Sieci zasilające w transporcie szynowym
Montaż i eksploatacja sieci zasilających oraz trakcji elektrycznej — Technik elektroenergetyk transportu szynowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat sieci zasilających w transporcie szynowym.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Sekwencje filmowe „Sieci zasilające w transporcie szynowym”Sekwencje filmowe „Sieci zasilające w transporcie szynowym” obejmujące dwie sekwencje filmowe:
prezentującą zespół urządzeń umożliwiających dostarczanie energii elektrycznej do pojazdów poruszanych silnikami elektrycznymi;
prezentującą odczytywanie na schematach przebiegu tras linii zasilających, rozmieszczenia elementów trakcji elektrycznej.
Dzięki nim poznasz urządzenia umożliwiające dostarczenie energii elektrycznej: przewody trakcyjne, słupy trakcyjne, elektryczne podstacje zasilające, także kabiny sekcyjne, punkty zasilające i odłączniki sieciowe, zabezpieczenia odgromowe, linie wzmacniające oraz sieć zasilania zewnętrznego: linie zasilające średniego napięcia. Z drugiego filmu zdobędziesz informacje o dokumentacji: planach schematycznych linii zasilających podstacje, schematach elektrycznych podstacji, planach i schematach zasilania trakcji elektrycznej kolejowej ,tramwajowej, trolejbusowej, planach przebiegu tras linii zasilających.
Gra edukacyjna „Projektowanie sieci zasilającej w transporcie szynowym”Gra edukacyjna „Projektowanie sieci zasilającej w transporcie szynowym”, która umożliwia sprawdzenie wiedzy związanej z sieciami zasilającymi transport kolejowy. Zadania, które się w niej znajdują, dotyczą budowy konstrukcji torowych, informacji o systemie zasilania, a także zasad bezpiecznej eksploatacji. Zadania te posiadają zróżnicowaną formę, a do każdego z nich dołączona jest instrukcja wyjaśniająca, w jaki sposób należy je wykonać.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik elektroenergetyk transportu szynowego.
W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe oraz gra edukacyjna. Przybliżą Ci one wiadomości z zakresu dostarczania i rozdziału energii elektrycznej oraz jej dostarczenia do silników elektrycznych zasilanych z trakcji.
Co może być ważne?
Przede wszystkich zawartość materiałów. Sprawdź, co tam jest i po co Ci to.
Co by było, gdybyś uczył się czegoś, a to nie byłoby Ci do niczego potrzebne (oczywiście mózg uwielbia się uczyć i według zasady „wszystko się przyda”, przy nieograniczonej pamięci, wszystko jest wcześniej czy później przydatne)?
Przy uczeniu się „wszystkiego naraz” możesz mieć kłopoty z zapamiętaniem. Stąd dobrze jest zarządzać procesem uczenia się i zapomnieć o zasadzie „to już było, to już miałem”.
Nauka polega na powtarzaniu (możesz to sprawdzić, wyszukując w internecie „krzywą zapamiętywania” i analizując to, co przedstawia).
Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się
Aby dobrze opanować materiał z zakresu pomiarów, przygotowania i doboru materiałów związanych z sieciami zasilającymi, postępuj w poniższy sposób:
przeczytaj jeszcze raz strukturę materiału, żeby dowiedzieć się, o czym są elementy e‑materiału,
zapoznaj się z pierwszą sekwencją filmową, ale tylko po to, aby zobaczyć, jak wiele materiału on zawiera (wprowadzi Cię w kwestię zasilania pojazdów trakcyjnych),
sprawdź, ile zapamiętałeś z niej po pierwszym obejrzeniu,
zajrzyj w ten sam sposób do drugiej sekwencji (to już praca ze schematami i planami),
teraz pora na utrwalanie: zapoznaj się dokładnie z obiema sekwencjami, wynotowując z nich istotne dla Ciebie rzeczy (kamienie milowe wiedzy dotyczące sieci zasilających i urządzeń, które występują w jej przesyle i rozdziale),
teraz sprawdź się w grze edukacyjnej,
wyszukaj też przykłady systemów zasilania oraz planów w przestrzeni rzeczywistej,
wykorzystaj do sprawdzenia wiedzy interaktywne materiały,
wróć do nauki po dwóch dniach i raz jeszcze zajrzyj do sekwencji filmowych i wykonaj test z ćwiczenia.
Pamiętaj, że to jedynie propozycja. Możesz skorzystać z tej ścieżki przyswajania wiedzy. Jeśli natomiast wypracujesz inną, która wyda Ci się efektywna, postępuj zgodnie z nią.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?
Internet to „czasem” dużo więcej wiedzy. „Czasem” oznacza tylko to, że warto korzystać ze sprawdzonych źródeł. Jeśli już zaznajomisz się z e‑materiałem, warto poszerzyć swoją wiedzę o to, co znajdziesz w sieci i sprawdzić, czy będzie się to pokrywało z informacjami, które uzyskałeś w tym miejscu.
Nie wahaj się korzystać ze słownika pojęć dla e‑materiału. Zawarte w nim pojęcia pozwolą Ci być nie tylko profesjonalistą w działaniu, ale także w rozumieniu i mówieniu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści







