Budowa, rodzaje zegarów i zegarków
MEP.04. Naprawa zegarów i zegarków - Zegarmistrz 731106
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu zegarmistrzWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu zegarmistrz
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie celów kształcenia w zawodzie zegarmistrz zgodnych z podstawą programową kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego. Tematyka e‑materiał służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia dla kwalifikacji MEP.04. Naprawa zegarów i zegarków wyodrębnionej w zawodzie Zegarmistrz 731106.
Cele kształcenia
diagnozowanie przyczyn nieprawidłowości pracy zegarów i zegarków,
wykonywanie konserwacji i regulacji zegarów i zegarków,
wykonywanie napraw zegarów i zegarków.
Efekty kształcenia
MEP.04.2. Podstawy zegarmistrzostwa
Uczeń:
2) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń oraz zegarów i zegarków,
3) klasyfikuje mechanizmy i części zegarków i zegarów,
4) klasyfikuje zegary i zegarki oraz urządzenia,
7) charakteryzuje materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne stosowane w zegarmistrzostwie.
MEP.04.3. Diagnozowanie stanu technicznego zegarów i zegarków
1) charakteryzuje metody i przyrządy wyznaczania i pomiaru czasu na przestrzeni wieków,
2) klasyfikuje zegary i zegarki,
3) określa budowę i zasady działania różnych typów zegarów i zegarków,
4) charakteryzuje rozwiązania z zakresu elektrotechniki, elektroniki, optyki i elektroakustyki stosowane w konstrukcji zegarów i zegarków,
5) określa funkcje dodatkowe zegarów i zegarków.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale umożliwiające wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał Budowa, rodzaje zegarów i zegarków
składa się z trzech materiałów multimedialnych.
Animacja 2D/3D
Typowe zegary i zegarki - budowa i rodzaje
Animacja 2D/3DTypowe zegary i zegarki - budowa i rodzaje
Film edukacyjny
Budowa, rodzaje zegarów i zegarków
Film edukacyjnyBudowa, rodzaje zegarów i zegarków
Film edukacyjny
Zasady działania różnych zegarów i zegarków
Film edukacyjnyZasady działania różnych zegarów i zegarków
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowią listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Typowe zegary i zegarki - budowa i rodzajeAnimacja 3D
Zasady działania różnych zegarów i zegarkówFilm edukacyjny
Dodatkowe funkcje i zadania zegarówFilm edukacyjny
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Zegarmistrz
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z budową, rodzajami zegarów i zegarków.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest pracowanie nad jednym materiałem w różnorodny sposób i za pomocą różnych technik, co służy lepszemu zapamiętaniu przekazywanych informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Animacja 2D/3D Typowe zegary i zegarki - budowa i rodzaje
Nauczyciel przygotowuje działanie z animacją 2D/3D, drukując przed zajęciami zdjęcia różnych typów zegarów i zegarków, zespołów i podzespołów zegarów i zegarków, tak aby każdy z uczniów mógł dostać jedno ze zdjęć.
Na lekcji nauczyciel prezentuje animację „Budowa, rodzaje zegarów i zegarków” i prosi uczniów o zapamiętanie ilustracji pojawiających się w animacji i ich opisów.
Następnie nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia i prosi, aby ich sobie nie pokazywali.
Uczniowie zadają sobie nawzajem pytania dotyczące tego, co przedstawiają otrzymane zdjęcia. Pytani uczniowie mogą odpowiadać tylko „tak” lub „nie”.
Uczeń, który odnajdzie kolegę ze zdjęciem podobnego przedmiotu, szuka kolejnych uczniów z podobnymi zdjęciami.
Na koniec grupy uczniów z podobnymi zdjęciami przypominają wiadomości o przedstawionych na nich przedmiotach.
Nauczyciel, podsumowując zajęcia, wskazuje na to, że warto uczyć się przez dopytywanie i powtarzanie.
Film edukacyjny Zasady działania różnych zegarów i zegarków
Przed włączeniem filmu nauczyciel prosi uczniów, aby uważnie go obejrzeli, ponieważ konkurs przeprowadzony w dalszej części lekcji będzie dotyczył właśnie filmu.
Nauczyciel prezentuje film, dzięki któremu uczniowie poznają wygląd i budowę chodzików w zegarach i zegarkach naręcznych pochodzących z lat pięćdziesiątych, siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.
Po zakończeniu filmu nauczyciel odpowiada na pytania dotyczące poruszanych w nim zagadnień.
Prowadzący zajęcia dzieli klasę na kilka maksymalnie czteroosobowych grup, które informuje o konkursie składającym się z dwóch etapów.
Pierwszy etap konkursu polega na wykonywaniu poleceń związanych z obejrzanym materiałem, np.
„Wymień typy chodzików przedstawione w filmie”.
„Wymień elementy chodzika z mechanizmem napędowym typu sprężynowego”.
„Powiedz, jak działa mechanizm napędowy łańcuchowy”.
Grupy losują polecenia zapisane/wydrukowane na małych karteczkach znajdujących się w koszyku. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.
Jeśli dana grupa nie umie wykonać polecenia, przechodzi ono na następną grupę.
Nauczyciel komentuje nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.
Na drugim etapie konkursu grupy otrzymują rysunek przedstawiający schemat chodzika omówionego w filmie edukacyjnym:
grupa 1. - chodzik z zespołem napędowym typu obciążnikowego,
grupa 2. - chodzik z mechanizmem napędowym sprężynowym,
grupa 3. - chodzik z mechanizmem napędowym łańcuchowym,
grupa 4. - chodzik z przystawką kompletu balansowego i sprężyną napędową znajdującą się w bębnie.
Zadaniem każdej grupy jest wpisanie w puste pola schematu właściwych nazw poszczególnych elementów chodzika. Tym razem punkty otrzymują tylko te grupy, które bezbłędnie rozpoznają nazwy wszystkich elementów.
Na tym etapie konkursu nauczyciel również komentuje nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.
Zajęcia kończą się liczeniem punktów zdobytych przez poszczególne grupy.
Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.
Film edukacyjny Dodatkowe funkcje i zadania zegarów
Przed włączeniem filmu nauczyciel dzieli klasę na sześć grup i zaleca uczniom, aby w trakcie oglądania filmu skupili się na budowie, funkcjach i przeznaczeniu różnych modeli zegarków pokazywanych przez zegarmistrza.
Nauczyciel przekazuje grupom instrukcje:
grupa 1. – „Obejrzyjcie uważnie film, skupiając się na zegarku z iluminatorem w postaci latarki led”,
grupa 2. – „Obejrzyjcie uważnie film, skupiając się na zegarkach z multidatą”,
grupa 3. – „Obejrzyjcie uważnie film, skupiając się na zegarkach typu
g‑shock”,grupa 4. – „Obejrzyjcie uważnie film, skupiając się na zegarkach dla niewidomych”,
grupa 5. – „Obejrzyjcie uważnie film, skupiając się na zegarkach z tachometrem”,
grupa 6. – „Obejrzyjcie uważnie film, skupiając się na smartwatchach”.
Nauczyciel odtwarza po raz pierwszy film, a uczniowie notują na kartce potrzebne informacje.
Po około pięciu minutach grupy prezentują wyniki swojej pracy.
Po każdej prezentacji nauczyciel prosi o uzupełnienie tego zagadnienia przez inne grupy. Sam uzupełnia na końcu.
Nauczyciel przekazuje kartki z notatkami poszczególnych grup innym grupom uczniów (kartkę z notatką grupy 1. przekazuje grupie 2., notatkę grupy 2. – grupie 3., a notatkę grupy 3. - grupie 4. itd.).
Nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów skopiował notatki sporządzone przez grupy (przepisał lub sfotografował).
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające zawarte w e‑materiale mogą być użyte co najmniej na cztery różne sposoby, w zależności od sytuacji dydaktycznej:
jako materiały sprawdzające wiedzę (w przypadku niewystarczającej liczby pytań lub zadań można je łączyć w teście, który na ich podstawie przeprowadzi nauczyciel),
jako materiały wprowadzające (rozbudzające ciekawość uczniów związaną z materiałem, który za chwilę będą analizować),
jako materiały aktywizujące podczas realizacji działań związanych z e‑materiałem (przerywnik po dłuższej pracy w grupie lub dodatek informacyjny do pracy uczniów),
jako materiały utrwalające nabytą wiedzę (po omówionym materiale lub jego części).
Interaktywne materiały sprawdzające z założenia są przeznaczone do wskazanych części e‑materiału. Poszczególne ćwiczenia są dopasowane do konkretnych filmów edukacyjnych lub animacji 2D/3D. Właściwe wykorzystanie interaktywnych materiałów sprawdzających w odpowiednim momencie lekcji będzie zależało również od jej dynamiki i składu klasy oraz pomysłu na przeprowadzenie zajęć przez nauczyciela. Warto wcześniej zapoznać się z zawartością tych materiałów, aby móc je w pełni wykorzystać.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Animacja 2D/3D Typowe zegary i zegarki - budowa i rodzaje
Nauczyciel przygotowuje działanie z animacją 2D/3D, drukując ilustracje pojawiające się w animacji i tnąc je na kawałki (jak puzzle).
Nauczyciel wysypuje wszystkie pocięte ilustracje w kilku różnych miejscach i prosi uczniów, aby samodzielnie ułożyli co najmniej dwie z nich.
Uczniowie wykonują zadanie i w razie potrzeby wymieniają się z innymi uczniami fragmentami ilustracji.
Po ułożeniu dwóch ilustracji uczniowie zamieszczają pod nimi odpowiedni opis.
Nauczyciel ocenia opisy i ułożone puzzle, „zwiedzając” prywatne galerie uczniowskie.
Podsumowując zajęcia, nauczyciel omawia procesy uczenia się i procesy grupowe, które zaszły podczas realizacji zadania.
Film edukacyjny Zasady działania różnych zegarów i zegarków
Nauczyciel informuje, że za chwilę odtworzy film pt. „Budowa, rodzaje zegarów i zegarków”. Zadaniem uczniów będzie dokładnie obejrzenie materiału i uzupełnienie tabeli.
Nauczyciel opisuje zadanie:
„Podzielcie kartkę A4 na tabelę złożoną z czterech kolumn. Wpiszcie nagłówki do kolumn:
kolumna 1. - Zespół napędowy obciążnikowy,
kolumna 2. - Zespół napędowy typu sprężynowego,
kolumna 3. - Mechanizm napędowy łańcuchowy,
kolumna 4. - Chodzik z przystawką kompletu balansowego i sprężyną napędową znajdującą się w bębnie.
Na podstawie obejrzanego filmu uzupełnijcie tabelę”.
Nauczyciel prezentuje film edukacyjny, a uczniowie wykonują notatki w tabeli.
Po zakończonej prezentacji filmu nauczyciel pyta uczniów, czy zapisali w tabeli wszystkie informacje.
Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie zebranych danych i omawia na forum podane przez nich informacje. W przypadku braków w notatkach prosi uczniów o uzupełnienie zapisów.
Film edukacyjny Dodatkowe funkcje i zadania zegarów
Nauczyciel prezentuje uczniom film edukacyjny na temat budowy, funkcji oraz przeznaczenia różnych zegarków od czasów I wojny światowej do czasów współczesnych.
Nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów przygotował pięć pytań dotyczących treści zawartych w filmie edukacyjnym.
Poszczególni uczniowie prezentują swoje pytania, a reszta uczniów na nie odpowiada. Autor danego pytania koryguje odpowiedzi kolegów. Jeśli sam podaje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, nauczyciel go poprawia.
Nauczyciel wskazuje ważne obszary, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla podczas zajęć interaktywne materiały sprawdzające.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu uczniowi, wyznacza odpowiednią ilość czasu na wykonanie zadań.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde zadanie, tak aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, np. na tablicy interaktywnej.
Praca uczniów poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałami i słownikiem pojęć dla e‑materiału.
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przygotowanie plansz, które przedstawiają najważniejsze zagadnienia zawarte w e‑materiale: typy zegarów i zegarków, zespoły i podzespoły zegarów i zegarków, typy chodzików w zegarach i zegarkach naręcznych.
Nauczyciel prosi uczniów, aby plansze zawierały zarówno zdjęcia i rysunki, jak i informacje o przedstawianych zagadnieniach.
Podczas lekcji
Nauczyciel na zajęciach lekcyjnych prosi uczniów o zaprezentowanie swoich plansz.
Nauczyciel omawia kolejno z uczniami plansze, prosząc o dopisanie na ich odwrocie ważnych – ich zdaniem – informacji, które zapisali inni uczniowie.
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy i przydziela im zadania do wykonania.
Zadaniem grup będzie przygotowanie ilustracji w formacie A4. Ilustracja ma przedstawiać dowolny typ zegara, zegarka albo zespołu/podzespołu zegara lub zegarka.
Przy tworzeniu ilustracji uczniowie powinni posłużyć się informacjami z e‑materiałów.
Po przygotowaniu ilustracji uczniowie tną ją na kawałki (puzzle), a następnie chowają do koperty.
Podczas lekcji
Nauczyciel zbiera od każdej grupy pocięte w puzzle ilustracje i na kolejnych zajęciach losowo rozdaje je do ułożenia.
W razie problemów z ułożeniem puzzli nauczyciel udziela uczniom wskazówek i podpowiedzi.
Członków grupy, która stworzyła najciekawsze puzzle, nauczyciel może nagrodzić ocenami.
Praca z uczniami ze SPE i indywidualizowanie pracy z uczniem
Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest umożliwienie uczniom realizowania działań odpowiadających ich stylom uczenia się, potrzebom fizycznym, zainteresowaniom i umiejętnościom.
Formy te są określane przez kryteria i efekty uczenia się, a także listy kontrolne i indywidualne wsparcie dla tych, którzy tego potrzebują w czasie planowania i realizacji z nimi zadań.
Zadaniem nauczyciela będzie zadbanie o dobrą komunikację między uczniami oraz między nim a każdym z uczniów (gotowość do wspólnej analizy i tłumaczenia), a także zapewnienie zróżnicowanych sposobów działania dopasowanych do danego ucznia. Wykonanie zadań z e‑materiałów powinno opierać się na indywidualizacji. Podstawą działania będzie przede wszystkim rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów. Poznanie barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia pozwoli odpowiednio dopasować pracę z e‑materiałami. Analiza profilu dominacji sensorycznej umożliwi dobranie odpowiedniego e‑materiału.
Podczas pracy z e‑materiałem należy pamiętać o wzrokowych, słuchowych i ruchowych możliwościach uczniów, a także emocjach, które mogą się wyzwolić poprzez odpowiednie użycie e‑materiału. Innym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, są kwestie sposobu pracy ucznia. Wielu uczniów preferuje pracę indywidualną, inni wolą pracować w grupie. Stąd wybór techniki uczenia może zależeć w znacznym stopniu od zidentyfikowania preferencji uczniów lub realizacji tematu z e‑materiałami poprzez mieszanie obu sposobów pracy (np. w treści zadania dla grupy można określić pewien obszar przeznaczony dla konkretnych uczniów, którzy wolą pracować nad czymś samodzielnie, a dopiero potem dzielić się efektem swojej pracy z innymi).
Ważne jest, aby świadomie wykorzystać potencjał e‑materiałów, który odpowiednio użyty będzie sprzyjał rozwojowi kompetencji ucznia, a nie tylko służył podawaniu wiedzy. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość weryfikacji poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. To może zaciekawić, pobudzić do działania i znacząco podnieść motywację do nauki.
Załączony e‑materiał pozwala na indywidualizację pracy z uczniami:
Animacja 2D/3D Typowe zegary i zegarki - budowa i rodzaje
Uczniowie uczący się powoli, mający problemy z koncentracją mogą zapoznawać się z materiałem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu), tak aby zminimalizować ryzyko dekoncentracji i demotywacji.
Uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom z trudnościami w nauce.
Uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, zwłaszcza pisemnych. Nauczyciel powinien formułować jasne, krótkie polecenia i często je powtarzać. Może je również zapisać i dać uczniom do wykonania.
Film edukacyjny Zasady działania różnych zegarów i zegarków
Film edukacyjny posiada wiele informacji w formie pisemnej, co może być właściwe do wykorzystania podczas pracy z uczniami poznającymi świat poprzez czytanie i analizującymi treść pisaną.
Innym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, są kwestie sposobu pracy ucznia. Wielu preferuje pracę indywidualną, inni wolą pracować w grupie. Wybór techniki uczenia może zależeć w znacznym stopniu od zidentyfikowania preferencji uczniów lub realizacji tematu z e‑materiałami poprzez mieszanie obu sposobów pracy (np. w treści zadania dla grupy można określić pewien obszar przeznaczony dla konkretnych uczniów, którzy wolą pracować nad czymś samodzielnie, a dopiero potem dzielić się efektem swojej pracy z innymi).
Film edukacyjny Dodatkowe funkcje i zadania zegarów
O wypisywanie informacji na kartkach podczas pracy w grupach można poprosić uczniów mających problemy z koncentracją lub z zachowaniem.
Osoby mające problem z wystąpieniami publicznymi nie powinny być zmuszane do przedstawiania wyników swojej pracy na forum klasowym.
O przedstawianie i omawianie rezultatów pracy w grupach warto poprosić uczniów najzdolniejszych i najbardziej pewnych siebie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści