Zasady wymiany elementów w układach automatyki przemysłowej
ELM.04. Eksploatacja układów automatyki przemysłowej – Technik automatyk 311909
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik automatykWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik automatyk
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik automatyk 311909. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: wykonywanie czynności związanych z diagnostyką i naprawą układów automatyki przemysłowej, organizowania prac związanych z konserwacją, diagnostyką i naprawą układów automatyki przemysłowe.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
ELM.04.3. Przeglądy i konserwacja układów automatyki przemysłowej
Uczeń:
ELM.04.3.1) posługuje się dokumentacją techniczną układów automatyki przemysłowej,
ELM.04.3.2) wykonuje okresowe przeglądy oraz konserwację układów automatyki przemysłowej na podstawie dokumentacji technicznej,
ELM.04.3.3) wykonuje pomiary parametrów układów automatyki przemysłowej zgodnie z dokumentacją techniczną,
ELM.04.3.5) ocenia stan techniczny układów automatyki przemysłowej;
ELM.04.4. Diagnostyka i naprawa układów automatyki przemysłowej
ELM.04.4.1) wykonuje pomiary sygnałów sterujących w układach regulacji i sterowania,
ELM.04.4.4) określa rodzaj i zakres napraw układów automatyki przemysłowej,
ELM.04.4.5) dobiera narzędzia do wykonania napraw układów automatyki przemysłowej,
ELM.04.4.6) dobiera podzespoły do napraw układów automatyki przemysłowej,
ELM.04.4.7) wymienia uszkodzone elementy w układach automatyki przemysłowej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
E‑zasób składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Zasady wymiany elementów automatyki przemysłowej”„Zasady wymiany elementów automatyki przemysłowej” to film instruktażowy‑tutorial, który prezentuje zasady wymiany elementów w układach automatyki przemysłowej. Zasób „Organizacja i przebieg procesu wymiany elementów w układach automatyki przemysłowej ”„Organizacja i przebieg procesu wymiany elementów w układach automatyki przemysłowej ” to animacja przedstawia proces wymiany podzespołów (krok po kroku) w układach automatyki przemysłowej np. czujniki, przetworniki, mierniki, wskaźniki, rejestratory, zawory, silniki, napędy, przepustnice, pompy dozujące i procesowe, sterowniki PLC, komputery przemysłowe, panele operatorskie. Zasób „Wymień element w układzie automatyki przemysłowej ”„Wymień element w układzie automatyki przemysłowej ” dotyczy wcielenia się w rolę automatyka, który ma za ma na celu wykonanie prawidłowej wymiany elementów w układach automatyki przemysłowej.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Zasady wymiany elementów w układach automatyki przemysłowejFilm instruktażowy
Organizacja i przebieg procesu wymiany elementów w układach automatyki przemysłowejAnimacja w 2D/3D
Wymień element w układzie automatyki przemysłowejGra wcielanie się w rolę
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć do e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i Bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik automatyk
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z dziedziny elektroniki.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Animacja w 3D „Organizacja i przebieg procesu wymiany elementów w układach automatyki przemysłowej „
Praca w grupach i całego zespołu klasowego
Uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy. Nauczyciel zapowiada, że zadaniem grup będzie przygotowanie plakat zawierający obrazkowy opis procesu zaprezentowanego w filmie. Cała klasa ogląda animację zawartą w e‑materiale i na podstawie jej treści wszystkie zespoły przygotowują swoje plakaty. Nauczyciel może wyświetlić animację co najwyżej dwa razy. Po wyznaczonym czasie prowadzący zajęcia sprawdza, czy grupy skończyły swoją pracę i mają przygotowaną swoją wersję instrukcji. Następnie grupy czteroosobowe łączą się w ósemki, by opracować wspólną wersję dokumentu. W kolejnym kroku ósemki łączą się w szesnastki itd., aż cała klasa przedyskutuje i ustali jedną wersję instrukcji.
Film instruktażowy (tutorial) „Zasady wymiany elementów w układach automatyki przemysłowej”
Praca całego zespołu klasowego i praca w grupach
Zajęcia rozpoczynają się od rozmowy kierowanej, której celem jest weryfikacja, czy uczniowie obejrzeli materiał filmowy, oraz usystematyzowanie zdobytej wiedzy. Nauczyciel podczas rozmowy może zadawać uczniom pytania pomocnicze Następnie uczniowie prezentują przygotowane przez siebie schematy kroków organizacji i przebiegu procesu wymiany elementów w układach wutomatyki przemysłowej. Po prezentacji klasa może opracować wspólnie jeden najbardziej przydatny i przejrzysty schemat.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.
Praca uczniów przed zajęciami
Film instruktażowy (tutorial) „Zasady wymiany elementów w układach automatyki przemysłowej”
Praca indywidualna
Przed planowanymi zajęciami uczniowie zapoznają się z filmem instruktażowym w e‑materiale. Ich zadaniem jest opracowanie poszczególnych zasad wymiany elementów w układach automatyki przemysłowej w formie tabeli, która ułatwi w przyszłości wykonywanie tej procedury. Uczniowie przynoszą opracowane przez siebie schematy na zajęcia.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
Film instruktażowy (tutorial) „Zasady wymiany elementów w układach automatyki przemysłowej”
Praca indywidualna
Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie PDF. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.
Animacja w 3D „Organizacja i przebieg procesu wymiany elementów w układach automatyki przemysłowej „
Praca indywidualna
Uczniowie zapoznają się z zawartością animacji 3D i na jej podstawie tworzą zarys mapy myśli dotyczącej budowy i działania analogowych układów elektronicznych. W tym celu mogą skorzystać z narzędzi znajdujących się na platformie ZPE lub z innych dostępnych w zasobach internetowych kreatorów map myśli. Następnie mapy są prezentowane na zajęciach i służą stworzeniu wspólnej mapy myśli porządkującej wiedzę na temat układów elektronicznych.
Gra edukacyjna „Wymień element w układzie automatyki przemysłowej”
Praca indywidualna
Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując misję w grze. Efekty pracy przedstawiają na forum klasy.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Film instruktażowy‑tutorial:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do materiałów filmowych;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem instruktażowym stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
podczas rozmowy należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach.
Gra wcielanie się w role:
uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie misji;
podczas pracy z grą edukacyjną na lekcji należy zwrócić uwagę, by nie wprowadzić niezdrowej rywalizacji i/lub nie spowodować sytuacji, w której uczniowie ze SPE będą mieli nierówne szanse; celem gry nie musi być praca na czas, tylko wykonanie misji możliwie jak najdokładniej, z minimalną liczbą błędów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści