Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Maszyny i urządzenia, narzędzia kuśnierskie

MOD.04. Wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich – kuśnierz 753106, technik technologii wyrobów skórzanych 311926

1

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach: kuśnierz 753106/technik technologii wyrobów skórzanych 311926.

Maszyny i urządzenia oraz narzędzia kuśnierskie mają istotne znaczenie w procesie wytwarzania wyrobów kuśnierskich. Decydują o zachowaniu stałych parametrów procesu, wpływają na zwiększenie efektywności i wydajności produkcji oraz jakość otrzymywanych wyrobów. Proponowany e‑materiał służy do przygotowania absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

MOD.04. Wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich.

Cele kształcenia:

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MOD.04. Wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich. Tym celem jest obsługiwanie maszyn i urządzeń do wytwarzania wyrobów kuśnierskich.

E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

MOD.04.2. Podstawy kuśnierstwa

  • 9. charakteryzuje narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane w procesie produkcji wyrobów kuśnierskich,

  • 10. lokalizuje nieprawidłowości w pracy maszyn i urządzeń;

MOD.04.3. Wykonywanie wyrobów kuśnierskich

  • 5. posługuje się narzędziami i przyborami stosowanymi do wykonywania wyrobów kuśnierskich,

  • 7. obsługuje maszyny i urządzenia stosowane w kuśnierstwie.

E‑materiał pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości pozyskiwania nowej wiedzy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

E‑materiał jest zgodny z koncepcją e‑materiałów do kształcenia zawodowego, w szczególności w obszarze przydatności w realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego. Zawiera materiały edukacyjne do wykorzystania w pracy dydaktycznej dla nauczyciela, jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w procesie samokształcenia. E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu maszyn i urządzeń kuśnierskich.

2. Materiały multimedialne

E‑materiał zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną zdefiniowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i w standardzie funkcjonalnym. E‑materiał „Maszyny i urządzenia, narzędzia kuśnierskie” składa się z czterech materiałów multimedialnych:

  • animacja w 3DDvfxI3aLwanimacja w 3D: „Mechanizmy robocze oraz elementy wykonawcze maszyn kuśnierskich w 3D”,

  • sekwencje filmoweDUgOUPx99sekwencje filmowe: „Ocena stanu technicznego maszyn szwalniczych, konserwacja i przygotowanie maszyn szwalniczych do pracy”,

  • galeria zdjęćD1GcssslSgaleria zdjęć: „Urządzenia i narzędzia kuśnierskie”,

  • e‑bookDYN628bHJe‑book: „Maszyny i urządzenia stosowane do wytwarzania wyrobów futerkowych”.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDTE8XOyQ7Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu maszyn i narzędzi kuśnierskich.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDvSz3R9vpSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD49yAvGHsPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDpvcrz6CpPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDVCPMFZTaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD12kt3mg8Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu kuśnierz/technik technologii wyrobów skórzanych

Realizując jednostki tematyczne z zakresu efektów kształcenia wspieranych przez e‑materiał Maszyny i urządzenia, narzędzia kuśnierskie, można wykorzystać metody praktyczne, za pomocą których kształtuje się i rozwija umiejętności, nawyki i sprawności o charakterze praktycznym. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas działania są znacznie trwalsze od wiedzy i umiejętności przyswojonych innymi metodami.

1. Praca uczniów podczas zajęć

Mechanizmy robocze oraz elementy wykonawcze maszyn kuśnierskich w 3D - Animacja 3 D

Nauczyciel prezentuje uczniom materiał multimedialny, objaśnia poszczególne kwestie związane z budową i działaniem maszyny kuśnierskiej. Podkreśla, że podstawowym zadaniem maszyn kuśnierskich jest łączenie skór. Towarzyszący pokazowi komentarz słowny ma charakter objaśnienia (wyjaśnienia), dlatego wykorzystana metoda pracy - pokazu z objaśnieniem - jest wskazana w początkowej fazie zajęć o charakterze praktycznym. Uczniowie w trakcie pokazu mogą wykonywać swoje notatki - np. w postaci mapy mentalnej, mogą zapisywać kolejne informacje nt. urządzeń i maszyn kuśnierskich. Notatki powinny zawierać opis budowy, przeznaczenia i zasady działania. Po przedstawieniu animacji nauczyciel prosi uczniów o opisanie własnymi słowami etapów pracy maszyny związanych z łączeniem skór. Podsumowaniem tego etapu lekcji może być wykonanie przez uczniów praktycznego działania polegającego na połączeniu za pomocą maszyny kuśnierskiej kawałków skór przygotowanych przez nauczyciela i pod jego nadzorem. Odpowiadają na pytanie, jaka jest różnica między mechanizmami roboczymi a elementami wykonawczymi maszyny kuśnierskiej. Ponadto uczniowie wymieniają czynności zawodowe związane z obsługą maszyny kuśnierskiej. Mogą przedstawić je w formie mapy myśli. Można też rozważyć przedstawienie tych czynności w formie notatki szkieletowej, która może być uzupełniona przez uczniów na podstawie oglądanej Animacji 3D oraz objaśnień nauczyciela. Uczniowie mogą sięgnąć do innych źródeł, internetu, ewentualnie dostępnych opracowań lub podobnych treści w pozostałych materiałach multimedialnych. Sporządzają notatkę z wykorzystaniem słów kluczowych, poza tym mogą dodać elementy notatki graficznej – proste szkice omawianych maszyn.

Po obejrzeniu materiału multimedialnego dotyczącego zadań zawodowych składających się na obsługę maszyny kuśnierskiej, nauczyciel prosi uczniów o wymienienie cech charakteru i kompetencji wymaganych od osoby wykonującej zawód kuśnierza. Uczniowie tworzą listę, uzasadniając każdą proponowaną cechę. Odpowiadają zarazem na pytanie, czy posiadają już te cechy i kompetencje, wymagane od kuśnierza, ewentualnie, jakie działania powinni podjąć, by je opanować.

Dwie sekwencje filmowe: „Ocena stanu technicznego maszyn szwalniczych” i „Konserwacja i przygotowanie maszyn szwalniczych do pracy”

Po obejrzeniu przez uczniów sekwencji filmowych: „Ocena stanu technicznego maszyn szwalniczych” oraz „Konserwacja i przygotowanie maszyn szwalniczych do pracy” można zastosować metodę pracy z instruktażem, która polega na dołączeniu komentarza słownego wspierającego pokaz oraz udzielaniu wskazówek co do sposobu realizacji zadania. Uczniowie mogą pracować w parach. Warto zaproponować, żeby narysowali plakat, który będzie odpowiedzią na pytania dotyczące treści multimedium: „Jakie czynności wykonuje się w celu przygotowania maszyny do szycia?” oraz „Jakie nieprawidłowości występują w pracy maszyn szwalniczych?”. Pojawić się powinny tutaj najważniejsze informacje (także mogą przybrać formę słów kluczowych), można też wykorzystać zdjęcia z e‑materiałów. Opisują zasady ostrożności, które trzeba stosować ze względu na ruchome i obracające się elementy maszyny kuśnierskiej. Przestawiają również zasady ostrożności ze względu na pracę z ostrymi elementami maszyny. W związku z tym, że treści te pozostają w ścisłym związku z zasadami BHP, plakaty te powinny być zawieszone w klasie przez cały cykl lekcji dotyczących maszyn, urządzeń i narzędzi kuśnierskich. Nauczyciel może zaproponować uczniom inne zadanie. Mają oni w jednej kolumnie podać propozycje czynności w celu przygotowania maszyny do szycia, w drugiej wymieniają nieprawidłowości w pracy maszyn, które również są zapisane na tablicy. Powstają zapisy w dwóch kolumnach. Następnie nauczyciel prosi uczniów o połączenie czynności przygotowujących maszyny do pracy z nieprawidłowościami, które mogą wystąpić w ich działaniu. Uczniowie przenoszą informacje z tablicy do zeszytu, mogą również uzasadnić swój wybór.

E‑book Maszyny i urządzenia stosowane do wytwarzania wyrobów futerkowych

W związku z tym, że materiał związany z e‑bookiem jest dość obszerny, nauczyciel proponuje uczniom pracę metodą lekcji odwróconej. Dzieli ich na cztery grupy, które w domu będą miały za zadanie zapoznać się z treściami e‑booka dotyczącymi: maszyny szwalniczej stębnowej, maszyny kuśnierskiej, maszyn do kosmetyki wyrobów futerkowych i maszyn specjalnych pomocniczych. Uczniowie opracowują zagadnienia w dowolnej, wybranej przez siebie formie. W czasie lekcji klasa pracuje metodą grup eksperckich, które tworzone są według podziału treści wskazanej do przygotowania przed zajęciami. Uczniowie w pierwszym etapie lekcji, w grupach, pogłębiają wiedzę na temat zagadnień opracowywanych w domu. Następnie tworzą nowe grupy, w których są przedstawiciele czterech grup z pierwszego etapu pracy. Każdy uczeń jest ekspertem od jednego zagadnienia, które powinien przedstawić i wytłumaczyć pozostałym członkom grupy. Uczniowie, w ramach pracy grupowej, przekazują sobie wiedzę w zakresie czterech tematów opracowywanych w domu oraz na pierwszym etapie pracy w grupach. Nauczyciel sprawdza efekty pracy w grupach, polecając uczniom rozwiązanie testu obejmującego wszystkie zagadnienia. Może również podsumować pracę, tworząc z uczniami mapę mentalną podsumowującą wiedzę na temat opracowywanych zagadnień.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie sprawdzają poziom opanowania treści przekazywanych w czasie lekcji, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających. Na podstawie zadań  i ćwiczeń tworzą listę zagadnień i umiejętności, których jeszcze nie opanowali w stopniu wystarczającym. Spisane przez uczniów zagadnienia stają się dla nauczyciela punktem wyjścia do zaplanowania kolejnej lekcji, w trakcie której uczniowie podzieleni na grupy opracowują zagadnienia wskazane przez całą klasę jako najtrudniejsze do zrozumienia i opanowania.

Indywidualizacja pracy z uczniem

Materiał multimedialny zawarty w e‑materiale może być wykorzystywany do indywidualizacji pracy z uczniem poprzez przydzielanie zadań dodatkowych trudniejszych dla uczniów zdolnych lub też łatwiejszych dla uczniów mających problemy w nauce. Uczeń zdolny może samodzielnie opracować zagadnienie w postaci mapy myśli (notatka o maszynach kuśnierskich - ich typy i krótkie opisy ze słowami kluczowymi), natomiast uczeń mający problemy w nauce powinien otrzymać konkretne wskazówki do samodzielnej pracy. (Taki uczeń może uzupełnić notatkę szkieletową, którą przygotuje nauczyciel, o informacje o urządzeniach i maszynach kuśnierskich, z wykorzystaniem symbolicznych ilustracji, aby łatwiej przyswoić materiał).

Na podstawie materiału multimedialnego Galeria zdjęć - urządzenia i narzędzia kuśnierskie nauczyciel przygotowuje zadanie dla uczniów pracujących w różnym tempie. Rozdaje uczniom pracującym w wolniejszym tempie kartki ze zdjęciami i nazwami urządzeń oraz narzędzi kuśnierskich. Ich zadaniem jest przyporządkowanie zdjęć do właściwych opisów. Natomiast uczniowie pracujący w szybszym tempie mają za zadanie połączenie zdjęć ukazujących czynności kuśnierskie z ich opisami. Mogą również na podstawie dostępnych źródeł lub innych materiałów multimedialnych dokładniej opisać przedstawione czynności.

Uczniowie, po zapoznaniu się w domu lub podczas lekcji, z materiałami multimedialnymi przygotowują zadania na sprawdzian dla innej klasy. Uczniowie pracujący w wolniejszym tempie przygotowują zadania na podstawie materiału multimedialnego Galeria zdjęć - urządzenia i narzędzia kuśnierskie. Uczniowie pracujący w szybszym tempie opracowują zadania na podstawie multimedium - Mechanizmy robocze oraz elementy wykonawcze maszyn kuśnierskich w 3D.  Do zadań powinni załączyć przewidywane odpowiedzi i kryteria oceny odpowiedzi.

Nauczyciel może zaproponować, na podstawie materiałów multimedialnych, przygotowanie haseł do krzyżówki, które dotyczą tematu lekcji. Uczniowie pracujący wolniej mają przygotować proste, łatwiejsze definicje haseł, zaś pracujący w szybszym tempie otrzymują od nauczyciela hasła trudniejsze, wymagające większych umiejętności. Nauczyciel może, po wykonaniu przez uczniów tego zadania, zaproponować połączenie haseł z definicjami, które wcześniej opracowywali. Należy pamiętać, żeby hasła i definicje nie trafiły do tych samych uczniów, którzy je opracowywali.

Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE)

Dla uczniów z ADHD nauczyciel może zaproponować pracę metodą dramy, która w naturalny sposób wykorzystuje zwiększoną potrzebę ruchu, przemieszczania się, wyrażania ekspresji. Można podzielić uczniów na grupy. W każdej z nich uczniowie będą wcielali się w role, np. instruktora i ucznia lub kierownika i nowego pracownika. Kierownik lub instruktor może mieć zadanie przedstawienia budowy maszyny kuśnierskiej lub zasad BHP obowiązujących przy jej obsłudze.

W przypadku uczniów niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym można zaplanować pracę w grupach nad kolejnymi rozdziałami e‑booka. Ważne, by bardzo dokładnie opisać zasady obowiązujące w pracy grupowej i egzekwować ich przestrzeganie. Należy często przypominać uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych w tym zakresie o konieczności przestrzegania obowiązujących zasad społecznych i o konsekwencjach wynikających z łamania zasad lub obowiązujących norm.

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną mogą uzupełnić teksty dotyczące prostych opisów elementów maszyn i urządzeń kuśnierskich o brakujące słowa. W czasie wykonywania zadania dysponują materiałem multimedialnym oraz mogą liczyć na podpowiedzi nauczyciela. Innym zadaniem może być dopasowanie nazw podstawowych urządzeń i maszyn kuśnierskich do ich opisów. Nauczyciel może zawrzeć w opisie dodatkowe informacje, niewystępujące w materiale multimedialnym.

Pracując z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, należy pamiętać, by materiał dzielić na małe etapy, wprowadzane stopniowo, przy uwzględnieniu stopnia przyswojenia wcześniejszych treści. Uczniów tych charakteryzuje krótka i słaba koncentracja na treściach trudnych do zrozumienia oraz uwaga dobrze skoncentrowana na materiale konkretnym. Dlatego niezbędne jest zredukowanie do absolutnego minimum tematyki o wysokim stopniu abstrakcji, nauczanie na konkretach i ciągłe odwoływanie się do doświadczenia ucznia. Nauczyciel powinien starać się stosować krótkie, jednoznaczne i zrozumiałe instrukcje wykonania zadania.

W przypadku uczniów z dysfunkcją narządu wzroku należy pamiętać np. o odpowiednim miejscu – blisko nauczyciela, zachowaniu porządku na stanowisku pracy, stosowaniu powiększonej czcionki w tekstach. W przypadku ucznia z dysfunkcją narządu słuchu należy zapewnić uczniowi miejsce w pierwszej ławce, w niedużej odległości od nauczyciela (od 0,5 do 1,5 m). Należy często powtarzać komunikaty i zapewnić dodatkowe wyjaśnienia oraz upraszczać polecenia. W przypadku uczniów o inteligencji niższej niż przeciętna, można zaproponować wydłużenie czasu pracy, indywidualne instruowanie podczas pokazów, omawianie mniejszych partii materiału. W przypadku ucznia zdolnego można angażować go do funkcji lidera, zachęcać do dzielenia się wiedzą z innymi, przygotowywać trudniejsze zadania.

W przypadku pracy indywidualnej, uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinien pracować w swoim własnym rytmie i na odpowiednim dla siebie poziomie. Można stosować karty pracy, które umożliwiają każdemu uczniowi zapoznawanie się z kolejnymi partiami materiału we własnym tempie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści