Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
E‑materiał jest zgodny z obowiązującą podstawą programową kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego dla zawodu technik włókiennik branży MOD i dla wyodrębnionej w zawodzie kwalifikacji MOD.14. Nadzorowanie procesów wytwarzania i wykończania wyrobów włókienniczych. Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MOD.14. Nadzorowanie procesów wytwarzania i wykończania wyrobów włókienniczych: o opracowywanie dokumentacji wyrobów włókienniczych.
1. Wprowadzenie
E‑materiał pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości pozyskiwania nowej wiedzy.
E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
MOD.04.2. Podstawy kuśnierstwa
9. charakteryzuje narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane w procesie produkcji wyrobów kuśnierskich,
10. lokalizuje nieprawidłowości w pracy maszyn i urządzeń;
MOD.04.3. Wykonywanie wyrobów kuśnierskich
5. posługuje się narzędziami i przyborami stosowanymi do wykonywania wyrobów kuśnierskich,
7. obsługuje maszyny i urządzenia stosowane w kuśnierstwie.
E‑materiał jest zgodny z koncepcją e‑materiałów do kształcenia zawodowego, w szczególności w obszarze przydatności w realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego. Zawiera materiały edukacyjne do wykorzystania w pracy dydaktycznej dla nauczyciela, jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w procesie samokształcenia. E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu maszyn i urządzeń kuśnierskich.
2. Materiały multimedialne
E‑materiał zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną zdefiniowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i standardzie funkcjonalnym. Na multimedia składają się z cztery materiały multimedialne:
animacja w 3Danimacja w 3D: „Mechanizmy robocze oraz elementy wykonawcze maszyn kuśnierskich w 3D”,
sekwencje filmowesekwencje filmowe: „Ocena stanu technicznego maszyn szwalniczych” i „Konserwacja i przygotowanie maszyn szwalniczych do pracy”,
galeria zdjęćgaleria zdjęć: „Urządzenia i narzędzia kuśnierskie”,
e‑booke‑book: „Maszyny i urządzenia stosowane do wytwarzania wyrobów futerkowych”.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu maszyn i urządzeń kuśnierskich.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz jego poszczególnych elementów.
- Wprowadzenie
- Mechanizmy robocze oraz elementy wykonawcze maszyn kuśnierskich w 3D
Animacja 3D
- Ocena stanu technicznego maszyn szwalniczych, konserwacja i przygotowanie maszyn szwalniczych do pracy
Sekwencje filmowe
- Urządzenia i narzędzia kuśnierskie
Galeria zdjęć
- Maszyny i urządzenia stosowane do wytwarzania wyrobów futerkowych
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie kuśnierz/technik technologii wyrobów skórzanych.
Materiały multimedialne: animacja w 3D, sekwencje filmowe, galeria zdjęć i e‑book gromadzą najistotniejsze informacje z zakresu pojęć dotyczących maszyn i urządzeń kuśnierskich. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają zweryfikowanie poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
Wykonaj interaktywne ćwiczenia sprawdzające i na tej podstawie stwórz listę zagadnień, których nie opanowałeś jeszcze w stopniu wystarczającym. Poszukaj w materiałach multimedialnych lub w internecie odpowiedzi na pytania, na które nie znałeś odpowiedzi.
Wyobraź sobie, że jesteś kierownikiem odpowiedniego działu i masz pokazać, nowym pracownikom, na czym polega wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich. Jakie aspekty pracy kuśnierza uznałbyś za najważniejsze? Jesteś kierownikiem, przygotuj krótkie wystąpienie, w którym przedstawisz nowym pracownikom najistotniejsze informacje dotyczące pracy kuśnierza.
W czasie pracy nad wyrobem kuśnierskim w wyniku awarii maszyny uszkodzeniu uległa kurtka skórzana. Twoim zadaniem jest poinformowanie w formie pisemnej zleceniodawcy o zaistniałym zdarzeniu. W przesłanych wyjaśnieniach zwróć uwagę na następujące aspekty: zwroty grzecznościowe do adresata, dokładne opisanie szkody, którą spowodowała uszkodzona maszyna, zaproponowanie różnych form zrekompensowania straty, przeproszenie, zapewnienia o chęci załatwienia sprawy w sposób najbardziej satysfakcjonujący dla klienta.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści