:
The students take part in the learning game. They revise the reading and the reducing of the decimal fractionsdecimal fractionsdecimal fractions.
The teacher presents the quiz. The students write the answers A, B or C next to the task on the card prepared earlier. After completing the tasks the students swap the cards. They compare their answers with the ones presented below. They assess their own work.
Quiz:
1. The fraction 37.307 means:
A. thirty seven and thirty seven thousandths, B. thirty seven and three hundred seven hundredths, C. thirty seven and three hundred seven thousandths.
2. The irreducible form of the fraction is the one of:
A. , B. , C. .
3. The fraction of twenty and eight hundredths is written as:
Teacher introduces the topic of the lesson: converting the decimal fractionsdecimal fractionsdecimal fractions into the common ones.
The students work individually using their computers. They are going to analyse the slideshow concerning the conversion of the decimal fractions into the common ones.
[Slideshow]
Discussion: What is the connection between the denominatordenominatordenominator of the common fraction and the number of the decimal places in the decimal fraction? What method should be used to convert the decimal fractions into the common ones?
The students come up with the following conclusions:
Using the gained information the students convert the decimal fractions into the common ones. Then, in pairs they compare the results.
Task 1
Write the following fractions in the decimal and common forms.
a) thirteenth hundredths, b) five and seven thousandths, c) eighteen and twenty three thousandths, d) six and six tenths.
Task 2
Match in pairs the equal fractions. Fill the gaps with the appropriate letters of A, B, C, D, E or F.
1) 2) 3) 4) 5) 6)
A) B) C) D) E) F)
1. ___ 2. ___ 3. ___ 4. ___ 5. ___ 6. ___
Task 3
Write the decimal fractionsdecimal fractionsdecimal fractions in a form of the common ones and reduce them if it is possible.
a) 0.17, b) 2.04, c) 0.023, d) 0.35, e) 13.09, f) 15.002, g) 7.125, h) 34.6.
Task 4
Match in pairs the equal fractions. Fill the gaps with the appropriate letters of A, B, C, D, E or F.
1) 2) 3) 4) 5) 6)
A) B) C) D) E) F)
1. ___ 2. ___ 3. ___ 4. ___ 5. ___ 6. ___
The students play the „Memory game” to revise the conversion of the decimal fractions in common ones.
The students sit around the table and work in groups of three or four. They put the cards writing side down in front of them. One students takes two cards, if the fractions written on them are equal he puts them aside and takes another two. If the fractions aren’t equal he covers them and ends his turn. The student on his left continues the game. The game is over when all the pairs are found.
An extra task:
Write the following decimal fractionsdecimal fractionsdecimal fractions in a form of the irreducible common fractionscommon fractionscommon fractions.
- całości pozostawiamy bez zmian; - w liczniku zapisujemy liczbę, która występowała po przecinku w ułamku dziesiętnym; - w mianowniku zapisujemy jedynkę i tyle zer, ile miejsc po przecinku ma ułamek dziesiętny – 10, gdy występowało jedno miejsce po przecinku, 100, gdy występowały dwa miejsca po przecinku, 1000, gdy występowały trzy miejsca po przecinku, itd.
- W mianowniku ułamka zwykłego występuje jedynka i tyle zer, ile miejsc po przecinku ma zamieniany ułamek dziesiętny – 10, gdy występowało jedno miejsce po przecinku, 100, gdy występowały dwa miejsca po przecinku, 1000, gdy występowały trzy miejsca po przecinku, itd. - W liczniku zapisujemy liczbę, która występowała po przecinku w ułamku dziesiętnym. Całości pozostawiamy bez zmian.
me92613b555d384dc_1528449000663_0
Zamiana ułamków dziesiętnych na ułamki zwykłe
me92613b555d384dc_1528449084556_0
Drugi
me92613b555d384dc_1528449076687_0
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
8) zapisuje ułamki dziesiętne skończone w postaci ułamków zwykłych.
me92613b555d384dc_1528449068082_0
45 minut
me92613b555d384dc_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
me92613b555d384dc_1528449552113_0
1. Zapisywanie ułamków dziesiętnych skończonych w postaci ułamków zwykłych.
2. Skracanie ułamków zwykłych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
me92613b555d384dc_1528450430307_0
Uczeń:
- zapisuje ułamki dziesiętne skończone w postaci ułamków zwykłych,
- skraca ułamki zwykłe.
me92613b555d384dc_1528449534267_0
1. Gra edukacyjna.
2. Analiza sytuacyjna.
me92613b555d384dc_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
me92613b555d384dc_1528450135461_0
me92613b555d384dc_1528450127855_0
Nauczyciel przygotowuje, dla każdej z grup, zestaw 34 kartoników. Na każdym zapisuje jedną z liczb:
Uczniowie uczestniczą w grze edukacyjnej - powtarzają wiadomości dotyczące odczytywania ułamków dziesiętnych i zwykłych oraz skracania ułamków dziesiętnych.
Nauczyciel wyświetla pytania quizowe. Odpowiedzi A, B lub C uczniowie zapisują na przygotowanej wcześniej kartce obok numeru zadania. Po wykonaniu wszystkich zadań, uczniowie zamieniają się kartkami w parach. Porównują udzielone odpowiedzi, z podanymi poniżej. Oceniają własną pracę.
Quiz:
Pokaz zawiera 5 slajdów. Na każdym slajdzie znajduje się jedno pytanie i trzy odpowiedzi A, B i C. Nieważne jest tło, czcionka. Wielkość napisów ma być taka, by było czytelnie.
1. Ułamek 37,307 to:
A. trzydzieści siedem i trzydzieści siedem tysięcznych, B. trzydzieści siedem i trzysta siedem setnych, C. trzydzieści siedem i trzysta siedem tysięcznych.
2. Postać nieskracalna ułamka to:
A. , B. , C. .
3. Ułamek dwadzieścia i osiem setnych to:
A. , B. , C. .
4. Wskaż nieprawdziwą równość.
A. , B. , C. .
Poprawne odpowiedzi to:
1. C, 2. A, 3. C, 4. B, 5. A.
me92613b555d384dc_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą zamieniać ułamki dziesiętne na ułamki zwykłe.
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów przedstawiającego przykłady zamiany ułamków dziesiętnych na ułamki zwykłe.
[Slideshow]
Dyskusja: Jaki związek ma mianownik ułamka zwykłego z liczbą miejsc po przecinku ułamka dziesiętnego? W jaki sposób zamienia się ułamki dziesiętne na ułamki zwykłe?
Wynikiem dyskusji mogą być wnioski:
- W mianowniku ułamka zwykłego występuje jedynka i tyle zer, ile miejsc po przecinku ma zamieniany ułamek dziesiętny – 10, gdy występowało jedno miejsce po przecinku, 100, gdy występowały dwa miejsca po przecinku, 1000, gdy występowały trzy miejsca po przecinku, itd. - W liczniku zapisujemy liczbę, która występowała po przecinku w ułamku dziesiętnym. Całości pozostawiamy bez zmian.
Wykorzystując zdobyte informacje, uczniowie samodzielnie zamieniają ułamki dziesiętne na ułamki zwykłe. Otrzymane wyniki porównują w parach.
Polecenie 1
Zapisz podane ułamki w postaci dziesiętnej i zwykłej.
a) trzynaście setnych, b) pięć i siedem tysięcznych, c) osiemnaście i dwadzieścia trzy tysięczne, d) sześć i sześć dziesiątych.
Polecenie 2
Połącz w pary równe ułamki. W wykropkowane miejsca wpisz odpowienio literę A, B, C, D, E lub F.
1) 2) 3) 4) 5) 6)
A) B) C) D) E) F)
1. ___ 2. ___ 3. ___ 4. ___ 5. ___ 6. ___
Polecenie 3
Zapisz ułamki dziesiętne w postaci ułamków zwykłych i skróć, jeśli to możliwe.
a) 0,17, b) 2,04, c) 0,023, d) 0,35, e) 13,09, f) 15,002, g) 7,125, h) 34,6.
Polecenie 4
Połącz w pary równe ułamki. W wykropkowane miejsca wpisz odpowienio literę A, B, C, D, E lub F.
1) 2) 3) 4) 5) 6)
A) B) C) D) E) F)
1. ___ 2. ___ 3. ___ 4. ___ 5. ___ 6. ___
Uczniowie utrwalają wiadomości dotyczące zamiany ułamków dziesiętnych na ułamki zwykłe, uczestnicząc w grze edukacyjnej „Memory”.
Uczniowie pracują w grupach 4 - 5 osobowych, siedzą dookoła stołu. Rozkładają wymieszane kartoniki przed sobą, zapisaną stroną do dołu. Pierwszy uczeń odkrywa dwa kartoniki. Jeżeli zapisane na nich ułamki są równe, odkłada je na bok i odkrywa kolejne dwa kartoniki. Jeżeli ułamki zapisane na kartonikach nie są równe, uczeń zakrywa je i kończy swoją turę. Grę kontynuuje uczeń siedzący na lewo od niego. Gra kończy się, gdy wszystkie pary zostaną odnalezione.
Polecenie dla chętnych:
Podane ułamki dziesiętne, zapisz w postaci ułamków zwykłych nieskracalnych.
a) 31,55555, b) 15,4048, c) 0,84645.
me92613b555d384dc_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Zamieniając ułamek dziesiętny na ułamek zwykły:
- całości pozostawiamy bez zmian; - w liczniku zapisujemy liczbę, która występowała po przecinku w ułamku dziesiętnym; - w mianowniku zapisujemy jedynkę i tyle zer, ile miejsc po przecinku ma ułamek dziesiętny – 10, gdy występowało jedno miejsce po przecinku, 100, gdy występowały dwa miejsca po przecinku, 1000, gdy występowały trzy miejsca po przecinku, itd.
converting decimal fractions into common fractions1
converting decimal fractions into common fractions
zamiana ułamków dziesiętnych na ułamki zwykłe
R13UcvIicHT9B1
wymowa w języku angielskim: converting decimal fractions into common fractions
wymowa w języku angielskim: converting decimal fractions into common fractions