Iloczyn wektora przez liczbę oraz iloczyn skalarny wektorów
Obejrzyj film samouczek, na którym pokazujemy, w jaki sposób wykonuje się mnożenie skalarne dwóch wektorów, które są zdefiniowane w układzie kartezjańskim.
Zapoznaj się z filmem samouczkiem, na którym pokazujemy, w jaki sposób wykonuje się mnożenie skalarne dwóch wektorów, które są zdefiniowane w układzie kartezjańskim.
Tuż przed końcem filmu, aby ułatwić Ci przyswojenie i zapamiętanie wiadomości z części „Warto przeczytać”, realizatorzy poproszą Cię o wyznaczenie kąta między tymi wektorami. Zadanie to, w rozbiciu na dwa polecenia, zostało powtórzone pod filmem.
W filmie samouczku wykonano mnożenie skalarne dwóch wektorów: i . Oblicz długości tych wektorów. Wyniki podaj z dokładnością do trzech cyfr znaczących.
Odpowiedź: [podaj wynik] [podaj wynik]
W filmie samouczku wykonano mnożenie skalarne dwóch wektorów: i . Oblicz długości tych wektorów. Wyniki podaj z dokładnością do trzech cyfr znaczących.
Odpowiedź: [podaj wynik] [podaj wynik]
W filmie samouczku wykonano mnożenie skalarne dwóch wektorów: i . Oblicz długości tych wektorów. Wyniki podaj z dokładnością do trzech cyfr znaczących.
Odpowiedź:
............ ,
............ .
Długość wektora , o współrzędnych i można wyznaczyć ze wzoru: . Zauważ, że wzór ten jest po prostu zastosowaniem twierdzenia Pitagorasa do trójkąta prostokątnego, którego przeciwprostokątna pokrywa się z wektorem . W podobny sposób można wyznaczyć długość wektora .
Polecenie 2
RAjRL7TZ1ZzqM
Ile wynosi kąt między wektorami analizowanymi w filmie samouczku? Wartość kąta podaj w stopniach z dokładnością do liczb całkowitych.
Odpowiedź: [podaj wynik w].
Ile wynosi kąt między wektorami analizowanymi w filmie samouczku? Wartość kąta podaj w stopniach z dokładnością do liczb całkowitych.
Odpowiedź: [podaj wynik w].
Ile wynosi kąt między wektorami analizowanymi w filmie samouczku? Wartość kąta podaj w stopniach z dokładnością do liczb całkowitych.
Odpowiedź: .............
Przypomnijmy, że iloczyn wektorowy dwóch wektorów o znanych współrzędnych jest dany wzorem , gdzie i to długości tych wektorów, zaś to kąt między nimi. Przekształcając ten wzór dostajemy wartość funkcji cosinus szukanego kąta. Aby znaleźć wartość samego kąta trzeba skorzystać z funkcji arcus cosinus, tzn. wyznaczoną wartość wstawić jako argument do tej funkcji: .