E-materiały do kształcenia zawodowego

Eksploatacja maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów

MTL.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych - Operator maszyn i urządzeń odlewniczych 812107, Technik odlewnik 311705

bg‑cyan

Przewodnik dla nauczyciela

8

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach operator maszyn i urządzeń odlewniczych oraz technik odlewnik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:

MTL.02 Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych wyodrębnionej w zawodach Operator maszyn i urządzeń odlewniczych 812107, Technik odlewnik 311705

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji: MTL.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych:

  • wybijania,

  • oczyszczania

  • wykańczania odlewów.

Efekty kształcenia

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

MTL.02.5. Eksploatacja maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów:

Uczeń:

1) dobiera metody wybijania i wykańczania odlewów;
2) użytkuje maszyny i urządzenia do ręcznego i mechanicznego wybijania odlewów form oraz rdzeni z odlewów;
3) użytkuje narzędzia, maszyny i urządzenia do ręcznego i mechanicznego oczyszczania powierzchni odlewów wykańczania odlewów;
4) naprawia wady odlewów;
5) stosuje metody zabezpieczania odlewów przed korozją;
6) przeprowadza obsługę codzienną, przeglądy bieżące oraz konserwację maszyn i urządzeń wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieD18rU3hTRWprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:

    • Film edukacyjny Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewówDoIldGhLzFilm edukacyjny Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów prezentuje zastosowania sprzętu wykorzystywanego do wykonywania obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów. Przedstawia dokumentacje związaną z wykonywaniem obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów. Wyjaśnia czynności wchodzące w skład obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów.

    • Sekwencje filmowe Rodzaje maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewówD1CoDsDy9Sekwencje filmowe Rodzaje maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów wyjaśnia budowę oraz sposób działania urządzeń urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów.

    • Grafika interaktywna Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykończania odlewówDbbLagMANGrafika interaktywna Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykończania odlewów omawia wymagania techniczne stawiane poszczególnym elementom oprzyrządowania odlewniczego oraz prezentuje czynniki oddziałujące na oprzyrządowanie odlewnicze podczas jego użytkowania.

    • E‑book Maszyny i urządzenia w procesie przetwarzania odlewów metalowychDlZruKQQCE‑book Maszyny i urządzenia w procesie przetwarzania odlewów metalowych zawiera omówienie zagadnień związanych z procesami wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów, opisuje budowę i sposób działania maszyn i urządzeń stosowanych do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów, zasady przeprowadzania obsługi codziennej (obsługi bieżącej) maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów. E‑book pozwala też poznać przykłady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska związane z przebiegiem procesów wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów.

  3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDRpF1LiWYInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDcplpfDsBSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDocn25H6sPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD12b16ayGPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD16iVt8ESNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD5jBeJ6jHInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny „Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby zanotowali ważne według nich informacje dotyczące zasad obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów.

  • Klasa zostaje podzielona na kilka 4‑osobowych grup.

  • Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli krótką instrukcję obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów.

  • Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje na nim pierwsze działania, jakie należy wykonać podczas obsługi maszyn i urządzeń. Przekazuje teraz arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim następne kroki. Arkusz papieru wędruje do trzeciej grupy i tak powstaje kompletna instrukcja.

  • W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zadaniem miała dynamiczny charakter.

  • Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie uczniowie oraz nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.

  • Po omówieniu tekstów nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia instrukcji wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie odpowiedzi.

  • Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.

Sekwencje filmowe „Rodzaje maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów”
  • Nauczyciel uruchamia jedną z trzech sekwencji filmowych.

  • Klasa zostaje podzielona na dwuosobowe zespoły.

  • Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie wypowiedzi zawierających najważniejsze informacje, jakie zostały przedstawione w sekwencji.

  • Dla przykładu – tekst może dotyczyć sposobu działania krat wybijających lub wybranej maszyny do oczyszczania grawitacyjnego.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zadaniem miała dynamiczny charakter.

  • Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie uczniowie oraz nauczyciel mogą komentować zapisane informacje.

  • Po omówieniu tekstów nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia tekstu wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru.

  • Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.

Grafika interaktywna „Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów”
  • Uczniowie dzieleni są na grupy. Każda grupa otrzymuje pulę grafik przedstawiających urządzenia do wybijania i oczyszczania odlewów.

  • Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie konkretnych fragmentów opisów do wskazanych urządzeń.

  • Teraz nauczyciel, używając schematu, sprawdza poprawność przyporządkowania informacji do urządzeń.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.

  • Uczniowie tworzą notatki z zajęć.

E‑book „Maszyny i urządzenia w procesie przetwarzania odlewów metalowych”
  • Wykorzystanie e‑booka jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji odwróconej (flipped classroom).

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli e‑book.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, każda z nich otrzymuje od prowadzącego 3 pytania, na które w e‑booku szuka odpowiedzi (pytania w grupach mogą się powtarzać).

  • W tym czasie nauczyciel chodzi po klasie i wyjaśnia wątpliwości uczniom, którzy takiej pomocy wymagają.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu uczniowi; wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel, po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań, wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

Słownik pojęć dla e‑materiału
  • Nauczyciel drukuje hasła ze słownika pojęć wraz z ich omówieniem w taki sposób, aby hasła były oddzielone od definicji.

  • Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 8 grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.

  • Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.

  • Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny „Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów”
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny, który przedstawia, jakie są zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają notatki.

  • Po zakończeniu oglądania nauczyciel rozmawia z uczniami na temat zadań, które należy wykonać podczas obsługi maszyn i urządzeń.

  • Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jakie maszyny zostały wykorzystane w filmie? Jakie są środki ochrony podczas pracy?

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują odpowiedzi na pytania.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Sekwencje filmowe „Rodzaje maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów”
  • Nauczyciel uruchamia jedną z trzech sekwencji filmowych.

  • Zadaniem każdego ucznia jest przygotowanie krótkiego streszczenia sekwencji, które będzie zawierać najważniejsze informacje w niej zaprezentowane.

  • Dla przykładu – tekst może dotyczyć sposobu działania krat wybijających lub wybranej maszyny do oczyszczania grawitacyjnego.

  • Prowadzący pozwala uczniom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy uczniów w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.

  • Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie uczniowie oraz nauczyciel mogą komentować zaprezentowane informacje.

  • Po omówieniu prac nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia tekstu wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie odpowiedzi.

  • Uczniowie poproszeni zostają o przedstawienie swoich opinii.

Grafika interaktywna „Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów”
  • Każdy z uczniów wybiera jeden z dostępnych schematów.

  • Zadaniem ucznia jest stworzenie krótkiej charakterystyki danego urządzenia na podstawie dostępnych punktów schematu interaktywnego.

  • Nauczyciel sprawdza napisane przez uczniów informacje.

  • Chętni uczniowie przedstawiają swoje prace na forum klasy.

E‑book „Maszyny i urządzenia w procesie przetwarzania odlewów metalowych”
  • Uczniowie włączają na urządzeniu e‑book.

  • Zadaniem każdego ucznia jest, na podstawie informacji zawartych w e‑booku, napisanie dwóch pytań zamkniętych i jednego pytania otwartego.

  • Autorzy pytań muszą też zapisać odpowiedzi do wymyślonych przez siebie pytań.

  • Chętni uczniowie przedstawiają swoje pytania, a inni uczniowie podają na nie odpowiedzi.

  • Każde poprawnie ułożone pytanie i poprawnie podana odpowiedź zostają ocenione przez nauczyciela przy pomocy oceny lub pochwały ustnej.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznaczając odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań — nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel, po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań, wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć zleca uczniom zapoznanie się z e- materiałami: filmem edukacyjnym, sekwencjami filmowymi, grafiką interaktywną i e‑bookiem. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

  • Równocześnie przekazuje uczniom zestaw pytań, które dla nich przygotował. Odpowiedzi na pytania zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do zaznajomienia się z eksploatacją maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, a uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela, np.: e mailem, i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zaczyna realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: Opisz wybrane urządzenie do wybijania, oczyszczania lub wykańczania odlewów.

  • Uczeń, planując wypowiedź, sporządza notatki.

  • Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności? Co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: urządzenia do oczyszczania odlewów i urządzenia do wybijania odlewów.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie jej nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez przedstawiciela grup.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności? Co grupy wykonały bez problemu? Na co grupa zwróciłaby uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać film edukacyjny, sekwencje filmowe, grafikę interaktywną i e‑booka. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów.

Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

6

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat eksploatacji maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów. Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.

Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej. Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1NQAh2myRyqT
(Uzupełnij).