Organize your knowledge about numerical sequences, the ways how to describe them, and the knowledge of arithmetic sequencearithmetic sequencearithmetic sequence. The aim of the lesson is to learn about the properties of the arithmetic sequence.
Analyse the animation showing the relationship between three consecutive terms of the arithmetic sequence. Formulate the appropriate conclusion.
R1NNLfByMp8dC1
Pokaz przedstawia zależność między trzema kolejnymi wyrazami ciągu arytmetycznego. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
Pokaz przedstawia zależność między trzema kolejnymi wyrazami ciągu arytmetycznego. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
The sequence (aIndeks dolny nn) is an arithmetic sequence if, and only if, every term of this sequence except the first (and possibly the last) term is the arithmetic mean of the preceding and the subsequent term.
Study the monotonicity of the arithmetic sequencearithmetic sequencearithmetic sequence.
Draw a graph of the arithmetic sequence (aIndeks dolny nn) with the general formula (aIndeks dolny nn) Determine the monotonicity of this sequence. Note down an appropriate conclusion.
In arithmetic sequence: (aIndeks dolny nn): aIndeks dolny 55 = -31, aIndeks dolny 1010 = -66. Calculate aIndeks dolny 11 i r.
Determine the monotonicity of this sequence.
Task 4
An extra task
For which values of x, the numbers 3x + 1, 2x - 4, 5x + 3 (in the order given) form the arithmetic sequence?
On completion of all tasks do the revision tasks.
Remember:
The sequence (aIndeks dolny nn) is an arithmetic sequence if, and only if, every term of this sequence except the first (and possibly the last) term is the arithmetic mean of the preceding and the subsequent term,
The arithmetic sequence with the difference r is:
an increasing sequenceincreasing sequenceincreasing sequenceif the difference r is positive,
a decreasing sequencedecreasing sequencedecreasing sequence if the difference r is negative,
constant if the difference r is equal to zero.
Exercises
R2yARv0ln5KU9
Exercise 1
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. If we enter number 16 between numbers 8 and 20, we will get three consecutive terms of the arithmetical sequence., 2. If in arithmetic sequence with a difference r: and then ., 3. If in arithmetic sequence , then ., 4. The arithmetic sequence described with a general formula is increasing sequence.
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. If we enter number 16 between numbers 8 and 20, we will get three consecutive terms of the arithmetical sequence., 2. If in arithmetic sequence with a difference r: and then ., 3. If in arithmetic sequence , then ., 4. The arithmetic sequence described with a general formula is increasing sequence.
Determine which sentences are true.
If we enter number 16 between numbers 8 and 20, we will get three consecutive terms of the arithmetical sequence.
If in arithmetic sequence with a difference r: and then .
If in arithmetic sequence , then .
The arithmetic sequence described with a general formula is increasing sequence.
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Exercise 2
Angles of quadrilateral are consecutive terms of the arithmetic sequence.
The smallest angle is 60°. Calculate the measures of the remaining angles of this quadrangle.
80°, 100°, 120°
Exercise 3
Describe the properties of the arithmetic sequence in English.
Exercise 4
RXfin6li7WysI
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. ciąg arytmetyczny - arithmetic sequence, 2. różnica - difference, 3. kolejne wyrazy ciągu arytmetycznego - consecutive terms ( elements ) of the arithmetic sequence, 4. ciąg rosnący - increasing sequence, 5. ciąg malejący - constant sequence, 6. ciąg stały - decreasing sequence
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. ciąg arytmetyczny - arithmetic sequence, 2. różnica - difference, 3. kolejne wyrazy ciągu arytmetycznego - consecutive terms ( elements ) of the arithmetic sequence, 4. ciąg rosnący - increasing sequence, 5. ciąg malejący - constant sequence, 6. ciąg stały - decreasing sequence
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
ciąg arytmetyczny - arithmetic sequence
różnica - difference
kolejne wyrazy ciągu arytmetycznego - consecutive terms ( elements ) of the arithmetic sequence
ciąg rosnący - increasing sequence
ciąg malejący - constant sequence
ciąg stały - decreasing sequence
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1Fd95lmVPqQm1
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
ciąg arytmetyczny
difference
arithmetic sequence
ciąg malejący
increasing sequence
kolejne wyrazy ciągu arytmetycznego
decreasing sequence
ciąg rosnący
różnica
Consecutive terms of the arithmetic sequence
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.