E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizacja i dokumentowanie robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci gazowych

BUD.28. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją sieci gazowych - Technik gazownictwa 311913

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik gazownictwaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik gazownictwa

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik gazownictwa 311913. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.28. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją sieci gazowych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.28. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją sieci gazowych:

  • opracowywania dokumentacji związanej z budową i eksploatacją sieci, przyłączy i instalacji gazowych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia: BUD.28.3 Organizowanie i wykonywanie robót związanych z budową sieci gazowych.

Uczeń:

  • 3) charakteryzuje rodzaje, układy i elementy sieci gazowych, ich usytuowanie oraz technologie wykonania,

  • 4) charakteryzuje materiały i uzbrojenie gazociągów,

  • 12) wykonuje przedmiary, obmiary oraz kosztorysy robót związanych z budową gazociągów,

  • 13) stosuje podstawy mechaniki i wytrzymałości materiałów,

  • 14) stosuje zasady projektowania z wykorzystaniem technik komputerowych wspomagających projektowanie sieci gazowych,

  • 15) wykonuje obliczenia związane z projektowaniem gazociągów.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu organizowania i dokumentowania robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci gazowych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, źródeł multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy.  Materiał Organizacja i dokumentowanie robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci gazowych składa się z dwóch materiałów multimedialnych:

Umożliwia zaprojektowanie fragmentu sieci gazowej.

To książka przedstawiająca zasady projektowania sieci gazowych – podziału sieci na odcinki obliczeniowe, doboru materiału i średnic przewodów.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDmAmXOKdQInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu organizowania i dokumentowania robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci gazowych.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDO0qMXfLSSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDogqONi4nPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD803RlNh5Przewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDVOHIO0e3Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDpMSdTWM6Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑zasobu dla zawodu technik gazownictwa

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik gazownictwa

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z projektowanie sieci gazowych.

Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Program ćwiczeniowy do projektowania

Praca w grupach

Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się ze wskazaną przez nauczyciela tabelami niezbędnymi do wykonania obliczeń. Następnie w grupach projektowanie przykładowych sieci gazowych. Wyniki są przedstawione na forum klasy.

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel, po zapoznaniu uczniów z zasadami projektowania sieci gazowych proponuje dyskusję na temat rozwiązań instalacyjnych, wad i zalet sieci gazowych, porównania ich z innymi instalacjami. Nauczyciel moderuje dyskusję, która jest pokłosiem decyzji. Po zakończonym zadaniu nauczyciel po raz kolejny wyświetla mapę interaktywną - uczniowie weryfikują swoje pomysły.

E‑book

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wybiera fragment tekstu, który może sprawiać uczniom trudność (fragment ten może być wskazany przez uczniów). Jeden z uczniów czyta tekst, reszta wskazuje niezrozumiałe słowa bądź mało transparentne frazy, zdania. Nauczyciel zapisuje je, umieszczając obok pytajnik. Cały zespół klasowy zastanawia się, jakich parafraz można użyć, jak zdeszyfrować trudne pojęcia, aby nie sprawiały one problemów (burza mózgów). Kiedy słowo/zdanie jest już zrozumiałe, miejsce pytajnika zastępuje wykrzyknik. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby on sam był ostatnim ogniwem w interpretacji – uczniowie powinni, w miarę możliwości, samodzielnie dochodzić do zrozumienia tekstu.

Metoda ta rozwija w uczniach umiejętność mówienia tego, co jest dla nich trudne, i samodzielnego rozumienia tekstu. Uczniowie są zachęcani do parafrazowania, szukania przykładów, desygnatów, tłumaczenia innym uczniom zawiłości e‑booka.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć oraz e‑booka, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji.  Program ćwiczeniowy do projektowania „Projektowanie sieci gazowych” stanowi interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po przeczytaniu e‑booka uczeń może stworzyć słownik z trudnymi pojęciami oraz ich wyjaśnieniem.

3. Indywidualizacja pracy z uczniami

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania i uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Program ćwiczeniowy

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą wykonywać rysunki sieci; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą przedstawić zespołowi klasowemu własny projekt sieci gazowych;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zapisywać swoje obliczenia na kartkach.

E‑book

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach dotyczących sieci gazowych; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book; uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie protokołu.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści