Eksploatacja maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów
MTL.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych - Operator maszyn i urządzeń odlewniczych 812107, Technik odlewnik 311705
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęćWykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć
Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciamiWykorzystanie e‑materiału poza zajęciami
Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi sięWykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach operator maszyn i urządzeń odlewniczych oraz technik odlewnik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:
MTL.02 Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych wyodrębnionej w zawodach Operator maszyn i urządzeń odlewniczych 812107, Technik odlewnik 311705
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji: MTL.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych:
wybijania,
oczyszczania
wykańczania odlewów.
Efekty kształcenia
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:
MTL.02.5. Eksploatacja maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów:
Uczeń:
1) dobiera metody wybijania i wykańczania odlewów;
2) użytkuje maszyny i urządzenia do ręcznego i mechanicznego wybijania odlewów form oraz rdzeni z odlewów;
3) użytkuje narzędzia, maszyny i urządzenia do ręcznego i mechanicznego oczyszczania powierzchni odlewów wykańczania odlewów;
4) naprawia wady odlewów;
5) stosuje metody zabezpieczania odlewów przed korozją;
6) przeprowadza obsługę codzienną, przeglądy bieżące oraz konserwację maszyn i urządzeń wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:
Film edukacyjny
Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów
Film edukacyjnyZasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów
prezentuje zastosowania sprzętu wykorzystywanego do wykonywania obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów. Przedstawia dokumentacje związaną z wykonywaniem obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów. Wyjaśnia czynności wchodzące w skład obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów.Sekwencje filmowe
Rodzaje maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów
Sekwencje filmoweRodzaje maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów
wyjaśnia budowę oraz sposób działania urządzeń urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów.Grafika interaktywna
Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykończania odlewów
Grafika interaktywnaOcena stanu technicznego maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykończania odlewów
omawia wymagania techniczne stawiane poszczególnym elementom oprzyrządowania odlewniczego oraz prezentuje czynniki oddziałujące na oprzyrządowanie odlewnicze podczas jego użytkowania.E‑book
Maszyny i urządzenia w procesie przetwarzania odlewów metalowych
E‑bookMaszyny i urządzenia w procesie przetwarzania odlewów metalowych
zawiera omówienie zagadnień związanych z procesami wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów, opisuje budowę i sposób działania maszyn i urządzeń stosowanych do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów, zasady przeprowadzania obsługi codziennej (obsługi bieżącej) maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów. E‑book pozwala też poznać przykłady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska związane z przebiegiem procesów wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewówFilm edukacyjny
Rodzaje maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewówSekwencje filmowe
Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewówGrafika interaktywna
Maszyny i urządzenia w procesie przetwarzania odlewów metalowychE-book
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny „Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów”
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby zanotowali ważne według nich informacje dotyczące zasad obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów.
Klasa zostaje podzielona na kilka 4‑osobowych grup.
Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli krótką instrukcję obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów.
Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje na nim pierwsze działania, jakie należy wykonać podczas obsługi maszyn i urządzeń. Przekazuje teraz arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim następne kroki. Arkusz papieru wędruje do trzeciej grupy i tak powstaje kompletna instrukcja.
W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.
Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zadaniem miała dynamiczny charakter.
Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie uczniowie oraz nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.
Po omówieniu tekstów nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia instrukcji wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie odpowiedzi.
Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.
Sekwencje filmowe „Rodzaje maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów”
Nauczyciel uruchamia jedną z trzech sekwencji filmowych.
Klasa zostaje podzielona na dwuosobowe zespoły.
Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie wypowiedzi zawierających najważniejsze informacje, jakie zostały przedstawione w sekwencji.
Dla przykładu – tekst może dotyczyć sposobu działania krat wybijających lub wybranej maszyny do oczyszczania grawitacyjnego.
Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zadaniem miała dynamiczny charakter.
Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie uczniowie oraz nauczyciel mogą komentować zapisane informacje.
Po omówieniu tekstów nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia tekstu wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru.
Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.
Grafika interaktywna „Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów”
Uczniowie dzieleni są na grupy. Każda grupa otrzymuje pulę grafik przedstawiających urządzenia do wybijania i oczyszczania odlewów.
Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie konkretnych fragmentów opisów do wskazanych urządzeń.
Teraz nauczyciel, używając schematu, sprawdza poprawność przyporządkowania informacji do urządzeń.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.
Uczniowie tworzą notatki z zajęć.
E‑book „Maszyny i urządzenia w procesie przetwarzania odlewów metalowych”
Wykorzystanie e‑booka jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji odwróconej (flipped classroom).
Nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli e‑book.
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, każda z nich otrzymuje od prowadzącego 3 pytania, na które w e‑booku szuka odpowiedzi (pytania w grupach mogą się powtarzać).
W tym czasie nauczyciel chodzi po klasie i wyjaśnia wątpliwości uczniom, którzy takiej pomocy wymagają.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu uczniowi; wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel, po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań, wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Nauczyciel drukuje hasła ze słownika pojęć wraz z ich omówieniem w taki sposób, aby hasła były oddzielone od definicji.
Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 8 grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.
Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.
Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny „Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów”
Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny, który przedstawia, jakie są zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów.
Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają notatki.
Po zakończeniu oglądania nauczyciel rozmawia z uczniami na temat zadań, które należy wykonać podczas obsługi maszyn i urządzeń.
Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jakie maszyny zostały wykorzystane w filmie? Jakie są środki ochrony podczas pracy?
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują odpowiedzi na pytania.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Sekwencje filmowe „Rodzaje maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów”
Nauczyciel uruchamia jedną z trzech sekwencji filmowych.
Zadaniem każdego ucznia jest przygotowanie krótkiego streszczenia sekwencji, które będzie zawierać najważniejsze informacje w niej zaprezentowane.
Dla przykładu – tekst może dotyczyć sposobu działania krat wybijających lub wybranej maszyny do oczyszczania grawitacyjnego.
Prowadzący pozwala uczniom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy uczniów w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.
Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie uczniowie oraz nauczyciel mogą komentować zaprezentowane informacje.
Po omówieniu prac nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia tekstu wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie odpowiedzi.
Uczniowie poproszeni zostają o przedstawienie swoich opinii.
Grafika interaktywna „Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów”
Każdy z uczniów wybiera jeden z dostępnych schematów.
Zadaniem ucznia jest stworzenie krótkiej charakterystyki danego urządzenia na podstawie dostępnych punktów schematu interaktywnego.
Nauczyciel sprawdza napisane przez uczniów informacje.
Chętni uczniowie przedstawiają swoje prace na forum klasy.
E‑book „Maszyny i urządzenia w procesie przetwarzania odlewów metalowych”
Uczniowie włączają na urządzeniu e‑book.
Zadaniem każdego ucznia jest, na podstawie informacji zawartych w e‑booku, napisanie dwóch pytań zamkniętych i jednego pytania otwartego.
Autorzy pytań muszą też zapisać odpowiedzi do wymyślonych przez siebie pytań.
Chętni uczniowie przedstawiają swoje pytania, a inni uczniowie podają na nie odpowiedzi.
Każde poprawnie ułożone pytanie i poprawnie podana odpowiedź zostają ocenione przez nauczyciela przy pomocy oceny lub pochwały ustnej.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznaczając odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań — nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel, po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań, wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć zleca uczniom zapoznanie się z e- materiałami: filmem edukacyjnym, sekwencjami filmowymi, grafiką interaktywną i e‑bookiem. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.
Równocześnie przekazuje uczniom zestaw pytań, które dla nich przygotował. Odpowiedzi na pytania zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do zaznajomienia się z eksploatacją maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów.
Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, a uczeń musi znaleźć odpowiedź.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela, np.: e mailem, i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zaczyna realizację zadania praktycznego.
Nauczyciel daje mu zadanie: Opisz wybrane urządzenie do wybijania, oczyszczania lub wykańczania odlewów.
Uczeń, planując wypowiedź, sporządza notatki.
Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności? Co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: urządzenia do oczyszczania odlewów i urządzenia do wybijania odlewów.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie jej nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez przedstawiciela grup.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności? Co grupy wykonały bez problemu? Na co grupa zwróciłaby uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać film edukacyjny, sekwencje filmowe, grafikę interaktywną i e‑booka. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów.
Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat eksploatacji maszyn i urządzeń do wybijania, oczyszczania i wykańczania odlewów. Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.
Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej. Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści