Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Maszyny i urządzenia, narzędzia kuśnierskie

MOD.04. Wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich – kuśnierz 753106, technik technologii wyrobów skórzanych 311926

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

E‑materiał jest zgodny z obowiązującą podstawą programową kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego dla zawodu technik włókiennik branży MOD i dla wyodrębnionej w zawodzie kwalifikacji MOD.14. Nadzorowanie procesów wytwarzania i wykończania wyrobów włókienniczych. Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MOD.14. Nadzorowanie procesów wytwarzania i wykończania wyrobów włókienniczych: o opracowywanie dokumentacji wyrobów włókienniczych.

1. Wprowadzenie

E‑materiał pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości pozyskiwania nowej wiedzy.

E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

MOD.04.2. Podstawy kuśnierstwa

  • 9. charakteryzuje narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane w procesie produkcji wyrobów kuśnierskich,

  • 10. lokalizuje nieprawidłowości w pracy maszyn i urządzeń;

MOD.04.3. Wykonywanie wyrobów kuśnierskich

  • 5. posługuje się narzędziami i przyborami stosowanymi do wykonywania wyrobów kuśnierskich,

  • 7. obsługuje maszyny i urządzenia stosowane w kuśnierstwie.

E‑materiał jest zgodny z koncepcją e‑materiałów do kształcenia zawodowego, w szczególności w obszarze przydatności w realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego. Zawiera materiały edukacyjne do wykorzystania w pracy dydaktycznej dla nauczyciela, jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w procesie samokształcenia. E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu maszyn i urządzeń kuśnierskich.

2. Materiały multimedialne

E‑materiał zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną zdefiniowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i standardzie funkcjonalnym. Na multimedia składają się z cztery materiały multimedialne:

  • animacja w 3DDvfxI3aLwanimacja w 3D: „Mechanizmy robocze oraz elementy wykonawcze maszyn kuśnierskich w 3D”,

  • sekwencje filmoweDUgOUPx99sekwencje filmowe: „Ocena stanu technicznego maszyn szwalniczych” i „Konserwacja i przygotowanie maszyn szwalniczych do pracy”,

  • galeria zdjęćD1GcssslSgaleria zdjęć: „Urządzenia i narzędzia kuśnierskie”,

  • e‑bookDYN628bHJe‑book: „Maszyny i urządzenia stosowane do wytwarzania wyrobów futerkowych”.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDTE8XOyQ7Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu maszyn i urządzeń kuśnierskich.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDvSz3R9vpSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD49yAvGHsPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDpvcrz6CpPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDVCPMFZTaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD12kt3mg8Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz jego poszczególnych elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie kuśnierz/technik technologii wyrobów skórzanych.

Materiały multimedialne: animacja w 3D, sekwencje filmowe, galeria zdjęć i e‑book gromadzą najistotniejsze informacje z zakresu pojęć dotyczących maszyn i urządzeń kuśnierskich. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają zweryfikowanie poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

Wykonaj interaktywne ćwiczenia sprawdzające i na tej podstawie stwórz listę zagadnień, których nie opanowałeś jeszcze w stopniu wystarczającym.  Poszukaj w materiałach multimedialnych lub w internecie odpowiedzi na pytania, na które nie znałeś odpowiedzi.

Wyobraź sobie, że jesteś kierownikiem odpowiedniego działu i masz pokazać, nowym pracownikom, na czym polega wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich. Jakie aspekty pracy kuśnierza uznałbyś za najważniejsze? Jesteś kierownikiem, przygotuj krótkie wystąpienie, w którym przedstawisz nowym pracownikom najistotniejsze informacje dotyczące pracy kuśnierza.

W czasie pracy nad wyrobem kuśnierskim w wyniku awarii maszyny uszkodzeniu uległa kurtka skórzana. Twoim zadaniem jest poinformowanie w formie pisemnej zleceniodawcy o zaistniałym zdarzeniu. W przesłanych wyjaśnieniach zwróć uwagę na następujące aspekty: zwroty grzecznościowe do adresata, dokładne opisanie szkody, którą spowodowała uszkodzona maszyna, zaproponowanie różnych form zrekompensowania straty, przeproszenie, zapewnienia o chęci załatwienia sprawy w sposób najbardziej satysfakcjonujący dla klienta.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści