E-materiały do kształcenia zawodowego

Identyfikowanie barier fizycznych i społecznych w życiu osoby z niepełnosprawnością

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Marta Godzimirska‑Dybek

Konsultant przewodnika: Marta Polanowska

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Identyfikowanie barier fizycznych i społecznych w życiu osoby z niepełnosprawnością

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Asystent osoby niepełnosprawnej 341201
Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
SPO.01.3.2) rozpoznaje warunki życia osoby niepełnosprawnej:
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.6) charakteryzuje skutki problemów psychospołecznych osoby niepełnosprawnej i jej rodziny:
SPO.01.3.6)3) określa przyczyny powstania problemów psychospołecznych osoby niepełnosprawnej i jej rodziny,
SPO.01.3.7) rozpoznaje możliwości i ograniczenia osoby niepełnosprawnej wynikające z wieku, stanu zdrowia fizycznego, psychicznego i niepełnosprawności:
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności,
SPO.01.3.11) organizuje działania prowadzące do usuwania barier architektonicznych i komunikacyjnych:
SPO.01.3.11)1) uczestniczy w działaniach prowadzących do usuwania barier architektonicznych i komunikacyjnych,
SPO.01.5.2) charakteryzuje problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej:
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej,
SPO.03.2.6) identyfikuje problemy i postawy społeczne występujące we współczesnym społeczeństwie:
SPO.03.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych,
SPO.03.2.7) charakteryzuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy:
SPO.03.2.7)1) opisuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy,
SPO.03.3.2) rozpoznaje warunki, potrzeby i problemy osoby podopiecznej:
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej,
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej,
SPO.03.4.6) udziela wsparcia w rozwiązywaniu problemów osobistych i społecznych osoby podopiecznej:
SPO.03.4.6)2) uczestniczy w zaspokajaniu potrzeb dnia codziennego osoby podopiecznej.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej: planowania, wraz z osobą niepełnosprawną lub jej rodziną, kompleksowego wsparcia oraz SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej: zapewnienia opieki osobie podopiecznej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Atlas interaktywny „Bariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością” przedstawia różne bariery i ograniczenia, jakie osoby z niepełnosprawnościami napotykają w życiu codziennym, w przestrzeni publicznej i które bardzo ograniczają ich samodzielne, niezależne życie.
Proponuje się najpierw zapoznać z treścią atlasu interaktywnego.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami?” kształtuje umiejętność identyfikowania oraz klasyfikowania barier występujących w życiu osób z niepełnosprawnościami oraz proponowania takich rozwiązań, które będą likwidowały te bariery.

Mapa myśli jest narzędziem uniwersalnym, dzięki któremu uczący się może generować pomysły na rozwiązywanie problemów. Pozwala na podejmowanie lepszych decyzji, porządkowanie wiedzy i informacji oraz powtarzanie treści zawartych w e‑materiale.

Interaktywne materiały sprawdzające są powiązane ze wszystkimi materiałami multimedialnymi.

Słownik zawiera występujące we wszystkich materiałach pojęcia, których znajomość jest niezbędna do rozumienia treści atlasu interaktywnego i interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning, może być także pomocny przy konstruowaniu mapy myśli.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Bariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością

Typ materiału multimedialnego

Atlas interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Atlas interaktywny przedstawia bariery występujące w terenie miejskim, wiejskim i wewnątrz pomieszczeń użyteczności publicznej. Uczący się może poznać bariery, jakie mogą napotkać osoby z różnymi niepełnosprawnościami.

Proponuje się najpierw zapoznać z treścią atlasu interaktywnego, a następnie przejść do interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning i mapy myśli.

Materiał może zostać wykorzystany podczas rozwijania umiejętności planowania i organizowania wsparcia osobie z niepełnosprawnością oraz wspierania i pielęgnowania osoby z niepełnosprawnością.

Atlas jest powiązany z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Bariery fizyczne i komunikacyjne, jakie mogą napotkać osoby z niepełnosprawnościami”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.6)3) określa przyczyny powstania problemów psychospołecznych osoby niepełnosprawnej i jej rodziny,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby
niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności,
SPO.01.3.11)1) uczestniczy w działaniach prowadzących do usuwania barier architektonicznych i komunikacyjnych,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej,
SPO.03.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych,
SPO.03.2.7)1) opisuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy,
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej,
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej,
SPO.03.4.6)2) uczestniczy w zaspokajaniu potrzeb dnia codziennego osoby podopiecznej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie barier architektonicznych w życiu osób z niepełnosprawnościami,

  • rozpoznawanie barier komunikacyjnych w życiu osób z niepełnosprawnościami,

  • rozpoznawanie barier społecznych w życiu osób z niepełnosprawnościami.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Atlas interaktywny jest materiałem, który może wykorzystać każdy uczący się samodzielnie. Daje możliwość wielokrotnego odtwarzania. Uczący się może wykorzystać multimedium do usystematyzowania, poszerzenia i/lub powtórzenia wiedzy dotyczącej barier fizycznych i społecznych w życiu osoby z niepełnosprawnością oraz do przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Uczący się zapoznaje się z atlasem interaktywnym, a następnie w Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych wyszukuje zapisy powiązane z treścią multimedium.

Uczący się przygotowuje notatkę lub mapę myśli na temat niwelowania barier ograniczających niezależne życie osób z niepełnosprawnościami.


Tytuł materiału multimedialnego

Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami?

Typ materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Uczący się rozwiązuje kolejno problemy, z jakimi może się spotkać podczas pracy asystenta osoby niepełnosprawnej czy opiekuna w domu pomocy społecznej. Podczas gry identyfikuje bariery fizyczne, komunikacyjne oraz społeczne, jakie mogą napotykać osoby z niepełnosprawnościami. Zadaniem uczącego się jest rozpoznanie rodzaju barier oraz wybranie sposobu na ich niwelowanie, czyli tworzenie dostępności. Należy proponować takie rozwiązania, które będą korzystne dla jak najszerszej grupy osób, czyli spełniające kryteria projektowania uniwersalnego. Do wyboru jest 5 postaci, do każdej postaci są przypisane dwa scenariusze.

Materiał może zostać wykorzystany podczas rozwijania umiejętności planowania i organizowania wsparcia osobie z niepełnosprawnością, wspierania i pielęgnowania osoby z niepełnosprawnością.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning jest powiązane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Bariery występujące w życiu osób z niepełnosprawnościami”,

  • krzyżówka „Bez barier i ograniczeń”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.6)3) określa przyczyny powstania problemów psychospołecznych osoby niepełnosprawnej i jej rodziny,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby
niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności,
SPO.01.3.11)1) uczestniczy w działaniach prowadzących do usuwania barier architektonicznych i komunikacyjnych,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej,
SPO.03.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych,
SPO.03.2.7)1) opisuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy,
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej,
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej,
SPO.03.4.6)2) uczestniczy w zaspokajaniu potrzeb dnia codziennego osoby podopiecznej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie barier architektonicznych w życiu osób z niepełnosprawnościami,

  • rozpoznawanie barier komunikacyjnych w życiu osób z niepełnosprawnościami,

  • rozpoznawanie barier społecznych w życiu osób z niepełnosprawnościami,

  • organizowanie działań prowadzących do usuwania barier architektonicznych i komunikacyjnych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning jest istotnym elementem w procesie samokształcenia. Osoba ucząca się ma możliwość wracania do konkretnych przypadków, wykonywania ćwiczeń wielokrotnie, robienia pauz i wyszukiwania informacji dodatkowych lub wyjaśniania niezrozumiałych pojęć. Materiał multimedialny można wykorzystać podczas nauki indywidualnej.

Uczący się może wykorzystać multimedium do usystematyzowania, poszerzenia i/lub powtórzenia wiedzy dotyczącej likwidowania barier ograniczających niezależność osób z niepełnosprawnościami oraz do przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Uczący się:

  • przechodzi kolejno etapy interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning,

  • opracowuje katalog dobrych praktyk projektowania uniwersalnego,

  • szuka odniesień w Ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696), w szczególności art. 6,

  • w Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych wyszukuje zapisy dotyczące dostępności i usuwania barier,

  • dokonuje autorefleksji: Co jeszcze powinienem wiedzieć, aby być profesjonalnym asystentem osoby niepełnosprawnej lub opiekunem w domu pomocy społecznej?


Tytuł materiału multimedialnego

Likwidacja barier fizycznych i społecznych w życiu osoby z niepełnosprawnością

Typ materiału multimedialnego

Mapa myśli

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Narzędzie umożliwiające tworzenie mapy myśli poprzez budowanie wielopoziomowych relacji i wzajemnych zależności między pojęciami, zgodnie z zasadami tworzenia mapy pojęć. Celem jej przygotowania jest gromadzenie i przechowywanie informacji związanych z rozwiązywaniem sytuacji trudnych w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej czy opiekuna w domu pomocy społecznej. W centrum powinna znaleźć się sytuacja problemowa, czyli bariera ograniczająca osobę wspieraną, a wokół niej różne obszary, osoby, miejsca, sytuacje i pomysły, które mogą pomóc rozwiązać problem. Mapa myśli może służyć do porządkowania wiedzy.

Materiał może zostać wykorzystany podczas rozwijania umiejętności planowania i organizowania wsparcia osobie z niepełnosprawnością.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.6)3) określa przyczyny powstania problemów psychospołecznych osoby niepełnosprawnej i jej rodziny,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności,
SPO.01.3.11)1) uczestniczy w działaniach prowadzących do usuwania barier architektonicznych i komunikacyjnych,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej,
SPO.03.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych,
SPO.03.2.7)1) opisuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy,
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej,
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej,
SPO.03.4.6)2) uczestniczy w zaspokajaniu potrzeb dnia codziennego osoby podopiecznej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • umiejętność identyfikowania barier w życiu osób z niepełnosprawnościami,

  • umiejętność rozwiązywania problemów związanych z występowaniem barier ograniczających osoby z niepełnosprawnościami.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Mapa myśli może służyć do porządkowania wiedzy i rozwiązywania problemów. Jest to narzędzie bardzo pomocne w procesie samokształcenia. Materiał multimedialny można wykorzystać podczas nauki indywidualnej.

Uczący się może wykorzystać multimedium do usystematyzowania, poszerzenia i/lub powtórzenia wiedzy dotyczącej likwidowania barier ograniczających niezależność osób z niepełnosprawnościami oraz do przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Uczący się:

  • tworzy mapę możliwych rozwiązań problemu – likwidacji bariery, wybranej z dostępnej na stronie multimedium biblioteki barier.

  • po przejściu gry i zapoznaniu się z atlasem interaktywnym, przygotowuje mapę myśli na temat: Jak wspierać osoby z niepełnosprawnościami w pokonywaniu barier?


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Bariery występujące w życiu osób z niepełnosprawnościami”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie konkretnych barier występujących w życiu osób z niepełnosprawnościami do rodzaju barier (fizyczna, społeczna, komunikacyjna). Zadanie o łatwym stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami?”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.6)3) określa przyczyny powstania problemów psychospołecznych osoby niepełnosprawnej i jej rodziny,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby
niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności,
SPO.01.3.11)1) uczestniczy w działaniach prowadzących do usuwania barier architektonicznych i komunikacyjnych,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej,
SPO.03.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych,
SPO.03.2.7)1) opisuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy,
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej,
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Bariery fizyczne i komunikacyjne, jakie mogą napotkać osoby z niepełnosprawnościami”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na przyporządkowaniu podanych barier fizycznych i komunikacyjnych występujących w życiu codziennym osób z niepełnosprawnościami (osoba niewidoma, osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim, osoba słabowidząca i osoba słabosłysząca). Zadanie o średnim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Bariery fizyczne i społeczne w życiu osoby z niepełnosprawnością”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.6)3) określa przyczyny powstania problemów psychospołecznych osoby niepełnosprawnej i jej rodziny,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby
niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności,
SPO.01.3.11)1) uczestniczy w działaniach prowadzących do usuwania barier architektonicznych i komunikacyjnych,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej,
SPO.03.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych,
SPO.03.2.7)1) opisuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy,
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej,
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Bez barier i ograniczeń”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka zawiera osiem zdań. Wskazane litery odpowiedzi utworzą hasło główne. Pod krzyżówką znajduje się pytanie związane z hasłem oraz przykładowa odpowiedź. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Krzyżówka powiązana jest z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami?”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się: SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.6)3) określa przyczyny powstania problemów psychospołecznych osoby niepełnosprawnej i jej rodziny,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby
niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności,
SPO.01.3.11)1) uczestniczy w działaniach prowadzących do usuwania barier architektonicznych i komunikacyjnych,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej,
SPO.03.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych,
SPO.03.2.7)1) opisuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy,
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej,
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Jak likwidować bariery, które mogą napotkać osoby z niepełnosprawnościami”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera jedenaście zdań dotyczących uczestniczenia osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym. Uczący się powinien wskazać, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe. Zadanie o łatwym stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest z mapą myśli „Likwidacja barier fizycznych i społecznych w życiu osoby z niepełnosprawnością”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.6)3) określa przyczyny powstania problemów psychospołecznych osoby niepełnosprawnej i jej rodziny,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby
niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności,
SPO.01.3.11)1) uczestniczy w działaniach prowadzących do usuwania barier architektonicznych i komunikacyjnych,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej,
SPO.03.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych,
SPO.03.2.7)1) opisuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy,
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej,
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej,
SPO.03.4.6)2) uczestniczy w zaspokajaniu potrzeb dnia codziennego osoby podopiecznej.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału