The teacher asks students to write examples of directly proportional values on the ‘talking cards’. Values can be given in different forms – description, tabletabletable, formula, etc.
The teacher collects cards and reads propositions. Based on them, students define direct proportionalitydirect proportionalitydirect proportionality.
Definition of direct proportionality. Direct proportionality is a relations between two variables x and y, whose quotient is constant.
Therefore y = ax. The number a, different from zero, is called the coefficient of proportionalitycoefficient of proportionalitycoefficient of proportionality.
Task Students work individually, using computers. Their task is to observe plots of the function y = ax and methods of calculating coordinates of points that belong to the plot of the functionplot of the functionplot of the function.
[Geogebra applet]
Conclusions:
- The plot of the function f(x) = ax, where a ≠ 0, is a linelineline whose equation is y = ax.
- The plot of the function f(x) = ax , for goes through the beginning of the coordinate system and through each point (x, ax).
Students use obtained information to do the exercises.
Task Give the formula of the functionformula of the functionformula of the function f(x) = ax, if the point A (2, -4) belongs to its plot.
Task In the picture there is the plot of the function f(x) = ax. Calculate a.
[Illustration 1]
An extra task: The plot of the functionplot of the functionplot of the function f(x) = -x was translated two units up along the axis Y, and as a result plot of the function g was obtained. Give formula of the functionformula of the functionformula of the function g.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- Direct proportionalitydirect proportionalityDirect proportionality is a relations between two variables x and y, whose quotient is constant.
Therefore y = ax. The number a, different from zero, is called the coefficient of proportionalitycoefficient of proportionalitycoefficient of proportionality.
Narysuj wykres funkcji f(x) = -3x. Podaj cztery przykładowe punkty, przez które przechodzi wykres tej funkcji. Ile najmniej współrzędnych punktów trzeba policzyć, aby narysować wykres?
- Wykresem funkcji f(x) = ax, gdzie a ≠ 0 jest prosta o równaniu y = ax. - Wykres funkcji f(x) = ax, dla przechodzi przez początek układu współrzędnych i każdy z punktów postaci (x, ax).
m811140c72578dc3e_1528449000663_0
Proporcjonalność prosta
m811140c72578dc3e_1528449084556_0
Trzeci
m811140c72578dc3e_1528449076687_0
V. Funkcje. Uczeń:
6) wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o jej wykresie lub o jej własnościach.
m811140c72578dc3e_1528449068082_0
45 minut
m811140c72578dc3e_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
m811140c72578dc3e_1528449552113_0
1. Wykorzystywanie własności proporcjonalności prostej.
2. Sporządzanie wykresu funkcji f(x) = ax.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m811140c72578dc3e_1528450430307_0
Uczeń:
- wykorzystuje własności proporcjonalności prostej,
- sporządza wykres funkcji f(x) = ax.
m811140c72578dc3e_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Mówiące karteczki.
m811140c72578dc3e_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m811140c72578dc3e_1528450127855_0
Uczniowie w domu przypominają sobie, jaka jest zależność miedzy wielkościami wprost proporcjonalnymi.
m811140c72578dc3e_1528446435040_0
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapisali na „mówiących karteczkach” przykłady wielkości wprost proporcjonalnych. Przy czym wielkości te mogą być określone różnymi sposobami – opisowo, w postaci tabelki, wzoru, itp.
Nauczyciel zbiera karteczki i odczytuje propozycje uczniów. Na ich podstawie uczniowie definiują proporcjonalność prostą.
Definicja proporcjonalności prostej. Proporcjonalnością prostą nazywamy zależność między dwiema wielkościami zmiennymi x i y, w której iloraz tych wielkości jest stały.
Stąd y = ax. Liczba a, różna od zera, zwana jest współczynnikiem proporcjonalności.
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja wykresów funkcji y = ax oraz metody obliczania współrzędnych punktów, które należą do wykresu funkcji.
[Geogebra aplet]
Wnioski:
- Wykresem funkcji f(x) = ax, gdzie a ≠ 0, jest prosta o równaniu y = ax.
- Wykres funkcji f(x) = ax, dla przechodzi przez początek układu współrzędnych i każdy z punktów postaci (x, ax).
Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości w zadaniach.
Polecenie Narysuj wykres funkcji f(x) = -3x. Podaj cztery przykładowe punkty, przez które przechodzi wykres tej funkcji. Ile najmniej współrzędnych punktów trzeba policzyć, aby narysować wykres?
Polecenie Narysuj wykres funkcji .
Polecenie Podaj wzór funkcji f(x) = ax, jeżeli do wykresu tej funkcji należy punkt A (2, -4).
Polecenie Na rysunku przedstawiony jest wykres funkcji f(x) = ax. Oblicz a.
[Ilustracja 1]
Polecenie dla chętnych: Wykres funkcji f(x) = -x przesunięto o dwie jednostki w górę wzdłuż osi Y, otrzymując wykres funkcji g. Podaj wzór funkcji g.
m811140c72578dc3e_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Proporcjonalnością prostą nazywamy zależność między dwiema wielkościami zmiennymi x i y, w której iloraz tych wielkości jest stały.
Stąd y = ax, gdzie liczba a różna od zera, zwana jest współczynnikiem proporcjonalności.
- Wykresem funkcji f(x) = ax, gdzie a ≠ 0 jest prosta o równaniu y = ax.
- Wykres funkcji f(x) = ax, dla przechodzi przez początek układu współrzędnych i każdy z punktów postaci (x, ax).
direct proportionality1
direct proportionality
proporcjonalność prosta
R1GmsWUjt2Zwn1
wymowa w języku angielskim: direct proportionality
wymowa w języku angielskim: direct proportionality