bg‑azure

Gioca e scopri quanto hai imparato a proposito delle case intelligenti e dell'imperfetto.

Zagraj i sprawdź, ile już się nauczyłeś/nauczyłaś na temat inteligentnych domów oraz czasu imperfetto.

1
RGW1ksa1Wcaat
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Gra typu „pokój zagadek”.

Widoczna jest plansza z informacją: „Livello 1: „La casa intelligente” i poniżej informacja o zasadach gry: „Scegli le risposte giuste e scopri gli accessori smart e gli elettrodomestici dell'appartamento di Andrea. Per superare questo livello devi raccogliere 8 punti. Per ogni risposta corretta ottieni 1 punto. Se sbagli puoi riprovare, ma solo una volta (vale per ogni domanda)“.

Poniżej na planszy znajduje się przycisk z napisem „ok”.

Po jego kliknięciu pojawia się plansza z ilustracją przedstawiającą wnętrze domu. Widoczne są trzy pomieszczenia: łazienka, salon i kuchnia. Po lewej stronie znajduje się łazienka z toaletą i prysznicem. Obok widoczny jest salon. W salonie znajduje się kanapa. Na kanapie siedzi mężczyzna, w dłoni trzyma telefon. Po lewej stronie salonu znajduje się ława, na której stoi kwiat doniczkowy. Obok ławy widoczna jest lampa pokojowa. Przed kanapą na podłodze znajduje się robot sprzątający. Po prawej stronie kanapy znajduje się okno i deska do prasowania z żelazkiem. Za kanapą na ścianie widoczny jest termostat i gniazdka smart. Obok salonu, po prawej stronie znajduje się kuchnia. Widoczne są meble i sprzęty kuchenne. Kuchnia wyposażona jest w lodówkę z ekranem elektronicznym, piekarnik i zmywarkę. Nad kuchenką znajduje się okap. Po prawej stronie domu widoczne są zewnętrzne drzwi. Przy drzwiach znajduje się videodomofon. Na niektórych sprzętach czy na osobie znajdującej się w salonie znajdują się karteczki. To punkty klikalne. Po ich kliknięciu pojawia się plansza ze zdaniem do uzupełnienia lub dokończenia i trzema odpowiedziami do wyboru.

  1. Po kliknięciu na robota sprzątającego pojawia się plansza ze zdaniem do uzupełnienia:

Per pulire i pavimenti e i tappeti Andrea usa

a. il mocio.

b. la lavastoviglie.

c. il robot aspirapolvere.

  1. Po kliknięciu w zmywarkę pojawia się plansza ze zdaniem do uzupełnienia:

Per lavare i piatti serve

a. la lavastoviglie.

b. la lavatrice.

c. l'aspirapolvere.

  1. Po kliknięciu w mężczyznę siedzącego na kanapie pojawia się plansza ze zdaniem do uzupełnienia:

Per abbassare il volume della musica Andrea usa

a. l'assistente vocale.

b. il robot.

c. il computer.

  1. Po kliknięciu w termostat pojawia się plansza ze zdaniem do uzupełnienia:

Il termostato smart ricorda ad Andrea di abbassare ___ quando tutti escono di casa.

a. la temperatura nel frigorifero

b. il riscaldamento

c. il volume della musica

  1. Po kliknięciu w nowoczesną lodówkę wyposażoną w ekran elektroniczny pojawia się plansza ze zdaniem do uzupełnienia:

Il frigorifero smart

a. informa Andrea delle date di scadenza del cibo.

b. si blocca quando Andrea mangia troppo.

c. butta via il cibo scaduto.

  1. Po kliknięciu w wideodomofon pojawia się plansza ze zdaniem do uzupełnienia:

Grazie al videocitofono Andrea può

a. vedere chi è venuto.

b. fare le videochiamate.

c. guardare le serie tv.

  1. Po kliknięciu w gniazdka smart pojawia się plansza ze zdaniem do uzupełnienia:

Grazie ___ Andrea può accendere e spegnere la luce e diversi elettrodomestici

anche quando non è a casa.

a. al videocitofono

b. al frigorifero smart

c. alle prese intelligenti

  1. Po kliknięciu w smartfon trzymany przez mężczyznę pojawia się plansza ze zdaniem do uzupełnienia:

Andrea ha installato ___ sul suo cellulare e adesso può fare molte cose senza alzarsi dal divano.

a. un'app

b. un videogioco

c. un lettore ebook

  1. Po kliknięciu w żelazko pojawia się plansza ze zdaniem do uzupełnienia:

Anche se la sua casa è smart, Andrea deve stirare i vestiti da solo. Per fortuna ha un __ da stiro molto comodo.

a. ferro

b. metallo

c. robot

  1. Po kliknięciu w lampę pojawia się plansza ze zdaniem do uzupełnienia:

Per accendere le luci nella casa smart

a. basta usare lo smartphone oppure i comandi vocali.

b. bisogna alzarsi dal divano.

c. basta pensare.

Po udzieleniu poprawnych odpowiedzi na wszystkie pytania pojawia się plansza
z informacją: „Complimenti! Hai superato livello 1. Passa al livello 2” Poniżej widoczny jest przycisk z napisem: „Livello 2”.

Po jego kliknięciu pojawia się nowa plansza z informacją: „Livello 2: La casa vecchia” oraz poniżej informacja o zasadach gry: „Come era la casa di Andrea quando era bambino? Completa le frasi con la forma giusta del verbo all'imperfetto. Per superare questo livello devi raccogliere 8 punti. Per ogni risposta corretta ottieni 1 punto. Se sbagli puoi riprovare, ma solo una volta (vale per ogni domanda)”.

Poniżej znajduje się przycisk z napisem “ok”. Po jego kliknięciu pojawia się plansza z piętrowym domkiem jednorodzinnym. Dom pokazany jest w przekroju. Na parterze znajduje się łazienka z toaletą i prysznicem. Obok widoczny jest salon z kanapą usytuowaną w centralnym punkcie. Za kanapą na ścianie wisi obraz. Po prawej stronie salonu znajduje się okno. Tuż obok salonu znajduje się kuchnia. Widoczne są szafki kuchenne, zlew, piekarnik i lodówka. Na pierwszym piętrze widoczne są dwie sypialnie i łazienka. W pierwszej sypialni po lewej stronie znajduje się duże podwójne łóżko, duże okno i fotel, na którym siedzi mężczyzna. Pod ścianą widoczny jest także regał z książkami, a po lewej stronie łóżka duży kwiat doniczkowy. Druga sypialnia wyposażona jest w dwa pojedyncze łóżka. Pomiędzy łóżkami pod dużym oknem znajduje się biurko. Na biurku stoi komputer i globus. Na podłodze przy biurku widoczna jest piłka do gry w piłkę nożną. Obok sypialni znajduje się łazienka z wanną i toaletą. Po prawej stronie budynku, na parterze widoczne są drzwi wejściowe. Na przedmiotach i sprzętach w domu znajdują się karteczki. To punkty klikalne. Po ich kliknięciu pojawia się plansza z zadaniem do wykonania. Jest to zdanie do uzupełnienia, w którym należy przeciągnąć jedną z trzech widocznych odpowiedzi.

  1. Po kliknięciu w drzwi wejściowe pojawia się plansza z zadaniem:

Da bambino Andrea _______________ in una casa a due piani.

Wyrazy do przeciągnięcia: abita; abitava; abitavi

  1. Po kliknięciu w łazienkę znajdującą się na parterze pojawia się plansza z zadaniem:

Il bagno del pianoterra ___ abbastanza piccolo.

Wyrazy do przeciągnięcia: era; erano; eravamo

  1. Po kliknięciu w zlew kuchenny pojawia się plansza z zadaniem:

Nella sua vecchia casa non ___ la lavastoviglie, quindi lavavano i piatti a mano.

Wyrazy do przeciągnięcia: c’era; c’erano; era

  1. Po kliknięciu w kredens kuchenny pojawia się plansza ze zdaniem. Brakujące słowo należy wpisać.

Nei cassetti della credenza la madre di Andrea (tenere) _______ piatti, posate e tovaglie.

  1. Po kliknięciu w sypialnię z dwoma pojedynczymi łóżkami pojawia się plansza ze zdaniem. Brakujące słowo należy wpisać.

Andrea (condivideva) _______ la stanza con suo fratello.

  1. Po kliknięciu w kwiaty rosnące w ogrodzie pojawia się plansza z zadaniem:

Nel giardino _______ molti fiori.

Wyrazy do przeciągnięcia: c’erano; c’era; era

  1. Po kliknięciu w łazienkę, znajdującą się na piętrze pojawia się plansza ze zdaniem. Brakujące słowo należy wpisać.

Il bagno del primo piano (essere) _______ piu grande di quello del pianoterra.

  1. Po kliknięciu w sypialnię z jednym podwójnym łóżkiem, znajdującą się na piętrze pojawia się plansza ze zdaniem. Brakujące słowo należy wpisać.

La camera da letto dei genitori (essere) _______ al primo piano.

  1. Po kliknięciu w fotel, na którym siedzi mężczyzna (Fotel znajduje się w sypialni na piętrze.) pojawia się plansza ze zdaniem. Brakujące słowo należy wpisać.

  2. Po kliknięciu w salon na parterze pojawia się plansza z zadaniem:

Il salotto _______ al pianoterra.

Wyrazy do przeciągnięcia: si trovava; vi trovavate; si trovavano

Po poprawnej odpowiedzi na minimum 8 pytań pojawia się plansza z informacją: „Complimenti! Hai superato il livello 2. Fine del gioco”.

2
Attività 1

Quali dispositivi e funzioni smart sono presenti nell'appartamento di Andrea?

Jakie urządzenia i funkcje smart są obecne w mieszkaniu Andrei?

RTQpeMkAsOagl
Możliwe odpowiedzi: 1. le prese smart, 2. l'assistente vocale, 3. la pentola elettrica multifunzione, 4. il frigo smart, 5. il rubinetto ad attivazione vocale, 6. il robot aspirapolvere
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Attività 2

Metti i nomi al posto giusto.

Wstaw nazwy w odpowiednie miejsce na ilustracji.

R15RxDfRDMbPo
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafiki: Pexels.com, Wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.

Abbina i nomi in italiano alle loro traduzioni in polacco.

Połącz nazwy w języku włoskim z ich polskimi tłumaczeniami.

R1WDV6FAMoCsZ
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Attività 3

Unisci gli elementi per costruire le frasi che descrivono la casa dove abitava Andrea da bambino.

Połącz elementy z obu kolumn, aby utworzyć zdania opisujące dom Andrei z dzieciństwa.

R1CoHK4DmLGTv
Nella credenza Możliwe odpowiedzi: 1. era al pianoterra., 2. c'era una comoda poltrona., 3. era al primo piano., 4. c'erano molti fiori., 5. c'erano piatti, posate e tovaglie. Il bagno più piccolo Możliwe odpowiedzi: 1. era al pianoterra., 2. c'era una comoda poltrona., 3. era al primo piano., 4. c'erano molti fiori., 5. c'erano piatti, posate e tovaglie. Il bagno più grande Możliwe odpowiedzi: 1. era al pianoterra., 2. c'era una comoda poltrona., 3. era al primo piano., 4. c'erano molti fiori., 5. c'erano piatti, posate e tovaglie. Nel giardino Możliwe odpowiedzi: 1. era al pianoterra., 2. c'era una comoda poltrona., 3. era al primo piano., 4. c'erano molti fiori., 5. c'erano piatti, posate e tovaglie. Nella camera dei genitori Możliwe odpowiedzi: 1. era al pianoterra., 2. c'era una comoda poltrona., 3. era al primo piano., 4. c'erano molti fiori., 5. c'erano piatti, posate e tovaglie.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.