Students revise how we write down a common fractioncommon fractioncommon fraction and its parts and what they mean: the numeratornumeratornumerator, the denominatordenominatordenominator and the fraction bar.
- The common fractioncommon fractioncommon fraction consists of the numeratornumeratornumerator, the denominatordenominatordenominator and the fraction bar.
- The denominatordenominatordenominator indicates how many equal parts the whole has been divided into.
- The numeratornumeratornumerator indicates how many parts have been taken.
To determine the coordinates of the point described by a fraction, we need to check into how many parts the unit segment was divided and how many marked parts there are between the point and 0.
Students compare fractions with the same numerators in practical situations.
Task
Two identical pizzas were divided into 12 equal parts. Marek ate a piece of one pizza, and Darek ate 5 pieces of the other pizza.
a) What part of each pizza was left?
b) What fraction of each pizza is this?
c) Which pizza remains larger now?
[Illustration 1]
Task
Students draw a number linenumber linenumber line and mark the fractions and , and then they write down which number is greater.
Task
Students draw two equal rectangles and then divide the first one into 3 equal parts and the other into 8 equal parts. In each of them, they mark one part with a colour. Their task is to write down in the form of a fraction what part of the rectangle was coloured and determine which one of them is greater.
Task
Students draw a number linenumber linenumber line and mark the fractions and on it and then write down which part is greater.
Task
Students work individually, using computers. Their task is to compare the fractions marked on the circles.
[Geogebra Applet]
After completing the exercises, students present their results of their observations. They should draw the following conclusions:m01b4ce68a531c178_1527752256679_0conclusions:
Porównywanie ułamków o jednakowych licznikach lub mianownikach
m01b4ce68a531c178_1528449084556_0
Drugi
m01b4ce68a531c178_1528449076687_0
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
12) porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne).
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
4) porównuje ułamki z wykorzystaniem ich różnicy.
m01b4ce68a531c178_1528449068082_0
45 minut
m01b4ce68a531c178_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m01b4ce68a531c178_1528449552113_0
1. Porównywanie ułamków zwykłych o takich samych mianownikach.
2. Porównywanie ułamków zwykłych o takich samych licznikach.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m01b4ce68a531c178_1528450430307_0
Uczeń:
1. porównuje ułamki zwykłe o takich samych mianownikach.
2. porównuje ułamki zwykłe o takich samych licznikach.
m01b4ce68a531c178_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
m01b4ce68a531c178_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m01b4ce68a531c178_1528450135461_0
m01b4ce68a531c178_1528450127855_0
Uczniowie przypominają jak zapisujemy ułamek zwykły i co oznaczają jego elementy: licznik, mianownik i kreska ułamkowa. Podają przykłady zaznaczania ułamków na osi liczbowej.
- Ułamek zwykły składa się z licznika, mianownika i kreski ułamkowej.
- Mianownik wskazuje, na ile równych części podzielono całość.
- Licznik wskazuje, ile z tych części wzięto.
- Aby określić współrzędną punktu opisanego ułamkiem, należy sprawdzić, na ile części podzielono odcinek jednostkowy oraz o ile takich części zaznaczony punkt jest oddalony od 0.
m01b4ce68a531c178_1528446435040_0
Uczniowie porównują ułamki o jednakowych mianownikach w sytuacji praktycznej.
Polecenie
Dwie jednakowe pizze podzielono na dwanaście równych części. Marek zjadł kawałek pierwszej pizzy, a Darek 5 kawałków drugiej.
a) Jaka część każdej pizzy została?
b) Jaki to ułamek każdej z nich?
c) Której pizzy pozostało więcej?
[Rysunek 1]
Polecenie
Uczniowie rysują oś liczbową i zaznaczają na niej ułamki i , a następnie zapisują, która z tych liczb jest większa.
Polecenie
Uczniowie rysują dwa jednakowe prostokąty, a następnie dzielą pierwszy z nich na 3 równe części, a drugi na 8. W każdym z nich zaznaczają kolorem jedną z części. Ich zadaniem jest zapisanie za pomocą ułamka jaka część prostokąta została zamalowana i określenie, która z nich jest większa.
Polecenie
Uczniowie rysują oś liczbową i zaznaczają na niej ułamki i , a następnie zapisują, która z tych liczb jest większa.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest porównanie ułamków zaznaczonych na kołach.
[Geogebra Aplet]
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji .
Powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Jeżeli dwa ułamki mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma większy licznik.
- Jeżeli dwa ułamki mają równe liczniki, to większy z nich jest ten, który ma mniejszy mianownik.
Zadanie dla chętnych
Wypisz wszystkie ułamki o mianowniku 8, które są większe od i mniejsze od 1.
m01b4ce68a531c178_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- Jeżeli dwa ułamki mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma większy licznik.
- Jeżeli dwa ułamki mają równe liczniki, to większy z nich jest ten, który ma mniejszy mianownik.