Performing calculations on real numbers, also using a calculator, applying the laws of mathematical operations in transforming algebraic expressions and using these skills to solve problems in real and theoretical contexts.
The teacher informs students that during the lesson they will solve various word problems related to the calculations of percentages.
Students work in three‑person teams. Using computers, they will get acquainted with the animation showing the interest rateinterest rateinterest rate on cash deposits with the use of compound interest.
Task Open the Geogebra applet.
[Geogebra applet]
Definition
- Compound interestcompound interest- Compound interest - the interest rate on the cash contribution in which interests for a given interest period are added to the contribution (they are subject to capitalization).
where: K - value of the final capital, KIndeks dolny 00 - value of the cash contribution, n - number of saving years, m - number of capitalization periods during the year, r - annual interest rateinterest rateinterest rate (written in decimal form).
Students learn the formula for compound interestcompound interestcompound interest and do the following task based on it.
Task Michał deposited 5000 złoty into the bank for an interest‑bearing deposit of 5% on an annual basis. Calculate how much money will Michał have after 2 years. Consider two cases: capitalization of interest on a quarterly basis and capitalization of interest once a year. Which way is better for Michał?
An extra task: A. The interest rateinterest rateinterest rate on the bank deposit was 3,5% and increased by 2 percentagepercentagepercentage points. How much has the interest rate increased?
B. After the product price has been reduced twice, each time by the same percentage, its final price is 81% of the initial price. By what percentage was the price of the goods reduced every time?
C. The price of a certain item was increased by 15% and then decreased by 15%. What percentage of the initial price was the final price?
Oprocentowanie złożone to dodanie odsetek do głównej kwoty pożyczki lub depozytu lub innymi słowy odsetki od odsetek. Jest to wynik reinwestowania odsetek, a nie wypłaty, tak, że odsetki w następnym okresie są następnie naliczane od kwoty głównej powiększonej o wcześniej zgromadzone odsetki.
- Punkt procentowy – jednostka różnicy między wartościami jednej wielkości a drugiej wielkości, podanych w procentach.
- Procent składany - to sposób oprocentowania wkładu pieniężnego polegający na tym, że odsetki za dany okres oprocentowania są doliczane do wkładu (podlegają kapitalizacji).
m436a2883b511bb10_1528449000663_0
Procenty
m436a2883b511bb10_1528449084556_0
Trzeci
m436a2883b511bb10_1528449076687_0
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
m436a2883b511bb10_1528449068082_0
45 minut
m436a2883b511bb10_1528449523725_0
Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych.
m436a2883b511bb10_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Rozwijanie sprawności rachunkowej w zakresie wykonywania obliczeń procentowych.
3. Utrwalenie i usystematyzowanie wiadomości o procentach.
m436a2883b511bb10_1528450430307_0
Uczeń:
- wykonuje obliczenia procentowe,
- oblicza procent składany w prostych sytuacjach związanych z oprocentowaniem wkładów pieniężnych.
m436a2883b511bb10_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Konkurs zadaniowy.
m436a2883b511bb10_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m436a2883b511bb10_1528450127855_0
Uczniowie przypominają sobie najważniejsze wiadomości i umiejętności w działaniach na procentach. Pomoże im w tym mini‑konkurs zadaniowy. Należy jak najszybciej wykonać obliczenia zapisane w poleceniu 1. Zwycięzca konkursu nagrodzony zostanie oceną bardzo dobry.
Polecenie Oblicz.
1. 124% liczby 45.
2. 33% liczby 333.
3. Wyznacz liczbę, której 2,5% jest równe 130.
4. Wyznacz liczbę, której 360% jest równe 45.
5. Oblicz, jakim procentem liczby x jest liczba y, jeżeli: a) x = 1320, y = 330, b) x = 64, y = 4.
6. Liczba x stanowi 66% liczby y. Jakim procentem liczby x jest liczba y?
7. Liczba x stanowi 125% liczby y. Jakim procentem liczby x jest liczba y?
Nauczyciel podsumowuje wyniki konkursu, wyjaśnia wątpliwości.
m436a2883b511bb10_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą rozwiązywać różne zdania związane z obliczeniami procentowymi.
Uczniowie pracują w zespołach trzyosobowych. Korzystając z komputerów, zapoznają się z animacją przedstawiającą oprocentowanie wkładów pieniężnych z wykorzystaniem procentu składanego.
Polecenie Otwórz Aplet geogebry.
[Geogebra aplet]
Definicja
- Procent składany – sposób oprocentowania wkładu pieniężnego polegający na tym, że odsetki za dany okres oprocentowania są doliczane do wkładu (podlegają kapitalizacji).
Oprocentowanie złożone to dodanie odsetek do głównej kwoty pożyczki lub depozytu lub innymi słowy odsetki od odsetek. Jest to wynik reinwestowania odsetek, a nie wypłaty, tak, że odsetki w następnym okresie są następnie naliczane od kwoty głównej powiększonej o wcześniej zgromadzone odsetki:
gdzie: K – wartość kapitału końcowego, KIndeks dolny 00 – wartość wkładu pieniężnego, n – liczba lat oszczędzania, m – liczba okresów kapitalizacji w ciągu roku, r – roczna stopa procentowa (zapisana w postaci dziesiętnej).
Uczniowie poznają wzór na procent składany i na jego podstawie wykonują następne polecenie.
Polecenie Michał wpłacił do banku 5000 złotych na lokatę oprocentowaną w wysokości 5% w skali rocznej. Oblicz, ile pieniędzy będzie miał Michał po 2 latach. Rozpatrz dwa przypadki: kapitalizacja odsetek co kwartał i kapitalizacja odsetek raz w roku. Który sposób jest korzystniejszy dla Michała?
Polecenie dla chętnych: A. Oprocentowanie lokaty bankowej wynosiło 3,5% i wzrosło o 2 punkty procentowe. O ile procent zwiększyło się to oprocentowanie?
B. Po dwukrotnej obniżce ceny towaru, za każdym razem o ten sam procent, jego cena końcowa stanowi 81% ceny początkowej. O ile procent każdorazowo dokonywano obniżki ceny towaru?
C. Cenę pewnego towaru podwyższono o 15%, a następnie obniżono o 15%. Ile procent ceny początkowej stanowiła cena końcowa?
m436a2883b511bb10_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Procent – to jedna setna część całości.
- Punkt procentowy – jednostka różnicy między wartościami jednej wielkości a drugiej wielkości, podanych w procentach.
- Procent składany - to sposób oprocentowania wkładu pieniężnego polegający na tym, że odsetki za dany okres oprocentowania są doliczane do wkładu (podlegają kapitalizacji).